Hesaan muutto edessä ja haluan opetella kunnon hesalaiseksi jo etukäteen. Eli?
Olen kolmekymppinen mies Etelä-Savosta ja ihailen hesalaisia. Siisti puhetyyli yms.
Kommentit (1108)
Vierailija kirjoitti:
Tuo "hesasta" puhuminen paljastaa sinut heti.
Mä puhun aina Hesasta, vaikka olen paljasjalkainen stadilainen 48v.
Ratikka on Tampereella , Stadisa spora tai raitsika
Ratikka on Tampereella , Stadissa spora tai raitsika
Älä ainakaan puhu Hesasta, Helsinki on
paljon parempi!
Vain landet puhuu hesasta. Ja mikset voi olla vaan se mikä oot? Feikkiys huomataan kilometrin päästä. Savojuntista ei myöskään saa kultturellia kaupunkilaista päivässä. Sun pitää vaan opetella siihen.
Toki se teidän murre on aika karseeta, siitä voisit opetella jo eroon.
Eiköhän sinut pidetä muiden maalaistan kanssa samoissa töissä. Pysy vaan omissa ympyröissäsi
Vierailija kirjoitti:
Vain landet puhuu hesasta. Ja mikset voi olla vaan se mikä oot? Feikkiys huomataan kilometrin päästä. Savojuntista ei myöskään saa kultturellia kaupunkilaista päivässä. Sun pitää vaan opetella siihen.
Toki se teidän murre on aika karseeta, siitä voisit opetella jo eroon.
-- - - -
Ajattelin lähestyä samaa teemaa siten, että olisin kehottanut (sarc.) kirjoittajaa opettelemaan aiiidon hesan murteen ja sitten parhaansa mukaan käyttävän sitä joooka paikassa ettei kukaan vaan vahingossakaan huomaa hänen olevan landelta kotoisin.
11 vuotta epäaitona hesalaisena ollut
Eikö olisi parasta olla vaan sellainen kuin on, ei kenenkään ole pakko jotain pääkaupunkilaisia miellyttää. Ne ei ole sen kummempia kuin muutkaan suomalaiset ja kyllä ne suomea ymmärtää. Jotkut ei ehkä ole ymmärtävinään.
Miksi ihmeessä pitäisi näyttää ja kuulostaa siltä, kuin olisi ikänsä siellä asunut? Onko pääkaupunkilaiset rasisteja?
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi parasta olla vaan sellainen kuin on, ei kenenkään ole pakko jotain pääkaupunkilaisia miellyttää. Ne ei ole sen kummempia kuin muutkaan suomalaiset ja kyllä ne suomea ymmärtää. Jotkut ei ehkä ole ymmärtävinään.
Miksi ihmeessä pitäisi näyttää ja kuulostaa siltä, kuin olisi ikänsä siellä asunut? Onko pääkaupunkilaiset rasisteja?
Nimenomaan. Eniten arvostan jos ihmiset ovat omia itsejään, uskaltavat ajaa polkupyörällä tuulihousuissa jos siltä tuntuu, mutta muiden huomioiminen siellä missä on ruuhkaa on juuri tätä; kävellään oikeaa puolta, seisotaan liukuportaissa oikealla, annetaan toisten tulla julkisista kulkuvälineistä ulos ensi.. Mutta miksi miettiä miten puhua ja olla. Puhu välillä savoa, välillä tamperetta, välillä karjalaa. Turun murretta en tosin lähde suosittelemaan. Ja miten lande on jonkun mielestä huono? Sivistymätöntä on ajatella että nämä omat ympyrät on kehä kolmosen sisällä ainoa sivistyksen paikka.
Katso ensin muutama kausi salkkareita.
Sieltä näet esim. että rappukäytävässä jutellaan naapurin kanssa aina tavatessa.
Hei.
Niin kuin tuossa sanotaa ole oma itsesi. Kyllähän tuossa tuli viestijä Stadi ja Spora ja vielä Steissi ( eli rautatie asema )
Miksi et olisi omaa syntyperää ?. Täällä on paljon henkilöitä muualta suomesta ja ei se murre paha ole, ihan kiva kuunnella. Minunkin vanhemmat tulivat yli 60 vuotta sieltä pönttövuoren tunnelista, jota siihen aikaan kutsuttiin, nykyisin termi on eri, olisikohan se VR ?.
Itselläni sattui kirjoitus virhe tuosta kasarista, jota korjaisin, eli appiukko, appiukon tytär, ja lapseni sekä lapsenlapseni ovat syntyisin Stadissa ( Helsinki ) Rokkivaari ei ihan Helsinkiläinen.
Minkäänlaista Helsinki - roolia, ei kannata apinoida.
Se kun näkyy, ja ihmetyttää.
Kaikista paras on sellainen kuin on.
Elää elämää, eikä murehdi.
Mun isä oli myös paljasjalkainen stadilainen, ruotsinkielinen. Hän puhui aina Hesasta. Se on suomenruotsalaista slangia Helsingistä. Itse puhun kyllä aina stadista, ruotsia puhuessa käytän kans Hesaa.
Vessu kirjoitti:
Ratikka on Tampereella , Stadisa spora tai raitsika
Mulle se on ratikka, kuten Hesa on Hesa eikä Stadi, vaikka paljasjalkainen stadilainen olenkin.
Jätä autosi kotopuoleen maalle ja opettele käyttämään julkista liikennettä. Tai fillaria. Tai potkulautaa.
Puhu hunonoa ruotsin ja venäjän sekoitusta, menee aivan stadin slangista.
Älä tuijota vaikka olisikin jotain erikoista vaan kävele ohi kiireisenä. Jos kuka tahansa julkkis tulee vastaan et edes huomaa eikä voisi vähempää kiinnostaa. Kävele, käytä polkupyörää tai julkisia. Älä puhu Hesasta vaan Stadista. Voit keskustella rennosti kenen kanssa tahansa mutta kenenkään henkilökohtaiset asiat ei juurikaan kiinnosta jos ei joku itse ota puheeksi joten ei maalta tuttua kyräilyä. Punaisia päin voi kävellä jos mahdollista ja sporaan ehtii jos juoksee. Stadissa turha arkailla kun samaa massaa kaikki ihmiset ollaan eikä varallisuus tai koulutuserot paljoakaan merkitse loppupeleissä.