Ostin mökin.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä petusteella varainsiirtoveroa ei tarvitse maksaa?
Mökki on kiinteistö, joten ohjeiden mukaan pitää jaksaa, kts. Verohallinnon ohjeet. Sinunhan pitää hakea myös lainhuuto.Odottelen edelleen, millä perusteella ei tarvitse maksaa? Olet ostanut (leikisti) kiinteistön, sinun on haettava lainhuuto ja ylälläri pylläri, maksaa vero. Jos et hae lainhuutoa, mökki ei ole sinun vaan jää aikaisemman omistajan omaisuudeksi, ja koska on lainaa, pankki vaatii lainhuudon haun.
Veikkaan, että mökki on ostettu lähisukulaiselta ja tälle on jäänyt mökkiin elinikäinen käyttöoikeus, joka on veroja pienentävä rasite.
Tuskin.
Tuo varainsiirtoverosta vapaa kun ei ollut ainakaan minä aloittaja, vaan joku joka otti mun roolin ja ryhtyi vastailemaan kuin olisi ostanut mökin.
se oikea ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asunto- autoa kannata ostaa. Me tyhmät ostettiin ja nyt se kyllä myydään, halutaan mökki!
Sehän on vähän kuin liikkuva mökki. Ymmärrän tietysti teidän mielipiteenne, varsinkin kun teillä on kokemusta. Minä taas ajattelen, että matkailuautolla pääsee Lappiin kalastamaan, kiertelemään Norjan vuonoja ja vaikka Espanjan aurinkorannikolle, jos niikseen tulee. Ainoa on, että bensa maksaa. Ja tietysti, kun on käytetty auto, voi tulla yllätyksiä.
Auto kuin auto, arvo alenee koko ajan. Kuluttaa kuin piru. Ja laivaan otettuna lippu maksaa mansikoita ja hunajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki on kiinteistö, joten ohjeiden mukaan pitää jaksaa, kts. Verohallinnon ohjeet. Sinunhan pitää hakea myös lainhuuto.Odottelen edelleen, millä perusteella ei tarvitse maksaa? Olet ostanut (leikisti) kiinteistön, sinun on haettava lainhuuto ja ylälläri pylläri, maksaa vero. Jos et hae lainhuutoa, mökki ei ole sinun vaan jää aikaisemman omistajan omaisuudeksi, ja koska on lainaa, pankki vaatii lainhuudon haun.
Veikkaan, että mökki on ostettu lähisukulaiselta ja tälle on jäänyt mökkiin elinikäinen käyttöoikeus, joka on veroja pienentävä rasite.
En ole tuo josta on kyse, mutta äidilleni jätettiin verotussyistä elinikäinen hallinta- ja käyttöoikeus. Ei hän oikeuttaan olisi halunnut eikä sitä käytä mitenkään, tulee vain kutsuttuna pari kertaa kesässä saunomaan - saisi tulla paljon useamminkin.
Kätevää, kun mulla vero pieneni.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkee ostaa mitään mökkiä ku sama ostaa vakituiseksi asunnoksi talo maalta? Jossa voi asua vuoden ympäri, ei tartte mitään kesämökkejä erikseen ostella.
Mulla omakotitalo järven rannalla maalla. Ei tartte erikseen mökkiä ostaa kun tää on jo niin mökkimäinen muutenkin ja järvikin on. Pihalla grillikota ja kesäkeittiö. Katettu terassi. Pitkä laituri ja laiturin päässä penkit. On numrikkoa ja kukkapenkkejä, pensaita. Pieni puutarha.
Naapuritkaan ei oo vieressä. Lähin naapuri 500m.
Mutta se ei ole mökki :)
Ei ulkomailla lomailukaan ole verrannollista ulkomailla asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkee ostaa mitään mökkiä ku sama ostaa vakituiseksi asunnoksi talo maalta? Jossa voi asua vuoden ympäri, ei tartte mitään kesämökkejä erikseen ostella.
Mulla omakotitalo järven rannalla maalla. Ei tartte erikseen mökkiä ostaa kun tää on jo niin mökkimäinen muutenkin ja järvikin on. Pihalla grillikota ja kesäkeittiö. Katettu terassi. Pitkä laituri ja laiturin päässä penkit. On numrikkoa ja kukkapenkkejä, pensaita. Pieni puutarha.
Naapuritkaan ei oo vieressä. Lähin naapuri 500m.
Katsos kun en halua mökille mitään "numrikkoa" enkä puutarhaa, ja toisaalta pieneen saareen on hankala saada omakotitaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo josta on kyse, mutta äidilleni jätettiin verotussyistä elinikäinen hallinta- ja käyttöoikeus. Ei hän oikeuttaan olisi halunnut eikä sitä käytä mitenkään, tulee vain kutsuttuna pari kertaa kesässä saunomaan - saisi tulla paljon useamminkin.
