EUROVIISUT 2019 OFFICIAL
Epävirallinen virallinen keskustelu koskemaan koko kilpailua UMK-ketjun jatkoksi. :)
UMK -ketju: https://www.vauva.fi/keskustelu/3386603/umk-2019-official-darude
Mitkä ovat tähän mennessä lemppareitanne? Minkä maiden kappaleita odotatte innolla? Suurimmat pettymykset?
Kommentit (720)
Vierailija kirjoitti:
Se jännityshän siinä on parasta!
Mä jännitän finaalissa omien lempibiisien puolesta. Ja tulosten, koska olen lyönyt vetoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.instagram.com/p/BxdFzydHEqM/
Suomen esityksen kuvan kommenteista voi päätellä syitä Suomen karsiutumiselle: huono, tylsä, kahvitauko, heikot lauluosuudet, ei tullut sandstormia, tämäkö parasta mitä kuuluisa dj keksi, jne. On siellä jotkut tykänneetkin.
Gramissahan kommentit on aina vinoutuneita.
No sanopa mikä sinun mielestä oli syy Suomen karsiutumiselle, jos nuo ulkomaalaisten viisufanien kommentit instassa ei ole mielestäsi tarpeeksi uskottavia?
Vierailija kirjoitti:
Eihän se San Marinon hopeakettu edes laulanut. Mörisi vain nuotin vierestä. Miettikää sitä esitystä ilman taustalaulaja.
Ei pysty. T. äänestäjä
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten Viro pääsi jatkoon. Huono, kireä-ääninen laulaja. Kertosäkeen melodia särkee korvia. Harjoituksissa ei aina osunut korkeisiin nuotteihin. Pääsikö jatkoon siksi, että laulaja on komea, paljon hymyilevä ruotsalainen, joka otti kontaktia paremmin yleisöön kuin esim. kärttyisen näköinen Sebu? Ne, jotka äänestää pelkästään ulkonäön perusteella valitsi mielummin Viron.
Eiliseen semiin oli valikoitunut kisan heikoimpia edustajia todella paljon. Äänestin Viroa, koska mielestäni esitys oli hyvä tuossa porukassa. Islantia inhoan yli kaiken, Australian arvasin menevän jatkoon ilman meikäläisenkin tukea.
Finaalissa tuskin enää äänestään Viroa, koska sieltä on tulossa kaikki kovat nimet Ruotsi, Alankomaat, Ranska, Sveitsi, Italia jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksei YLE voisi pitää välivuoden ja antaa Suomen toisen EBU:n jäsenkanavan eli MTV:n järjestää viisukarsinnat?
Tätä mä oon sanonut, mutta kukaan ei kuuntele!
Australiasta täytyy sanoa, että ensimmäistä kertaa viisuesitys, joka näyttää aivan uskomattoman hienolta, kuin joku eteerinen musiikkivideo. Mieleenjäävä ja laulajakin on taitava.
Kamppailemassa vakavasti jopa viisuvoitosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei YLE voisi pitää välivuoden ja antaa Suomen toisen EBU:n jäsenkanavan eli MTV:n järjestää viisukarsinnat?
Kyllä tätä on monena vuonna vauva-palstalla ehdotettu, pyydetty ja rukoiltu, mutta MTV tai lehdistö ei vaan tartu aiheeseen. Veikkaan, ettei valtaosa suomalaisista edes tiedä, että myös Maikkari kuuluu Ebuun ja sillä olisi oikeus järjestää viisukarsinnat. Tätä tietoa pitäisi lisätä. Viisutoimittajat voisi ottaa näissä "näkökanta"-kolumneissaan esille tämän asian. Koska nyt olisi otollinen aika muutokselle ja viisut on ajankohtainen aihe. Kesällä, syksyllä, talvelle kansaa ei enää kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Australiasta täytyy sanoa, että ensimmäistä kertaa viisuesitys, joka näyttää aivan uskomattoman hienolta, kuin joku eteerinen musiikkivideo. Mieleenjäävä ja laulajakin on taitava.
Kamppailemassa vakavasti jopa viisuvoitosta?
