Varoitus! Vaihdettiin kaloille eilen n. 70% vesi, kaikki kuolivat :(
Oikein pirteitä kaloja, n. 1v ikäisiä, terveitä ja iloisia. Ollaan vaihdettu vettä ja hoidettu ihan ok. Nyt sitten vaihdettiin kerralla liian paljon. Meni 2 tuntia ja kaikki kuolleena 8 kalaa kelluivat akvaariossa. Vesi oli ihan oikein seisotettua ja huoneenlämpöistä...
Kamala tilanne :(
Elkää vaihtako liikaa kerralla.
Kyllä minäkin tiesin, ettei saa kaikkea vaihtaa, mutta luulin, että tuo n. 70 % olisi vielä ok.
Lapsi on aivan murheen murtama.
Kommentit (61)
Ok, kiitos vastauksista. Mites silloin kun akvaario perustetaan, pitääkö jostain raahata "vanhaa vettä" ettei kalat kuole?
-se akvaarioton
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 19:56"]
Ok, kiitos vastauksista. Mites silloin kun akvaario perustetaan, pitääkö jostain raahata "vanhaa vettä" ettei kalat kuole?
-se akvaarioton
[/quote]
Akvaarion annetaan olla vähintään pari viikkoa ennen kaloja, kasvit ja kaikki ja laitetaan vähän kalanruokaa silloin tällöin että saadaan bakteerikantaa kehitettyä.
meillä turun seudulla vesi pitää keittää ja ottaa hanasta kylmänä. vedenpuhdistusainetta ja testata aina. vaihdamme korkeintaan 1/3 vedestä kerrallaan.
Liian hienostokaloja, jos tuollaisesta suuttuvat, että ihan kuolevat.
Minulla oli laposena akvaariokaloja isossa lasipurkissa, pohjalla hiekat ja kasvit tietty myös. Hoitona oli, että välillä (olisko ollut parin-kolmen viikon tai kuukauden välein) vaihdoimme veden. Kalat ongittiin ensin sukkahoususta ja rautalangasta tehdyllä haavilla pienempään astiaan odottelemaan.Sitten akvaario tyhjennettiin ja pestiin ja lopuksi täytettiin uudella vedellä, jota oli tosin seisotettu vuorokausi. Kalat voi hyvin.
Ekat lemmikkieläimeni ikinä.
Onpa outoa! Onko teillä pieniä lapsia? Olisikohan joku esim. pissannut veteen kun seisotit sitä? Olen usein vaihtanut 100l akvaariosta kaikki paitsi 5l. Mitään ei ole koskaan tapahtunut. Tosin mulla platyja ja seeproja, jotka kai kestävät yhtä sun toista. Sikiävät kuin hullut.
Vettä ei tarvitse vaihtaa joka viikko. Ihan turhaa, kalat vaan stressaantuu. Minulla on 260 litrainen akvaario ja vaihdan vedestä noin 30-40% noin 4-6 viikon välein. Suodattimen pesen myös noin 4-6 viikon välein mutta eri kerralla. Mulla siis saattaa akvaario olla kuukauden ilman mitään kummempia hoitotoimenpiteitä, vain ruokinta ja irronneiden lehtien satunnainen onginta.
Käytäthän vedenparannusainetta? Sitä saa myös esim Prismasta. Vettä ei tarvitse seisottaa.
Sille joka kyseli akvaarion perustamisesta, niin tiedoksi, että nykyisin on saatavilla valmista bakteeriseosta. Sen ku hulauttaa akvaarioon, niin mitään monen viikon bakteerien kasvatusta/kypsytystä ei tarvita. Itse perustin viimeisimmän akvaarion niin, että ensin laitoin pestyt hiekat (siis pöly pitää uudesta hiekasta pestä ensin pois). Sit kasvit, vesi ja somisteet. Veteen vedenparannusaine ja bakteeriseos. Sit suodatin pöhisemään ja seuraavana päivänä ensimmäiset kalat kaupasta akvaarioon ja pikkuhiljaa lisää. Kaikki mennyt hyvin. Kalat voi hyvin.
Ihan oma astia sille vedelle on, jossa seisoi se vesi, elintarvikekanisteri, vain juomavettä sisältänyt. Ei ole pieniä lapsia-kukaan ei sinne ole mitään ylim. laittanut.
Ei silloin tarvita vedenparannusaineita jos seisottaa, sehän on tarkoitettu nopeuttamaan niiden aineiden poistossa, sama tapahtuu kun seisottaa.
ap.
"Iloiset" kalat ovat aktiivisia, liikkuvat paljon ja seurallisia, nuokin kardinaalit parvikaloja ap. :)
Vedenparannusaine sisältää kaloille tärkeitä ainesosia, siksi sitä käytetään.
Kyllä mun mielestä ainakin on helpompi käyttää vedenparannusainetta kuin alkaa seisottelee vesikanistereita. Eikä se ole edes kallista. Kannattaa ap kokeilla, voit yllättyä iloisesti. Siis jos ostat uusia kaloja. Toivottavasti jaksat uudestaan..
