Paljonko teillä tuli yo-juhlat maksamaan?
Meillä ei ole edes kovin iso suku, mutta silti pelkkä pitopalvelu tulee maksamaan tonnin. =O
Kommentit (45)
Emme ole vielä laskeneet, mutta jos nyt aloittaisi, niin 60 vieraalle
- mekko ja lakki ylioppilalle 500€
- n 20 (n 2 lasia/vieras) pulloa kuohuviiniä 200€
- salaatit ja voileipäkakut, täytekakku ja jotain muuta makeaa 15€/vieras 900€
- koristeet (kynttilät, kukat, servetit ym) 200€
- astioiden vuokra 100€
Eli yhteensä varmaan noin pari tonnia saa varatua että menee
Vierailija kirjoitti:
Neljä tonnia????? Mihin se raha kului?
Siivous, tarjoilut, astiat, vaatteet, kuvat, jne...
En ollut maksamassa omia juhliani, mutta luulen, että hinta olisi ollut nykyrahassa jotain 300 euroa ruokaan ja juomaan. Itse leivoin kakut ja muut. Mekko oli muutaman kympin. Lakkien hinnassa nyt ei suurta eroa ole. Pikkusiskon kaverille annettiin pari kymppiä mm. tiskikoneen täyttämisestä ja valokuvien ottamisesta. Iltamenoihin käytin jonkin verran, mutta nuori likka nyt juo kännit aika halvalla. Bussilla tulin yöllä kotiin.
Mitä ihmettä? Ihan järkyttäviä budjetteja.
Meillä ei kokemusta vielä yo-juhlista, mutta rippijuhliin meni noin 200e tarjoiluihin ja puku pojalle maksoi noin 200e myös. Pari voileipäkakkua, pari täytekakkua, suolaista ja makeaa piirakkaa ja karkkeja. Limuja, mehua, vissyä. Kahvi ja tee. Astiat löytyi omasta takaa, 30 vierasta kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin paljon. Suurimmat kuluerät juhlapaikan vuokra, pitopalvelu ja ilotulitus. Alle viidellä tonnilla selvittiin.
Meillä oli lisäksi konfettitykki, tarjoilijat ja parkkipalvelu vieraille. Alle kymppitonnin päästiin kuitenkin.
Jokainen tekee kuten tykkää. Me tyydyimme vähän vaatimattomampaan menoon. Esikoispoika oli kuitenkin tyytyväinen ja se on tärkeintä.
Vieraita oli n 70 - 80 hlöä.
Ruuat osa itse tehtyinä ja osa konditoriasta n. 1200€ Salaatteja, pikkusuolaiset, voileipäkakut, makeat kakut ja keksit.
Alkuskumppa alkollinen ja alkoton.
Juomana vettä, vissyä, mehua, punaviiniä, valkoviiniä. Illaksi jääneille vielä olutta ja siideriä. Alkoholijuomat haettiin Tallinnasta ~400€. (Niitä riittikin sitten koko kesäksi :))
Juhlapaikan vuokra 1000€.
Juhlapaikalla oli kahviastiasto, skumppalasit ja lautaset Ikeasta.
Ylioppilaan asu + lakki 300€.
Eli kaikkiaan noin 3000€. Ruokaa ja juomaa jäi yli, ihmiset kiertelevät eri juhlissa (autoillen), joten ruokaa ja juomaa ei mene paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vieraita oli n 70 - 80 hlöä.
Ruuat osa itse tehtyinä ja osa konditoriasta n. 1200€ Salaatteja, pikkusuolaiset, voileipäkakut, makeat kakut ja keksit.
Alkuskumppa alkollinen ja alkoton.
Juomana vettä, vissyä, mehua, punaviiniä, valkoviiniä. Illaksi jääneille vielä olutta ja siideriä. Alkoholijuomat haettiin Tallinnasta ~400€. (Niitä riittikin sitten koko kesäksi :))
Juhlapaikan vuokra 1000€.
Juhlapaikalla oli kahviastiasto, skumppalasit ja lautaset Ikeasta.Ylioppilaan asu + lakki 300€.
Eli kaikkiaan noin 3000€. Ruokaa ja juomaa jäi yli, ihmiset kiertelevät eri juhlissa (autoillen), joten ruokaa ja juomaa ei mene paljon.
Lisään vielä, että yksi keittiöapulainen pari tuntia 100€. Toinenkin olisi saanut olla ruuhkahuippuna.
Asumme kaupungissa ja kun olemme vierailleet yo-juhlissa, niitä on monella useammat samana päivänä. Ei siellä kukaan jaksa lämpimiä ruokia syödä?! Lasi kuohuvaa ja joku pikkulautasellinen jotain. Maalla on yhdet juhlat / vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Asumme kaupungissa ja kun olemme vierailleet yo-juhlissa, niitä on monella useammat samana päivänä. Ei siellä kukaan jaksa lämpimiä ruokia syödä?! Lasi kuohuvaa ja joku pikkulautasellinen jotain. Maalla on yhdet juhlat / vuosi?
Me asutaan kaupungissa, mutta suku on pieni ja tiedettiin ettei kellään ole muita juhlia saman päivänä, siksi oli lämmin ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Niin mekin asutaan kaupungissa, mutta osa vieraista tuli kauempaa. 200 kilometrin päästä tuleville piti tietenkin olla kunnon ruokaa, joten sitä tarjottiin kaikille halukkaille.
Itse tehden tarjottavat tuli suht halvaksi, suurin menoerä oli kuohuviinit. Otin kumpienkin juhlien kohdalla viikon vuosiloman, niin ei tarvinnut työpäivien jälkeen vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli juhlat kotona,vieraita 2x60 henkeä syömässä. Maalla on tapana tarjota kunnon pitopöytä eikä mitään maistelupaloja. Hintaa tuli kaikkineen noin 6000 e eli tervetulomalja, ruoka+ kakkukahvit, pöytäliinoja 8 pöydälle ja yo-sankarin vaatteet.
Mitä tarkoittaa 2x60 henkeä
Olipa kallista
Tarkoittaa kahta kattausta. Tilat on niin pienet, että ei ole istumapaikkoja 120 hengelle, 60 mahtuu mukavasti pöytien ääreen ilman, että on ahdasta.
En pidä tuota summaa kalliina, koska pitopalvelun ansiosta minun ei tarvinnut stressata lainkaan, sain olla mukana juhlimassa. Riittävän monta kertaa olen ollut "juhlissa", joissa pyydetään kutsuttuja vieraita tiskaamaan tai pilkomaan salaattia ja emäntä/isäntä viettää kaiken ajan keittiössä. Turha tehdä juhlista itselleen liian vaikeita, kun voi kotonaakin mennä valmiiseen pöytään ja nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, maalla on joka vuosi yhdet ainoat juhlat. Kaupungissa sen sijaan jokainen, siis ihan jokainen, kuljeskelee yo-juhlista toisiin.
Maalla on tapana kutsua sukulaisten ja ystävien lisäksi naapurit, vaikka heidän kanssaan ei olisi varsinaisesti tekemisissä. Kaiken lisäksi maalla on tapana myös mennä juhlistamaan sitä ylioppilasta, kun kutsu käy. Tässä ei ole 500 m säteellä vuosittain kovin monta ylioppilasta, joten juhlasta toiseen kuljeskelua ei ole samalla tavalla kuin kaupungissa. Toki osa menee kauemmas sukulaisiin, mutta on myös niitä, joilla ei ole omien tai sisarusten lasten juhlia joka vuosi, silloin joutaa naapuriinkin ja ihan syömään.
Kaupungissa en ole ollut vielä koskaan juhlissa, joihin kutsutaan koko kerrostalon väki. Varmasti mukavia juhlia pienessä kolmiossa.
No. Minä asun kaupungissa. Viime vuonna vierailin kolmissa yo-juhlissa, enkä olisi välittänyt syödä kolmea kertaa karjalanpaistia tms. Tosin kutsuissakin mainittiin, minkä kellonajan jälkeen oli toivottavaa vierailla. Kaikissa paikoissa oli seisova pöytä, ei lämmintä ruokaa. Tarjolla salaatteja, piirakoita, kakkuja.
