Duunareiden lapset
Miten teidän lapsuudenkoti erosi keskiluokkaisten perheiden kodeista?
Kommentit (48)
Ei ollut ruokaa. Nukuttiin patjoilla. Jos joku hajosi niin se oli rikki. Koulussa kiusattiin, kun ei ollut varaa kaikkeen. Mitään ei tehty, kun ei ollut varaa. Vanhemmat oli masentuneita, väkivaltaisia ja alkoholisteja. Kylällä arvosteltiin. Käveltiin päin. Huudettiin perään. Mulkaisuja. Ei tervehtimisiä.
Suomessa aika moni duunari kuuluu, ainakin taloudellsiesti nykyään ns. keskiluokkaan...
No ei mitenkään, mutta se olikin 70- ja 80-luvuilla, kaikilla oli samat tavarat ja huonekalut. Nykyään olisi varmaan toisin kun eriarvoisuus on kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen keskiluokkainen, mutta kerron, mitä hänmästelin parhaimman kaverini kodissa 70-luvulla: sisällä poltettiin, oli kaljatölkkejä, asuntoa ei oltu sisustettu, oli vain sohva, tv ja kirjahylly. Eikä hyllyssä ollut kuin pari kirjaa.
Anteeksi, mutta mistä lähtien keskiluokkaisuuteen on kuulunut alkeellinen kirjoitustaito? Hänmästelit, ei oltu? Alaluokkaa sinä edustat.
Koti ei ollut "maulla sisustettu", vaan oli sitä ja tätä huonekalua. Ei lattialämmitystä, vaan jääkylmä kylppäri. Vessoja oli vain yksi. Auto oli aina käytettynä ostettu, merkkiä Lada ja Nissan. Nettiyhteys tuli vasta vuonna 2005, kun vanhemmat ei ikinä mitään tietokoneita työssään tarvinneet ja netto on "vaarallinen" Kokonaisia huoneita oli pelkälle "romulle". Isä teki paljon remontteja ja huoltoa itse.
Kaverin duunariperheen kerrostalokoti oli kalustettu artekilla.... Äitinsä oli töissä siellä :)
Usein sotkuista. Kaikki huonekalut rumia ja halpoja tai ilmaseks isovanhemmilta saatuja. Ei mitään Alvar Aaltoa. Kerrostalokämppä huonolla alueella. Silti kiva tunnelma aina kotona ja ne hienostopennutkin viihtyi meillä paremmin kuin kotonaan. :)
Mitähän vastauksen alapeukku tässä asiayhteydessä tarkoittaa?
Entä millaisia eroavaisuuksia olette huomanneet nykypäivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen keskiluokkainen, mutta kerron, mitä hänmästelin parhaimman kaverini kodissa 70-luvulla: sisällä poltettiin, oli kaljatölkkejä, asuntoa ei oltu sisustettu, oli vain sohva, tv ja kirjahylly. Eikä hyllyssä ollut kuin pari kirjaa.
Anteeksi, mutta mistä lähtien keskiluokkaisuuteen on kuulunut alkeellinen kirjoitustaito? Hänmästelit, ei oltu? Alaluokkaa sinä edustat.
Lukihäiriö voi olla kenellä tahansa, luokkaan katsomatta.
Itsellä usein jos puhelimella kirjoitan on näppäimet niin pienet että vääriä kirjaimia tulee enkä läheskään aina tarkista tekstiä ennen kuin painan "lähetä".
Tämä on kuitenkin vain keskustelupalsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkisitpä monen lääkärin kirjoitustaidon.
Vierailija kirjoitti:
En alapeukuttanut mutta olisin niin toki voinut myös tehdä. Miksikö? - No vaikka siksi, että kirjoittajalla on kovin rajoittunut käsitys siitä, mitä on olla tai voi olla Suomessa elävän duunarin elinntaso, verrattuna keskiluokkaan. - Ketä hän mahtaa mieltää nykyisin keskiluokkaan kuuluvaksi, jollei ainakin osa duunareista kuulu hänen mielestään keskiluokkaan., vaan asettaa duunarit ja keskiluokkaiset vastakkain
Jos teidän mielestä lastenhoitajan ja huoltoreiskan koti ei ole tarpeeksi duunarimainen, tai ette tiedä, millaista oli olla teini ilman nettiä vuonna 2005, niin pitäkää tunkkinne. Ei kuulkaa käyty missään Espanjassa. Pari kertaa Ruotsin sukulaisissa. # 6
En muista mistään olleen puutetta, äidin ollessa kotiäitinä ja isä rakennusalalla hommissa. Kaikkea tarvittavaa oli, hyvät vaatteet jne. Kerran vuodessa käytiin ulkomailla reissulla. Velaton omakotitalo jonka isä remppas täysin, osti pilkkahintaan muistaakseni joskus 80-luvun lopussa tai 90-luvun alussa, ennen mun syntymää kuitenkin.
Olin ainoa lapsi, joten kulujakin oli toki vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En alapeukuttanut mutta olisin niin toki voinut myös tehdä. Miksikö? - No vaikka siksi, että kirjoittajalla on kovin rajoittunut käsitys siitä, mitä on olla tai voi olla Suomessa elävän duunarin elinntaso, verrattuna keskiluokkaan. - Ketä hän mahtaa mieltää nykyisin keskiluokkaan kuuluvaksi, jollei ainakin osa duunareista kuulu hänen mielestään keskiluokkaan., vaan asettaa duunarit ja keskiluokkaiset vastakkain
Eikö tässä ollutkaan tarkoitus kertoa omaa lapsuuden kokemusta? Mitä sä haluat? Lisää sosiaalip0rn0a vai jotain positiivisempaa? Olen käynyt parempituloisten kotona lapsuudessa ja vertaan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä ollutkaan tarkoitus kertoa omaa lapsuuden kokemusta? Mitä sä haluat? Lisää sosiaalip0rn0a vai jotain positiivisempaa? Olen käynyt parempituloisten kotona lapsuudessa ja vertaan siihen.
Haluan, että ymmärretään se, että kun puhutaan duunarista, niin ensimmäien mielikuva ei olisi hänestä. että tyyliin duunari eli se huonopiosainen. Haluan elää ja toimia yhteiskunnassa, jossa duunarikin voi elää monin tavoin hyvää ja turvallista elämää. - Eli juuri niin kuin moni joka kutsuu iteään mieluummin keskiluokkaiseksi tai konttorityöläiseksi kuin duunariksi esimerkiski siksi, että mieltää duunarin tekevän lähinnä fyysistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet pelkkä pas ka, et edes alinta ala-luokkaa, vain pelkkä pas ka.
Ohis
Vanhempani olivat jo 80-luvulla keskiluokkaisia duunareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan, että ymmärretään se, että kun puhutaan duunarista, niin ensimmäien mielikuva ei olisi hänestä. että tyyliin duunari eli se huonopiosainen. Haluan elää ja toimia yhteiskunnassa, jossa duunarikin voi elää monin tavoin hyvää ja turvallista elämää. - Eli juuri niin kuin moni joka kutsuu iteään mieluummin keskiluokkaiseksi tai konttorityöläiseksi kuin duunariksi esimerkiski siksi, että mieltää duunarin tekevän lähinnä fyysistä työtä.
Liittyi aiheeseen miten? Duunari, tai alempi keskiluokka, ei siis saa edes viihdetarkoituksessa verrata itseään wanhaan keskiluokkaan, ettei kaunis ideologiasi luokkarajattomuudesta mene pilalle? Se on tapauskohtaista, voi olla yllättäviäkin eroja, tai sitten voi todeta, että oma elämä on ollut täysin tyydyttävää. Ei duunari ole sama kuin joku spurgu, tietenkään.