Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostin mökin.

Vierailija
03.03.2019 |

Onnitelkaa! Nyt tiedän mitä teen ensi kesänä.

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Passaat niitä sukulaisia ja kumminkaimantuttuja, ja seuraavan talven kirjoittelet aiheesta tänne kunnes päätät myydä koko höskän pois?

Onnea vaan.

Vierailija
2/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Passaat niitä sukulaisia ja kumminkaimantuttuja, ja seuraavan talven kirjoittelet aiheesta tänne kunnes päätät myydä koko höskän pois?

Onnea vaan.

Kiitos vaan onnitteluista! En ajatellut passata ketään. Itse asiassa mökillä on kuitenkin ensi kesänä niin paljon töitä, että tervetuloa kaikki suku ja kumminkaimantutut, hommia riittää ihan jokaiselle. Kauppaan on 15 km, joten joku saa käydä hakemassa aina talkooväelle ruokaa ja juomaa, saan siinä itsekin samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut! Muutaman vuoden mökkeilykokemuksella sanon, että en ole tuota kauppaa katunut. Kiva alkaa suunnitella jo näin helmi-maaliskuussa seuraavaa mökkikautta. Aina jotain kivaa tekeillä ja pääsee kesällä pois kaupungista. 

Vierailija
4/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki on kätevä hankinta, kun siitä ei mene edes varainsiirtoveroa. Ei myyntivoittoveroakaan? Pienellä budjetilla saa katon päänsä päälle.

Vierailija
5/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea.

Vierailija
6/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut! Muutaman vuoden mökkeilykokemuksella sanon, että en ole tuota kauppaa katunut. Kiva alkaa suunnitella jo näin helmi-maaliskuussa seuraavaa mökkikautta. Aina jotain kivaa tekeillä ja pääsee kesällä pois kaupungista. 

Samat fiilikset. Pääsee tuunaamaan mökkiä ja tekemään pieniä ostoksia, mm. kesäkeittiöön. Suunnittelen jo, mitä bileitä järjestän kesällä, toukokuussa olisi Dallas-tyyliset paljubileet tiedossa. Jokaisella naisella pitäisi olla oma piilopirtti. Oma tupa, oma lupa.

Vierailija
7/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhahommat odottaa. Ne ovatkin ihania. Onnea!

Vierailija
8/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudenmökkini (ja ikioma saari!) siirtyi minulle puolitoista vuotta sitten. Isäni oli kuollut jo vuosia aiemmin mutta mökki oli edelleen jakamatta. Äitini lahjoitti oman osuutensa minulle ennakkoperintönä ja ostin siskoni osuuden.

Aivan ihanaa. Se on maailman paras paikka. Olen siellä suunnilleen toukokuusta lokakuun loppuun asti melkein koko ajan 😀 eli melkein puolet vuodesta.

Vierailija
9/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvalla nyt mökillään ihan _puutarhaa_ on. Itselläni ei ole edes nurmikkoa eikä kukkapenkkiä hoidettavana.

Vierailija
10/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitan pelargonioista ruukuissa :) Alkuvaiheessa ajattelin pitää ympäristön mahdollisimman luonnontilassa, saaristomaisena.

Vierailija
11/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Itse ostin mökin vuosi sitten ja olen täällä parhaillaan vaikka mökillä ei ole edes maasähköä. Mökki on mahtava juttu ja sen laittelu parasta mahdollista vastapainoa kiireiselle kaupunkielämälle.

Vierailija
12/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökki on kätevä hankinta, kun siitä ei mene edes varainsiirtoveroa. Ei myyntivoittoveroakaan? Pienellä budjetilla saa katon päänsä päälle.

Miten niin, menee tietysti.

Vierailija
13/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan mennyt. Myyntivoittoveroa en vielä maksa, sitten vasta kun (jos) myyn mökin joskus. Lainakin on melkein ilmaista pankissa, niin en paljon epäröinyt mökin hankinnassa. Mökki on ikäänkuin vuokralla pankilta.

Näin mä nyt käsitin tän asian. Ja ajattelin tän asian :)

Vierailija
14/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Itsellä sama haave mutta ehkä 20v päästä realistinen jos vielä elossa.

