Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä yliopistoalaa on helpoin opiskella?

Vierailija
28.02.2019 |

Nyt meni täysin hermo omaan koulutusalavalintaan ja kysyisinkin teiltä akateemisilta av-mammoilta, mitä alaa on helpointa opiskella Helsingin yliopistossa? Haluan tietää siis käytännön opiskelusta, en helpoimmasta sisäänpääsystä. Toki jokaiselle ihmiselle eri asiat ovat "helppoja" joten siksi tarkennankin olevani hyvin teoreettinen ihminen, joka rakastaa lukea oppikirjoja ja kirjoittaa esseitä/tutkielmia. Tällainen opiskelu on minulle siis helppoa, vaikeaa puolestaan on kaikenlainen käytännön työ, ryhmätyöt ja vaativa matemaattinen työskentely (matikkapäätä löytyy kyllä mutta opiskelun ollessa 90%:sti erittäin vaativaa laskemista niin se alkaa vaatimaan veronsa ruuhkavuosiin yhdistettynä). Mihinkäs suuntaan sitä alanvaihtoa näillä "kriteereillä" kannattaisi alkaa harkitsemaan?

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historia? Omista opinnoista on jo jonkin verran aikaa, enkä tehnyt niitä Helsingissä, mutta suoritin erään historia-aineen aineopinnot kolmessa lukukaudessa antamillasi spekseillä. Nopeampikin suoritus olisi ollut mahdollinen, ellei olisi pitänyt pakolla istua kandiseminaaria. Tässä oppiaineessa oli mahdollisuus tehdä oikeastaan kaikki opinnot kirjatentteinä, monet opiskelijat pitivät tätä vaihtoehtoa raskaana ja kävivät luennoilla, mutta minä en.

Kiitos vinkistä, kirjatentit sopivat mun tyyliin mainiosti!

Ap

Vierailija
22/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurintutkimusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntatieteistä filosofiaa. Ihan luppotutkinto.

Tämä kommentoija ei ole tainnut filosofiaa lukea päivääkään... Tai sitten meni niin pahasti yli, että luuli huuhaaksi :). Filosofia on kaikkien tieteiden äiti ja täysin teoreettinen aine. On yhteiskuntatieteistä vaativin aine selkeästi. 

No kun just oon lukenut. Ihan jonkinverran vielä :)

Paljonko luit? Johdantokurssi? :D

Vai onko ollut sulla pääaineena? Erikoinen asenne kyllä, jos luppotutkinnoksi väität... Yleensä yhteiskunnan arvostetuimmat ajattelijat ovat filosofeja, mutta joo, ilmeisesti sitten ihan luppotutkinto... 

Vai ajattelitko työllistymisen kannalta? Jos filosofia on pääaineena, niin sitten tietysti sivuaineet kannattaa miettiä hyvin tarkkaan. Mutta itse asiassa filosofiaa opiskelleet työllistyvät hyvin. 

Vierailija
24/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologiassa on ainakin meillä erittäin vähän ryhmätöitä. Labroja tosin löytyy.

Biologiassa olisin hyvä. Paljonko labroja on ja onko niissä yhtään joustoa? Meidän alalla labrat kestää aamusta iltaan usean viikon peräkkäin ja poissa/myöhässä saa olla vain kuolleen ruumiinsa yli... 

Ap

Pahoittelen vielä että kyselen asiaa tällaisesta tiedonlähteestä kuin av-palsta, mutta ei tiedekuntien alakohtaisilla nettisivuilla oikeasti lue kunnollista informaatiota labrojen määristä ja läsnäolovaatimuksista. Esim. molekyylibiotieteiden sivulla on vain maininta "osa laboratoriokursseja, osa luentokursseja". Alalle hakevalle opiskelijalle (esim. perheelliselle!) on tarjolla liian vähän tietoa siitä kuinka kurssit on mahdollista käytännössä suorittaa ja soveltuuko se omaan elämäntilanteeseen lainkaan.

Ap

Aikalailla läsnäolopakko, mutta meillä ainakin (ei Helsingissä) on mahdollista vaihdella ryhmiä, jos ei pääse oman ryhmän harjoitukseen. Osa ryhmistä on iltapäivällä ja osa aamuisin, riippuu kurssista miten monta ryhmää on. Joillain kursseilla on ollut myös mahdollista korvata yksittäinen labrapoissaolo lyhyellä esseellä. Pisimmät labrat on tähän mennessä olleet 6 tuntia, mutta voivat toki vielä pidentyä, en tiedä. Jostain ekologian erikoistumisopinnoista en tiedä, onko siellä paljon kenttäkursseja.

Vierailija
25/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologiassa on useamman viikon kestäviä oleskeluja kenttäasemilla, ei sovi perheelliselle. Entäs kauppatieteet tai maantiede? Molemmissa korvaisin sanan tiede sanalla tieto, ainakin kun olen "asiantuntijoiden" kanssa yrittänyt yhteistyötä tehdä. Vaikka joku markkinointi, tai laskentatoimi.

Vierailija
26/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kynttilän valossa :D

Vierailija
27/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologiassa on useamman viikon kestäviä oleskeluja kenttäasemilla, ei sovi perheelliselle. Entäs kauppatieteet tai maantiede? Molemmissa korvaisin sanan tiede sanalla tieto, ainakin kun olen "asiantuntijoiden" kanssa yrittänyt yhteistyötä tehdä. Vaikka joku markkinointi, tai laskentatoimi.

Kauppatieteissä on oman kokemuksen mukaan paljon ryhmätöitä. 

