Lapsilihavuuden syy vanhemmissa
Ai että tähän tarvittiin ihan lääkäri ja tutkija kertomaan, että lapset eivät ole läskejä siksi, että maailmassa on pikaruokaloita vaan siksi, että vanhemmuus on katoamassa. Olisin voinut itsekin kertoa tuon saman.
Kommentit (11)
Meillä on pikkuisen pyöreä poika, ei mikään lohava mutta "pyöreä" hiukan kuitenkin. Olen itse tarkka siitä mitä meillä syödään, vlipaloina on hedelmiä, viiliä tms. Ruoka on perusruokaa, kanaa, kalaa, lihaa, perunaa, kasviksia jne.
Herkkujakin syö, pari kertaa viikossa pannukakkua/karkkia/jäätelöä tms.
Juomana vesi tai maito, yleensä vesi. Pienen mehu tai limsatölkin saa viikonloppuna.
Harrastaa liikuntaa 2 kertaa viikossa, muuten on päivät pulkkamäessä, luistelemassa tai pihalla muuten liikkumassa.
En tiedä pitäisikö kaikki herkut ottaa pois ja se 0.33l limu/mehutölkki, siitäkö tämä pyöreys nyt johtuu? Eikä niitä herkkuja saa syödä ollenkaan?
Annoskoot on aika isot ja kertoo koulussa syöneensä aina hyvin. Aamuisin ja iltaisin syö puuroa tai leipää. Olen yrittänyt välttää painon kertymistä kaikin keinoin ja ei tunnu auttavan, ottaisin apua vastaan mielelläni!
Annoskokoja voi yrittää pienentää, mutta kannattaa tarjota reilusti kasviksia joka aterialla. Keski-Euroopassa syödään salaatti ennen ruokaa, joten se täyttää jo mukavasti mahaa.
Miksi herkkuja kaksi kertaa viikossa? Yksi kertaa riittää ihan hyvin.
Pari kertaa viikossa siksi että tuota pannukakkua voi olla vaikka jonkun ruuan jälkkäriksi tai iltapalaksi ja sitten viikonloppuna saa niitä karkkeja, ei mitään mättösökkiä vaan muutaman kourallisen. Ja kyse siis 7v (koura ei ole kovin iso)
Jos herkkuja vain kaksi kertaa viikossa, on vika selvästi annoskoossa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 16:34"]
Annoskokoja voi yrittää pienentää, mutta kannattaa tarjota reilusti kasviksia joka aterialla. Keski-Euroopassa syödään salaatti ennen ruokaa, joten se täyttää jo mukavasti mahaa.
[/quote]
Missä Keski-Euroopassa? Saksassa ainakin perussetti on aamupalalla paahtoleipää ja suklaalevitettä, lounas evässämpylä, mehu ja suklaapatukka, illalla pizzaa ja iltapala leipää ja juustoa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 16:24"]
Ai että tähän tarvittiin ihan lääkäri ja tutkija kertomaan, että lapset eivät ole läskejä siksi, että maailmassa on pikaruokaloita vaan siksi, että vanhemmuus on katoamassa. Olisin voinut itsekin kertoa tuon saman.
[/quote]
Mun piti kirjoittaa jo aiemmin samasta, kun viime viikolla Iltalehdessä oli se " lapseni on lihava"-juttu. Siellähän se lihavien lasten vanhempien suusta oli tullut aika selvästi se syy: Yksi isä kertoi rahoittavansa rotevan poikansa " harrastusta" istua hamppareilla, yläasteikäinen poika painoi 96 kiloa. Isä kertoi luottavansa pojan omaan harkintakykyyn.
Toinen äiti kertoi katsovansa itku silmässä kun lihavaa 7-v ainokaistaan syrjitään... kun ei he ainokaisen vanhemmat ole koskaan raaskineet kieltää lapseltaan herkkuhyllyllä mitään.
Ja ei, kiusaaminen ei ole ikinä oikein. Mutta sitä mä ihmettelen, että onko ihmisten silmissä vikaa vai missä? Jos lapselle tulee läskimakkaroita vyötärölle= lihava. Silti omassakin kaveripiirissä tällaisten lasten äidit väittää lapsiaan vaan roteviksi.
