Ostin mökin.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asunto- autoa kannata ostaa. Me tyhmät ostettiin ja nyt se kyllä myydään, halutaan mökki!
Sehän on vähän kuin liikkuva mökki. Ymmärrän tietysti teidän mielipiteenne, varsinkin kun teillä on kokemusta. Minä taas ajattelen, että matkailuautolla pääsee Lappiin kalastamaan, kiertelemään Norjan vuonoja ja vaikka Espanjan aurinkorannikolle, jos niikseen tulee. Ainoa on, että bensa maksaa. Ja tietysti, kun on käytetty auto, voi tulla yllätyksiä.
Miksi ostaa asunto-autoa kun sen voi vuokratakkin. Ei kai tavan tallaaja aina jaksa reissun päällä olla?
Pidä luonnollisena vaan ympäristö. Itse tekisin kukkaniityn. En kaipaa tavallista pihaa sillä sellainen on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Pidä luonnollisena vaan ympäristö. Itse tekisin kukkaniityn. En kaipaa tavallista pihaa sillä sellainen on kotona.
Kiits. Kukkaniitty voi myös olla muuratussa grillissä, voisin koristella sen mosaiikeilla Antonio Gaudi-tyyliin. Pitääkin ottaa selvää, miten grilli muurataan 🙂 Suomen luonto on niin harmaa-vihreä, joku värikäs eteläeurooppalaistyylinen yksityiskohta virkistäisi piha-aluetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asunto- autoa kannata ostaa. Me tyhmät ostettiin ja nyt se kyllä myydään, halutaan mökki!
Sehän on vähän kuin liikkuva mökki. Ymmärrän tietysti teidän mielipiteenne, varsinkin kun teillä on kokemusta. Minä taas ajattelen, että matkailuautolla pääsee Lappiin kalastamaan, kiertelemään Norjan vuonoja ja vaikka Espanjan aurinkorannikolle, jos niikseen tulee. Ainoa on, että bensa maksaa. Ja tietysti, kun on käytetty auto, voi tulla yllätyksiä.
Matkailuauto on kätevä huåran työtilaksi muuhun ei.
Kerropas lisää yritystoiminnastasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aivan herttisen yhdentekevää, nouseeko vai laskeeko mökkini arvo, koska en sitä tule myymään missään tilanteessa. Halvalla sen sainkin, kun vain siskoni siitä jouduin ulos ostamaan, eikä verot ja maksutkaan paljoa olleet.
Eniten maksaa remontit, muttei niitä paljoa ole tiedossa. Viime syksynä timpuri teki meille ulkorakennuksen laajennuksena halkovajan, tulevan kesäkauden alussa korvataan turha avotakka muurattavalla liedellä, joka on samalla varaava takka.
Jossain vaiheessa pitänee uusia mökin ja aitan katot. Oikeastaan muuta ei ole nyt suunnitelmissa.
Jotain tuonsuuntaisia parannuksia olen myös kaavaillut. Timpuria ei ole varaa palkata. Koitan saada jonkun kätevän jeesimään hiukan mökin korjailuissa. Mietin, että jossei ihan ilmaiseksi, niin hyvin edullisesti saisin nuo pikkurempat tehtyä. Kahvipalkalla.
Yleensä täällä valitetaan että vieraat lokkeilevat mökeillä, hän aikoo itse lokeilla, teettää rempan kahvipalkalla. Taitaa tulla yksinäisiä bileitä, kalsarikännejä homeisessa mökissä. 👊🏻
Onnea! Nyt saa vetää kateuskortin esiin, sillä olen oikeasti kateellinen :).
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Nyt saa vetää kateuskortin esiin, sillä olen oikeasti kateellinen :).
Olet alkanut itse vastaamaan itsellesi. 😂
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea te siis teette siellä mökillä?
Mää voin vastata omasta ja aika monen muun puolesta. Yleensä syödään ja juodaan hyvin. Saunominen ja naiminen on kanssa melko yleistä. Siinä nyt noin alkuun..
Lisää mökkitekemisiä: eilen ripustin 2 uutta linnunpönttöä ja siirsin yhtä vanhaa, jossa ei ole pesitty. Täytin lintujen ruokintalaitteet. Tarkistin, että omenapuiden suojukset ovat paikallaan ja laitoin lisää suojausta rusakon napsimille pähkinäpensaille. Suunnittelin ensi kesän istutuksia. Tein kävelylenkin metsässä ja lähijärven jäällä. Mittasin ilveksen jälkien kokoa ja seurailin niitä. Laitoin pienet tulet puuhellaan ja lämmitin vähän vettä. Istuin ja luin romaania.
Olen täysin ja onnellisesti hurahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhahommat odottaa. Ne ovatkin ihania. Onnea!
Aloitan pelargonioista ruukuissa :) Alkuvaiheessa ajattelin pitää ympäristön mahdollisimman luonnontilassa, saaristomaisena.
Ne ruukkukasvit ovat pelargoneja eikä mitään hemmetin pelargonioita. Pelargoni!
Mutta minäpä tiedän, mitä teit viime kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Itsellä sama haave mutta ehkä 20v päästä realistinen jos vielä elossa.
Paljonko maksoi? Onko asuntovelkaa rinnalla? Ikäsi?
Ohhoh, ketju oli lähtenyt elämään enkä ollut huomannut. Siksi en ole mitään vastaillutkaan. Mutta joo, 100 000 on pyyntö, en maksa ihan niin paljoa. Olen 50-vuotias ja velaton (vielä; tätä mökkiä varten täytyy vähän velkaa ottaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Itsellä sama haave mutta ehkä 20v päästä realistinen jos vielä elossa.
