Sivistymättömyys näkyy mm. siinä että tarjoaa vieraille kahvia mukista
Kahvikuppipari (jos et tiedä mikä se on, kyseessä on kuppi ja tassi) on eurooppalainen keksintö. Suomi kuuluu Eurooppaan.
Amerikkalaisten sivistys on niin ja näin, siellä on pitkään juotu kahvia mukista, halvasta mainosmukista tai mukista jossa on olevinaan hauska teksti.
Suomalaiset ovat niin rähmällään Jenkkilään, että täällä nykyään jopa kahviloissa on pelkkiä mukeja.
Sivistykseen kuuluu se, että tietää juurensa ja käyttäytyy sen mukaan. Vieraille tarjotaan aina kahvia kuppipareista. Aina.
Yksin voi juoda vaikka jugurttipurkista.
Kommentit (99)
Juon mieluummin kahvini puolen litran Taika-mukista kuin sormustimen kokoisesta mokkakupista, ellei ole espressosta kyse. Espressokupillisia on pakko saada vähintään kaksi.
Mielestäni sivistymättömyyttä on mollata toisten tapoja elää, elleivät ne kellekään häiriötä ja kärsimystä tuota. On myös sivistymättömyyttä juoda LIKAISESTA kupista tai mukista, tai jättää tarjoamatta vieralle sitä kahvia. Tai vettä tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvia KUULUU juoda mukista. VIHAAN niitä prkleen sormustimia, jotka ovat suoraan 70-luvun brezhneviläisestä mummolasta. Jos sellaisia on pöydässä pyydän kahvin sijaan lasin vettä.
Brezhneviläinen mummola:X. Hahhaa, älä nyt. Olen siinä iässä että nostalgisoin tuota vuosikymmentä. Kyllä muistan kun sai aina pianotunnin jälkeen istua kuin tikku paskassa juomassa kahvia pikkurilli pystyssä Arabian pienistä kupeista. Ainakin ihmiset olivat vaikeana ihan naamatusten ilman älypuhelinta. Otan ehkä pikkukupit käyttöön vähän vanhempana. Kahvin kera tarjotaan kuivahtaneita Marie-keksejä!
Ei helvata. Ne olin onnellisesti unohtanut :p Voi sitä auvoa kun joutui istumaan mummon aivan helvatan epämukavissa rokokootuoleissa, joissa oli vielä meidän lasten takia muovit(!) päällä. Kahvissa oli puruja seassa ja miehet imeksi sulavasti röökiä siinä samalla. Ah, 70-luku.
Sivistystä on tietää, miten kahvi kuuluu etiketin mukaan juoda. Viisautta on ymmärtää, milloin etikettiä ei tarvitse noudattaa.
Sivistymättömyys näkyy mm. siinä että luetteloi sivistymättömyyden tunnusmerkkejä ja huutelee niitä paremmuustornistaan.
Minä juon kahvini suoraan pannusta ja vieläpä pillillä.
Jos on vieraita niin kahvipannun mahtuu useampikin pilli.
Minä kysyn vierailtani haluavatko kahvinsa mukista, vai kupista. Kaikki haluaa mukista, koska se on mukavampi. Epämuodollisissa kyläilyissä ei ole tarvis touhottaa etiketistä. Minusta on kohteliasta yrittää saada vieras tuntemaan olonsa mahdollisimman mukavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä juon kahvini suoraan pannusta ja vieläpä pillillä.
Jos on vieraita niin kahvipannun mahtuu useampikin pilli.
Mutta onko se yksi- vai kaksireikäinen pilli ja kuinka monta reikää pannussa on? Sehän oli eilisen kuuma peruna.
Jaa. Mä ostan astiat itseäni varten, ja juon kahvia mukista. Olenkin sitten juntti, mutta en halua turhaan ostella ylimääräistä roinaa nurkkiin, mitä en edes käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvia KUULUU juoda mukista. VIHAAN niitä prkleen sormustimia, jotka ovat suoraan 70-luvun brezhneviläisestä mummolasta. Jos sellaisia on pöydässä pyydän kahvin sijaan lasin vettä.
Brezhneviläinen mummola:X. Hahhaa, älä nyt. Olen siinä iässä että nostalgisoin tuota vuosikymmentä. Kyllä muistan kun sai aina pianotunnin jälkeen istua kuin tikku paskassa juomassa kahvia pikkurilli pystyssä Arabian pienistä kupeista. Ainakin ihmiset olivat vaikeana ihan naamatusten ilman älypuhelinta. Otan ehkä pikkukupit käyttöön vähän vanhempana. Kahvin kera tarjotaan kuivahtaneita Marie-keksejä!
Ei kuivahtaneita vaan vähän kostuneita, sellaisia nihkeitä ja hassun makuisia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jos on oman elämänsä Hyasintti.
Minusta sivistymättömyyttä on juoda jogurttipurkista jos kukaan ei näe.
Sivistynyt ihminen on aina sivistynyt, juopa kahvinsa kupista tassin kera tai mukista.
Ja tietää että mukeja on muitakin kuin mainos- tai hupisellaisia.
Heh, mun isä juo jogurttipurkista vedet ja maidot pari päivää sen jälkeen kun on sen jogurtin syönyt tai siis juonut. Näin välttyy kuulemma tiskaamiselta ja veden tuhlaamiselta, kun ei käytä lusikkaa ja sitten käyttää purkkia vesilasina.
Loistava provo 5/5, ehdin jo hetken sääliä kuinka jonkun elämä voikin olla tällä tasolla tylsää ja ilotonta :D
Tuo on kyllä sukupolvikysymys, isomummo 80v kattoi pöytää 4v tyttärentyttärentyttären kanssa. Mummo laittoi kupin ja tanssin päällekkäin, 4v kulki perässä ja siirsi kupin pöydälle, sillä välin kun mummo haki pulla-asetit, 4v no, mitäs näillä tehdään.
Kun katan päälle 20 euroa/kpl Iittalan Taika-mukit yhteensopivin lasinalusin vieraille siinä voi ap:kin pohtia onko sillä edes varaa olla "sivistynyt" :D
Olen kahvin suurkuluttaja, joten mielelläni otan vieraassa paikassa mielummin mukista kahvia. Niitä tarvitsee juoda vain 2, mutta pieniä kahvikupillisia menee hyvällä tuurilla 4. Ei tarvitse koko ajan olla kaatamassa lisää kahvia kuppiin.
Enkä koe olevani niin arvokas vieras kenenkään luona, että minua varten tarvitsisi kattaa juhlapyhiin tarkoitetut kahvikupit pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuivahtaneita vaan vähän kostuneita, sellaisia nihkeitä ja hassun makuisia.
Mieluummin pakkopullan kanssa samassa muovipussissa muhineita.
Meillä tarjoillaa aina kaikille kahvi kauniista posliinikupeista. Aina.
Jos tämä on sivistyksen mitta, niin olen mielelläni moukka.