Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin liittyy kykenemättömyys saada selvää laulun sanoista musiikissa?

Vierailija
01.03.2019 |

Edelleenkin aikuisena mulle on vaikeaa saada selvää lauletusta musiikista ja ainakin pitää pinnistellä keskittymistään niissä. Lapsena en saanut käytännössä mitään selvää lauletusta musiikista, ellen ollut jostain lukenut laulun sanoja ja jos kuuntelin musiikkia, enkä siis nähnyt laulajan kasvoja. Muuten olin ysin-kympin oppilas kaikissa lukuaineissa kouluaikoina, paitsi myöskin vieraissa kielissä kuullun ymmärtäminen (tallenteelta ilman että näen puhujan kasvoja) oli se vaikein asia. Kun näen puhujan kasvot, ymmärrän ja saan selvää moitteettomasti. Lapsena myös koulussa lähinnä kuuntelin, mutta mun oli pakko katsoa sen opettajan kasvoja/suuta, kun hän puhui. Mihin tämä voisi liittyä?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis liittyisikö johinkin kehitysvammaan, keskittymishäiröön tai syndroomaan tms.?

Vierailija
2/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kielissä sain kokeista kymppejä, mutta kuullun ymmärtämisessä olin ehkä kasin tasoa ja siksi, kun en vain saanut selvää. Suomen kielessäkin on se sama ongelma, tosin hieman lievempänä, enkä siis oikein pysty keskittymään kuuntelemiseen, ellen näe sitä tukevaa visuaalista virikettä.

Jopa suomenkielisiä (ja vieraalla kielellä tekstitettyjä) elokuvia katsoessa luen sitä vieraskielistä tektitystä, enkä melkeinpä kuule juurikaan sitä puhetta, kun siis se visuaalinen puoli on niin paljon vahvempi. Joskus esim. oon katsonut ulkomaisten kavereiden kanssa suomalaisia elokuvia ja tosiaan luin vain sitä englannin- tai ruosinkielistä tekstitystä ja melkein unohdin, että elokuvahan on suomenkielinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kiinnostaisi tämä muutenkin kuin vain irrallisena ominaisuutenani. Onkohan mulla joku poikkeama/syndrooma tms., joka on vain jäänyt diagnosoimatta?

T. Ap

Vierailija
4/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku häiriö

Vierailija
5/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku häiriö

huono kuulo

Vierailija
6/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tosi musikaalinen, ehkä kiinnitit huomiota vain biisien rakenteisiin, tunnelmaan jne. Ehkä sanat eivät merkinneet sinulle niin paljon

Vierailija
7/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tosi musikaalinen, ehkä kiinnitit huomiota vain biisien rakenteisiin, tunnelmaan jne. Ehkä sanat eivät merkinneet sinulle niin paljon

T. Ammattimuusikko

Vierailija
8/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tämä ongelma, ja syy kiinnostaisi kyllä. On kyllä tosi vaikeaa saada puheestakin selvää jos on hälinää, varsinkin jos puhuu hiljaa. Kuulo on tutkittu kymmeniä kertoja ja aina todettu täydelliseksi.

Vierailija
9/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja usein laulajien artikulaatio on surkeaa. Valitettavasti. Kuulijoita ei voi siitä syyttää.

T. Ammattimuusikko

Vierailija
10/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku häiriö

mutta mikä? itsellä ihan sama juttu. puhelinkeskustelutkin usein tuskallisia.

Vierailija
11/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tämä ongelma, ja syy kiinnostaisi kyllä. On kyllä tosi vaikeaa saada puheestakin selvää jos on hälinää, varsinkin jos puhuu hiljaa. Kuulo on tutkittu kymmeniä kertoja ja aina todettu täydelliseksi.

Mulla on sama. En voi puhua puhelimessa jos ihminen läpättää ja huutaa vieressä. Johtuneeko vanhenemisesta? Kuulovika.

Vierailija
12/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulovika/ liian tarkka kuulo, mikä? Osaako joku vastata? Kiitos.

