Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille tuli kutsu kesähäihin. Oltiin koko perhe innoissaan ja tyttäret suunnittelivat jo kampauksia ja mekkoja. Sitten tuli pettymys.

Vierailija
27.02.2019 |

Kyseessä on läheisen ihmisen häät. Ihmisen, joka on ollut meidän aikuisten elämässä lapsuudesta asti ja omien lasten elämässä ihan syntymästä asti. Nähty vähintään kerran kuussa, usein useamminkin. On yhden lapsen kummi kaiken lisäksi.

Tuli hääkutsu ja innoissani luin sen ja kerroin koko perheelle. Häät ovat siellä ja siellä, siihen aikaan ja toivotaan ohjelmaa jne. Meidän 9v ja 7v olivat innoissaan häistä ja alkoivat miettiä mekkoja ja kampauksia. Sitten myöhemmin illalla luin tarkemmin, että kutsussa luki, että häitä juhlitaan vain aikuisten kesken.

Oli kyllä inhottavaa kertoa tytöille, etteivät pääsekään juhliin. Eikä toinen tytöistä siis kumminsa juhliin lainkaan. Eivät oikein ymmärtäneet sitäkään, miksi ihmeessä noin ihaniin juhliin ei haluta lapsia, vaan pelkät aikuiset.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt lapsettomia häitä. Nyt oikeasti mietin, että lähdetäänkö miehen kanssa ollenkaan. Miksi ihmeessä hankkisin jonkun lapsenvahdin lapsille, jotta voidaan mennä iloisiin perhejuhliin, joihin perhe ei kuitenkaan sitten olekaan tervetullut. Pöh.

Kommentit (318)

Vierailija
161/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli oikein mukavaa, kun meidän häissämme olivat mukana myös sukujen lapset ja nuoret. Mistään ei pitänyt luopua tai tinkiä heidän takiaan. Ne, jotka halusivat käyttää alkoholia, saivat sitä käyttää. Selväpäisilläkin näytti olevan hauskaa.

Totta kai hääpari saa päättää, etteivät lapset ole tervetulleita heidän juhlaansa. Ja kuten sanottu, kutsutut saavat päättää, lähteävätkö juhliin, jos lapset eivät ole tervetulleita. Minä kuitenkin näkisin oman arvonsa sillä, että lapset pääsevät mukaan hääjuhlaan. Se ei estä maltillista alkoholinkäyttöä eikä vain aikuisille tarkoitettuja ohjelmia myöhään illalla - jos hääparikaan siihen aikaan enää jaksaa niistä innostua. Ehkä minä sitten olen tylsis, kun minusta lapsille sopimaton ohjelma on sopimatonta ohjelmaa häihin ylipäätään. Jos halutaan käyttää holtittomasti päihteitä ja harjoittaa juhlaväen kesken ryhmäseksiä, sitä varten voi pitää jonkin muun tilaisuuden.

Sinä siis sanelet millaiset muiden häiden pitäisi  olla! Tämä on sinun mielipiteesi jota kaikki eivät jaa! Erityisesti lapsettomat pariskunnat!

Vierailija
162/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helmikuussa tuli kutsu kesähäihin?

Niin katsos hääkutsut on tapana lähettää ajoissa. Niissä on sitten vastausaikaa ja kun hääpari saa tietää kuinka moni on tulossa voivat mitoittaa ruokailua ja muuta sen mukaan. Kyllä nämä asiat on ajoissa hoidettava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari on siis halunnut, että kouluikäinen kummilapsi ei tule paikalle. Tämä heille suotakoon.

Mutta ei kannata hääparin alkaa itkeä, jos synttärikutsua, rippijuhlakutsua tai ylioppilasjuhlakutsua ei tipahdakaan postilaatikosta. Kyllä lapsia pitää kohdella samalla tavalla kuin muitakin ihmisiä. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. 

Vierailija
164/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesään on niin kauan, että lapset ehtivät unohtaa koko pippalot. Ja tietysti jos itse et pidä hääparia ystävinäsi, voitte jättää miehesikin kanssa kokonaan menemättä.

Vierailija
165/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oli lapsena ahdistavaa olla juhlissa, kun ihmiset olivat humalassa. Mahtavaa, että nykyisin säästetään lapset siltä, koska juomatavat eivät ole edelleenkään Suomessa niin hurjasti muuttuneet. Ei voida siis verrata etelä-eurooppalaisiin perhejuhliin.

Kaikilla ei ole varaa kutsua juhliin myös lapsia. Parempi kutsua kaikki aikuiset ystävänsä ja sukulaisensa jotka sinne oikeasti haluaa, kuin karsia aikuisten määrästä että mahtuu lapsia.

Kaikenkaikkiaan toisten häät, joten he saavat tehdä siellä mitä haluavat.