600€ meni tyttären lakkiin ja 1300€ kenkiin. Se, että saatiin koko perheen luksusmiestrippari ja henkilökohtaiset helikopterikyydit vieraille ja limusiinikuljetukset jatkoille vei vähän enemmän. Paikka oli myös aika kallis, koska se oli HELSINGISSÄ HUOM! Naapurin gastroenterologian klinikan ylilääkäri lupasi tulla tiskaamaan myös, kun hyviä kavereita näin ollaan. Ruokana oli Tomi Björkin henkilökohtaisesti paikan päällä laittamat viiden lajin ruuat hopea-aterimilla ja kristallilaseilla. Lupasi pari ministeriäkin tulla moikkaamaan tytärtämme, kun olemme akateemisesti koulutettuja vaikuttajia.
Kaiken kaikkiaan ihan peruspippalot tulossa, budjetti taisi olla jotain 180 000 luokkaa (pikkurahoja meille) ja tyttären lahjoihin menee luultavasti joku vaivainen 40 000€. Repikääs siitä sitten vaan!
Noin 50e omille vanhemmille maksoi, bensat koululle ja juhlapaikkaan 20 km päähän, lakki ja ruusu. Parikymmentä vierasta, kavereilla oli kaikilla omat juhlansa joten kutsuttiin vain lähin suku. Mekon lainasin äidin vaatehuoneesta, hänellä on monta kymmentä juhlamekkoa enkä ole halunnut yhtäkään omaa. Leivoin itse pullaa tarjolle, juhlat pidettiin isovanhempien luona, koska heillä on iso talo maalla. Sovimme mummon kanssa, että hän leipoo lahjana juhliin pari kakkua ja laittaa ruoat kanssani ja jotakin gluteenitonta. Laitoimme kunnon ruoat, koska monet vieraat saapuivat toiselta puolelta Suomea. Gluteenittomat sukulaiset toivat itse lisäksi leivoksia pöytään. Viini ja astiat löytyivät mummolasta.
Valokuvat otti mummolan syreenipuun alla setä, joka on valokuvaaja, ja kiitoskortit askartelin myöhemmin mummon luona.
Lisäksi sain stipendirahaa, niistä rahoista käytin itse parikymppiä, kun mentiin kaverien kanssa mökille "juhlimaan" viikonlopuksi eli saunomaan, uimaan järvessä ja syömään suklaata ja pizzaa. Ei oltu kovin viinaanmeneviä nuoria yksikään.
Tein ihan itse tarjottavat; suolaisia quiche lorraina-piiraita voit tehdä pakkaseen etukäteen, niiden kanssa iso kulhollinen vihersalaattia. Täytekakkujen pohjia on melko helppo paistaa likuhihnatyönä päivää-paria ennen, myös hyydykekakut helppo tehdä. Näiden lisäksi valmistin vielä kanakiusausta isoihin vuokiin. Tarjoilujen ei tarvitse olla kovin konstikkaita, ihan näillä pärjättiin ja kaikki oli tosi tyytyväisiä tarjoiluihin.
Pitopalvelu 34€/hlö plus tarjoilijoitten palkkiot tuntimäärän mukaan. Kuohuvat hoidettava itse eli satasia lienee? Ylioppilaan puku paitoineen yms. 300€. Paljonkohan lakki maksaa? Miehellä on puku valmiina, mutta minun ja tyttären täytyy ostaa ja arvio niistä on noin 300-400€. Kukat, kampaajat, kosmetologi (kynnet ja ripset), kutsut, kiitoskortit. Onneksi pöytäliinoja yms. löytyy rippijuhlien jäljiltä edes jotain. Aikamoinen investointi tämä on, mutta niin mieluisat juhlat <3
30 ihmistäkin on paljon, mutta mistä ihmeestä revitte jopa 120 vierasta?! Kaikilla on les-tasuvut?
Vierailija kirjoitti:
2000e. n 60 hlöä. Pitopalvelu ja ihanan paikan vuokra. Helsingissä.
Lapsen juhlavaatteet ja yo-lakki 800e.
Vaatteet ja lakki 800?!
N. 2500 sis. Juhlat, vaatteet, kuvat.