Vierailija
28/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labrabiologeilla ei pakollisia kenttäkursseja ole. Meillä ei ole sallittua olla poissa, pisimmät labrapäivät ovat venyneet ainakin yhdeksäntuntisiksi.

Vierailija
29/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologiassa on ainakin meillä erittäin vähän ryhmätöitä. Labroja tosin löytyy.

Biologiassa olisin hyvä. Paljonko labroja on ja onko niissä yhtään joustoa? Meidän alalla labrat kestää aamusta iltaan usean viikon peräkkäin ja poissa/myöhässä saa olla vain kuolleen ruumiinsa yli... 

Ap

Pahoittelen vielä että kyselen asiaa tällaisesta tiedonlähteestä kuin av-palsta, mutta ei tiedekuntien alakohtaisilla nettisivuilla oikeasti lue kunnollista informaatiota labrojen määristä ja läsnäolovaatimuksista. Esim. molekyylibiotieteiden sivulla on vain maininta "osa laboratoriokursseja, osa luentokursseja". Alalle hakevalle opiskelijalle (esim. perheelliselle!) on tarjolla liian vähän tietoa siitä kuinka kurssit on mahdollista käytännössä suorittaa ja soveltuuko se omaan elämäntilanteeseen lainkaan.

Ap

Aikalailla läsnäolopakko, mutta meillä ainakin (ei Helsingissä) on mahdollista vaihdella ryhmiä, jos ei pääse oman ryhmän harjoitukseen. Osa ryhmistä on iltapäivällä ja osa aamuisin, riippuu kurssista miten monta ryhmää on. Joillain kursseilla on ollut myös mahdollista korvata yksittäinen labrapoissaolo lyhyellä esseellä. Pisimmät labrat on tähän mennessä olleet 6 tuntia, mutta voivat toki vielä pidentyä, en tiedä. Jostain ekologian erikoistumisopinnoista en tiedä, onko siellä paljon kenttäkursseja.

Kiitos paljon kun jaksoit vastata, ja kiitokset neuvoista toiselle bilsasta kommentoineelle myös :)

Ap

Vierailija
30/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkku oli ainakin jossain kehitysmaatieteissä, vai mitä antropologiaa se lie oli. Ihan sikavaikea päästä sisään, mutta varmaan helppoa, koska sai ylistävät arvosanat lisurityöstään. Ja siis on sellainen epäkäytännöllinen lukutoukka.

Vierailija
31/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös niistä selviä antamalle niiden muiden tehdä ne hommat?

Vierailija
32/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona kynttilän valossa lukeminenko on työtä?

XD

Vierailija
33/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos helpoin tarkoittaa tässä lukemista, tenttimistä ja esseitä, eikä varsinaisesti oppialan helppoutta niin oikeustiede.

Vierailija
34/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kauppislaiset sanovat, että tutkinto on kuin kirjekurssi. En siis sano että helppo mutta läsnäoloja kai harjoitusten muodossa vähemmän kuin jollain labra-aloilla.

Ja laskemaankin vissiin pääsee.

Vierailija
35/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatustieteilijöille kysymys. Miten luulette hallinonalan työllistävän, kun koulutusleikkauksia on tehty ja ne joilla on hallintovirka istuuvat siinä perse homeessa eläkeikään saakka. Opettajia on myös työttöminä ympäri Suomen.

Vierailija
36/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta sitten vituttaa jos muut käyttävät samaa suunnitelmaa.

Vierailija
37/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallisuus oli ennen juuri tuollaista, että sai lukea kotona ja tenttien sijaan ennemminkin esseitä/lyhyitä tutkimuksia. Helsingin yliopistosta löytyy erikseen Yleinen kirjallisuustiede ja sitten Kotimainen kirjallisuus.

Tosin nyt on noi kandiohjelmat jotenkin muuttuneet niin voi olla, että kotimaisen lisäksi joutuisi lukemaan muutaman kurssin muinaista norjaa tms. saadakseen tutkinnon. En muista, mitä yleisen kirjallisuustieteen kandiohjelmaan kuuluu, mutta käsittääkseni muita taiteiden tutkimukseen liittyviä oppiaineita.

Vierailija
38/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei selviä jos ryhmässä on sellainen henkilö, joka laskee, että jokainen tekee osansa. Minulle moni yrittää alkaa lusmuilemaan ja ilmoitan selkeästi mikä on lusmun osa tehtävistä ja ne on tehtävä jos aikoo saada nimensä ryhmätöihin mukaan.

Vierailija
39/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustiede. Käytännössä pelkkiä kirjatenttejä ja esseitä Luentoja on, mutta harvoin läsnäolopakkoa. Monet kurssit voi suorittaa pelkällä esseellä ja kirjatentillä ilman luentoja. Huono puoli on, että luettavaa on aivan valtavasti, ulkoa opeteltavaa on aivan valtavasti, ja esseitä todella paljon. Ei niinkään teorioita, joita voisi oppia ymmärtämällä joitain loogisia yhteyksiä tms vaan asioita, jotka tulee opetella sanasta sanaan ulkoa. Ei niin vaikea päästä sisään kuin huhutaan.

Vierailija
40/153 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei selviä jos ryhmässä on sellainen henkilö, joka laskee, että jokainen tekee osansa. Minulle moni yrittää alkaa lusmuilemaan ja ilmoitan selkeästi mikä on lusmun osa tehtävistä ja ne on tehtävä jos aikoo saada nimensä ryhmätöihin mukaan.

Minä ap olen liian kiltti ja vastuuntuntoinen tällaiseen ja olenkin usean ryhmätyön tehnyt lopulta täysin yksinäni muiden lusmuilun takia. Ei jaksa enää.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan