Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?

Vierailija
01.03.2019 |

Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.

Kommentit (1108)

Vierailija
781/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo "hesasta" puhuminen paljastaa sinut heti.

Anoppini ovat paljasjalkaisia helsinkiläisiä, synt. 40-luvun lopussa. He puhuivat myös Hesasta, ei pelkästään stadista. Aika paljon myös ihan vain Helsingistä.

Että se siitä. Asiasta älähtäminen paljastaa sinut junantuomaksi, joka kovasti yrittää olla stadilainen.

Mitä se kertoo henkilöstä joka kuvittelee, stadilaisuuden olevan joku vain äidinmaidossa tuleva ominaisuus. Loppujen lopuksi junantuomakin voi tulla stadilaiseksi. Turkulaisuus, stadilaisuus, oululaisuus jne. ne on identiteettejä joihin joko synnytään tai kasvetaan.

Vierailija
782/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalaiset on fägäreitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratikka on spora, liukuportaissa ihmiset seisovat Helsingissä ja kehä kolmosella aina oikealla rivissä(myös kavereiden kesken) ja vasen on ohituskaista.

Vierailija
784/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paljasjalkainen kirjoitti:

Älä missään nimessä puhu naapureille tai ainakaan koskaan sano enempää, kuin Hei! ja senkin mielellään mumisten. Jos rappukäytävässä on joku, älä mene sinne samaan aikaan. Älä koskaan hississä puhu kenellekään, edes kavereille.

Helsinkiläiset muuten ovat oudon mykkiä. City-cool viety aika pitkälle. :D

Maailman metropoleissa on ihan eri meininki, kyllä niissä saa ihmisille puhua.

Onko sulla pidempääkin kokemusta? Näin Stadilaisena ja muualla asuneena sanon, että Helsingissä ollaan avoimia kun olet vaan itse avoin. Silloin kun asuin muualla niin voin sanoa, siinä energiassa on päivä ja ero mitä Helsingin ja muiden kohdalla on ollut. Se kyräilyn, kyttäämisen ja kuppikuntaisuuden fiilis on käsin kosketeltava. Sellaista ei ole ikinä helsingissä tullut vastaan. Muualla kyllä.

On kokemusta. Helsinkiläiset ovat todella tylyjä tuntemattomia kohtaan. Suomalaisten maine huonotapaisina perustunee vahvati pk-seutuun.

Ihmeellinen piirre pääkaupunkiseudun ihmisissä on tarve kyykyttää jollain lailla alemmassa asemassa olevaa verbaalisesti. Muualla päin moinen henkinen alaspäin lyöminen on tosi junttia ja tuomittavaa. Vaikka jossain Tampereella on ihmisten kanssakäyminen jo ihan erilaista, reilumpaa.

Kuppikuntaisuutta ja juoruilua varmaan kyllä on vähemmän Helsingissä, jos vertaa vaikka Pihtiputaaseen.

Vierailija
785/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo "hesasta" puhuminen paljastaa sinut heti.

Anoppini ovat paljasjalkaisia helsinkiläisiä, synt. 40-luvun lopussa. He puhuivat myös Hesasta, ei pelkästään stadista. Aika paljon myös ihan vain Helsingistä.

Että se siitä. Asiasta älähtäminen paljastaa sinut junantuomaksi, joka kovasti yrittää olla stadilainen.

Isoimmat stadi-talebanit ovat syntyperäisiä, joille Helsingissä syntyminen jäi ainoaksi saavutukseksi.

Vierailija
786/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy oikealla liukuportaissa tai kävele ne, päästä ihmiset ensin ulos metrosta/ratikasta ennen kuin tunget sisään, kävele aina reippaasti ja määrätietoisesti kaupungilla kuin sinulla olisi kiire, puhu Stadista älä Hesasta, juokse aina metroon/bussiin/ratikkaan vaikka seuraava tulisikin parin minuutin päästä.

Stadi on duunarikieltÄ. Mikös siinä, mutta ei kukaan helsinkiläinen puhu stadista, ellei ole pätemisen tarpeinen teini tai duunari. Se on ihan Helsinki. Kaupunki. perinteisesti moni helsinkilöissyntyinen viittaa Helsinkiin sanalla kaupunki. "Oon tas ens viikolla kaupungissa."

Sama pätee siihen nasaaliaksentiin. Ei kukaan sössötä ja puhu mitenkään sillä tavalla, paitsi yllämainitut ryhmät. Itse oon siis viidennen polven helsinkiläinen.

No laadidaa vttu :D Mä olen toisen polven stadilainen ja koko perheeni on korkeakoulutettuja. Jos ollaan vaikka suvun mökillä, puhumme kyllä niin että "Milloin meinasitte lähteä takas stadiin?" eikä "Me palannemme pian kaupunkiin".

