Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?
Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.
Kommentit (1108)
Monille on tuttua, että Stadin slangissa on runsaasti lainoja ruotsista ja venäjästä.
Dösällä skutsiin – ruotsin vahva vaikutus
Venäjää Helsingin kaduilla – bonjaatko?
Ole oma itsesi. Stadilaiset nauraa teeskentelijöille.
Vessu kirjoitti:
Ratikka on Tampereella , Stadisa spora tai raitsika
Vi talar om "skurun".
Vierailija kirjoitti:
Ala ihan mulkuksi ja unohda hymyileminen ja esim. se, miten tervehditään.
Et voisi olla vähempää väärässä ainakin minun (stadilainen) kohdallani. Minä hymyilen todella paljon suomalaiseksi. Ei synnyinpaikka määritä, millä tavoin käyttäytyy, se on kasvatus- ja persoonakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kuljet metrolla niin muista mainita aina kaikille, että kuljit nimenomaan metrolla.
Stadilaiselle se kertoo sen että asut itäisessä Helsingissä.
Nykyisin voi olla espoolainenkin. Tai vaikka Lauttasaaresta!
LEspoo on landea ja Drumsa on liitosalue eikä siis stadia
Vierailija kirjoitti:
Muuta tukholmaan.
Flyttaa Stogikseen.
Onko yksi ja sama ihminen kirjoittanut kaikki nämä alun kommentit? Ne ovat kaikki samanlaisia, pienin muutoksin
Älä kiinnitä minkäänlaista huomiota kerjäläisiin. Sano rahaa pummaaville ettei ole rahaa ja jatka matkaa. Älä koskaan istu julkisissa kenenkään viereen, jos jostain löytyy tyhjä penkki.
Kun joku jää pois julkisissa, sen tietää siitä, että se joku alkaa valmistautua nousemaan. Silloin pitää osata lukea tilanne ja väistää.
Ole ystävällinen, älä tuttavallinen.
Stadilaiset puhuvat todella nopeasti ainakin Kainuun murteeseen verrattuna.
Mitä vittua! Spora stokis flyttaa.. Norjaako toi on? XD
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ihan ahdistavaa hymyilyä ja jutustelua kohtaa jatkuvasti. Mistä oot milloin muutit miksi muutit mihin muutit mitä teet liiba laaba. Pakko karata välillä kotopuoleen lepäämään. Ei vaan meillä Porissa turhanpäiväisiä lirkutella. Tervehdyskin on ihan turha, ylimääräinen sana.
Pisti silmään tuo "ole vaan ihan aito itsesi". Nämä ovat niitä, jotkau usein "tietävät" millainen on joku aito itsensä tai määrittelevät sen aitouden jollekin. Todella feikkkiä. Oikeasti eivät ole edes keskustelleet henkilön kanssa.
Kun muutin Helsinkiin 5 vuotta sitten olin alati vaikeuksissa julkisissa kulkiessani. Olin kotikaupungissani tottunut katsomaan ympärilleni ja hymyilemään. Ratikassa ja metrossa tuli sitten useamman kerran joku mies juttelemaan, luuli varmaan että olen kiinnostunut. Olin myös puli/spurgumagneetti. Myös kadulla pysäytettiin monesti.
Sittemmin opin tavoille. Kuulokkeet korvilla, selaat puhelinta, yrmy ilme naamalla ja et koskaan katso muihin päin. Enää ei lähestytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kuljet metrolla niin muista mainita aina kaikille, että kuljit nimenomaan metrolla.
Stadilaiselle se kertoo sen että asut itäisessä Helsingissä.
Nykyisin voi olla espoolainenkin. Tai vaikka Lauttasaaresta!
Valitettavasti kyllä.
Opettele olemaan hymyilemättä. Näin annat coolimman vaikutelman kaupungilla. Älä tervehdi hississä.
Ei talvikenkiä, lenkkareilla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
ellieee kirjoitti:
1.Jonota oikein rullaportaissa. Vasen on ohituskaista, pidä se vapaana.
2.Älä selitä pitkästi myyjille. Kaupoilla kun sulta kysytään haluutko liitttyä jäseneksi ihan sama mihin putiikkiin, niin älä selitä usealla lausella, miksi et halua liittyä. Maalaiset aina kertoo kuinka lähimpään kyseisen ketjun X kauppaan on tietty määrä kilometrejä ja että harvoin tulee käytyä. Eli jos et halua jotain kanta-asiakaskorttia niin sano "Emmä nyt kiitti!" :D
3.Päästä sporasta ihmiset ensin ulos, ja mene vasta sitten sisään. Sporalla kulkeminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaikeaa näyttää monille olevan. Täältä kotoisin olevat useammin osaa tän tempun.
4.Älä leveile maanomistuksillasi ja kerro yksityiskohtaisesti talojen, tonttien ja tiluksien tietoja. hehtaareja ja pinta-aloja. Silloin tällöin muualta tulleet kertovat tutustumisvaiheessa, miten paljon heillä on sitä ja tätä siellä jossain maalla. Leveily omistuksilla on ehdotottoman junttia.
5.Työmatkapyöräily tuulihousuissa ja villasukissa. Oulussa ja kuopiossa lienee ihan tavallista, mutta ei kukaan pk-seutulainen sellasta tee ilman itseironiaa.
Vitoskohtaan tosiaan huomio, että siinä missä muualla fillaroidaan arkikuteissa niin hesessä kuulu pyörän päälle kavutessa laittaa aina sukkahousuhevihousut jalkaan. Paitsi tädit ei laita. Ja loput eivät sitten pyöräilekään.
Heseen eli Hesburgeriin ei saa viedä pyörää sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "hesasta" puhuminen paljastaa sinut heti.
Joo ei Hesa vaan Hese
Tämä ärsyttävä hesen tyrkyttäjä saisi jo lopettaa, ei käy edes huonona vitsinä.
Minusta on hienompi olla espoolainen ja Savosta muuttaneena todellakaan muuta itseäni toisten vuoksi. Murre on rikkaus ja suurin osa Helsingissä asuvista on muuttanut muualta. Hoh hoi, käykää ihmiset ulkomailla niin huomaatte miten pieni käpyläläinen Helsinki on.