Vierailija
166/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sellaisissa häissä, joissa ensimmäinen vieras nukkui pöydässä jo kuuden aikaan. Paikalla oli myös lapsia, mutta viina virtasi jo aikaisin iltapäivästä. Mielestäni tällaiset juhlat ei ole sopiva paikka lapsille, olisin toivonut että nuo paikalla olleet lapset eivät olisi nähneet tuollaista menoa ja saaneet sellaista kuvaa, että näin vietetään häitä. Jos on tiedossa, että juhlameno on astetta kovempaa, on parempi että lapset jää kotiin. En yleensä ole tiukkapipo, mutta tuolloin tuntui pahalta.

Vierailija
167/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli sangen hankalaa järjestää lapsenvahti lapsettomiin uudenvuodenaattohäihin. Pakko oli kuitenkin itse mennä, kun oli sen verran läheisen häät. Isovanhemmat ajoivat sitten 300 km päästä apuun. Ja 2 perheen uusivuosi meni "pilalle" näiden häiden vuoksi.

Lapsettomat häät eivät ole mitään "lapsetonta laatuaikaa" vieraille. Se perustelu kannattaa unohtaa. Jos haluan hemmottelua ja laatuaikaa puolison kanssa, keksin kyllä parempaa kuin jonkun toisen häät.

Vierailija
168/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittautukaa kunnolla, laittakaa hienot vaatteet päälle, hiukset nätisti ja menkää jonnekin hienoon paikkaan syömään ja juhlimaan sillä rahalla mikä häihin kaiken kaikkiaan menisi! :) Paljon rennompaa ja mukavampaa! Näin mä tekisin.

Miksi? Mikä tässä on se idea?

Ai mikä idea? Ehkä se, että pääsevät porukalla viettämään kivaa aikaa yhdessä laittautuneina, koska sitä kovasti odottivat. Myös lapset pääsevät nauttimaan!

"Ei mennä häihin, koska kaikkia ei kutsuttu, mutta tehdään niillä rahoilla ja ideoilla jotain kivaa keskenämme." Näinkö? En oikeasti ymmärrä edelleenkään ideaa. Ymmärrän tälläytymisen ja yhdessä syömisen ja juhlimisen, mutta toisten häiden korvaavana juttuna? 

Kyllä. Ymmärsit oikein. Eli ei mennä häihin, koska se vaatisi enemmän vaivannäköä (lastenhoito) on yhteisestä ajasta pois ja tulee kalliiksi siihen nähden, että se ei tosiaan ole omaehtoista juhlimista, vaan siellä mennään muiden ehdoilla. Voi olla todella pettymyskin. Laitetaan rahat mielummin yhteiseen kivaan ja lähetetään onnitteluviesti tai kortti.

Tokikaan ei kannata mennä jos ei huvita nähdä sitä vaivaa. Tai ei vaan saa hoitajaa lapsille, ole varaa lähteä, reissu olisi pois jostain muusta tärkeämmästä jne. Mutta että aletaan lasten pettymystä (tuollaisesta asiasta!) hyvittämään jollain juhlamekoilla ja kampauksilla ravintolassa niin en vaan näe järkeä. Idean ehkä jo ymmärsin, kiitos rautalankaversiosta... :D Tuon ikäiset voivat laittaa mekkoja ja kampauksia muutenkin jatkuvasti. On kaverisynttäriä ja päiväkodin/koulun juhlia, vapaapäivä kotonakin voi olla juhlan arvoinen. Ei siihen hienoa ravintolaillallista tarvita eikä varsinkaan syytä "jätimme toisten juhlat väliin". Kasvatuksellisesti todella outoa, aikamoista curlingia ja suoranaista "älä välitä muista, ole itsekäs" opetusta.

Musta alkaa nyt vaan vaikuttaa et sinä et missään nimessä halua, et joku nauttis elämästä, jos ei häihin "pääse", vaan pitäis ehdottomasti jäädä kotiin murjottamaan pahalla mielellä, jos ei häihin voi osallistua. Kysymys kuuluukin: miksi ihmeessä? Onko aihe sulle jotenkin henkilökohtainen?

Ei minun mielestäni ole mitään curlingia keksiä jotain muuta kivaa. Asian voi esittää lapsille monella tavalla, jos olet tuosta kasvatuksesta niin huolissasi. Sinä haluat kääntämällä kääntää asian rumaksi, sille wn voi mitään. Itsekkyyttä en myöskään mitenkään suostu tuossa näkemään. Meillä esim. lapsen synttärit peruuntuivat, kun hän sairastui. Oliko väärin tehdä muuta kivaa (sitä mitä pystyimme niissä olosuhteissa) juhlien sijaan? Minusta se vaan opettaa luovuuteen ja selviämään vastoinkäymisistä. Joskus käy niin, että suunnitelmia täytyy muuttaa, ja sitten eletään sen mukaan. Äläkä huoli, meidän lapsemme nimenomaan sietävät hyvin pettymyksiä elämässä ja saavat tästä kyvystään jatkuvasti positiivista palautettakin ulkopuolelta, eli ei ole pieleen kasvatus mennyt.

Lapsilla on toki omia juhlia, mutta heistä voi olla mukavaa myös juhlia aikuisten kanssa. Jostain kumman syystä et millään soisi heille tuota iloa.