Kätevää, kun mulla vero pieneni.
Näin monen kannattaisi siirtää mökki seuraavalla sukupolvelle, niin perintö- ja lahjaverot pienenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea te siis teette siellä mökillä?
Kun ostat sellaisen mökin, jossa voit toteuttaa omia lempijuttujasi niin saat tehdä juuri sitä mistä itse nautit. Itse nautin esimerkiksi
-Laiturilla makaamisesta veden korkeudella, auringon kimalluksesta veden pinnassa ja vehreästä vihreydestä joka heijastuu lampeen rantakasvillisuudesta. Värikylläisyys, valo ja lämpö ovat meditaatiohetkeni.
- Veden kantamisesta saunalle kylpemistä varten, niin kauan kuin kunto riittää kantamiseen niin ei ole tarvetta vetää vesijohtoa saunalle.
- Veden hakeminen lähteeltä. Lähteen ympärillä on oma pienilmastonsa ja oma kasvillisuutensa. Lähdevesi on kylmää ja raikasta ja maku on aivan eri kuin kaupungin vesijohtovedessä.
- Puutarhan suunnittelu, kasvien kokeilu ja puutarhassa oleilu, hoito ja sadon kerääminen. Mikäpä ihanampaa kuin käyskennellä kesäpäivänä puutarhassa ja poimia suuhunsa mansikoita jne. Samoin syksyn tullen luonnonmarjoja: mesimarjoja, lakkoja ja mustikoita, slurp!
- Soitan ja laulan sieluni kyllyydestä. Kaupunkiasunnossa sitä ei voi tehdä. Mökillä lähimpään naapuriin on kilmetrejä, joten voin hoilata siten kun haluttaa :D
- Maalaan ulkona ja sisällä, sadepäivinä teen käsitöitä, luen ja esim. maalaan seiniä. Mökkiä ei ole pakko kunnostaa tai ehostaa, mutta itse tykkään laitella.
-Nikkaroin pientä puutarhaan, mökille ja kotiin, koska mökillä on tilaa.
-Kalastan
-Savustan, notskailen ja värjään lankoja
-Tiirailen lepakoita
- Seurailen luonnonkasveja
- Käyn lenkillä, jumppaan ja venyttelen
-Makaan riippukeinussa
- Seurailen valoilmiöitä ja syksyä kohden linnunrataa
- Katson vierailevia joutsenia
- Kuuntelen luonnonääniä
- Syöminen on ihan erilaista mökillä kun kauppaan on mahdoton matka. Kun suunnittelee mökille ruoat pidemmäksi aikaa ja leipoo + valmistaa itse niin jotenkin siinä on läsnä enemmän kuin kaupungissa. Kaupungin sykkeessä leipominen tapahtuu muiden kiireiden lomassa, mutta mökillä leipominen voi olla päivän ainoa suunniteltu ohjelma. Moni muukin ihan tavallinen asia saa erilaisen merkityksen kun ei ole sitä kaupungin kiirettä häiritsemässä.
- Pihalla voi olla vaikka alasti ja hyppiä päällään, linnut ja perhoset eivät ota kuvia instaan :)
jne.
Pitkä lainaus mutta menköön!! Aivan mielettömän mukavaa lukea miten ihminen todella osaa nauttia elämän pienistä iloista :)))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratontti, jolla ei ole siirto-oikeutta. Siitä ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aivan herttisen yhdentekevää, nouseeko vai laskeeko mökkini arvo, koska en sitä tule myymään missään tilanteessa. Halvalla sen sainkin, kun vain siskoni siitä jouduin ulos ostamaan, eikä verot ja maksutkaan paljoa olleet.
Eniten maksaa remontit, muttei niitä paljoa ole tiedossa. Viime syksynä timpuri teki meille ulkorakennuksen laajennuksena halkovajan, tulevan kesäkauden alussa korvataan turha avotakka muurattavalla liedellä, joka on samalla varaava takka.
Jossain vaiheessa pitänee uusia mökin ja aitan katot. Oikeastaan muuta ei ole nyt suunnitelmissa.
Jotain tuonsuuntaisia parannuksia olen myös kaavaillut. Timpuria ei ole varaa palkata. Koitan saada jonkun kätevän jeesimään hiukan mökin korjailuissa. Mietin, että jossei ihan ilmaiseksi, niin hyvin edullisesti saisin nuo pikkurempat tehtyä. Kahvipalkalla.
Yleensä täällä valitetaan että vieraat lokkeilevat mökeillä, hän aikoo itse lokeilla, teettää rempan kahvipalkalla. Taitaa tulla yksinäisiä bileitä, kalsarikännejä homeisessa mökissä. 👊🏻
Luulen kyllä, että aika moni mies voisi tulla jeesimään yksinäistä leskeä. Olen vielä hyvä keittämään kahvia ;) Mutta joo, päätinkin tehdä tarvittavat remontit itse.