Sä et oo Puistokadulta

Joo kyl toi stadista ja stadilaista puhuminen viittaa tonne Kallion Linjoille., sieltä ne oikeet stadilaiset löytyy.

Me hesalaiset asutaan yleensä Ullanlinnassa tai Eirassa.

Vierailija
787/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat todella nuorelta ja epävarmalta ihmiseltä, kun tuollaisia kyselet.

"Jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan". Ole oma itsesi, omaa identtiteettiään kunnioittava ihminen pärjää missä vain.

Vierailija
788/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy oikealla liukuportaissa tai kävele ne, päästä ihmiset ensin ulos metrosta/ratikasta ennen kuin tunget sisään, kävele aina reippaasti ja määrätietoisesti kaupungilla kuin sinulla olisi kiire, puhu Stadista älä Hesasta, juokse aina metroon/bussiin/ratikkaan vaikka seuraava tulisikin parin minuutin päästä.

Stadi on duunarikieltÄ. Mikös siinä, mutta ei kukaan helsinkiläinen puhu stadista, ellei ole pätemisen tarpeinen teini tai duunari. Se on ihan Helsinki. Kaupunki. perinteisesti moni helsinkilöissyntyinen viittaa Helsinkiin sanalla kaupunki. "Oon tas ens viikolla kaupungissa."

Sama pätee siihen nasaaliaksentiin. Ei kukaan sössötä ja puhu mitenkään sillä tavalla, paitsi yllämainitut ryhmät. Itse oon siis viidennen polven helsinkiläinen.

No laadidaa vttu :D Mä olen toisen polven stadilainen ja koko perheeni on korkeakoulutettuja. Jos ollaan vaikka suvun mökillä, puhumme kyllä niin että "Milloin meinasitte lähteä takas stadiin?" eikä "Me palannemme pian kaupunkiin".

Sä et oo Puistokadulta

Joo kyl toi stadista ja stadilaista puhuminen viittaa tonne Kallion Linjoille., sieltä ne oikeet stadilaiset löytyy.

Joo, siellä Ullanlinnassa ja Eirassa onkin nykyään iso osa muualta muuttaneita, eikä ihme kun asunnot maksaa niin paljon. Kallion nykyistä tilannetta en tunne yhtään. Varmaan iso osa stadilaisista sieltäkin muuttaneet jo pois.

Vierailija
789/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et oo Puistokadulta

Hohhoijaa sun kanssas.

Vierailija
790/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä unohda opetella hesalaisten tavaramerkkiä eli leso-ässää.

Ei sitä kukaan tarjoituksella käytä, harmi kyllä se tuppaa tarttumaan.

Vierailija
791/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paljasjalkainen kirjoitti:

Älä missään nimessä puhu naapureille tai ainakaan koskaan sano enempää, kuin Hei! ja senkin mielellään mumisten. Jos rappukäytävässä on joku, älä mene sinne samaan aikaan. Älä koskaan hississä puhu kenellekään, edes kavereille.

Helsinkiläiset muuten ovat oudon mykkiä. City-cool viety aika pitkälle. :D

Maailman metropoleissa on ihan eri meininki, kyllä niissä saa ihmisille puhua.

Onko sulla pidempääkin kokemusta? Näin Stadilaisena ja muualla asuneena sanon, että Helsingissä ollaan avoimia kun olet vaan itse avoin. Silloin kun asuin muualla niin voin sanoa, siinä energiassa on päivä ja ero mitä Helsingin ja muiden kohdalla on ollut. Se kyräilyn, kyttäämisen ja kuppikuntaisuuden fiilis on käsin kosketeltava. Sellaista ei ole ikinä helsingissä tullut vastaan. Muualla kyllä.

On kokemusta. Helsinkiläiset ovat todella tylyjä tuntemattomia kohtaan. Suomalaisten maine huonotapaisina perustunee vahvati pk-seutuun.

Ihmeellinen piirre pääkaupunkiseudun ihmisissä on tarve kyykyttää jollain lailla alemmassa asemassa olevaa verbaalisesti. Muualla päin moinen henkinen alaspäin lyöminen on tosi junttia ja tuomittavaa. Vaikka jossain Tampereella on ihmisten kanssakäyminen jo ihan erilaista, reilumpaa.

Kuppikuntaisuutta ja juoruilua varmaan kyllä on vähemmän Helsingissä, jos vertaa vaikka Pihtiputaaseen.

Onpa sulla huonot kokemukset. Luulenpa että sua on kiusannut joku nirppanokka tai useampi sellainen. Nirppiksiä löytyy joka puolelta. Ei taida olla stadilaisuuden tai hesalaisuuden kanssa mitään tekemistä.

