Sivistymättömyys näkyy mm. siinä että tarjoaa vieraille kahvia mukista
Kahvikuppipari (jos et tiedä mikä se on, kyseessä on kuppi ja tassi) on eurooppalainen keksintö. Suomi kuuluu Eurooppaan.
Amerikkalaisten sivistys on niin ja näin, siellä on pitkään juotu kahvia mukista, halvasta mainosmukista tai mukista jossa on olevinaan hauska teksti.
Suomalaiset ovat niin rähmällään Jenkkilään, että täällä nykyään jopa kahviloissa on pelkkiä mukeja.
Sivistykseen kuuluu se, että tietää juurensa ja käyttäytyy sen mukaan. Vieraille tarjotaan aina kahvia kuppipareista. Aina.
Yksin voi juoda vaikka jugurttipurkista.
Kommentit (99)
Höpö höpö ihan täyttä kukkua ap:n kirjoitus.
Kotona on opetettu tarkat käytöstavat ja etikettisäännöt.
Äitini ei koskaan, edes ylsin ollessaan, juo muutakuin kahvikupista kahvinsa. Hänelle katan aina kahvikupin ja lautasen.
En enää pidä juhlia, kuten aikaisemmin. Nyt kun asuntomme koko on kolmasosa, on ollut pakko karsia kaikki ylimääräinen tarkasti pois.
Annoin tyttärelleni ja ystävättärelleni kahviastiastoni.
Pidin ainoastaan sen mikä on tärkeää.
Komas kahviastiasto odottaa hyvin pakattuna toisen tyttären kotoa muuttoa.
Tarjoan siis mahdollisille vieraille joko kermansaven kupeista tai mukeista. Jos kahvi ei niistä maistu ja joku sen perusteella sivistymättömäksi sanoo, on hän diiva.
Mistäs se kahvi onkaan peräisin? Voisiko olla että siellä(kin) tiedetään kuinka sitä kuuluu juoda, vinkiksi ap:lle -vaikka kuinka Eurooppaan kuulummekin.
mutkikastaonelämä kirjoitti:
Tarjoan kahvib muumimukista. On meillä niitä arabian kahvikuppejakin ja löytyy niitä hopealusikoitakin. Juon itse muumimukista ja siitä tarjoan kaikille joille kahvia tarjoan.
Jos joku pitää minua sivistymättömänä, niin pitäköön, koen, että se ei ainakaan tähän mennessä ole minua haitannut.
Tosiasiallisesti ihminen joka pitää toista sivistymättömänä(mitä se onkaan) kokee ylemmyyden tuntoa tähän sivistymättömään nähden. Ehkä on hyvä tuottaa jollekkin ylemmyyden tuntoa, ei haittaa minua.
Ei sitä voi kiistää etteikö olisi olemassa ihmisiä jotka ovat, ainakin joissain aisoissa, sivistymättömiä.
Mutta ap:n mainitsema ei sellainen ole. No jos jossain juhlissa, tyyliin rippijuhla/yo/häät tarjottaisiin kahvit mainosmukeista tms olisi se minustakin melko sivistymätöntä.
Mutta itselle/kavereille epämuodollisissa tilaisuuksissa se ja sama ottaako käyttöön kupit (anteeksi kahvikuppiparit) vai mukit.
Muuten, onko se todellakin eurooppalainen keksintö, minulla ei ole asiasta tietoa, mielenkiinnosta kysyn?
Kyllä jenkeissäkin on ihan oikeita kahvikuppeja joita sitten käytetään vähän hienommissa tilaisuuksissa, mutta siellä kuten kaikkialla muuallakin ihan tavikset juovat kahvinsa arkipäivisin milloin mistäkin, sen ihmeempiä murehtimatta.
Ota sinäkin rennommin, jooko?
Sivistys on käsite, joka luotiin aikoinaan kun haluttiin tehdä ero "hienojen" ja "vähemmän hienojen" ihmisten välillä. Nykyisin siis parasta jättää käyttämättä.
Kahvikuppi vs. muki -keskustelu on kiinnostava. Se kertoo meidän elämämme aikana tapahtuneesta kulttuurin muutoksesta.
Ensimmäinen suomalainen maistoi kahvia Persiassa vuonna 1637. Suomeen kahvi tuli siinä 1700-luvulla aluksi kahvi oli kielletty nautintoaine, joka vapautui kokonaan vasta 1800-luvun alussa. On olemassa hauskoja pilapiirroksia 1700-luvulta, jossa hienot matamit istuvat juomassa kahvia ja ovelle kolkuttaa valtion tarkastajat: yksi nainen pidättelee tarkastajia kun muut pyrkivät hävittämään todisteet :)
https://www.savonsanomat.fi/kulttuuri/kirjat/Johanna-Ilmakunnas-Joutila…
Ne pienet nätit kahvikupit asetteineen, ruusulusikoineen ja seitinohuine servietteineen à la Hyacinth Bukée olivat vielä minunkin mummin tuntemaa kahvikulttuuria. Tässähän korostui mukavasti kahvihetkien merkitys naisille: ylellinen kattaus ja ylellinen kaukaa tullut eksoottinen juoma, ja tietysti seitsemän sortin pikkuleivät sun muut herkut. Lisäksi kyse oli sosiaalisuudesta, jaettiin siinä naapuruston juorut.
Kahvikuppien pieni koko lienee aluksi liittynyt siihen että kahvi oli kallista siirtomaatavaraa. Aluksihan kahvi ostettiin papuina ja se piti myös paahtaa kotona. Paljon vaivaa nähtiin siis herkkuhetken takia. Kuparikannusta tarjottu pannukahvi oli kuumaa ja vahvaa tavaraa, siksikin pieni kuppi oli hyvä.
Vasta 1930-luvulta alettiin Suomessa paahtaa kahvia kuluttajapakkauksiin, tietenkin saksalaistaustaisen kauppiassuvun Pauligin toimesta. Kun kahvia oli helpommin saatavilla ja sen hinta edullisempi, alettiin sitä juodakin enemmän Suomessa.
Paulig myös vakiinnutti Suomeen erikoisen vaalean paahdon, kun muualla Euroopassa yleensä tumma paahto on ollut suosittua.
Kahvia alettiin juoda enemmän ja laimeampana, kun alettiin saada edullista suodatinkahvia. Suodatinkahvi on toki helpompi valmistaa kuin pannukahvi. Pannukahvi oli myös täyteläisempää ja rasvaisemaa kuin tämä uusi suodatettu kahvi. Mukit alkoivat siis tulla tarpeeseen. Eipä ihme että niitä alettiin valmistaa maassamme, ja siitä lähti Arabian mukien, Kerman Saven, Pentikin ja tietysti Muumimukien tarina.
Nyt juomme kotona kahvia mukeista ja mukeista tarjotaan kahvi usein trendikkäissä kahviloissakin. Ainakin kun on kyse suodatinkahvista. Viime vuosikymmeninä kahvikulttuuriin on rynninyt vaikutteita sekä Amerikoista että Keski-Euroopasta. Ranskassa juodaan maitokahvi kulhosta, Italiassa taas espresso nautitaan erityisestä pienestä kahvikupista, ja amerikkalaistyyliset lattet voidaan tarjoilla korkeissa laseissa tai laajoissa maljamaisissa kupeissa. Hipsteritrendi on tuonut lasikupit myös espresson juontiin, mitä monet espressopuristit vastustavat.
Entäs kun katetaan kahvit suurelle vierasjoukolle kutsuissa, häissä tai muissa julkisissa kinkereissä? Kyllä, silloin palaamme siihen mummon vanhaan kahvikuppiin asetteineen ja servietteineen. Se vaan on kattauksena kaunis, siinä saa asetille mukaan lusikan, ja asetista on hyvä pitää kiinni, jos joutuu juomaan seisten - tai jos kahvikuppineuroosi iskee.