Mulla on 3 poikaa, joista keskimmäinen on selkeästi taipuvainen lihomaan. Jos huomaan vähänkin mahaa kertyvän, meillä pannaan saman tien ( lapsille kertomatta) erityisvaihde silmään, eli kasvisten määrää nostetaan, ja kaikki ylimääräiset herkut jätetään pois. Puuroa keitetään tavallista useammin iltapalaksi ja yhdessä liikkumista tehdään vielä tavallista enemmän.
Niin kauan kuin se on minun vallassani, minun lapseni eivät liho. Olen itse ollut lihava lapsi, ja toivon todella, että minun kohdallani olisi tehty samoin.
Mutta ne annokset on niin paljon pienempiä...
Kun asuin Briteissä, perussetti perheissä tuntui olevan tällainen:
-aamulla pieni kulho muroja tai yksi paahtoleipä puolitettuna, mehua
-lounaaksi omena, eväsleipä ja suklaapatukka tai minisipsipussi (kourallinen sipsejä)
-päivällinen: pari perunaa, lihakastike, väriksi pari tomaattisuikaletta tms
-ei välttämättä iltapalaa jos ei ole nälkä, jos on, niin taas yksi paahtoleipäviipale puolitettuna, hillolla tai suklaalevitteellä
Mutta Suomessahan syödään niin paljon, kun joka ruoalla tuputetaan vielä LISÄKSIKIN sitä leipää vaikka ruoka sisältäisi esim. pastaa tai riisiä. Aamupalaksi puuroa JA jogurtti JA hedelmä... kannattaisi ennemmin laskea annosten mukaan se että paljonko päivän kokonaiskalorimääräksi tulee. Siinä aukeaa silmät.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 16:34"]
[/quote]
Missä Keski-Euroopassa? Saksassa ainakin perussetti on aamupalalla paahtoleipää ja suklaalevitettä, lounas evässämpylä, mehu ja suklaapatukka, illalla pizzaa ja iltapala leipää ja juustoa.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Suomessa syödään valtavia määriä ruokaa. Lapsille annetaan aivan liian isoja annoksia.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:32"]
-lounaaksi omena, eväsleipä ja suklaapatukka tai minisipsipussi (kourallinen sipsejä)
-ei välttämättä iltapalaa jos ei ole nälkä, jos on, niin taas yksi paahtoleipäviipale puolitettuna, hillolla tai suklaalevitteellä
Mutta Suomessahan syödään niin paljon, kun joka ruoalla tuputetaan vielä LISÄKSIKIN sitä leipää vaikka ruoka sisältäisi esim. pastaa tai riisiä. Aamupalaksi puuroa JA jogurtti JA hedelmä... kannattaisi ennemmin laskea annosten mukaan se että paljonko päivän kokonaiskalorimääräksi tulee. Siinä aukeaa silmät.
[/quote]
Sen näkee jo siitä, että täällä ei ole juurikaan pieniä suklaapatukoita (paitsi Pätkis ja DaCapo), ne on siis sen kokoisia ne suklaapatukat mitä Englannissakin lasten eväslaukkuun pakataan.Alle 30g. Ei mitään isoja Daimeja tms. Samoin sipsipussit ovat 30-50g, Suomessa pienin taitaa olla 75g? Suomessa ostetaan kymmenkertainen mättösäkki karkkia pari kertaa viikossa, onko tuo ihmekkään kun lapset paisuu.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:35"]
Olen samaa mieltä. Suomessa syödään valtavia määriä ruokaa. Lapsille annetaan aivan liian isoja annoksia.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:32"]
[/quote]
[/quote]
3 jatkaa...
Toi on ihan totta että meillä tuo annoskoko on siis selvästi pojalle liian iso koska lihoaa ihan perus ruuastakin. En usko että se KAIKKIEN herkkujen poistaminen on se ratkaisu tähän tilanteeseen eikä oikein liikuntaakaan saa lisättyä kun jo melkein kaiken aikaa liikkuu.
Annoskokoja sitten vaan pienemmäksi, kasviksia meillä jo on paljon ja koskaan ei pyydetä syömään lautasta tyhjäksi eli syö sen minkä syö, pakko ei ole syödä kaikkea. Leipää ei aterioilla ole.
"katoava vanhemmuus"
jaksuhalit vaan tänkin keksijälle