Paljonko maksoi? Onko asuntovelkaa rinnalla? Ikäsi?Ohhoh, ketju oli lähtenyt elämään enkä ollut huomannut. Siksi en ole mitään vastaillutkaan. Mutta joo, 100 000 on pyyntö, en maksa ihan niin paljoa. Olen 50-vuotias ja velaton (vielä; tätä mökkiä varten täytyy vähän velkaa ottaa).
Ja minä olen siis alkuperäinen alkuperäinen :D - huomasin että tänne oli joku muu ilmestynyt vastailemaan puolestani, kun itse hävisin palstailemasta. En ole nelkytvuotias enkä harkinnut asuntoautoa... soory. Jos nyt vaikka nimeän itseni mökinakaksi.
terv. mökinakka ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki on kätevä hankinta, kun siitä ei mene edes varainsiirtoveroa. Ei myyntivoittoveroakaan? Pienellä budjetilla saa katon päänsä päälle.
Miten niin, menee tietysti.
Ei mulla ainakaan mennyt. Myyntivoittoveroa en vielä maksa, sitten vasta kun (jos) myyn mökin joskus. Lainakin on melkein ilmaista pankissa, niin en paljon epäröinyt mökin hankinnassa. Mökki on ikäänkuin vuokralla pankilta.
Näin mä nyt käsitin tän asian. Ja ajattelin tän asian :)No enpä ole ikinä kuullut, että pankki ostaa mökin ja sinä otat lainan ja pankki sitten vuokraa mökkiä sinulle. Kyllä se mökkikauppa varmasti tehtiin silleen että sinä tulit sen omistajaksi ja mökki pantattiin lainan vakuudeksi. Tai sitten lainan vakuudeksi pantattiin oma kotisi, mikä selittäisi sen että pankki ei ole huolehtinut että maksat varainsiirtoveron.
Varainsiirtovero pitää maksaa 6:n kuukauden kuluessa kaupasta, eli jos mökki ostettiin omiin nimiisi niin kipin kapin maksamaan.
T. Pankinjohtaja (oon oikeesti)
Asiat on hoidossa. Pankin kanssa sovittiin asiat niin, että sain puoli-ilmaista lainaa. Varainsiirtoveroa menee sataviisikymppiä, eli kuukauden lounasrahat. Verotoimistoonkin soitin asiasta, virkailijan kanssa hetki väiteltiin, meneekö varainsiirtoveroa vai ei. Lopulta hän myöntyi, ettei taida mennä.
No varainsiirtoveroa ei voi vältellä, se kun menee aina kiinteistökaupoissa. Lainani maksaa kyllä jotain, mutta ei onneksi ole suuren suuri (tilillekin kun oli kertynyt jotain mitä voi käyttää ostamiseen, sanotaan rahaksi).
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa ja onnea! Kerro millainen? Onko uintimahdollisuutta?
T. Haaveilija
Mökki on pienen pieni mökki pienen järven rannalla, järven ympärillä muutama muukin mökki. Uimaan pääsee, suoraan saunasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea te siis teette siellä mökillä?
Ajattelin juurikin saunoa ja uida. Mutta sen lisäksi siellä täytyy kyllä remontoida yhtä sun toista paikkaa. Tontti on ihana ja sauna ok, mutta itse mökki on räjähtämispisteessä. Joten tekemisen puutetta ei tule olemaan.
Mitä järkee ostaa mitään mökkiä ku sama ostaa vakituiseksi asunnoksi talo maalta? Jossa voi asua vuoden ympäri, ei tartte mitään kesämökkejä erikseen ostella.
Mulla omakotitalo järven rannalla maalla. Ei tartte erikseen mökkiä ostaa kun tää on jo niin mökkimäinen muutenkin ja järvikin on. Pihalla grillikota ja kesäkeittiö. Katettu terassi. Pitkä laituri ja laiturin päässä penkit. On numrikkoa ja kukkapenkkejä, pensaita. Pieni puutarha.
Naapuritkaan ei oo vieressä. Lähin naapuri 500m.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkee ostaa mitään mökkiä ku sama ostaa vakituiseksi asunnoksi talo maalta? Jossa voi asua vuoden ympäri, ei tartte mitään kesämökkejä erikseen ostella.
Mulla omakotitalo järven rannalla maalla. Ei tartte erikseen mökkiä ostaa kun tää on jo niin mökkimäinen muutenkin ja järvikin on. Pihalla grillikota ja kesäkeittiö. Katettu terassi. Pitkä laituri ja laiturin päässä penkit. On numrikkoa ja kukkapenkkejä, pensaita. Pieni puutarha.
Olen elänyt jo tuon vaiheen. Ok-taloni tosin ei ollut järven rannalla, mutta eipä järvestä järin kaukanakaan, ja tilaa ja lääniä oli. Myin sen muutama vuosi sitten. Nyt eletään keskikaupungilla. Enkä tästä asunnosta ajatellut luopua; tykkään myös olla lähellä kaikkea. On kiva mennä töihin kävellen tai bussilla, pyöräillä ympäri kaupunkia, päästä teatteriin tai leffaan kun päähän pälkähtää.
Mutta välillä täytyy päästä pois kerrostalosta, ainakin kesällä. Siksi mökki. Sinä saat ihan mielellään olla siellä järven rannalla ihan ympäri vuoden. Tuskin se järvi missään kehäkolmosen sisäpuolella kuitenkaan on. Mutta nauti sinä nyt siitä elämänvaiheesta, minä nautin omastani.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on kätevämpää asua talvet kaupungissa ja kesät maalla. Esim. jos ei tykkää ajella päivittäisiä pitkiä työmatkoja talvikelissä jne.
Sulla kokemusta?