Ostin mökin.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudenmökkini (ja ikioma saari!) siirtyi minulle puolitoista vuotta sitten. Isäni oli kuollut jo vuosia aiemmin mutta mökki oli edelleen jakamatta. Äitini lahjoitti oman osuutensa minulle ennakkoperintönä ja ostin siskoni osuuden.
Aivan ihanaa. Se on maailman paras paikka. Olen siellä suunnilleen toukokuusta lokakuun loppuun asti melkein koko ajan 😀 eli melkein puolet vuodesta.
Näin on! Ei malttaisi millään palata kaupunkiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki on kätevä hankinta, kun siitä ei mene edes varainsiirtoveroa. Ei myyntivoittoveroakaan? Pienellä budjetilla saa katon päänsä päälle.
Miten niin, menee tietysti.
Ei mulla ainakaan mennyt. Myyntivoittoveroa en vielä maksa, sitten vasta kun (jos) myyn mökin joskus. Lainakin on melkein ilmaista pankissa, niin en paljon epäröinyt mökin hankinnassa. Mökki on ikäänkuin vuokralla pankilta.
Näin mä nyt käsitin tän asian. Ja ajattelin tän asian :)No enpä ole ikinä kuullut, että pankki ostaa mökin ja sinä otat lainan ja pankki sitten vuokraa mökkiä sinulle. Kyllä se mökkikauppa varmasti tehtiin silleen että sinä tulit sen omistajaksi ja mökki pantattiin lainan vakuudeksi. Tai sitten lainan vakuudeksi pantattiin oma kotisi, mikä selittäisi sen että pankki ei ole huolehtinut että maksat varainsiirtoveron.
Varainsiirtovero pitää maksaa 6:n kuukauden kuluessa kaupasta, eli jos mökki ostettiin omiin nimiisi niin kipin kapin maksamaan.
T. Pankinjohtaja (oon oikeesti)
Asiat on hoidossa. Pankin kanssa sovittiin asiat niin, että sain puoli-ilmaista lainaa. Varainsiirtoveroa menee sataviisikymppiä, eli kuukauden lounasrahat. Verotoimistoonkin soitin asiasta, virkailijan kanssa hetki väiteltiin, meneekö varainsiirtoveroa vai ei. Lopulta hän myöntyi, ettei taida mennä.
Ajattelin kysyä vielä pankista, saisinko muutaman vuoden lyhennysvapaata. Jos kävisi niin, että maksan pelkät korot. Lapsiperheellä riittää kuluja muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mökki on kätevä hankinta, kun siitä ei mene edes varainsiirtoveroa. Ei myyntivoittoveroakaan? Pienellä budjetilla saa katon päänsä päälle.
Miksi alapeukut? Mökki on lapsiperheelle kivaa kesätekemistä. Kaikesta ei mene varainsiirtoveroa. Tuo myyntivoittovero minun pitää vielä tutkia. On hyvä, että valtio ei ole ihan kaikessa kiinni verottamassa. Miksi valtion pitäisi saada osansa siitä, kun ostan jotain itselleni?
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudenmökkini (ja ikioma saari!) siirtyi minulle puolitoista vuotta sitten. Isäni oli kuollut jo vuosia aiemmin mutta mökki oli edelleen jakamatta. Äitini lahjoitti oman osuutensa minulle ennakkoperintönä ja ostin siskoni osuuden.
Aivan ihanaa. Se on maailman paras paikka. Olen siellä suunnilleen toukokuusta lokakuun loppuun asti melkein koko ajan 😀 eli melkein puolet vuodesta.
Tuo olisi minulle ihan täydellinen painajainen. Olisi hirveää kököttää jollain saarella kuukausikaupalla. Näin me ihmiset ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut? Mökki on lapsiperheelle kivaa kesätekemistä. Kaikesta ei mene varainsiirtoveroa. Tuo myyntivoittovero minun pitää vielä tutkia. On hyvä, että valtio ei ole ihan kaikessa kiinni verottamassa. Miksi valtion pitäisi saada osansa siitä, kun ostan jotain itselleni?
Oletko vähän pihalla verotusasioista? Ottahan valtio osansa myös esim jokaisesta maitopurkista, jonka ostat, alv:n muodossa. Alv maksetaan käytännössä ihan kaikista tavaroista ja palveluista.
Millä petusteella varainsiirtoveroa ei tarvitse maksaa?
Mökki on kiinteistö, joten ohjeiden mukaan pitää jaksaa, kts. Verohallinnon ohjeet. Sinunhan pitää hakea myös lainhuuto.
Ihanaa ja onnea! Kerro millainen? Onko uintimahdollisuutta?
