Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkki väkivallasta kärsiville naisille!

Vierailija
15.02.2013 |

Taannoisen itseeni kohdistuneen väkivallanteon myötä olen tässä viime päivät miettinyt, miten välttäisin vastaavan jatkossa. Tässä päänsärkyisenä ja niskakipuisena tuli silti mieleen yksi idea niillä vähillä lopuilla aivosoluillani: kannattaa mennä itsepuolustuskurssille!

Kävin nuorena neitona karatessa ja silloin se todellakin toi itseluottamusta sekä olisin pystynyt puolustautumaan jopa miestäkin vastaan. Nyt olin hieman huonommassa kunnossa ja mies pääsikin hyökkäämään kimppuun ja pahoinpitelemään. Mutta heti kun toivun nykytilanteesta, menen takaisin sinne karatetunneille! Vastaavia toki ovat varmaankin krav maga, taekwondo jne.

Piti vain jakaa tämä vinkki, joka tuli mieleeni. :) Ja tietenkin, tehkää rohkeasti rikosilmoitus pahoinpitelystä ja ottakaa yhteyttä jästestöön, joka tukee väkivallasta kärsiviä naisia. Mutta itsepuolustustaitojen myötä ei tarvitse välttämättä enää koskaan pelätä!

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/parisuhdevakivalta/apua-uhreille-ja-tekijoille/

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä alkaisi mitään lajia harrastaa vain väkivallan pelosta. Joten koska minua ei muuten kamppailulajit kiinnosta niin ei kiitos. 

Erityisen hullu vinkki on kun puhutaan parisuhdeväkivallasta. Eiköhän siitä parisuhteesta kannata häipyä heti kun jotain fyysisen turvallisuuden kannalta pelättävää tulee eikä jäädä siihen pelottomana itsepuolustustaitoihinsa luottaen... Ja normaalia kunnon miestä taas ei tarvi pelätä, esim.minä en ole ikinä pelännyt että aviomieheni minua satuttaisi, en koe mitään tarvetta valmistautua sellaisen varalle että entä jos se sekoaa ja alkaa väkivaltaiseksi.

Vierailija
2/4 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepuolustustaidosta on hyötyä lähinnä siinä, että on paremmat mahdollisuudet päästä nyrkkiä karkuun ja toisaalta puolustautua pieksennältä.

Sen sijaan kokoero miehen ja naisen välillä ja voimaero on niin valtava, että normaalikokoinen nainen saa olla Eva Wahlström, että hän ei saa päihinsä mieheltä. Vielä kun ottaa huomioon, että kotona tappelu menee heti painimiseksi ahtaan tilan takia, ei Wahlströmilläkään ole kuin yhteen lyöntiin aikaa.

Mutta itsepuolustustaidosta on kyllä hyötyä sen suhteen, että saa itsetuntoa vähän takaisin ja että ei jää kotiin homehtumaan. Perheväkivallan isoin ongelma on kuitenkin aina se, että piesty osapuoli menettää kaiken itsetuntonsa ja antaa hakata itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ehdottaisin omaa elämää. Tarkoitan sitä, että vaikka kuinka on rakastunut, on täydellisen varma siitä, että juuri tämä mies on Ainoa Oikea ja eletään elinikäisessä liitossa, on oltava se omakin elämä.

Pitää olla taloudellista turvaa, vaikka mies hoitaisikin kaikki raha-asiat. Vaikka omaa raha ei olisi, niin ainakin luottotiedot pitää olla kunnossa että tarvittaessa pystyy järjestämään omaa, itsenäistä elämistä.

En osaa edes kuvitella, miksi joku nainen suostuisi elämään väkivaltaisessa parisuhteessa. Ja minä olen sentään tähän ikään ehtinyt jo nähdä ja kuulla aika paljon, että tuskin mitään muuta enää ihmettelen.

Aloittajan mainitsemat lajit ovat hyviä siinä mielessä, että ne vahvistavat itsetuntoa. Ehkä mies ei sitten haluakaan käydä enää käsiksi, kun nainen ei ole tarpeeksi alamainen.

Vierailija
4/4 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 01:41"]

En kyllä alkaisi mitään lajia harrastaa vain väkivallan pelosta. Joten koska minua ei muuten kamppailulajit kiinnosta niin ei kiitos. 

Erityisen hullu vinkki on kun puhutaan parisuhdeväkivallasta. Eiköhän siitä parisuhteesta kannata häipyä heti kun jotain fyysisen turvallisuuden kannalta pelättävää tulee eikä jäädä siihen pelottomana itsepuolustustaitoihinsa luottaen... Ja normaalia kunnon miestä taas ei tarvi pelätä, esim.minä en ole ikinä pelännyt että aviomieheni minua satuttaisi, en koe mitään tarvetta valmistautua sellaisen varalle että entä jos se sekoaa ja alkaa väkivaltaiseksi.

[/quote]

Toki kannattaa erota, jos mies rupeaa väkivaltaiseksi. Mutta sen ensimmäisenkin vaaratilanteen varalta on fiksua valmistautua. Samoin jos jossain lenkkipolulla hyökkäisi joku raiskaaja kimppuun, niin itsepuolustustaidoilla saattaa pelastaa henkensä. Tuo idea kumpusi vain arjen realismista, sillä sekä exäni että nykyinen (pian entinen) mieheni ovat osoittautuneet erittäin väkivaltaisiksi, vaikka he ovat kouluttautuneita, siistin näköisiä ja aluksi ovat olleet mukavia ja kohteliaita. Kuitenkin molemmat ovat pahoinpidelleet todella vaarallisesti. Jos sinulla on ollut hyvä onni miesten suhteen, niin onneksi olkoon! Mutta itselleni olisi ollut hyötyä siitä, että olisin kyennyt torjumaan hyökkäykset ja iskut.

Itsepuolustuslajien pointti on myös siinä, että niissä puolustaudutaan vain hätätilanteissa, mutta niitä ei käytetä turhanpäiten treenien ulkopuolella. Yksi tekijä parisuhdeväkivallassa on valtakamppailu ja se, että mies tietää fyysisen ylivaltansa naiseen nähden. Itsepuolustustaidoilla ko. ero kapenee, joten mies ei välttämättä uskalla ruveta pahoinpitelemään puolisoaan, kun tietää, että hän uskaltaisi myös puolustaa itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän