Meille tuli kutsu kesähäihin. Oltiin koko perhe innoissaan ja tyttäret suunnittelivat jo kampauksia ja mekkoja. Sitten tuli pettymys.
Kyseessä on läheisen ihmisen häät. Ihmisen, joka on ollut meidän aikuisten elämässä lapsuudesta asti ja omien lasten elämässä ihan syntymästä asti. Nähty vähintään kerran kuussa, usein useamminkin. On yhden lapsen kummi kaiken lisäksi.
Tuli hääkutsu ja innoissani luin sen ja kerroin koko perheelle. Häät ovat siellä ja siellä, siihen aikaan ja toivotaan ohjelmaa jne. Meidän 9v ja 7v olivat innoissaan häistä ja alkoivat miettiä mekkoja ja kampauksia. Sitten myöhemmin illalla luin tarkemmin, että kutsussa luki, että häitä juhlitaan vain aikuisten kesken.
Oli kyllä inhottavaa kertoa tytöille, etteivät pääsekään juhliin. Eikä toinen tytöistä siis kumminsa juhliin lainkaan. Eivät oikein ymmärtäneet sitäkään, miksi ihmeessä noin ihaniin juhliin ei haluta lapsia, vaan pelkät aikuiset.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt lapsettomia häitä. Nyt oikeasti mietin, että lähdetäänkö miehen kanssa ollenkaan. Miksi ihmeessä hankkisin jonkun lapsenvahdin lapsille, jotta voidaan mennä iloisiin perhejuhliin, joihin perhe ei kuitenkaan sitten olekaan tervetullut. Pöh.
Kommentit (318)
Meillä oli lapselliset häät ja jos pystyisin kääntämään kelloa takaisin päin niin pitäisin lapsettomat.
Meteli alkoi jo kirkossa kun jokainen kultamussukka olisi halunnut huomiota.
Itse morsiammena sain muun muassa juosta serkun lasten perässä kun alkoivat tuhoamaan hääpaikkaa, sain valituksia henkilökunnalta kun lapset olivat menneet riehumaan hotellin puolelle ja koputtelemaan ovia ynnä muuta kivaa, huuto ja kirkuminen oli korvia huumaavaa, kaikki tarjottavat klähmittiin likaisin käsin ja muutenkin meno oli kuin hullujenhuoneella. En kuullut puheita mikistä huolimatta, pöydät olivat kuin siat olisivat käyneet syömässä ja jouduin itse koko ajan stressaamaan mitä menee seuraavaksi rikki kun vanhemmat rentoutuivat ihanissa perhehäissä. Lopuksi jouduin vielä korvaamaan 300 euroa lasten rikkomasta terassin pöydästä.
V*tuttaa kun en mennyt vain miehen kanssa maistraatissa naimisiin, mutta siitäkin olisi varmasti tullut sanomista.
Olen ollut kaksissa häissä, joiden piti olla lapsettomat.
Molemmissa paikalle oli kuitenkin tuotu lapsia, koska ”eihän tämä nyt meidän pipariina-pellervoa voi koskea”.
Vihkiminen jäi kummallakin kertaa osittain kuulematta lasten itkupotkuraivareiden takia.
Puhumattakaan siitä pilttien juoksentelusta pöytien alla ja muusta huomionhakuisuudesta.
Sääliksi kävi hääpareja, joiden toivetta ei huomioitu ja kunnioitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli sangen hankalaa järjestää lapsenvahti lapsettomiin uudenvuodenaattohäihin. Pakko oli kuitenkin itse mennä, kun oli sen verran läheisen häät. Isovanhemmat ajoivat sitten 300 km päästä apuun. Ja 2 perheen uusivuosi meni "pilalle" näiden häiden vuoksi.
Lapsettomat häät eivät ole mitään "lapsetonta laatuaikaa" vieraille. Se perustelu kannattaa unohtaa. Jos haluan hemmottelua ja laatuaikaa puolison kanssa, keksin kyllä parempaa kuin jonkun toisen häät.
No miksi sinne piti väkisin mennä, kun oli kallista, hankalaa ja uusivuosikin pilalla???
Kyseessä oli mieheni siskon häät. En viitsinyt jäädä pois. Mielummin olisin kyllä osallistunut perheenä kaveriporukan perinteisiin yön yli uudenvuodenaattobileisiin, jonne lapsetkin pääsevät.
Olen ollut häissä, joihin lapsemme eivät saaneet kutsua, vaikka toinen osapuoli hääparista oli toisen lapsemme kummi. Lapsia ei toivottu häihin, mutta hääparin omat lapset ja joitakin muitakin lapsia oli kuitenkin paikalla. Ei tuntunut kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helmikuussa tuli kutsu kesähäihin?
Niin katsos hääkutsut on tapana lähettää ajoissa. Niissä on sitten vastausaikaa ja kun hääpari saa tietää kuinka moni on tulossa voivat mitoittaa ruokailua ja muuta sen mukaan. Kyllä nämä asiat on ajoissa hoidettava.
Katsos on aika avutonta, jos ei näitä asioita osaa lyhyemmällä aikataululla hoitaa. Se mahdollinen pitopalvelu haluaa tietää pääluvun katsos korkeintaan viikkoa aikaisemmin.
Katsos kun etikettikin sanoo, että kaksi kuukautta on aikaisin aika lähetellä kutsut.
Av-juntit kun ei tunne etikettiä. :D
Vuorotyöntekijöillä työvuorolistat voivat olla tehtynä jo se pari kuukautta etukäteen, jolloin on myöhäistä enää toivoa työnantajalta vapaata viikonloppua.
Aika moni voi joutua jäämään pois, jos kutsu tulee kovin viime tipassa.
Ei se pitopalvelun aikatauluun liity.
Et taida olla lukuihmisiä, koska et jaksanut lukea niinkään lyhyttä tekstiä kuin hääkutsua kerralla niin tarkasti, että olisit heti huomannut että se ei koske lapsia.
Kyseessä on ensisijaisesti ja ennen kaikkea hääparin juhla, ei tilaisuus sinun lapsillesi laittaa kivat kampaukset ja mekot.
Itselläni on kaksi lasta ja arvostaisin ihan yhtä lailla molemman tyyppisiä hääkutsuja, lapsilla tai ilman. En loukkaantuisi pätkääkään, jos ystävällisesti ilmoitettaisiin, että juhlitaan vain aikuisten kesken.
Omaa hääkutsua laatiessa mietimme TODELLA kauan, laitammeko mainintaa aikuisten juhlista (tämä olisi ollut meidän toive). Sitten kuulimme, että yhdet läheiset ystävät olisivat jättäneet tulematta, jos lapset eivät olisi saaneet tulla mukaan (eivät saaneet lapsenvahtia). Päätimme siis toivottaa myös lapset tervetulleeksi, mutta salaa toivoimme, että iso osa jättäisi lapset kotiin. Lopulta häihimme tuli 3 lasta, mikä oli juuri sopivasti. Ei mitään hirveää mekastusta ja rallia ympäri kirkkoa, mutta kuitenkin vähän iloista vipinää.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut häissä, joihin lapsemme eivät saaneet kutsua, vaikka toinen osapuoli hääparista oli toisen lapsemme kummi. Lapsia ei toivottu häihin, mutta hääparin omat lapset ja joitakin muitakin lapsia oli kuitenkin paikalla. Ei tuntunut kivalta.
Juuri tämän takia ihmiset pitävät lapsettomia häitä. Yritetään välttää mielipahaa ja jättää kaikki lapset kutsumatta sen sijaan että jätettäisiin vain ne huonokäytöksiset lapset pois.
Se vähän riippuu...
Olisi vain mukavampaa, jos leikkiminen ja käyttäytyminen pysyy edes jossain rajoissa.
Olen joskus ihmetellyt juhlissa sitä, että jotkut ( eivät kaikki )vanhemmat eivät melkein ollenkaan "hillitse" lapsiaan.
Lastenjuhlat ( syntymäpäivät tms.)
ovat hieman eri asia, mutta eikö ns. tapakasvatus/ toisten huomioiminen ole enää tärkeää ?
Kyse voi joskus olla jopa turvallisuudesta, sekä lasten että muidenkin...
Joku aika sitten oltiin häissä, joissa oli yllättävän paljon lapsia. Vihkimisen aikana sai taas ihmetellä, kuinka vanhempien pinna on pitkä silloin, kun oma lapsikulta alkaa sen odotettavissa olevan kiukuttelun. Siinä vaiheessa kun mylvinnän takaa ei kuulu edes papin puhe, penska viedään ulos ovesta eikä aleta mitään epätoivoisia lepyttelyrituaaleja tyyliin juotavaa, kirjoja, leluja, tuttia, syötävää, lepertelyä, hyssyttelyä. Ne eivät auta, vaan pitkästynyt mukula huutaa kahta kauheammin.
Jatkossa lukisin kutsun vähän tarkempaan, mutta kyllähän näitä sattuu. Voittehan te järjestää tyttöjen kanssa omat juhlat, joihin lapset voivat laittautua. Luulisi lapsiperheissä riittävän syitä juhlia eikun keksimään vaan mitä juhlistatte:)
Tuli otsikosta jostain syystä assosiaatio Tuhkimo-satuun. Tyttäret alkoivat suunnitella kampauksia ja pukuja juhliin.
ohistenohis
Minä haluaisin pitää häät vain aikuisten ja nuorten kesken, syynä on mm. se, että pienten lasten vanhempien huomio on koko ajan kiinnitettynä tietysti jälkikasvuunsa, eivätkä he pysty rentoutumaan ja nauttimaan lämpimästä ruoasta, musiikista ja esiintyjistä, koska heidän täytyy huolehtia että lapset saavat ruokaa ja ovat viihdytettyjä. Lopulta heidän täytyy lähteä aikaisin kotiin koska lapset ovat väsyneitä. Se on sääli, koska haluaisin viettää tuon illan heidän kanssaan ja tarjota heille aikaa ihan vain aikuisporukassa. Se on tietysti sitten eri asia, jos vanhemmat eivät alunperinkään halua tulla ilman lapsiaan.
En oikein muutenkaan ole koskaan pitänyt häitä lapsille sopivana juhlana. Tai ainakin omasta lapsuudestani on niin vähän aikaa että muistan selkeästi, miten tylsää oli istua kirkon penkillä hiljaa ja sitten viettää juhlapaikalla tuntikausia. Aikuisetkin rentoutuvat ja viihtyvät eri tavalla, kun lapsia ei ole paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli sangen hankalaa järjestää lapsenvahti lapsettomiin uudenvuodenaattohäihin. Pakko oli kuitenkin itse mennä, kun oli sen verran läheisen häät. Isovanhemmat ajoivat sitten 300 km päästä apuun. Ja 2 perheen uusivuosi meni "pilalle" näiden häiden vuoksi.
Lapsettomat häät eivät ole mitään "lapsetonta laatuaikaa" vieraille. Se perustelu kannattaa unohtaa. Jos haluan hemmottelua ja laatuaikaa puolison kanssa, keksin kyllä parempaa kuin jonkun toisen häät.
No miksi sinne piti väkisin mennä, kun oli kallista, hankalaa ja uusivuosikin pilalla???
Kyseessä oli mieheni siskon häät. En viitsinyt jäädä pois. Mielummin olisin kyllä osallistunut perheenä kaveriporukan perinteisiin yön yli uudenvuodenaattobileisiin, jonne lapsetkin pääsevät.
Ymmärrän, että omat lapset ovat tärkeämpiä kuin oma sisko. Minun maailmaan ne molemmat kyllä mahtuvat ja voin joskus suosia toisia toisten kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että kutsuttujen suhtautuminen riippuu ihan häiden järjestäjistä. Jos siis tykkää hääparista, ei haittaa häiden lapsettomuus, vaikka totuuden nimissä lapsettomat häät on kiireiselle lapsiperheelliselle yleensä enemmän riesa (mihin ne lapset saa hoitoon ja jos ne saa hoitoon, on turha odottaa hoitoapua pitkään aikaan, ja monet lapsenvahdit ei kuitenkaan voi jäädä yöksi, joten on kiiruhdettava aikaisin kotiin). Mutta kivan hääparin takia on valmis näkemään vaivaa. Jos hääpari on puolituttu tai jotenkin ärsyttävä, lapsettomat häät ovat hyvä tekosyy jättää juhlat väliin.
Ajattelin ihan samaa. Tosi läheisen häihin haluaa mennä sen läheisen takia. Ja mennä polttateihinkin ajattelematta lapsia. Vähän kaukausemman henkilön häitä pidetään meidän perheen kesätapahtumana. Mennään viettämään niihin puitteisiin perheaikaa.
Mamma jätti kutsun lukematta ja lupaili tytöille valheita. Nyt syyttää hääparia :D
Olen vanhemmiltani kuullut, että yhdessä vaiheessa häät olivat iltapäivän kahvitilaisuus. Tokihan semmoiseen lapset mahtuvat. Ja sitten vielä aikaisemmin lapset ovat muutenkin saaneet pitää itse itsestään huolta, jos joku välillä hukkuu ojaan niin ikävä juttu.