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 21:08"]
Kyllä mun mielestä ainakin on helpompi käyttää vedenparannusainetta kuin alkaa seisottelee vesikanistereita. Eikä se ole edes kallista. Kannattaa ap kokeilla, voit yllättyä iloisesti. Siis jos ostat uusia kaloja. Toivottavasti jaksat uudestaan..
[/quote]
Mulle kaupassa joku sanoi, ettei ne vedenparannusaineet ole kaloille hyväksi, eli mielipiteitä on sitte taas niin monia...
Itse en muuta osannut ajatella, kuin niin, että ne on keinotekoisia ja en siksi tykännyt käyttää, hinta ei tosiaan olisi ollut ongelma.
Lapsi ei nyt halua uusia kaloja, oli liian järkyttävä kokemus tuo joukkokuolema, enkä yhtään ihmettele. ap.
Miten pieni akvaario teillä on? Ilmeisesti aika pieni, jos 80% vedestä mahtuu siihen. Pienen akvaarion hoito on tosi hankalaa, koska biosysteemi ei toimi. Akvaarion pitäisi olla vähintään 100 litraa ja silloinkin voi ottaa pari pikkukalaa. Miten vesi ilmastuu kanisterissa? Ei mitenkään.
Suosittelne, että luettu perusjutut aqua-web -sivustolta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 21:24"]
Miten pieni akvaario teillä on? Ilmeisesti aika pieni, jos 80% vedestä mahtuu siihen. Pienen akvaarion hoito on tosi hankalaa, koska biosysteemi ei toimi. Akvaarion pitäisi olla vähintään 100 litraa ja silloinkin voi ottaa pari pikkukalaa. Miten vesi ilmastuu kanisterissa? Ei mitenkään.
[/quote]
Kai tuo on 50 l akvaario ja siellä oli alunalkaen 5 kardinaalia. Ihan riittävästi niillä oli tilaa, ole huoleti. Sitten ne peijakkaat teki poikasia, niitä oli sitten yhtäkkiä 8, mutta silti ne kyllä mahtui pieninä kaloina ihan hyvin uimaan. Kanisteri on 30l, jos sen tiedon tarvitset ja ihan varmasti se viikossa korkki auki ja pikkasen vajaana kerkee haihduttaan ne kloorit pois. ap.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 21:24"]
[/quote]
"""Miten pieni akvaario teillä on? Ilmeisesti aika pieni, jos 80% vedestä mahtuu siihen. """"
Mitähän tämäkin oikeen tarkoittaa? Olet olevinasi kovinkin viisas ja annat neuvoja, mutta kirjoituksessa ei ole päätä eikä häntää?
50 l akvaario sopii vain joillekin poikasille tai kotiloille. Ei todellakaan sovi parvikaloille, joita tulisi olla vähintään 10 kpl. Tuon kokoinen akvaario on niin pieni, ettei siihen saa mitään järkevää kalastoa. Kardinaalitetra on vielä vaikea kudetettava, joten epäilen, että ap:n akvaarioharrastus on mielikuvitusta koko juttu.
Mulla oli aikoinaan akvaario ja kerran vaihdoin akvaarion vesiä siivoussangolla. En tiedä miksi, koska akvaariolle oli ihan oma sanko. Seuraavan aamuna kellui kaloja akvaarion pinnalla.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 21:43"]
50 l akvaario sopii vain joillekin poikasille tai kotiloille. Ei todellakaan sovi parvikaloille, joita tulisi olla vähintään 10 kpl. Tuon kokoinen akvaario on niin pieni, ettei siihen saa mitään järkevää kalastoa. Kardinaalitetra on vielä vaikea kudetettava, joten epäilen, että ap:n akvaarioharrastus on mielikuvitusta koko juttu.
[/quote]
Ainaoa vaikeus on nyt se, ettei meillä ollut noita sinun mainitsemiasi tetroja vain kardinaalikaloja. Ne kun on ihan eri kaloja.... Anna vain oman mielikuvituksesi lentää, me ollaan ihan todellisen ongelman edessä. ap.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 18:07"]
Enpä usko, ennenvanhaan tehtiin noin vallan. Joku muu vika...
Seisoko kenties suodatin kauan ilman virtaa tms.?
[/quote]
kerralla saa vaihtaa yksi kolmasosan. Eikö niillä joilla on akvaario, ole mitään kirjaa kuinka akvaariota hoidetaan? Juu, akvaariossa PITÄÄ olla tietyt bakteerit, jotta se toimii kunnolla.
Meidän rusokiilakyljet on sitä paremman värisiä (eli voivat hyvin), mitä paskasempi akvaario on. Ollaan tosi laiskoja hoitaan akvaa, mutta kalat voivat nyt paremmin, kuin alussa, jolloim intona vaihdettiin vettä viikottain. Nyt ei lisätä mitään aineita kuukausiin..Noloo,, akva on 56 litranen.