Vierailija
13/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri kirjoittaja kuin ap, mutta mulla on juuri näin. Jotenkin uppoan automaattisesti musiikkiin tosi kovin. Koen eri instrumentit ja laulun ikään kuin erillisinä kerroksina, ja koska mieleni automaattisesti keskittyy seuraamaan kaikkia näitä yhtä aikaa, ei juuri laulu erotu siitä sillä tasolla että sanoja kuuntelisi. Sekin on vain yksi melodiakulku osana joukkoa muita havainnossani erillisiä kulkuja. Jos erityisesti påäätän kuunnella sanoja, saan niistä kyllä selvää mutta silloin katoaa siksi aikaa kyky aistia musiikki sillä tavalla, että kuulen yhtä aikaa sekä melodian kokonaisuuden että jokaisen instrumentin erillisenä kerroksena. Elämys siis latistuu merkittävästi.

Vierailija
14/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullunymmärtämisen kokeet koulussa ovat minusta aika luonnottomia. Nauha pyörii ja et voi kysyä puhujalta mitään. Normaalissa elämässä (esim. puhelunkeskusteluissa) voit aina sanoa, että nyt en ymmärtänyt.

Vierailija
15/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri kirjoittaja kuin ap, mutta mulla on juuri näin. Jotenkin uppoan automaattisesti musiikkiin tosi kovin. Koen eri instrumentit ja laulun ikään kuin erillisinä kerroksina, ja koska mieleni automaattisesti keskittyy seuraamaan kaikkia näitä yhtä aikaa, ei juuri laulu erotu siitä sillä tasolla että sanoja kuuntelisi. Sekin on vain yksi melodiakulku osana joukkoa muita havainnossani erillisiä kulkuja. Jos erityisesti påäätän kuunnella sanoja, saan niistä kyllä selvää mutta silloin katoaa siksi aikaa kyky aistia musiikki sillä tavalla, että kuulen yhtä aikaa sekä melodian kokonaisuuden että jokaisen instrumentin erillisenä kerroksena. Elämys siis latistuu merkittävästi.

Minäkin kuuntelen tuohon tapaan ja analyyttisesti. Sanat kuuluvat kyllä joukkoon, mutta usein ne eivät inspiroi yhtään.

Eräs ihminen, ihan musikaalinen taas keskittyi sanoihin. Hän ei ollut amamtiltaan muusikko.

T. Ammattimuusikko

Vierailija
16/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ammattimuusikko

Tämä. Itse olen todella musikaalinen ja aina olen fiilistellyt musiikkia ja sukeltanut mielikuvituksen maailmaan ja kuunnellut eri soittimia sekä musiikin rakenteita todella tarkasti. Jostain syystä sanat ovat jääneet vähemmälle tässä huomiossa enkä oikein ole saanut niistä kiinni. Nykyään olen opetellut keskittymään lyriikoihin ja toki sanoitukset kertovat omaa tarinaansa, tavallaan jännä että kappaleen voi jakaa kahtia. Haastetta luo se jos molemmat ovat oikeasti puhuttelevia saada ne ikäänkuin yhdistettyä, siksi pidänkin paljon instrumentaaleista ja esim klassisesta musiikista. Musiikki on mun huume.

Vierailija
17/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama. En voi puhua puhelimessa jos ihminen läpättää ja huutaa vieressä. Johtuneeko vanhenemisesta? Kuulovika.

Mulla on ollut tämä aina, ihan lapsesta asti.

Vierailija
18/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuulen sointurakenteet, sovituksen, onko millainen esitys, tarpeeksi hyvä? Instrumentit jne. Senkin kuulee, palveleeko sävellys sanoitusta jne.

T. Ammattimuusikko

Vierailija
19/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään menetä, niillä sanoilla ei yleensä ole minkäänlaista merkitystä. Tai jos on niin kertakuuntelullahan ne on kuultu, ei niiden sanoma monta toistoa kestä.

Vierailija
20/61 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisia viestejä poistuu.