T. Haaveilija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi minulle ihan täydellinen painajainen. Olisi hirveää kököttää jollain saarella kuukausikaupalla. Näin me ihmiset ollaan erilaisia.
Silti ihmiset kehuskelevat hulluna kun ovat matkustaneet saarelle, esim. Malediiveille. Sitä toisen omistamaa saarta pitää kuitenkin halveksia, ettei pääsisi kateus paistamaan läpi. Itsensä kanssa sujut oleva ihminen, joka ei pidä saarilomailusta ei myöskään ala negaamaan toisen onnea.
T. eri
Mitä kaikkea te siis teette siellä mökillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin, menee tietysti.
Ei mulla ainakaan mennyt. Myyntivoittoveroa en vielä maksa, sitten vasta kun (jos) myyn mökin joskus. Lainakin on melkein ilmaista pankissa, niin en paljon epäröinyt mökin hankinnassa. Mökki on ikäänkuin vuokralla pankilta.
Näin mä nyt käsitin tän asian. Ja ajattelin tän asian :)No enpä ole ikinä kuullut, että pankki ostaa mökin ja sinä otat lainan ja pankki sitten vuokraa mökkiä sinulle. Kyllä se mökkikauppa varmasti tehtiin silleen että sinä tulit sen omistajaksi ja mökki pantattiin lainan vakuudeksi. Tai sitten lainan vakuudeksi pantattiin oma kotisi, mikä selittäisi sen että pankki ei ole huolehtinut että maksat varainsiirtoveron.
Varainsiirtovero pitää maksaa 6:n kuukauden kuluessa kaupasta, eli jos mökki ostettiin omiin nimiisi niin kipin kapin maksamaan.
T. Pankinjohtaja (oon oikeesti)
Pankinjohtajat tosiaan ovat yleensä kuivahtaneita mieleltään ja harvoin pystyvät ajatteluun boksinsa ulkopulella. Ajatella voi asian ihan miten vaan haluaa, vaikka "vuokrana". Kannattaa opetella tekemään harjoituksia, joissa teet ensin tarkan suunnitelman siitä miten annat hallitusti luvan itsellesi vertailla asioita mielikuvitusta käyttäen. Käytä turvasanaa ja turva-aluetta, ettei vaan homma lähde laukalle ja tapahdu jotain peruuttamatonta O.o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhahommat odottaa. Ne ovatkin ihania. Onnea!
Aloitan pelargonioista ruukuissa :) Alkuvaiheessa ajattelin pitää ympäristön mahdollisimman luonnontilassa, saaristomaisena.
Hassu juttu. Minulla sama idea nuo pelagoniat ruukussa. Mahdollisimman luonnontilassa oleva tontti teettää vähiten töitä.
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Rakastan mökkeilyä valtavan paljon! Ihan parasta oma lampi ja oma puutarha!
Ei lampi, vain Saimaa tai meri. Lammet mutiasia hyttyshautomoita.
Lammen kanssa ei paljon veneile, kalastus myös rajoittunutta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea te siis teette siellä mökillä?
Kun ostat sellaisen mökin, jossa voit toteuttaa omia lempijuttujasi niin saat tehdä juuri sitä mistä itse nautit. Itse nautin esimerkiksi
-Laiturilla makaamisesta veden korkeudella, auringon kimalluksesta veden pinnassa ja vehreästä vihreydestä joka heijastuu lampeen rantakasvillisuudesta. Värikylläisyys, valo ja lämpö ovat meditaatiohetkeni.
- Veden kantamisesta saunalle kylpemistä varten, niin kauan kuin kunto riittää kantamiseen niin ei ole tarvetta vetää vesijohtoa saunalle.
- Veden hakeminen lähteeltä. Lähteen ympärillä on oma pienilmastonsa ja oma kasvillisuutensa. Lähdevesi on kylmää ja raikasta ja maku on aivan eri kuin kaupungin vesijohtovedessä.
- Puutarhan suunnittelu, kasvien kokeilu ja puutarhassa oleilu, hoito ja sadon kerääminen. Mikäpä ihanampaa kuin käyskennellä kesäpäivänä puutarhassa ja poimia suuhunsa mansikoita jne. Samoin syksyn tullen luonnonmarjoja: mesimarjoja, lakkoja ja mustikoita, slurp!
- Soitan ja laulan sieluni kyllyydestä. Kaupunkiasunnossa sitä ei voi tehdä. Mökillä lähimpään naapuriin on kilmetrejä, joten voin hoilata siten kun haluttaa :D
- Maalaan ulkona ja sisällä, sadepäivinä teen käsitöitä, luen ja esim. maalaan seiniä. Mökkiä ei ole pakko kunnostaa tai ehostaa, mutta itse tykkään laitella.
