Tampereella riidellään cp-vammaisten taksikyydeistä, naapurit valittavat kun taksi ajaa ulko-ovelle
Ihan normaali käytäntö. Kauhee haloo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7f41bcbb-0d4c-4b60-a711-2a7276a4fb9f
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama pariskunta haki ainakin viime vuonna henkilökohtaista avustajaa. Heillä oli todella kovat vaatimukset avustajalle, olisi pitänyt olla melkeinpä yli-ihminen ja kaikki meikkaukset ja kampauksetkin olisi tälle rouvalle pitänyt laittaa. Orjapalkalla tietysti.
Mitä katsoin sisarusten + miehen ilmoituksia niin ihan normaaleilta näyttivät. Ei ollut kohtuuttomia vaatimuksia, mutta yksityiskohtaisia ne olivat. Minusta paljon parempi niin, että tietää, mitä avustettava toivoo. Näin asiat rullaavat, kun ei tarvitse olla ajatusten lukija. Itse laitan avustettavilleni aina kampaukset + meikkaan heidät. Ei ole suuri eikä kohtuuton toive.
Taidat olla aikamoinen kynnysmatto. Miksi teet kampaajan ja maskeeraajan töitä niin naurettavalla palkalla kuin avustajat saavat?
Mielenkiinnosta kysyn, mitä mielestäsi avustajan työhön sitten kuuluu? Seuraneitinä olemista? -ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 3 aikuista viedään jatkuvasti isoilla takseilla mihin ikinä haluavat mennäkin niin ymmärrän hyvin ärtymyksen. Miten niillä on rahaa kaikkiin harrastuksiin, jumppiin ja kielikerhoihin? Ja takseihin? En nyt tarkoita että kotona pitäisi mököttää mutta kuulostaa aika ruljanssilta.
"Niillä"? Kuulostaa siltä, kun puhuisit jostain eläimistä. Ihanaa suhtautumista.
Eivät nuo harrastuskulut ole välttämättä isoja. Esim. itse maksan harrastuksistani 60 e vuodessa. Sillä rahalla (maksamalla 2 potilasjärjestön jäsenmaksut ja liikuntamaksut) voin harrastaa mm. erilaisia jumppia, kuoroa, taide- ja kokkikerhoa, tanssia jne. Ei tule kalliiksi. Vapaa-ajan taksimatkoja minulla on 216 vuotta kohden 3 euron omavastuulla. Ylimenevät maksan itse,
Ei mullaa olisi tuohon varaa...
Jotenkaan ei hämmästytä AVn nykyisessä persulandiassa, että täältä löytyy niin monia vammaisivihaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama pariskunta haki ainakin viime vuonna henkilökohtaista avustajaa. Heillä oli todella kovat vaatimukset avustajalle, olisi pitänyt olla melkeinpä yli-ihminen ja kaikki meikkaukset ja kampauksetkin olisi tälle rouvalle pitänyt laittaa. Orjapalkalla tietysti.
Mitä katsoin sisarusten + miehen ilmoituksia niin ihan normaaleilta näyttivät. Ei ollut kohtuuttomia vaatimuksia, mutta yksityiskohtaisia ne olivat. Minusta paljon parempi niin, että tietää, mitä avustettava toivoo. Näin asiat rullaavat, kun ei tarvitse olla ajatusten lukija. Itse laitan avustettavilleni aina kampaukset + meikkaan heidät. Ei ole suuri eikä kohtuuton toive.
Taidat olla aikamoinen kynnysmatto. Miksi teet kampaajan ja maskeeraajan töitä niin naurettavalla palkalla kuin avustajat saavat?
Tajuatko, että jos cp-vamma on paha, niin niitä hiuksia ei saa itse kammattua eikä ihan yksinkertaista päivämeikkiä laitettua namaan. Ei onnistu pakkoliikkeiltä.
