Onko täällä ketään joka olisi syntynyt maaseudulla saunassa, siis ketään niin vanhaa esim 50-luvulla syntynyttä?
Kommentit (72)
Asuimme maaseudulla mutta synnyin kylläkin Turun Läänisairaalassa v. 1950. Veljeni myös 1952. En tunne ketään, eivät edes vanhempani olleet saunassa syntyneet. Isovanmemmilta ei tullut kysyttyä asiaa.
Ei useinkaan saunassa enää tuolloin vaan tuvassa. Saaristossa mun isoäidin vanhimmat lapset syntyivät kotona, nuorin sairaalassa.
Ihan normaalia oli 50-luvulla syntyä sairaalassa, jos sinne asti kerkesi vaikka kävelemällä 6 km, kuten mummoni oli tehnyt.
Oon s -46, ihan sairaalassA syntynyt. Vaikka maaseudun mökissä koti.
Nyt on uusia saunassa syntyneitä näillä periaatteesta kotisynnyttäjillä.
Miesystäväni vm - 56. Ei tosin syntynyt pihasaunassa, kun oli talvipakkaset, vaan ihan lämpimässä makuuhuoneessa.
Minä olen syntynyt saunassa. Perheessä oli lapsia jo monta. Olen syntynyt 1953
Itehän en tietenkään muista siitä mitään eikä kait vahinkoa ole tullut siinäkään.
Minun kaksi sisaruspuolta jotka ovat äidin ensimmäisestä liitosta. Syntyneet 40 luvulla.
Juuri juhannuksena juttelin tästä asiasta mummoni kanssa, joka on syntynyt -42. Hänellä oli 6 sisarusta ja asuivat maalla. Kaikki lapset ovat kuitenkin syntyneet sairaalassa. Mummoni ei muistanut että kukaan sukulaisistakaan olisi syntynyt kotona tai synnyttänyt kotona.
Äiti syntyi 46 sairaalassa ja isä 35 makuukamarissa. Saunassa ei kummankaan sisarukset syntyneet.
Minä olen syntynyt saunassa vuonna 1960.
Minun 70-luvulla syntynyt kaveri on saunassa syntynyt. En tiedä miksi, ei tiedä itsekään.
Jo edesmennyt isä oli syntynyt saunassa 30-luvulla, ja kai aika harva sen aikakauden jälkeen, eli vaikea löytyä. Mutta jotkut on netissä vielä 80-vuotiaana, joten ei se mahdotonta ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia oli 50-luvulla syntyä sairaalassa, jos sinne asti kerkesi vaikka kävelemällä 6 km, kuten mummoni oli tehnyt.
1950-luvulla on monissa perheissä ensimmäiset sairaalassa ja viimeiset kotona syntyneet. Nuorin tuntemani kotona syntynyt on vuonna 1958. Ei kuitenkaan saunassa vaan ihan kamarin sängyssä. Saunasynnytykset ovat todella vanhaa aikaa, ja yli 90-vuotias enoni on syntynyt talon kamarissa.
Vierailija kirjoitti:
Minun 70-luvulla syntynyt kaveri on saunassa syntynyt. En tiedä miksi, ei tiedä itsekään.
Oletko varma, että juuri saunassa? Ei oikeasti saunassa synnytetty, kun oli kamalan työlästä lämmittää synnytystä varten varsinkin talvella. Yleensä synnytettiin talossa sisällä. Tämä tieto löytyy vanhojen kätilöitten muistelmista ja entisajan dokumenteista, joitten mukaan saunasynnytys oli aika harvinaista.
Minun äiti vm.-54 on syntynyt saunassa. Myös hänen kaksi sisartaan ja yksi veli on syntynyt saunassa. Mutta veljen syntymässä oli jotain häikkää, niin kuopus syntyi sitten sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri juhannuksena juttelin tästä asiasta mummoni kanssa, joka on syntynyt -42. Hänellä oli 6 sisarusta ja asuivat maalla. Kaikki lapset ovat kuitenkin syntyneet sairaalassa. Mummoni ei muistanut että kukaan sukulaisistakaan olisi syntynyt kotona tai synnyttänyt kotona.
Olen mummosi ikäluokkaa, maalta kotoisin mutta sairaalassa syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että juuri saunassa? Ei oikeasti saunassa synnytetty, kun oli kamalan työlästä lämmittää synnytystä varten varsinkin talvella. Yleensä synnytettiin talossa sisällä. Tämä tieto löytyy vanhojen kätilöitten muistelmista ja entisajan dokumenteista, joitten mukaan saunasynnytys oli aika harvinaista.
Olen tämä joka edellä kertoi syntyneensä saunassa vuonna 1960. En jotenkaan ymmärtänyt tätä kirjoitustasi työläästä saunan lämmittämisestä. Perheemme asui järven rannalla ja oli ollut hyvinkin yleistä, että saunaa lämmitettiin usein, koska se oli ainoa peseytymispaikka. Lisäksi synnytykseen se oli oivallinen, siellä oli puhdasta, kuumaa vettä saatavilla ja paikka oli puhdas. Äidin synnytyksen aika tuli ja hän oli mennyt saunaan synnyttämään. Toisaalta oli paikalle haettu sitten kätilö, mutta hän ei ehtinyt itse synnytykseen mukaan, vaan napanuoran oli leikannut isäni.
Mun mies on. Hän on minua 21 vuotta vanhempi, vm- 1951.