Nykyään ei pidetä sopivana, että lapset ovat mukana iltapainoitteisissa juhlissa, joissa on alkoholitarjoilu. Se ei enää kuulu hyviin tapoihin.
Toinen syy lapsettomiin häihin on siinä, että kutauttavien joukko on muutenkin yleensä liian suuri ja on pakko tehdä karsintaa. On paljon pakkokutsuttavia sukulaisia, ja heistä monet ovat perheellisiä. Jos kutsut yhden perheen kokonaan, joudut kutsumaan muutkin ”vastaavat” perheet. Ja sitten et voikaan kutsua ystäviä, jotka kuitenkin olisivat tärkeämpiä omalta kannalta. Yksi viiden hengen sukulaisperhe, vaikka setä tai serkku perheineen, vie paikat kolmelta ystävältä, joista yksi on sinkku ja kaksi tulisi puolison kanssa. Jos setiä ja serkkuja on paljon ja monilla heistä perheet, on juhlatila äkkiä täynnä jo siitä.
Tästä sais hyvän sketsin jos kääntäis toisinpäin:
Vapaaehtoisesti lapsetob pariskunta Milla ja Pasi saivat kutsun häihin, Milla ehti jo innostua, tilata kampaajan puvun jne. Vasta myöhemmin Pasi huomasi kutsussa lukevan "lapset ovat tervetulleita".
Milla romahti täysin ja Pasiakin selkeästi vitutti, ja tokaisi Millalle "tehdään jotain kivas kaksistaan tuolla säästyneellä rahalla, vaikka kylpyläviikonloppu"
Millaa ihmetytti eikö morsiuspari ajattele vieraiden viihtyvyyttä ollenkaan? Milla ja Pasi eivät menneet häihin ja katkasivat välit morsiuspariin.
Muistakaa myös että ihmisten ruokkiminen ei ole ilmaista. Hyvät safkat saa vasta 30 €/nenä. Jos suurimmalla osalla hääparin ystäväpariskunnista on lapsia, niin siitä kertyy äkkiä useampikymmenen lisäihmistä. Ja lapselliset lähtee aikaisin pois, koska lapset. Tilatkin on kaupungeissa kalliita ja rajallisia.
Meillä kyllä 80-luvulla lapset oli joka paikassa mukana, mutta keskenämme riekuttiin, ei juuri aikuisia häiritty ja nukahdettiin sitten penkeille tai autoihin tai matkailuvaunuihin tms., ei meitä paapottu mitenkään. Juhlat loppu sitten kun juhlat loppu, lapset kainaloon ja kotiin.
Pk-seudulla asuminen ja vaikka tilavuokrat ovat kalliita. Ei ole pistää älyttömiä summia häihin enkä aio viivyttää naimisiinmenoa vuosilla tai järjestää vaan maistraattihäitä, jotta ei loukkaannut siitä, kun en pysty järjestämään tilaa, johon mahtuu 20 taapero- ja kouluikäistä muiden vieraiden lisäksi. Silloin juhlapaikka olisi pitänyt vaihtaa ja tarjoilut itse tehtyä tai kaupan valmispikkuleipiä. Joku ehkä tykkää, minä en.
Ensi kesänä naimisiin, vieraita alle 30 ja ne lähimpiä sukulaisia ja ystäviä. Toki siskon uuden aviomiehen täysi-ikäinen poika, joka tullut hyvin tutuksi, on tervetullut, mutta yhtään alaikäistä ei ole kutsuttu. Muuten olisimme joutuneet jättämään pois meille aidosti tärkeitä ihmisiä jonkun lähes tuntemattoman penskan takia. Tila valittiin, koska sillä oli meille merkitystä ja haluttiin luoda mukava tunnelma. Tulee meidännäköiset häät ja muutama vieras kiitellyt, että kuulostaa ainakin hyvältä.
Muutama kommentoi ehkä, että kannattaako naimisiin edes mennä jos näin aikoo pihtailla tai ei ole varaa isoihin sukuhäihin, mutta en tosiaan aio viivyttää naimisiinmenoa tai tuhlata suuria summia, jotta saisin häät joita en halua. Haluamiini häihin minulla on hyvin varaa ja mahdollisuuksia. Ja miehen kanssa keskusteltu asiasta ja tämä on yhteinen näkemys.