Haluaisitko itse elää sellaista elämää? Että on pakko avustajaa pyytää laittamaan huulikiiltoa, jos sellaista huuliinsa haluaa? Että itse ei pysty. Vai oletko vaan ilkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitteko itse esim. astmaatikkona, että terassinne edessä pörräisi jatkuvasti isoja autoja, joiden pakokaasut ja ilmaan nostattama hiekkapöly tulevat suoraan terassillenne? Ette siis käytännössä pystyisi käyttämään asuntonne terassia ollenkaan. Miksi vammaisten kyydit pitää tulla aivan oven eteen, eikö auto voisi jäädä vaikka 15m päähän ja kuski auttaisi asiakkaan pyörätuolissaan sisälle siitä?
Myös talon muilla asukkailla on oikeus oleskella omistamansa/vuokraamansa asunnon terassilla ilman siellä leijuvaa pakokaasu-ja pölypilveä?Jokainen astmaatikko tekee sen tietoisen valinnan asua pölyisässä keskustassa, missä katupöly pöllyää monta kuukautta ja pakokaasuja on ilman invataksejakin enemmän kuin riittävästi. Ja etenkin tietoisen valinnan asua alimmassa kerroksessa pääsisäänkäynnin vieressä. Asiasta on turha itkeä tai uhriutua, voi muuttaa muualle, jos ei keuhkot kestä vallitsevia olosuhteita.
T.astmaatikko
Linnainmaa on hyvin kaukana keskustasta. Eihän terassien edessä yleensä liikennettä juuri olekaan, mutta ilmeisesti astmaatikon pitää asunnon valinnassaan ottaa huomioon se mahdollisuus, että taloon muuttaa vammaisia, jotka tarvitsevat taksikyytejä päivittäin? Kaikilla ei ole edes mahdollisuutta valita asuinpaikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko, että jos cp-vamma on paha, niin niitä hiuksia ei saa itse kammattua eikä ihan yksinkertaista päivämeikkiä laitettua namaan. Ei onnistu pakkoliikkeiltä.
Haluaisitko itse elää sellaista elämää? Että on pakko avustajaa pyytää laittamaan huulikiiltoa, jos sellaista huuliinsa haluaa? Että itse ei pysty. Vai oletko vaan ilkeä?
Eikö avustajan työtä ole avustaa päivittäisissä välttämättömissä toimissa? Ovatko meikkaaminen ja kampausten teko välttämättömiä?
No kyllä on sairasta sakkia siellä Tampereella kun pitää vammaisia vihata. Vai että pakokaasut haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö avustajan työtä ole avustaa päivittäisissä välttämättömissä toimissa? Ovatko meikkaaminen ja kampausten teko välttämättömiä?
Ei välttämättä. Asioista voi ihan ottaa selvääkin eikä kysyä tyhmiä. t. eri
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää v4mmaisia
Moni ei siedä kaltaistasi ihmisystävää, enkä yhtään ihmettele miksi ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitteko itse esim. astmaatikkona, että terassinne edessä pörräisi jatkuvasti isoja autoja, joiden pakokaasut ja ilmaan nostattama hiekkapöly tulevat suoraan terassillenne? Ette siis käytännössä pystyisi käyttämään asuntonne terassia ollenkaan. Miksi vammaisten kyydit pitää tulla aivan oven eteen, eikö auto voisi jäädä vaikka 15m päähän ja kuski auttaisi asiakkaan pyörätuolissaan sisälle siitä?
Myös talon muilla asukkailla on oikeus oleskella omistamansa/vuokraamansa asunnon terassilla ilman siellä leijuvaa pakokaasu-ja pölypilveä?Taisi tamperelainen valittaja löytää ketjun :D Niin, miksiköhän? Sitä voit miettiä. Katse ylös omasta navasta. Ei ole pakko asua kaupungissa, jos on astma vaan voi muuttaa muualle.
En onneksi asu kyseisessä talossa. Kokemusta on kyllä samasta asiasta, valitettavasti ja katsoin parhaaksi muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 3 aikuista viedään jatkuvasti isoilla takseilla mihin ikinä haluavat mennäkin niin ymmärrän hyvin ärtymyksen. Miten niillä on rahaa kaikkiin harrastuksiin, jumppiin ja kielikerhoihin? Ja takseihin? En nyt tarkoita että kotona pitäisi mököttää mutta kuulostaa aika ruljanssilta.
"Niillä"? Kuulostaa siltä, kun puhuisit jostain eläimistä. Ihanaa suhtautumista.
Eivät nuo harrastuskulut ole välttämättä isoja. Esim. itse maksan harrastuksistani 60 e vuodessa. Sillä rahalla (maksamalla 2 potilasjärjestön jäsenmaksut ja liikuntamaksut) voin harrastaa mm. erilaisia jumppia, kuoroa, taide- ja kokkikerhoa, tanssia jne. Ei tule kalliiksi. Vapaa-ajan taksimatkoja minulla on 216 vuotta kohden 3 euron omavastuulla. Ylimenevät maksan itse,
Ei mullaa olisi tuohon varaa...
Sun valinta. Noin monesta harrastuksesta ei todellakaan paljon. t. eri
Vierailija kirjoitti:
Kai sillä pyörätuolillakin pääsee parkkipaikalle asti? Ei tuo ole muuta kuin piittaamattomuutta naapureista.
Oletko käynyt milloin viimeksi pihalla?
Joka puolella on viimeiset kuukaudet ollut ties minkälaista jäätynyttä sohjoa. Henkilöautoillakin on tänä talvena ollut paikoitellen hankaluuksia päästä liikkumaan jäätyneissä lumikönteissä jos aurausta ei ole suoritettu ajoissa. Puhumattakaan nyt sitten pyörätuoleista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, mitä mielestäsi avustajan työhön sitten kuuluu? Seuraneitinä olemista? -ohis
Avustamista liikkumisessa ja siirtymisessä eri paikkoihin, pukemisessa, hygienian hoidossa, asioinnissa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on tehty peli, invataxi.
Ei hitto, kiitti että muistutit tästä 😂 kovin peli ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Asioista voi ihan ottaa selvääkin eikä kysyä tyhmiä. t. eri
Avustajan työnkuva riippuu siitä, mitä sovitaan yhdessä. Kyllähän esim. hiusten kampaaminen kuuluu perusapuun. toinen ohis
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää v4mmaisia
Kuulut ruumishuoneelle.
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää v4mmaisia
Minä en voi sietää kaltaisiasi kusipäitä. Ja ihan ns. normi kävelevä ihminen olen, ei ole vammaisia sukulaisia eikä ystäviä. Ja omaan empatiakykyä ja älykkyyttä rutkasti enemmän mitä kaltaisesi roska.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkaan ei hämmästytä AVn nykyisessä persulandiassa, että täältä löytyy niin monia vammaisivihaajia.
Onko se nyt vammaisvihaa tai peräti "rasismia" jos toteaa että vammaisetkin kykenevät itsekkyyteen ja ilkeyteen? Onko vammaisuus sitten ikäänkuin vapaudut vankilasta kortti jolloin ei tarvitse mitään vastuuta kantaa mistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustamista liikkumisessa ja siirtymisessä eri paikkoihin, pukemisessa, hygienian hoidossa, asioinnissa ym.
Ja hiusten harjaaminen ja esim. letille laittaminen on tässä kokonaisuudessa valtava ongelma, joka katkaisee kamelin selän? Aikuinen ihminen hei nyt oikeesti....
Päinvastoin. Rakastan työtäni ja olen ylpeä siitä, että autan ihmisiä. Ehkä sinulle vierasta? Eipä siinä iso vaiva todellakaan ole. Ei antaisi luonto periksi käskeä pienituloisia avustettaviani menemään kampaajalle tai meikkaajalle. Ja muutenkin autan heitä päivittäisissä toimissa. Ammattilainen en ole, mutta kaikki ovat aina olleet tyytyväisiä.