Vedonlyöntilistaukset on päivittyny eilisen semifinaalin jälkeen ja kärkikolmikko on tällä hetkellä:
Netherlands
Sweden
Australia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siitäkö Suomen menestys paranisi?
Ainoa mieleen tuleva Maikkarin musiikkiohjelma on onneton Tähdet tähdet.
Suomen ongelma on kiltteys, tunnollisuus, tylsyys ja se, ettei ole kunnollisia biisin tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tätä on monena vuonna vauva-palstalla ehdotettu, pyydetty ja rukoiltu, mutta MTV tai lehdistö ei vaan tartu aiheeseen. Veikkaan, ettei valtaosa suomalaisista edes tiedä, että myös Maikkari kuuluu Ebuun ja sillä olisi oikeus järjestää viisukarsinnat. Tätä tietoa pitäisi lisätä. Viisutoimittajat voisi ottaa näissä "näkökanta"-kolumneissaan esille tämän asian. Koska nyt olisi otollinen aika muutokselle ja viisut on ajankohtainen aihe. Kesällä, syksyllä, talvelle kansaa ei enää kiinnosta.
Tuossa on se vaara, että artistivalinta tehtäisiin oman talon sisältä, eli tietysti Roope Salminen ja Koirat. Jos karsinnat olisi Nelosella, edustaja olisi Anna Puu, Redrama tai Tonin vaimo Jannika B. Juontajina ja viisuselostajina Tinni, Jekku, Anni, Juuso, Paukki, Jaajo tai Kuronen. Maikkarin viisut hoitaisi Vappu, Mikko, Erkku tai duudsonit/Possen väki.
Miksi Suomessa ei oikeasti millään osata tehdä tarttuvaa viisiä ja etsiä sille sopivaa esittäjää. Kyllä ihmetyttää. Toisinaan taas tuntuu, että jos joku muu maa esittäisi saman kuin Suomi se saisi samalla esityksellä enemmän pisteitä. Tuntuu, että emme voi menestyä, vaikka esitys olisi hyväkin.
Minusta on erikoista, että Darudella oli hihassaan ainakin kaksi modernimpaa ja freshimpää uutta biisiä, joista hän julkaisi toisen marraskuussa (Timeless) ja toisen tässä kuussa (Hide). Miksei nuo ollut ehdolla viisuihin? Ilmeisesti siksi, että Darudella oli tietty ennakkokuva viisuista ja ajatteli, että pitää tehdä "euroviisumainen" kappale, eli tylsää radiopoppia?
Minkä ikäisiä Hatarin jäsenet on?
Eikö Suomi voisi pyytää edustajaksi jotain ruotsalaista Melodifestivaleneista tuttua artistia? Edustusbiisin voisi säveltää G:son tai Kirkorov :D Tai miten olisi Adam Lambert, jolla positiivinen suhde Suomeen? :D
Vierailija kirjoitti:
Minusta on erikoista, että Darudella oli hihassaan ainakin kaksi modernimpaa ja freshimpää uutta biisiä, joista hän julkaisi toisen marraskuussa (Timeless) ja toisen tässä kuussa (Hide). Miksei nuo ollut ehdolla viisuihin? Ilmeisesti siksi, että Darudella oli tietty ennakkokuva viisuista ja ajatteli, että pitää tehdä "euroviisumainen" kappale, eli tylsää radiopoppia?
Veikkaan, että kävi juuri näin. Itsekin eilisessä dokumentissa sanoi että yritti tehdä euroviisujen tyylistä musiikkia. Olisi ehkä omalla tyylillään vaan kannattanut mennä viisuihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että kävi juuri näin. Itsekin eilisessä dokumentissa sanoi että yritti tehdä euroviisujen tyylistä musiikkia. Olisi ehkä omalla tyylillään vaan kannattanut mennä viisuihinkin.
Voi ei, jos tosiaan meni noin. Ylen tiedotustilaisuudessa silloin kun kutsuartisti julkistettiin Darude nimenomaan sanoi, että hänen ehtonaan Ylelle oli saada tehdä omannäköistä musaa, eikä niin, että mietitään mikä sopii viisuihin.