Isovanhempani joivat mukeista, emalisista lempimukeistaan. Vanhempani juovat pikkukahvikupeista. Minä taas yliopistoon mennessä ostin mukeja Anttilasta. En ikinä oo juonut kupista kuin pakon edessä vanhemmillani.
Vierailija kirjoitti:
Sivistymättömyys paljastuu käytöksestä.
Calamnius - suvun vesa
Koulutus ei ole sama kuin sivistys
- sama
No voi hyvänen aika. Eikohän se ole aivan sama mistä juo kahvinsa ja miten tarjoilee vieraille. No en AP:n kaltaista vierasta kutsuisikaan kun taitaa vetää kahvit nenäänsä niin helposti. Minulla ei varmaan olisi AP:lle mitään arvoonsa sopivaa kuppia ja jos olisikin niin varmaan kupin korva olisi väärällä puolella tai kupin muoto ei olisi sopiva AP:n huulten muotoon. Yes Mrs Bucket.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvinjuonti sellaisena kuin se nykyään tunnetaan on eurooppalaisten keksimä villitys, vaikka itse kahvipensas on Etiopiasta.
Menkääs vaikka Ranskaan ja Italiaan, siellä ei mukeista juoda!
Tilaa Italiassa latte. Tarjotaanko se pikkuruisesta kupista..?
Kyse ei ole kupin koosta vaan siitä että pitää olla tassi. Italiassa lähes 90-prosenttisesti saa Lattekahvin Capuccinokupissa, joka on n 1,5 dl kuppi+tassi.
Mihin nykyään edes tarvitaan tassia?
Ennen tassia tarvittiin kahvilusikalle, mutta nykyään en tunne ainuttakaan joka käyttäisi kahvin kanssa palasokeria tai kermaa, joiden sekoittamiseen tarvittiin lusikka.
Tassia kai tarvitaan näyttämään mihin luokkaan kuuluu. Hänen korkeutensa AP tarvitsee tassia pitääkseen etikettiä yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvinjuonti sellaisena kuin se nykyään tunnetaan on eurooppalaisten keksimä villitys, vaikka itse kahvipensas on Etiopiasta.
Menkääs vaikka Ranskaan ja Italiaan, siellä ei mukeista juoda!
Tilaa Italiassa latte. Tarjotaanko se pikkuruisesta kupista..?
Kai se maito tarjotaan ihan normaalista maitolasista.
Minulla on muki ja tassi. Mukissa kahvia ja kaadan siitä vähän kahvia tassiin.
Sokeripala suuhun ja Ryystän kahvia sen sokeripalan läpi.
Se on oikea tapa juoda kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö ihan täyttä kukkua ap:n kirjoitus.
Kotona on opetettu tarkat käytöstavat ja etikettisäännöt.
Äitini ei koskaan, edes ylsin ollessaan, juo muutakuin kahvikupista kahvinsa. Hänelle katan aina kahvikupin ja lautasen.En enää pidä juhlia, kuten aikaisemmin. Nyt kun asuntomme koko on kolmasosa, on ollut pakko karsia kaikki ylimääräinen tarkasti pois.
Annoin tyttärelleni ja ystävättärelleni kahviastiastoni.
Pidin ainoastaan sen mikä on tärkeää.
Komas kahviastiasto odottaa hyvin pakattuna toisen tyttären kotoa muuttoa.Tarjoan siis mahdollisille vieraille joko kermansaven kupeista tai mukeista. Jos kahvi ei niistä maistu ja joku sen perusteella sivistymättömäksi sanoo, on hän diiva.
Oletko kysynyt tytöiltäsi haluavatko kahviastiosi?
Minä kun olen pitänyt sivistymättöminä ihmisiä, jotka eivät lue kirjoja. Mutta se onkin kiinni kahvimukista. Ok.
Illallisen jälkeen ja kahvitteluun kutsutuille tarjoan tassillisista kahvikupeista. Keittiössä juoduille extempore ja juoksukahveille tarjoillaan pikkumukeista arkisemmin. Ja itse juodaan myös mukeista esim aamulla . Sopii enemmän.