Harvardin kuoliaaksi vaiettu megatutkimus - "maidon vaikutus luustoon ymmärretty täysin väärinpäin", maito tuhoaa luuston
Suomessahan on maailman eniten osteoporoosia, vaikka juodaan eniten maitoa... Hmm mistähän tämä johtuu!!?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että nisäkkäät lopettavat maidon juomisen pentuvaiheen jälkeen, eikä niillä silti luut katkeile miten sattuu.
Ihminen on ainut, jonka pitäisi kiskoa toisen eläimen maitoa 24/7. Ja tämän meille tulee kertomaan kouluihin Valion oma maitotyttö.
Vois ehkä pikkasen kyseenalaistaa.
Se miten ne muut nisäkkään poikkeaa ihmisestä, on se, että ne liikkuu.
Luit tuon siitä ap:n linkkaamasta jutusta. Siinä puhuttiin miten vasikat lopettavat tietyn ikäisinä maidon juomisen. Mutta siitäpä ei puhuttu mitään, että millainen ruuansulatusjärjestelmä lehmillä on, ja millaista ruokaa ne on "suunniteltu" syömään ( = heinää) aikuisina. Hyvin aina poimitaan muutama juttu sieltä täältä mutta jätetään se olennainen kertomatta. Juuri tuollaiselle nuo sontajutut aina perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että nisäkkäät lopettavat maidon juomisen pentuvaiheen jälkeen, eikä niillä silti luut katkeile miten sattuu.
Ihminen on ainut, jonka pitäisi kiskoa toisen eläimen maitoa 24/7. Ja tämän meille tulee kertomaan kouluihin Valion oma maitotyttö.
Useimmat eläimet kuolevat ennen 10 vuoden ikää. Ihmiset ovat oppineet juomaan maitoa ja elävät satavuotiaiksi.
Okei, lukasin tämän loppuun. Eli pointti oli siinä, että prosessoitu maito mitä se on nykyään on verrattuna vanhanajan maitoihin todella pahasta luustolle, eikä lähellekkään sitä mitä maito joskus kymmeniä vuosia sitten oli. Varsinkin Amerikassa lehmiin käytetään ties mitä hormoneja ja antibiootteja (varmasti sama Suomessakin nykyään) lisäämään maidon tuotantoa ja pitämään lehmät "terveinä". Tuon oletetaan myös vaikuttavan maitoon ja sen laatuun - tai jotain tuollaista.
Se on kuitenkin totta, että osteoporoosia esiintyy eniten maissa, jossa käytetään eniten maitoa, mutta olen nähnyt myös yhtäläisyyden sillä, että näissä maissa on myös pitkät talvet ja talviaikaan on vähäinen auringonvalo. Eli vähäinen Dvitamiinin saanti voi myös olla yhteydessä.
Ihmiset elävät yhä vanhassa tiedossa, että he tarvitsevat kalsiumia vahvoihin luihin, vaikka todellisuudessa he tarvitsevat oikean määrän D-vitamiinia ja liikuntaa. Kalsiumia saa paljon pähkinöistä, kasviksista ja ynnämuista. Yksi lasillinen maitoakin taitaa antaa koko päivälle tarvittavan kalsiumimäärän.
Vierailija kirjoitti:
Itse juon punaista(pahin rasva?) maitoa päivittäin useita laseja, en ole koko ikäni aikana murtanut yhtään luuta. Käytän myös voita,en margariinia.
Ja olen vielä hoikka, vaikka muka rasva on pahasta ><
Minä en ole koskaan juonut maitoa ja lihavakin olen.
Yhtään luuta en ole murtanut minäkään kohta 40 vuoden aikana vaikka monta kertaa onkin käynyt niin että jollain muulla olisi vastaavassa tilanteessa murtunut luu/luita.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa :) terveystiedon opettaja kertoi, että maito nimenomaan ESTÄÄ luu ongelmia vanhana ja että jos juo vettä luut alkavat katkeilemaan kolmi nelikymppisenä
Ja siis tähänhän on syynä se että maidossa on runsaasti kalssiumia.
Terveystiedon opettajalle tiedoksi: En ol juonut maitoa senjalkeen kun pystyin syomaan kiinteita. Olen nyt 80v., vetta ja teeta juonut, yhtaan luuta ei ole katkennut.
Kirjoittajahan pyrkii myymään jotain Osteoporosis Reversal Program -ohjelmaa. Hinta vain $189.99. Normaalisti 400.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa :) terveystiedon opettaja kertoi, että maito nimenomaan ESTÄÄ luu ongelmia vanhana ja että jos juo vettä luut alkavat katkeilemaan kolmi nelikymppisenä
Ei ole luut katkeilleet vaikken ole juonut maitoa. Miksi sitä kalsiumia pitäisi nimenomaan juoda? Eikö voi syödä kalsiumia sisältäviä ruokia?
Faith kirjoitti:
D-vitamiini on ratkaiseva kalsiumin hyödyntämisessä eikä kalsiumia tarvita kovin paljon luuston terveyden ylläpitämiseen, kun D-vitamiinia riittävästi. Liikuntakin on tärkeä luiden haurastumisen ehkäisijä.
D3 -vitamiinin lisäksi K2 -vitamiini on todella tärkeää. Se nimittäin tarvitaan siihen, että kalsium imeytyy luihin ja niveliin ym. eikä jää verisuonia tukkimaan! Tästä ei vielä kovasti puhuta, mutta tullaan varmasti puhumaan.
