Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostin mökin.

Vierailija
03.03.2019 |

Onnitelkaa! Nyt tiedän mitä teen ensi kesänä.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Minä ostin pienen mökkitontin viime keväänä ja istittelin sinne puutsrhas koko kesän. Se oli ihanaa.

Mökkiä ei vielä ole, rakennuslupaprosessi on vielä kesken. Olen siis vähän kateellinen nyt sulle ihanasta mökistä... Pitää laittaa varmaan joku teltta omalle tonttipalstalleni vielä tänä kesänä.

Ps. Pitääkin mennä kauppaan katselemaan ihania mökki- ja puutarhalehtiä :) Ja mökki- ja puutathamessuille keväämmällä ehdottomasti!

Vierailija
42/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudenmökkini (ja ikioma saari!) siirtyi minulle puolitoista vuotta sitten. Isäni oli kuollut jo vuosia aiemmin mutta mökki oli edelleen jakamatta. Äitini lahjoitti oman osuutensa minulle ennakkoperintönä ja ostin siskoni osuuden.

Aivan ihanaa. Se on maailman paras paikka. Olen siellä suunnilleen toukokuusta lokakuun loppuun asti melkein koko ajan 😀 eli melkein puolet vuodesta.

Tuo olisi minulle ihan täydellinen painajainen. Olisi hirveää kököttää jollain saarella kuukausikaupalla. Näin me ihmiset ollaan erilaisia.

Kököttää? Teetkö sä vain sitä kotonakin?

Mökillä on paljon kivaa tekemistä, ihan kuten kotonakin - tai siis ainakin meillä kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudenmökkini (ja ikioma saari!) siirtyi minulle puolitoista vuotta sitten. Isäni oli kuollut jo vuosia aiemmin mutta mökki oli edelleen jakamatta. Äitini lahjoitti oman osuutensa minulle ennakkoperintönä ja ostin siskoni osuuden.

Aivan ihanaa. Se on maailman paras paikka. Olen siellä suunnilleen toukokuusta lokakuun loppuun asti melkein koko ajan 😀 eli melkein puolet vuodesta.

Tuo olisi minulle ihan täydellinen painajainen. Olisi hirveää kököttää jollain saarella kuukausikaupalla. Näin me ihmiset ollaan erilaisia.

Silti ihmiset kehuskelevat hulluna kun ovat matkustaneet saarelle, esim. Malediiveille. Sitä toisen omistamaa saarta pitää kuitenkin halveksia, ettei pääsisi kateus paistamaan läpi. Itsensä kanssa sujut oleva ihminen, joka ei pidä saarilomailusta ei myöskään ala negaamaan toisen onnea.

T. eri

En ole kenenkään saarta halveksinut, sanonut selvästi että näin me ihmiset ollaan erilaisia. Jokainen saa rakastaa saartaan ihan niin paljon kun haluaa ja hehkuttaa sitä, minä sanoin että MINULLE sellainen kesänvietto olisi painajaista. Ei siitä tarvitse kenekään loukkaantua. En ole kenekään saarista kateellinen koska EN HALUAISI sellaista vaikka ilmaiseksi saisin. Samalla tavalla, älä itse negaa minun mielipidettäni.

Ja varmaan nyt itsekin tajuat että jotain Malediiveja ja pikkuista saarta Saimaalla ei oikein voi verrata keskenään. Minä en ole Malediiveista puhunut, en ole sinne menossa eikä kiinnostakaan.

Miten perustelet sitä, että yhtä saarta ei voi verrata toiseen? Toki negaajaa saa negata ja pitäisikin negata niin, että oppii olemaan negaamatta toisten onnea :)

Vierailija
44/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma saari on siitä ihana, että se on kuin minun oma erillinen maailmani. Ei ole tonttinaapureita, ja aina on joku ranta jollain puolella saarta tyynen puolella.

Siellä on täydellinen rauha. Sillä on suuri merkitys minulle, että vesi ympäröi saarta joka puolella.

Siis ihan mahtavaa! Kerran vierailin sellaisella saarella, jossa mökin omistajalla oli diili lampurin kanssa. Lampaat olivat vapaana saarella laiduntamassa ja mökin ympärillä oli aita, etteivät pääse sotkemaan pihaa. Tahtoisin joskus viettää kesän paimensaarella :)

Vierailija
45/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki on kätevä hankinta, kun siitä ei mene edes varainsiirtoveroa. Ei myyntivoittoveroakaan? Pienellä budjetilla saa katon päänsä päälle.

Miksi alapeukut? Mökki on lapsiperheelle kivaa kesätekemistä. Kaikesta ei mene varainsiirtoveroa. Tuo myyntivoittovero minun pitää vielä tutkia. On hyvä, että valtio ei ole ihan kaikessa kiinni verottamassa. Miksi valtion pitäisi saada osansa siitä, kun ostan jotain itselleni?

Oletko vähän pihalla verotusasioista? Ottahan valtio osansa myös esim jokaisesta maitopurkista, jonka ostat, alv:n muodossa. Alv maksetaan käytännössä ihan kaikista tavaroista ja palveluista.

Oletko itse hiukan pihalla? Lue lakikirjaa, niin tietäisit, että aina on poikkeuksia. Löysin sellaisen ;)

Vierailija
46/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki on kätevä hankinta, kun siitä ei mene edes varainsiirtoveroa. Ei myyntivoittoveroakaan? Pienellä budjetilla saa katon päänsä päälle.

Miksi alapeukut? Mökki on lapsiperheelle kivaa kesätekemistä. Kaikesta ei mene varainsiirtoveroa. Tuo myyntivoittovero minun pitää vielä tutkia. On hyvä, että valtio ei ole ihan kaikessa kiinni verottamassa. Miksi valtion pitäisi saada osansa siitä, kun ostan jotain itselleni?

Tämän provon tekijä luki iltapäivälehdet ja oppi, että mökkien hinnat edelleen laskusuunnassa. Haluaa katsoa kuinka moni vielä innostuu "häviävästä kulttuurista" ja luulee vielä pääseväsä voitolle kun mökin joskus myy. Tsekkaapa provo tilannetta Ruotsissa, siellä mökin ostajissa eniten nuoria aikuisia, ei meilläkään markkinat välttämättä kokonaan sammu. Hyvätasoiset, sähkölliset ja vedelliset, talviasuttavat ja hyvillä paikoilla sijaitsevat (hiihtokeskukset, golfkentät, isojen järvien rannat) mökit säilyttävät hintansa jatkossakin.

Minä kyllä olen vakaasti sitä mieltä, että mökkini tulee luultavasti kymmenen vuoden päästä tuplaamaan arvonsa. Se siis sijaitsee keskellä kasvukeskusta meren rannalla. Pääkaupunkiseudun muuttoliikettä ei pysäytä mikään. Olen saanut jo kaksi ostotarjousta tuttavapiiristä.

Kun lainaakin sain halvalla ja nyt koitan saada muutaman vuoden lyhennysvapaata.

Vierailija
47/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut! Toivottavasti mökkisi ei ole Lopella.

Vierailija
48/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut! Toivottavasti mökkisi ei ole Lopella.

Kiitos, ei ole.

Vierailija
49/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän provon tekijä luki iltapäivälehdet ja oppi, että mökkien hinnat edelleen laskusuunnassa. Haluaa katsoa kuinka moni vielä innostuu "häviävästä kulttuurista" ja luulee vielä pääseväsä voitolle kun mökin joskus myy. Tsekkaapa provo tilannetta Ruotsissa, siellä mökin ostajissa eniten nuoria aikuisia, ei meilläkään markkinat välttämättä kokonaan sammu. Hyvätasoiset, sähkölliset ja vedelliset, talviasuttavat ja hyvillä paikoilla sijaitsevat (hiihtokeskukset, golfkentät, isojen järvien rannat) mökit säilyttävät hintansa jatkossakin.

Minä kyllä olen vakaasti sitä mieltä, että mökkini tulee luultavasti kymmenen vuoden päästä tuplaamaan arvonsa. Se siis sijaitsee keskellä kasvukeskusta meren rannalla. Pääkaupunkiseudun muuttoliikettä ei pysäytä mikään. Olen saanut jo kaksi ostotarjousta tuttavapiiristä.

Kun lainaakin sain halvalla ja nyt koitan saada muutaman vuoden lyhennysvapaata.

Olisin halunnut matalakorkoista lainaa viideksikymmeneksi vuodeksi, mutta myönsivät vain kahdeksikymmeneksi vuodeksi. Tietysti joskus viidenkymmenen vuoden päästä olisi harmittanut, kuinka paljon lainakuluja olisin maksanut.