Paljonko maksoi? Onko asuntovelkaa rinnalla? Ikäsi?

Vierailija
15/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea! Itse ostin mökin vuosi sitten ja olen täällä parhaillaan vaikka mökillä ei ole edes maasähköä. Mökki on mahtava juttu ja sen laittelu parasta mahdollista vastapainoa kiireiselle kaupunkielämälle.

Minä kyllä tykkään mukavuuksista. Sähköt on hyvä olla olemassa. Jääkaappiin pitää saada oluet kylmään, ja aina ei jaksa grillata, niin hella ja mikro on hyvät.

Vierailija
16/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytetyn asuntoauton verran. Velkaa on jonkin verran, ehkä puolet. Ikää on 40-vuotta. Kun olen mökin maksanut, ostan purjeveneen tai loma-asunnon Kreikasta tai Turkista.

Vierailija
17/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan mennyt. Myyntivoittoveroa en vielä maksa, sitten vasta kun (jos) myyn mökin joskus. Lainakin on melkein ilmaista pankissa, niin en paljon epäröinyt mökin hankinnassa. Mökki on ikäänkuin vuokralla pankilta.

No enpä ole ikinä kuullut, että pankki ostaa mökin ja sinä otat lainan ja pankki sitten vuokraa mökkiä sinulle. Kyllä se mökkikauppa varmasti tehtiin silleen että sinä tulit sen omistajaksi ja mökki pantattiin lainan vakuudeksi. Tai sitten lainan vakuudeksi pantattiin oma kotisi, mikä selittäisi sen että pankki ei ole huolehtinut että maksat varainsiirtoveron.

Varainsiirtovero pitää maksaa 6:n kuukauden kuluessa kaupasta, eli jos mökki ostettiin omiin nimiisi niin kipin kapin maksamaan.

T. Pankinjohtaja (oon oikeesti)

Vierailija
18/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytetyn asuntoauton verran. Velkaa on jonkin verran, ehkä puolet. Ikää on 40-vuotta. Kun olen mökin maksanut, ostan purjeveneen tai loma-asunnon Kreikasta tai Turkista.

Vähän harkitsin, olisinko ostanut mökin vai asunto-auton, mutta toi mökki vei voiton. Kun auton säilytys maksaa ja en osaa korjata autoa. Autolla olisi kyllä päässyt Lappiin ja kiertelemään Eurooppaa muutenkin.

Vierailija
19/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut, uskon että tulet viihtymään. Itse ostin mökin yli 20 vuotta sitten, ja voin sanoa että oli paras päätös ikinä. Pikku huomautuksena esitä toiveen sinulle ja muillekin mökkiläisille, että muistakaa mökillä että olette vieraana luonnossa, lintujen  ja muiden eläinten pesimäkausi on samaan aikaan kuin meidän ihmisten mökkeilykausi, joten älä riko luonnon rauhaa, älä mellasta ja pauhaa...jne. Hyvää mökkeilykautta kaikille.

Vierailija
20/110 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä ole ikinä kuullut, että pankki ostaa mökin ja sinä otat lainan ja pankki sitten vuokraa mökkiä sinulle. Kyllä se mökkikauppa varmasti tehtiin silleen että sinä tulit sen omistajaksi ja mökki pantattiin lainan vakuudeksi. Tai sitten lainan vakuudeksi pantattiin oma kotisi, mikä selittäisi sen että pankki ei ole huolehtinut että maksat varainsiirtoveron.

Varainsiirtovero pitää maksaa 6:n kuukauden kuluessa kaupasta, eli jos mökki ostettiin omiin nimiisi niin kipin kapin maksamaan.

T. Pankinjohtaja (oon oikeesti)

Asiat on hoidossa. Pankin kanssa sovittiin asiat niin, että sain puoli-ilmaista lainaa. Varainsiirtoveroa menee sataviisikymppiä, eli kuukauden lounasrahat. Verotoimistoonkin soitin asiasta, virkailijan kanssa hetki väiteltiin, meneekö varainsiirtoveroa vai ei. Lopulta hän myöntyi, ettei taida mennä.