Japanilaiset eivät juuri käytä maitoa. Silti heillä on vähän osteoporoosia. Syövät paljon nattoa, joka on erinomainen K2:n lähde. Sitä saa myös tietyistä juustolajikkeista (mm. gouda, emmental) . Suoliston bakteerit osaavat sitä tuottaa, ellei bakteerikanta ole häiriintynyt (antibiootit ym).
Paska puhetta! Minä juon maitoa, syön naudalihaa ja panen twerkkaavia tyttösiä p erseeseen! Ja elän 90-vuotiaaksi. Ugh! Ugh!
SETÄ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luit tuon siitä ap:n linkkaamasta jutusta. Siinä puhuttiin miten vasikat lopettavat tietyn ikäisinä maidon juomisen. Mutta siitäpä ei puhuttu mitään, että millainen ruuansulatusjärjestelmä lehmillä on, ja millaista ruokaa ne on "suunniteltu" syömään ( = heinää) aikuisina. Hyvin aina poimitaan muutama juttu sieltä täältä mutta jätetään se olennainen kertomatta. Juuri tuollaiselle nuo sontajutut aina perustuu.
Aivan. Tekstissä on näennäisiä argumentteja, joita ei sitten kuitenkaan sen tarkemmin selitetä. Jo kaksi ensimmäistä kappaletta syövät tekstin uskottavuutta. Aloituksen voisi liittää ihan mihin tahansa tekstiin, jossa yritetään kumota jokin terveysuskomus, oli uskomus tosi tai ei. Tunnepitoista tekstiä, jonka pääasiallinen tarkoitus taitaa olla myydä kallista ohjelmaa, johon siinä linkataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis tähänhän on syynä se että maidossa on runsaasti kalssiumia.Terveystiedon opettajalle tiedoksi: En ol juonut maitoa senjalkeen kun pystyin syomaan kiinteita. Olen nyt 80v., vetta ja teeta juonut, yhtaan luuta ei ole katkennut.
Sekä maitoa juovien että juomattomien joukossa on aina ihmisiä, jotka elävät vanhuuteen hyväluisina, ja ihmisiä joiden luut haurastuvat jo nuorina. Luustoon vaikuttavat muutkin asiat kuin se juoko maitoa, esimerkiksi geenit. Mikään yksittäisen ihmisen kokemus ei siis kerro miten terveellistä tai epäterveellistä maito on, vaan se selviää vain laajemmalla tutkimisella.
Miten h'lvetissä minulle voitiin sitten koulussa väittää virallisissa koulukirjoissa ja tunneilla, että maito on elintärkeää luustolle ja terveydelle, jonka seurauksena sitten kittasin sitä litra tolkulla?! Keneltä tai miltä taholta voin vaatia korvauksia jos osteoporoosi iskee?!
Korrelaatio ei tarkoita kausaliteettia. Länsimaista löytyy varmasti muitakin tekijöitä kuin maidon juonti joka korreloi tämän kanssa. Lisää tutkimuksia.
En ole juonut maitoa enkä alkoholia viimeiseen 10 vuoteen. En myöskään syönyt mitään jauhoja tai valkoista sokeria sisältävää. Olen hengissä. Itseasiassa paremmassa kunnossa kuin suurin osa minua 10-20 vuotta nuoremmista. 10 vuotta sitten olin paljon vanhemman näköinen kuin nyt. Oikein tekee pahaa katsoa valokuvia niiltä ajoilta. Kyseenalaistan nykyään suomalaisen ravintotiedon sekä lääkärien asiantuntemuksen.
Tuosta Harvardin tutkimuksesta ei voi mitenkään vetää johtopäätöstä, että maito "tuhoaa" luuston. Sen mukaan kalsiumilla ei ole luuston kannalta merkittävää vaikutusta suuntaan tai toiseen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18065599?dopt=Citation
"CONCLUSIONS:
Pooled results from prospective cohort studies suggest that calcium intake is not significantly associated with hip fracture risk in women or men. Pooled results from randomized controlled trials show no reduction in hip fracture risk with calcium supplementation, and an increased risk is possible. For any nonvertebral fractures, there was a neutral effect in the randomized trials."
Vierailija kirjoitti:
Mä oon juonut lähinnä vettä 13-vuotiaasta asti, en vain tykkää maidosta (maitotuotteita käytän kyllä juuston ja jogurtin muodossa) ja ei kyllä ole luut katkeilleet. In fact en ole koskaan murtanut yhtään raajaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole juonut maitoa enkä alkoholia viimeiseen 10 vuoteen. En myöskään syönyt mitään jauhoja tai valkoista sokeria sisältävää. Olen hengissä. Itseasiassa paremmassa kunnossa kuin suurin osa minua 10-20 vuotta nuoremmista. 10 vuotta sitten olin paljon vanhemman näköinen kuin nyt. Oikein tekee pahaa katsoa valokuvia niiltä ajoilta. Kyseenalaistan nykyään suomalaisen ravintotiedon sekä lääkärien asiantuntemuksen.
Olet sikäri väärillä jäljillä että eivät lääkäritkään suosittele syömään alkoholia, valkoisia jauhoja ja sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen hengissä, vaikka olen mättänyt vehnää ja valkoista sokeria - ja mikä pahinta: maitoa.
Ja osteoropoosisi parantui kun rupesit juomaan maitoa?