-Nikkaroin pientä puutarhaan, mökille ja kotiin, koska mökillä on tilaa.
-Kalastan
-Savustan, notskailen ja värjään lankoja
-Tiirailen lepakoita
- Seurailen luonnonkasveja
- Käyn lenkillä, jumppaan ja venyttelen
-Makaan riippukeinussa
- Seurailen valoilmiöitä ja syksyä kohden linnunrataa
- Katson vierailevia joutsenia
- Kuuntelen luonnonääniä
- Syöminen on ihan erilaista mökillä kun kauppaan on mahdoton matka. Kun suunnittelee mökille ruoat pidemmäksi aikaa ja leipoo + valmistaa itse niin jotenkin siinä on läsnä enemmän kuin kaupungissa. Kaupungin sykkeessä leipominen tapahtuu muiden kiireiden lomassa, mutta mökillä leipominen voi olla päivän ainoa suunniteltu ohjelma. Moni muukin ihan tavallinen asia saa erilaisen merkityksen kun ei ole sitä kaupungin kiirettä häiritsemässä.
- Pihalla voi olla vaikka alasti ja hyppiä päällään, linnut ja perhoset eivät ota kuvia instaan :)
jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Rakastan mökkeilyä valtavan paljon! Ihan parasta oma lampi ja oma puutarha!
Ei lampi, vain Saimaa tai meri. Lammet mutiasia hyttyshautomoita.
Lammen kanssa ei paljon veneile, kalastus myös rajoittunutta.
Kullekin oman makunsa mukaan. Jos ei pidä veneilystä niin lampi on loistava! Samoin kalastukseen riittää kotiahvenet jos ei ole muusta kiinnostunut. Lammessa on yksi huikea etu järveen nähden: Ei kantaudu meteliä vettä pitkin! Tuttavan mökki on järven rannalla ja vastapäiseltä mökiltä kantautuu hänelle koko ajan musiikkia ja muuta ääntä, todella rauhatonta. Toisen tuttavani järvenrantatalossa riesana ovat vesijetit ja moottoriveneet, ei kiitos!
On hienoa, että sinua ei meteli haittaa, mutta itse nautin siitä kun kuulen lehden putoavan lampiveteen, vesihyönteisten loikkivan veden pinnassa ja täydestä hiljaisuudesta silloin kun sitä on :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän provon tekijä luki iltapäivälehdet ja oppi, että mökkien hinnat edelleen laskusuunnassa. Haluaa katsoa kuinka moni vielä innostuu "häviävästä kulttuurista" ja luulee vielä pääseväsä voitolle kun mökin joskus myy. Tsekkaapa provo tilannetta Ruotsissa, siellä mökin ostajissa eniten nuoria aikuisia, ei meilläkään markkinat välttämättä kokonaan sammu. Hyvätasoiset, sähkölliset ja vedelliset, talviasuttavat ja hyvillä paikoilla sijaitsevat (hiihtokeskukset, golfkentät, isojen järvien rannat) mökit säilyttävät hintansa jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti ihmiset kehuskelevat hulluna kun ovat matkustaneet saarelle, esim. Malediiveille. Sitä toisen omistamaa saarta pitää kuitenkin halveksia, ettei pääsisi kateus paistamaan läpi. Itsensä kanssa sujut oleva ihminen, joka ei pidä saarilomailusta ei myöskään ala negaamaan toisen onnea.
T. eri
En ole kenenkään saarta halveksinut, sanonut selvästi että näin me ihmiset ollaan erilaisia. Jokainen saa rakastaa saartaan ihan niin paljon kun haluaa ja hehkuttaa sitä, minä sanoin että MINULLE sellainen kesänvietto olisi painajaista. Ei siitä tarvitse kenekään loukkaantua. En ole kenekään saarista kateellinen koska EN HALUAISI sellaista vaikka ilmaiseksi saisin. Samalla tavalla, älä itse negaa minun mielipidettäni.
Ja varmaan nyt itsekin tajuat että jotain Malediiveja ja pikkuista saarta Saimaalla ei oikein voi verrata keskenään. Minä en ole Malediiveista puhunut, en ole sinne menossa eikä kiinnostakaan.
Oma saari on siitä ihana, että se on kuin minun oma erillinen maailmani. Ei ole tonttinaapureita, ja aina on joku ranta jollain puolella saarta tyynen puolella.
Siellä on täydellinen rauha. Sillä on suuri merkitys minulle, että vesi ympäröi saarta joka puolella.
Mökki olisi kiva, jos siellä ehtisi olemaan. Eli ei olisi töitä.