En myöskään usko että helsinkiläisten takia Suomella olisi huonoa mainetta ulkomailla. Uskon että sellainen voi johtua Suomen historiasta ja sijainnista sekä kännissä örveltäjistä. Suomea on pidetty aika itäblokkina, eikä todellakaan hyvässä mielessä, kun ei olla edes slaaveja. Nythän sekin muuttuu aikojen saatossa ja kaatokänniäkin vetää yhä harvempi.

Vierailija
792/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan usein kauralaten mukaan. Tykkään siitä enemmän kuin suodatinkahvista, ja tykkään siitä enemmän kauramaidolla kuin tavallisella. Olen myös aika hidas kahvinjuoja, ja joskus on kiva naukkailla sitä samalla kun on menossa johonkin, tai hyvällä säällä mennä puistonpenkille juomaan.

Hassua että se on joidekin kommentoijien mielestä naurettavaa helsinkiläistä käytöstä. Asia kuitenkin on niin, että ihmiset tykkää eri asioista, ja ihme juttu jos tämä elämän fakta niin vaivaa. Löysätkää vähän pipoa ;)

Vierailija
793/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa, kun tuntematon ihminen kommentoi sinulle jotain, esim. Kylläpä on ruuan hinta noussut.

Vierailija
794/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi perussavolaisen pitäisi muuttua hesalaiseksi?Viännä vuan sitä savvoo.Myötähäpeäisin

puolestasi,jos tiedän alkuperäsi.

Vierailija
795/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hittojako siellä rumassa stadissa? Kaikkineen paska kaupunki. Hanki etätöitä

Vierailija
796/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimielisyys. Opettele se niin olet saavuttanut 90% hesalaisuudesta.

Vierailija
797/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos tulisi vaan omana itsenään eikä jaksaisi yrittää? Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin maalainen joka väkipakolla yrittää "sulautua joukkoon". Se joukko on vuosikymmenien aikana muuttunut ja runsastunut, ei voi mitään. Muistan kun joku mummo parikymmentä vuotta sitten sanoi lapsenlapselle että Helsinki oli ennen ihana kesäkaupunki vaan eipä ole enää. Ihmettelin silloin diivailua mutta ymmärrän nyt sen totuuden siemenen mummon puheessa. Olisi kiva joskus juoda vanhanajan leivoskahvit, kuunnella keskusteluja suomen kielellä ja edes hetkeksi irrottautua maailman murheista. 

Vierailija
798/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoostako sitä tullaan?

Provoosta. Tuliko pieni kirjoitusvirhe?

Vierailija
799/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan tuota, että.olet ylpeä juuristasi ja olet oma itsesi. Pari neuvoa haluan antaa. Älä jää tukkeeksi oville tai liukuportaiden eteen. Ulostulevat päästetään ensin, oli ovi mikä tahansa.

Vierailija
800/1108 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiso  rullaportaissa sitten OIKEALLA puolella porrasta. Vasuri on ohituskaista! 

Pidä itse asiassa aina liikenteessä vasen vapaana mahdollista kanssamatkustajan ohitusta varten.

Juokse metron rullaportaat ja kiihdytä täysii metroon. Tunge laukku, käsi tms. oven väliin ja ehdi metroon. 4 minuuttia seuraavaan ON liian pitkä odotusaika. Päästyäsi metroon hymyile itsetyytyväisenä, kun kuulet kuulutuksen: "Sulkeutuvien metron ovien väliin on kiellettyä laittaa mitään."

Älä ikinä kävele pyörätiellä. Hesalainen fillaristi ei muuten väistä; hän ajaa ennemmin kolarin kanssasi.

Tilaa jokainen ateriasi Woltista.

Reklamoi jokainen vähittäistavarakaupan tuote ja uhkaile myyjää laeilla. Esitä olevasi vähintäänkin juristi. Jos olet sitä oikeasti, kerro se heti baarissa.

Kulje valkoisissa tennareissa ja käytä vain valkoista lippistä.

Golffaa viikonloppuisin Espoossa.

Jos autoilet, niin vain ja ainoastaan sähköauto on poliittisesti korrekti. Vihreät ovat tiukka oikeistopuolue. Joten jos olet DI, niin viihdyt kehäteillä hyvin; siellä ne muutkin pk-seudun viheroikeistolaiset ajavat.

Vastaa kaupassa myyjien tervehdykseen ja jatka hymyillen small talkia, mikäli liikkeen etiketti sitä tuntuu vaativan . Ns. vaitonaisissa liikkeissä korrekti "Hei" on hyvä.

Käytä anglismeja kuten sales person, slow food. Muuten puheessa viljele seuraavia: steissi, spora, safka, safkis, vetää pizzaa/lenkki/huiviin. Jos kiroilet sano suoraan hoo aista vee ii ttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä