Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?
Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.
Kommentit (1108)
Älä jää seisomaan ovien eteen, rullaportaiden eteen, kulkuväylien kapeisiin kohtiin, hissinovien eteen, puöröovien eteen. Jos on tarve jäädä ihmettelemään ympäristöä, karttaa tai kännykkää, siirry johonkin sivummalle. Tämä ärsytti landepaukuissa mua eniten, kun asuin Helsingissä (ja muualla Euroopass isommissa kaupungeissa).
Nyt olen onnellinen landepaukku itsekin ja kävelen täällä keskellä tietä ja teen muita landejuttuja, mutta en jää missään munimaan toisten eteen edelleenkään.
Senkin jundid! se on oikeesti Hese, eikä mikään tsadi tai heessa. Siinä alkuun ohjetta. Heseläiset on musikaalista kanssa joten sano kaikkia miehiä fagoteiksi, ne tykkää siitä totuudesta ja sinusta.
Kyllä se Hesa on alunperin ollut, Töölössä kun asuttiin niin mentiin ratikalla stadiin. Stadi alkoi siinä eduskuntatalon luona. Muu osa on Hesaa.
Joo stadi on pieni alue. Muu on hesaa.
Aidot stadilaiset tämän kyllä tietävät.
Ole epäystävällinen ja älä tervehdi ketään. Tekee sinusta coolimman.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se Hesa on alunperin ollut, Töölössä kun asuttiin niin mentiin ratikalla stadiin. Stadi alkoi siinä eduskuntatalon luona. Muu osa on Hesaa.
Eikä alkanut kuin kantakaupungin rajoilla. Kantakaupungin rajat löytyvät Wikipediasta.
Mutta noin päällisin puolin olet oikeassa.
Jostain Herttoniemestä lähdettiin ennen Stadiin. Stadi on Helsingin kantakaupunki.
Landeille infoo siis.
Vierailija kirjoitti:
Pysy oikealla liukuportaissa
Paitsi jos juokset niin vasemmalla
Vierailija kirjoitti:
Kun liikut julkisilla, änge kulkuneuvoon aina ennen kuin muut ehtivät tulla sieltä ulos. Niin paikalliset toimivat.
Pidä katse ladittuneena eteenpäin, etuile, töni, ole aina eka, vaadi kaikkea itsellesi, koska olet minä, minä, minä tyyppi. Ja uusi vaatetus kahdesti vuodessa, kuin joku Ihme muoti sen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kuljet metrolla niin muista mainita aina kaikille, että kuljit nimenomaan metrolla.
mä sanon aina että kuljen tunnelbanalla.
Kauheesti neuvoja aiheista, jotka itse pitkän linjan stadilaisena teen just niinku stadilaisen ei muka pitäis :D Kuljen kyllä hitaastikin, saatan pysähtyä juttelemaan ihmisille, fillaroin duunimatkoja tuulihousuissa ja villasukissa ainakin joskus. Puhun ratikasta, raitiovaunusta, joskus vain sporasta. En jaksa juosta metroon tai raitiovaunuun, koska tiedän että seuraava tulee kohta. Ok, nykyisin niitä välejä on harvennettu, että saatan ottaa muutaman juoksuaskeleen, vähän riippuu tilanteesta ja säästä. Puhun välillä huvikseni muilla murteilla (varmaan väärin), vaikken ole asunut Suomessa kuin Helsingissä, ei ole edes lähisukupolvia muualta Suomessa. Ulkomailla oon asunut. Voisin hyvin asua muuallakin Suomessa, mutta työt ja tutut täällä.
Mun vinkki: ole oma itsesi, katsele ympärillesi, havainnoi ja kunnioita ihmisiä. Siitä se lähtee kaikkialla. Onnea matkaan.
Itselle tulee mieleen naaman ilme. On hyvä katsoa ulos lähtiessä peiliin ja ottaa naamalleen iloinen ilme. Jos asiaa ei yhtään tiedosta, saattaa naamalla olla tahtomattaan tympeä ilme. Saat parempaa kohtelua avoimella katseella.
Tietysti hyvä ryhti. Pitää katsoa ympärilleen, ovata ovia, antaa tietä, puhua jotain kohteliasta. Moikata piha alueella kaikkia. Kohteliaisuus pitää opetella uudelleen, koska muutat paikkakunnalle, jossa on paljon ihmisiä tiiviisti.
Pukeutua voit haluamallasi tavalla, ole ylpeästi oma itsesi. Nyt sinulla on sen suhteen vapaammat oltavat.
Ota roskapussi taskuun ja kerää roskat ulkoilu alueeltasi. Jos käytät otsalamppua, niin varo ettei se osu toisen silmiin. Heijastusliivit tai muu näkyvä heijastus pimeällä liikkuessasi. Älä kävele auton alle suojatielläkään. Varmista ensin, että autoilija on nähnyt sinut, ja moikkaa kädellä yhteis ymmärrykseksi. Sitten vasta tien yli.
Iloinen mieli ja senkun nauttimaan kaupungin tarjonnasta.
Muista käydä Hesellä syömässä. Mäkkäri ja Burger King on landepetturuutta!
Tuo aiempi huomio on otettava vakavasti: Älä m i l l o i n k a a n kävele pyörätiellä! Ei edes epähuomiossa. Ja jos et usko tätä ohjetta, niin paras uskoa vaan.
Kesällä ei voi kävellä myöskään jalkakäytävällä, koska sähköpotkulautailijat ajavat varmasti päällesi. Samoin osa ruokakuskeista.
Vierailija kirjoitti:
Opettele slangisanoja ja käytä niitä. Esim. miepä ajjaa hurrautin sporalla kaupungille ja ostin uuvet stiflat kuulostaa kuin olisit syntyperäinen hesalainen.
spora ja stiflat on alkkisten slangia
Hesalainen sinusta voi tulla, mutta stadilaista ei koskaan.
Alkuperäinen syntyjään on eri asia kuin sinne muuttanut.
Minä käytän ratikasta nimitystä lättähattu. Se kuulostaa niin suloiselta. Sen sanan voisi ottaa uusiokäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Senkin jundid! se on oikeesti Hese, eikä mikään tsadi tai heessa. Siinä alkuun ohjetta. Heseläiset on musikaalista kanssa joten sano kaikkia miehiä fagoteiksi, ne tykkää siitä totuudesta ja sinusta.
Niin.. tai Heseläisittäin slaikkareiksi, mikä on taas tampereella raitiovaunun nimitys.
Älä käytä sanaa Hesa, täällä Helsingissä ei kukaan käytä tuota sanaa.
Mitä meinaat Hesalla, älä sit sotke keskustaa ja slangia. Eira ja Sörkka/Kallio esim. kaukana toisistaan, kuten myös Töölö tai Kantsu.