Hesarin kolumnissa haikailtiin ihan uutta lähestymistapaa viisuedustajan hakemiseen. Toivottiin luopumista UMK:sta ja tilalle uutta vaihtoehtoa. Mielestäni hyvä ehdotus. UMK ei oo ollu mikään hitti enää pitkään aikaan. Sieltä ei oo tullu uusia artisteja ja euroviisu-esiintyjät ovat flopanneet. Esimerkiksi Sandhja menestyi kohtalaisesti ennen euroviisu-esiintymistään, samoin Aalto eikä se viisuvoittoa tuonut Lordillekkaan mainetta kuin hetkeksi. Lisäksi toivoisin että myös biisien tekemiseen laitettaisiin aikaa ja rakkautta eikä lähdettäisi ensisijaisesti tekemään mitään viisubiisiä vaan sellaista biisiä joka voisi olla esiintyjän radioille tarkoitettu single. Kyllä se jostain kertoo kun Suomen edustajan biisit eivät nouseet Suomessa erinäisten listojen top kymppiin kuin hetkeksi kun muualla ne ovat siellä pitkän aikaa. Mm. Saksassa viisubiisit ovat aina suosittuja ja listoilla korkealla, myös Sveitsissä ja Ruotsissa.
Tässä vielä se hesarin kolumni: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006106375.html?ref=rss
Niputan tähän nyt kaikki mitä mieleen tulee ekasta semistä. Ensinnäkin se, miten hämmästyttävän hyvältä moni biisi kuulostaa, kun on ns. tosi kyseessä. Artisteista oikein huokuu se innostus (no, ei kaikista).
Inhokkini on ollut Tsekki ja voi, miten melkein hävettää että olen dissannut sitä. Juu, musiikkityyli on edelleen omaan makuuni kamalaa. Vaan kummasti katsoin esityksen kuin naulittuna ja odotan sitä finaalissa. Solisti oli erityisen taitava esiintyjä; nautti täysillä ja oli rento. Kisojen ilopilleri!
Jatkoon pääsi yllättävän monta umpisurkeaa laulajaa. Kypros, San Marino, Viro, Valko-Venäjä. No, kyllä niitä esityksiä katsoo mielellään (paitsi Viro on tylsä) eli sinänsä ok. Tamta ei ole kaksinen laulaja, mutta biisistä tykkään. Serhat... olen sanaton. Millä eväillä se esitys pääsi finaalin?! Tanssijat veti hyvin, mutta muuten olisi riittänyt tämä kertakuuntelu. Viron laulu kuulosti vaikealta, sellaiselta hyvältä karaokelta. Valko-Venäjällä oli vauhdikas esitys, mutta kovin keskinkertaiseksi jäi kokonaisuus.
Itse olisin suonut Puolalle ja Georgialle jatkopaikan. Samoin Portugalin taidesekoilu oli sen verran viihdyttävää, että olisi piristänyt finaalia.
Olenko tulossa vanhaksi vai häiritsikö ketään muuta ne kameraefektit? Live ei tunnu liveltä kun kuvassa on teknisiä erikoisjuttuja. Paljon puhutut kuvakulmat oli myös häiritseviä. Lava oli niin hieno että vähän väliä kamerat kuvasi jostain yläviistosta.
Australialla oli käsittämättömän upea esitys, mutta kappale on hirveä eikä jää päähän (onneksi). Islanti on oma suosikkini. Oli kyllä upea esitys ja ansaittu jatkopaikka.
Ehkäpä torstain semissa ei ole aivan näin suuria yllätyksiä.
Mä en ymmärrä miten Viro pääsi jatkoon. Huono, kireä-ääninen laulaja. Kertosäkeen melodia särkee korvia. Harjoituksissa ei aina osunut korkeisiin nuotteihin. Pääsikö jatkoon siksi, että laulaja on komea, paljon hymyilevä ruotsalainen, joka otti kontaktia paremmin yleisöön kuin esim. kärttyisen näköinen Sebu? Ne, jotka äänestää pelkästään ulkonäön perusteella valitsi mielummin Viron.