Vierailija
50/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkän matkan takana tuo mökki teille on? Onko mantereen puolella vai saaressa? Mökissä on minusta tärkeintä että se on riittävän lähellä, muuten siellä ei tule käytyä. Kaksi tuntia alkaa olla ehdoton yläraja. Eläkeläisillä ei ole niin nokonuukaa kun voivat asua siellä mökillä koko kesän. 

Pieni mökkikuume tuli tästä ketjusta, vaikka meillä on tosi kiva vuokramökki saaressa josta maksetaan 3500€ vuodessa. Nyt kun ollaan vielä töissä, niin tämä on meille järkiratkaisu, tuollainen maksaisi omaksi ostettuna vähintään 200000€. Mutta silti se mökkikuume aina välillä nostaa päätään. 

Vierailija
51/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähän pihalla verotusasioista? Ottahan valtio osansa myös esim jokaisesta maitopurkista, jonka ostat, alv:n muodossa. Alv maksetaan käytännössä ihan kaikista tavaroista ja palveluista.

Oletko itse hiukan pihalla? Lue lakikirjaa, niin tietäisit, että aina on poikkeuksia. Löysin sellaisen ;)

Ajatella, juu et kerro, et tietenkään. Minä, 40 vuotta verohallinnossa työskennelleenä en ole löytänyt. Nostan sinulle hattua, samalla kun en usko sanaakaan, mitä kirjoitat, mutta jatka toki.

Vierailija
52/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin, menee tietysti.

Ei mulla ainakaan mennyt. Myyntivoittoveroa en vielä maksa, sitten vasta kun (jos) myyn mökin joskus. Lainakin on melkein ilmaista pankissa, niin en paljon epäröinyt mökin hankinnassa. Mökki on ikäänkuin vuokralla pankilta.

Näin mä nyt käsitin tän asian. Ja ajattelin tän asian :)

No enpä ole ikinä kuullut, että pankki ostaa mökin ja sinä otat lainan ja pankki sitten vuokraa mökkiä sinulle. Kyllä se mökkikauppa varmasti tehtiin silleen että sinä tulit sen omistajaksi ja mökki pantattiin lainan vakuudeksi. Tai sitten lainan vakuudeksi pantattiin oma kotisi, mikä selittäisi sen että pankki ei ole huolehtinut että maksat varainsiirtoveron.

Varainsiirtovero pitää maksaa 6:n kuukauden kuluessa kaupasta, eli jos mökki ostettiin omiin nimiisi niin kipin kapin maksamaan.

T. Pankinjohtaja (oon oikeesti)

Pankinjohtajat tosiaan ovat yleensä kuivahtaneita mieleltään ja harvoin pystyvät ajatteluun boksinsa ulkopulella. Ajatella voi asian ihan miten vaan haluaa, vaikka "vuokrana". Kannattaa opetella tekemään harjoituksia, joissa teet ensin tarkan suunnitelman siitä miten annat hallitusti luvan itsellesi vertailla asioita mielikuvitusta käyttäen. Käytä turvasanaa ja turva-aluetta, ettei vaan homma lähde laukalle ja tapahdu jotain peruuttamatonta O.o

Kun tekee pitkään samaa asiaa, ihminen turtuu, eikä ole enää luova. Varmasti tuossa rahoitusmaailmassa on sama asia.

Henk. koht. minulla on positiivinen käsitys pankeista, vaikken ole koskaan ollut perinteinen asiakas. Tarkoitan sitä, että ihmiset pukeutuvat parempiinsa, kun menevät hakemaan lainaa. Jakkupukua päällä, joillakin on juhla-look :) Mitä nyt on tarkkaillut ihmisiä pankin odotusaulassa. Ikäänkuin se vaikuttaisi itse asiaan jotenkin.

Vierailija
53/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aivan herttisen yhdentekevää, nouseeko vai laskeeko mökkini arvo, koska en sitä tule myymään missään tilanteessa. Halvalla sen sainkin, kun vain siskoni siitä jouduin ulos ostamaan, eikä verot ja maksutkaan paljoa olleet.

Eniten maksaa remontit, muttei niitä paljoa ole tiedossa. Viime syksynä timpuri teki meille ulkorakennuksen laajennuksena halkovajan, tulevan kesäkauden alussa korvataan turha avotakka muurattavalla liedellä, joka on samalla varaava takka.

Jossain vaiheessa pitänee uusia mökin ja aitan katot. Oikeastaan muuta ei ole nyt suunnitelmissa.

Vierailija
54/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, juu et kerro, et tietenkään. Minä, 40 vuotta verohallinnossa työskennelleenä en ole löytänyt. Nostan sinulle hattua, samalla kun en usko sanaakaan, mitä kirjoitat, mutta jatka toki.

Kirjoitin edelliseen viestiin, että soitin verotoimistoon ja tarkistin asian. No nyt sinulla on loppupäiväksi pähkinä purtavaksi.

Vierailija
55/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä petusteella varainsiirtoveroa ei tarvitse maksaa?

Mökki on kiinteistö, joten ohjeiden mukaan pitää jaksaa, kts. Verohallinnon ohjeet. Sinunhan pitää hakea myös lainhuuto.

Odottelen edelleen, millä perusteella ei tarvitse maksaa? Olet ostanut (leikisti) kiinteistön, sinun on haettava lainhuuto ja ylälläri pylläri, maksaa vero. Jos et hae lainhuutoa, mökki ei ole sinun vaan jää aikaisemman omistajan omaisuudeksi, ja koska on lainaa, pankki vaatii lainhuudon haun.

Vierailija
56/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin edelliseen viestiin, että soitin verotoimistoon ja tarkistin asian. No nyt sinulla on loppupäiväksi pähkinä purtavaksi.

Minäpä otan ensiviikolla asiasta selvää, kun palaan sairauslomaltani työpaikalleni verotoimistoon. Palaa sitten kertomaan teille kaikille. Tämä nyt alkoi todella kiinnostaa, kun niin oudolta tuntuu. Laitoin myös ystävälleni maanmittaustoimistoon viestin, hoksaako hän. Palataan.

Vierailija
57/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki on kiinteistö, joten ohjeiden mukaan pitää jaksaa, kts. Verohallinnon ohjeet. Sinunhan pitää hakea myös lainhuuto.

Odottelen edelleen, millä perusteella ei tarvitse maksaa? Olet ostanut (leikisti) kiinteistön, sinun on haettava lainhuuto ja ylälläri pylläri, maksaa vero. Jos et hae lainhuutoa, mökki ei ole sinun vaan jää aikaisemman omistajan omaisuudeksi, ja koska on lainaa, pankki vaatii lainhuudon haun.

En halua kertoa, jokainen voi ottaa itse selvää. Koita nyt ajatella luovasti.

Vierailija
58/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua kertoa, jokainen voi ottaa itse selvää. Koita nyt ajatella luovasti.

Selvitän kun palaan töihin, ei hätiä!

Vierailija
59/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä iskee myös kesämökki-kuume aina keväällä. Mutta koska aivan lähellä jokiranta missä pääsen uimaan omassa rauhassani niin en näe mitään syytä ostaa mökkiä. Ei ole lapsiakaan joita haluaisin kutsua mökkeilemään niin että Parolan rottingin riippukeinu takaterassillla syreenin varjossa, tiikkinen aurinkotuoli auringossa, pieni puutarha, suuri koivu tontin laidalla, pelargonit ruukuissa ja jokiranta riittää kesämökiksi vuodesta toiseen. Kaikki mukavuudet löytyy, asun maaseudun rauhassa ja kaupunkiin pääsee 15 minuutissa.

Vierailija
60/110 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma saari on siitä ihana, että se on kuin minun oma erillinen maailmani. Ei ole tonttinaapureita, ja aina on joku ranta jollain puolella saarta tyynen puolella.

Siellä on täydellinen rauha. Sillä on suuri merkitys minulle, että vesi ympäröi saarta joka puolella.

Siis ihan mahtavaa! Kerran vierailin sellaisella saarella, jossa mökin omistajalla oli diili lampurin kanssa. Lampaat olivat vapaana saarella laiduntamassa ja mökin ympärillä oli aita, etteivät pääse sotkemaan pihaa. Tahtoisin joskus viettää kesän paimensaarella :)

Sehän on mahdollista, olen nähnyt hakuilmoituksen netissä. Ei koko kesäksi, mutta joksikin aikaa pääsee kesälaitumia paimentamaan. Löytynee googlaamalla, itse en muista tarkemmin.