Miten saat tuosta viestistäni sen käsityksen, että en soisi lapsille iloja? Kirjoitin, että arkikin voi olla juhlaa ja luettelin monia muitakin juhlan aiheita, mutta sait sen käsityksen, että en halua suoda lapsille iloa. Ok. Vaikea tuohon on mitään vastata muuta kuin että käsitit ihan väärin.

Mielestäni tämä on siitä mielenkiintoinen, että eroaa vähän muista hääkeskusteluista, varsinainen aihe ei ole pelkästään lapsettomat häät vs. lapselliset häät. Mutta tiedän, turha täällä on mitään keskustelua yrittää saada aikaan. Seuraavaksi sitten kateuskortti esiin, eikö? :D 

Vierailija
169/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat häät ovat tosi itsekästä ajattelua!

Vierailija
170/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli nimittäin kalliiksi yhtiin lapsettomiin häihin osallistuminen. Koko viikonlopuksi lastenhoitajan palkkaaminen, matkustaminen häihin toiselle paikkakunnalle, yöpyminen, lahja. Ei kiitos enää koskaan ja sori vaan kun en tule osallistumaan enää.

Vierailija
171/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helmikuussa tuli kutsu kesähäihin?

Niin katsos hääkutsut on tapana lähettää ajoissa. Niissä on sitten vastausaikaa ja kun hääpari saa tietää kuinka moni on tulossa voivat mitoittaa ruokailua ja muuta sen mukaan. Kyllä nämä asiat on ajoissa hoidettava.

Katsos on aika avutonta, jos ei näitä asioita osaa lyhyemmällä aikataululla hoitaa. Se mahdollinen pitopalvelu haluaa tietää pääluvun katsos korkeintaan viikkoa aikaisemmin.

Katsos kun etikettikin sanoo, että kaksi kuukautta on aikaisin aika lähetellä kutsut.

Av-juntit kun ei tunne etikettiä. :D

Vierailija
172/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki puhuu jostain resuavista lapsista. Eihän aloittajan lapset mitään pieniä enää ole. 7v ja 10v osaavat jo olla hiljaa häissä.

Osaavat toki, jos ovat hyvin kasvatettuja. Jotkut tuonikäisistä taas ovat jopa pahempia kuin nuoremmat. 

Vierailija
173/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli sangen hankalaa järjestää lapsenvahti lapsettomiin uudenvuodenaattohäihin. Pakko oli kuitenkin itse mennä, kun oli sen verran läheisen häät. Isovanhemmat ajoivat sitten 300 km päästä apuun. Ja 2 perheen uusivuosi meni "pilalle" näiden häiden vuoksi.

Lapsettomat häät eivät ole mitään "lapsetonta laatuaikaa" vieraille. Se perustelu kannattaa unohtaa. Jos haluan hemmottelua ja laatuaikaa puolison kanssa, keksin kyllä parempaa kuin jonkun toisen häät.

No miksi sinne piti väkisin mennä, kun oli kallista, hankalaa ja uusivuosikin pilalla???

Vierailija
174/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aikoinaan kutsun lapsettomiin häihin ja minulla oli tuolloin 6kk vauva täysimetyksellä.

Morsian loukkaantui, kun en mennyt.

Vierailija
175/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli nimittäin kalliiksi yhtiin lapsettomiin häihin osallistuminen. Koko viikonlopuksi lastenhoitajan palkkaaminen, matkustaminen häihin toiselle paikkakunnalle, yöpyminen, lahja. Ei kiitos enää koskaan ja sori vaan kun en tule osallistumaan enää.

Miksi meni? Olisit jättänyt väliin.

Vierailija
176/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kutsuisi kaikkia aikuisiakaan,vain koska kuuluu esim. pelkän sukulaisuuden perusteella ( en siis niitä, joiden kanssa en ole tekemisissä esim. jotkut serkut).

Vain ne tärkeimmät läheiset, pienet ja intiimit juhlat.

Tai sitten vihille ihan kahden...

Vierailija
177/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinne perhe tervetullut. Hääparin perhe. Se on heidän perhejuhlansa, johon he haluavat myös ystäviään eikä sinun.

Vierailija
178/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitteko maksamassa vahdille ?

Itse pidän uudenvuoden aaton, vappupäivän jne palkallisena vapaapäivänä.

Mun omat vanhemmat tulevat enemmän kuin mielellään hoitamaan lapsenlastaan.

Ikävää, että teillä sama koetaan uusi vuosi noin tärkeäksi.

Itse olen ollut mm vappuna ystäväni lapsia hoitamassa. Ja kyllä minä saan keikoista rahaa tai ainakin korvauksen.

Vierailija
179/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka aikaisin nykyään lähetetään hääkutsut? Jos kyseessä kesähäät eli juhla on aikaisintaan 1.6. niin tässä on kolme kuukautta aikaa niihin.

Vierailija
180/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka aikaisin nykyään lähetetään hääkutsut? Jos kyseessä kesähäät eli juhla on aikaisintaan 1.6. niin tässä on kolme kuukautta aikaa niihin.

Tosi aikaisin näköjään. Eihän sitä voi millään tietää vielä miten kesä menee ja että pääseekö vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi