Tampereella riidellään cp-vammaisten taksikyydeistä, naapurit valittavat kun taksi ajaa ulko-ovelle
Ihan normaali käytäntö. Kauhee haloo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7f41bcbb-0d4c-4b60-a711-2a7276a4fb9f
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos siinä oikeasti vähän väliä käy autot kääntymässä ,niin kyllä se ottas kupoliin, varsinki jos alueella lapsia paljon.
ei se tuo cp vammakaan anna ihan kaikkea anteeksi. tavallisia ihmisiä rajoitteineen.
Normaali liikenne ei häiritse. Tupakointi ei häiritse jne. Vammaisten taksikyydit häiritsevät...hmmmn.
Kuinka paljon ihmiset kuvittelevat, että niitä kyytejä oikein on? Ei niitä ole kymmeniä joka päivä. Tämäkin juttu kertoo ainoastaan ihmisten ilkeydestä, typeryydestä ja suvaitsemattomuudesta.
Asun maakerroksessa. Tyhjäkäynti on todellinen ongelma. Ja oven edessä tupakointi. Ja lumien kopistelu😀. Tuo viimeinen on ongelma, mutta tiedän ettei siitä sovi valittaa. Nuo on ekan kerroksen erityispiirteitä.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Käy niillä varmaan vammaisia taksia käyttäviä vieraitakin.
Eikö saisi? Eli vammainen ei saa liikkua missään eikä vammaisella saa missään nimessä käydä vieraita? Kuluuko se ovi jotenkin metkittävästi käytöstä? Kuinka monta kertaa ovi saa kolahtaa päivän aikana kerrostalossa?
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Ihan kauheata. Ja ehkä terveitäkin. Soitapa Karpolle. Tai poliisille.
Kyllä valittajilla puheet muuttuu, kun itse päätyvät pyörätuolin käyttäjiksi. Aika moni päätyy elämän viime metreillä, tai jopa aiemmin. Sitten on hyvää aikaa miettiä puheitaan ja kärrytellä lumisohjon keskellä sinne mainitulle parkkipaikalle, ettei vaan naapuri hermostu.
Meillä on vähän sama , paitsi kukaan ei valita. Mutta taksi odottaa joskus pitkää ja käy pari kertaa ovella hoputtamassa. Olen joskus ajatellut, että ilmeisesti joku muu maksaa, kun voi niin taksia odotuttaa.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Kaikki astmaatikot eivät ole yhtä onnekkaita, kuin sinä. Sulla on ilmeisesti erinomainen lääkäri ja olet saanut hyvät lääkkeet. Kyllä se on välillä ihan elämästä taistelua, kun on huono lääkärisuhde ja esim minä syön aivan samoja astmalääkkeitä, kuin 1960-luvulla. Ei minkäänlaista päivitystä nykyaikaan. Arrrgh !😥
Ihan jokainen meistä saa valita oman lääkärinsä ja terveyskeskuksensa missä käy. Eikä ole iso panostus pitkässä juoksussa panostaa yhteen käyntiin yksityisellä, vaikka kertamaksuna se kalliiksi tuleekin, jotta saa lääkityksensä kuntoon. Valintoja, valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vähän sama , paitsi kukaan ei valita. Mutta taksi odottaa joskus pitkää ja käy pari kertaa ovella hoputtamassa. Olen joskus ajatellut, että ilmeisesti joku muu maksaa, kun voi niin taksia odotuttaa.
Mistä sinä sen tiedät, että kuka sen taksin maksaa? Et mistään. Jos ihminen liikkuu hitaasti, sille ei voi mitään. Ei sitä kukaan tahallaan tee.
Vierailija kirjoitti:
Ihanne tilanne on, että se asiakas on valmiina odottamassa alakerrassa. Näin me toimimme ja kiiruhdamme rappukäytävästä taksia vastaan ja ei kun kyytiin.
Tämä se minuuttitapaus/ henk. koht. avustaja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valittajilla puheet muuttuu, kun itse päätyvät pyörätuolin käyttäjiksi. Aika moni päätyy elämän viime metreillä, tai jopa aiemmin. Sitten on hyvää aikaa miettiä puheitaan ja kärrytellä lumisohjon keskellä sinne mainitulle parkkipaikalle, ettei vaan naapuri hermostu.
Niinpä. Sain jutusta sen käsityksen, että vanhustentalossa käyvät ambulanssit olisivat myös jonkinlainen ärsytystekijä. Niille nyt ei ainakaan kannattaisi suuttua, joskus voi olla itselläkin kova tarve lanssin palveluille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sain jutusta sen käsityksen, että vanhustentalossa käyvät ambulanssit olisivat myös jonkinlainen ärsytystekijä. Niille nyt ei ainakaan kannattaisi suuttua, joskus voi olla itselläkin kova tarve lanssin palveluille.
Ihmiset osaavat olla näiden suhteen ihan kamalia :( Joudun itse turvautumaan ambulanssiin valitettavan usein. Talossa osa ihmisistä alkoi juoruta ja puhua selkäni takana, kuinka talolta menee maine, kun sen edessä on ambulanssi ja onko minulla esim. alkoholi- tai huumeongelma. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät, että kuka sen taksin maksaa? Et mistään. Jos ihminen liikkuu hitaasti, sille ei voi mitään. Ei sitä kukaan tahallaan tee.
En tiedä kuka taksin maksaa. Ihminen odotuttaa taksia, tiedän. Koska olen esim. nähnyt hänet puhumassa pihalla ja taksi odottaa. Voi olla, että hän maksaa sen itse. En tiedä sitä. Mutta taksi odottaa usein. Joskus pitkään. Henkilö pääsee kävelemään rillaattorin kanssa. Ei ole tarkoitus häntä haukkua, mutta kertoa esimerkillä, että taksi saattaa olla käynnissä pihassa pitkään.
En asu em. alueella, mutta itselläni on se 2 x 9 matkaa (eli 9 edestakaista taksimatkaa) vapaa-aikaan, harrastuksiin, kauppaan ym. Tietysti terveysasemalle tms. KELA-taksilla, kuten muutkin. Töissä ollessani oli invataksioikeus vain ja ainoastaan kodista työpaikalle ja takaisin kotiosoitteeseen, tietysti itsellä sama omavastuu kuin vapaa-ajan matkoissakin. Ei siis kannata kadehtia: ohjeet ovat todella tiukat mihin ja miten em. palveluja käytetään, varataan ja kuinka kauan mm. odotetaan ja tarvitaanko kuljettajan apua!
Toivon todellakin, että nämä vänisijät joutuisivat joskus itse vastaavaan tilanteeseen. Ei naurata, eivätkä nämä matkat ole mitään ylellisyyttä. Koppitaksit ovat joskus jääkylmiä, kuskit vihaisia ja jopa ilkeitä, välinpitämättömiä ja harmistuneita. Muuten - kertaakaan ei yksikään taksi ole pitänyt ovemme edessä autoa tyhjäkäynnillä. :o Onpa omituista. Mutta tämä lienee taas jonkun ilkeän ihmisen toiveita siitä, että me liikuntaesteiset poistuisimme nopeasti keskuudestanne kirjaimellisesti alimpaan helvettiin! Ei tullut mieleen, että meillä se helvetti on läsnä päivittäin - itselläni mm. kipujen ja jäykkyyden vuoksi. En todellakaan käyttäisi näitä palveluja, jos ei olisi ainoa mahdollisuus päästä 1 x viikossa kauppaan, käymään ystävän luona, asioilla keskustassa jne. 9 matkaa on kuules aika vähän. Mietipäs, miten monta kertaa itse poistut kotoa kuukauden aikana?
Anteeksi, harmistuin itse tästä syyttelystä ja kummallisista kommenteista. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset osaavat olla näiden suhteen ihan kamalia :( Joudun itse turvautumaan ambulanssiin valitettavan usein. Talossa osa ihmisistä alkoi juoruta ja puhua selkäni takana, kuinka talolta menee maine, kun sen edessä on ambulanssi ja onko minulla esim. alkoholi- tai huumeongelma. Ohis
Miten jollekin tulee ambulanssista ensimmäisenä mieleen alkoholi tai huumeet? Asuin muutaman vuoden talossa, jonka vastapäisessä talossa kävi suhteellisen tiheästi ambulanssi. Mietin että asuuko siellä joku ensihoitaja (joka kävisi hakemassa jotain unohtunutta tavaraa kotoa tms) vai onko kyseessä joku pitkäaikaissairas ihminen, jonka tilanne kriisiytyy vähän väliä. Kun näin lanssia, tuntui lähinnä surulliselta ajatella, että eikö se asukas vieläkään ole päässyt parempaan kuntoon. En tullut koskaan ajatelleeksi alkoholia. En myöskään ajatellut kyseisestä talosta tai sen asukkaista mitään huonoa. Tosi moni on joskus elämässään ollut lanssin kyydissä tai tarkastettavana, siinä ei ole mitään paheksuttavaa tai outoa.
pury kirjoitti:
En asu em. alueella, mutta itselläni on se 2 x 9 matkaa (eli 9 edestakaista taksimatkaa) vapaa-aikaan, harrastuksiin, kauppaan ym. Tietysti terveysasemalle tms. KELA-taksilla, kuten muutkin. Töissä ollessani oli invataksioikeus vain ja ainoastaan kodista työpaikalle ja takaisin kotiosoitteeseen, tietysti itsellä sama omavastuu kuin vapaa-ajan matkoissakin. Ei siis kannata kadehtia: ohjeet ovat todella tiukat mihin ja miten em. palveluja käytetään, varataan ja kuinka kauan mm. odotetaan ja tarvitaanko kuljettajan apua!
Toivon todellakin, että nämä vänisijät joutuisivat joskus itse vastaavaan tilanteeseen. Ei naurata, eivätkä nämä matkat ole mitään ylellisyyttä. Koppitaksit ovat joskus jääkylmiä, kuskit vihaisia ja jopa ilkeitä, välinpitämättömiä ja harmistuneita. Muuten - kertaakaan ei yksikään taksi ole pitänyt ovemme edessä autoa tyhjäkäynnillä. :o Onpa omituista. Mutta tämä lienee taas jonkun ilkeän ihmisen toiveita siitä, että me liikuntaesteiset poistuisimme nopeasti keskuudestanne kirjaimellisesti alimpaan helvettiin! Ei tullut mieleen, että meillä se helvetti on läsnä päivittäin - itselläni mm. kipujen ja jäykkyyden vuoksi. En todellakaan käyttäisi näitä palveluja, jos ei olisi ainoa mahdollisuus päästä 1 x viikossa kauppaan, käymään ystävän luona, asioilla keskustassa jne. 9 matkaa on kuules aika vähän. Mietipäs, miten monta kertaa itse poistut kotoa kuukauden aikana?
Anteeksi, harmistuin itse tästä syyttelystä ja kummallisista kommenteista. :(
Joo, hohhoijaa. Kukaan ei ole kateellinen niistä taksikyydeistä. Jotkut vain ymmärtävät sitä, että terassin vieressä seisovasta autosta voi tulla pakokaasun hajua sisälle.
Tätähän ei saa ääneen sanoa, mutta jotkut vammaiset ovat oikein ammattilaisia hyppyyttämään avustajiaan ja hyötymään muista. Mitään kritiikkiä ei saa heille antaa, sillä heti vetävät syrjintäkortin esille.
Älkää muuttako kaupunkiin, kerrostaloon, maantasokerrokseen jos teitä häiritsee normaali liikenne! Suomessa on kaikilla täysi oikeus valita asuinpaikkansa. Ei me muut kaupunkilaiset ruveta elämään teidän henkisten mökin mummojen oikkujen mukaan.
muistakaa myös se "ei enää ikinä henk. koht. avustajan työtä"-ketju.
ei ne ole aina mitään kilttejä ihmisiä jotka ottaa muutkin huomioon.
pakokaasu on pakokaasua ja saastetta,vaikka se onkin invataksin koneesta lähtösin.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän ei saa ääneen sanoa, mutta jotkut vammaiset ovat oikein ammattilaisia hyppyyttämään avustajiaan ja hyötymään muista. Mitään kritiikkiä ei saa heille antaa, sillä heti vetävät syrjintäkortin esille.
Mitenkä tämäkin ilkeä kommentti liittyy aiheeseen? Ei mitenkään. Luonnollisestihan sulla on kokemusta useammastakin vammaisesta...eiku...
Vierailija kirjoitti:
muistakaa myös se "ei enää ikinä henk. koht. avustajan työtä"-ketju.
ei ne ole aina mitään kilttejä ihmisiä jotka ottaa muutkin huomioon.
pakokaasu on pakokaasua ja saastetta,vaikka se onkin invataksin koneesta lähtösin.
Tässä tilanteessa valittaja(t) ei(vät) ota ko. vammaisia huomioon. Kuten tässä ketjussakin on sanottu, etteivät ne määrät ja ajat niin suuria ole, että niistä pitäisi valittaa. Muut kaupungin saasteet jne. eivät haittaa vaan sopivasti vain invataksit...