Miksei lasten puheita oteta tosissaan, jos lapsi kertoo perheväkivallasta kotona?
Miksi aikuiset ei puutu asioihin, jos ahdistunut lapsi kertoo, että kotona lyödään? Miksi ihmiset eivät välitä? Miksi väkivaltaisesti käyttäytyvää ihmistä suojellaan?
Kommentit (178)
Minun kaveriani hakattiin kotona. Olin heillä kylässä kun kaverin äiti hakkasi kaveria milloin milläkin esineellä. Olin aivan järkyttynyt, minua ei koskaan ollut lyöty. Ja lisäksi kaverin äiti tuntui aina raivostuvan aivan yhtäkkiä jostain mitättömästä asiasta.
Kerroin omille vanhemmilleni tästä, mutta he eivät tehneet mitään. Luulen että eivät uskaltaneet puuttua tuntemattoman asioihin. Pelkäsivät todnäk aiheuttavansa turhaa vaivaa, jos minä vaikka liioittelin tai keksin omasta päästäni ne asiat. Lapsethan voivat sepittää pokkana ihan mitä tahansa,.
Vierailija kirjoitti:
Minun kaveriani hakattiin kotona. Olin heillä kylässä kun kaverin äiti hakkasi kaveria milloin milläkin esineellä. Olin aivan järkyttynyt, minua ei koskaan ollut lyöty. Ja lisäksi kaverin äiti tuntui aina raivostuvan aivan yhtäkkiä jostain mitättömästä asiasta.
Kerroin omille vanhemmilleni tästä, mutta he eivät tehneet mitään. Luulen että eivät uskaltaneet puuttua tuntemattoman asioihin. Pelkäsivät todnäk aiheuttavansa turhaa vaivaa, jos minä vaikka liioittelin tai keksin omasta päästäni ne asiat. Lapsethan voivat sepittää pokkana ihan mitä tahansa,.
Millä aikuinen selittää itselleen sen, että lapsi "keksii" juuri tuollaisen rajun väkivaltaisen kertomuksen? Yleensä lapset eivät tuollaisia asioita selitä elleivät sitten ole pahasti traumatisoituneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aikuinen selittää itselleen sen, että lapsi "keksii" juuri tuollaisen rajun väkivaltaisen kertomuksen? Yleensä lapset eivät tuollaisia asioita selitä elleivät sitten ole pahasti traumatisoituneita.
Minä olen kuullut useita kertoja kun lapsi selittää kuinka hänelle on tapahtunut asioita, jotka oikeasti näki televisiosta. Lapset myös liioittelevat usein, suhteellisuudentaju puuttuu ja lapsen kokemus voi erota todellisuudesta.
Tämä ikävä tosiasia, että jotkut lapset selittävät ihan puutaheinää, saa epäilemään kaikkien lasten puheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuullut useita kertoja kun lapsi selittää kuinka hänelle on tapahtunut asioita, jotka oikeasti näki televisiosta. Lapset myös liioittelevat usein, suhteellisuudentaju puuttuu ja lapsen kokemus voi erota todellisuudesta.
Tämä ikävä tosiasia, että jotkut lapset selittävät ihan puutaheinää, saa epäilemään kaikkien lasten puheita.
Eli sinusta on parasta, että väkivaltainen käytös perheessä saa jatkua eikä vanhempi joudu selvittelemään asioita? Miksi sinusta vanhempaa pitää suojella lapsen hyvinvoinnin kustannuksella? Jos perheessä ei ongelmia ole, niin ilmoituksesta ei merkittävää haittaa silloin aiheudu. Tuolla tavalla ajattelevat ihmiset mahdollistavat väkivallan jatkumisen.
Koska eihän nyt kukaan äiti satuttaisi lastaan, siksi. T:ikuiset jäljet selässä vyönsoljesta.
Vierailija kirjoitti:
Koska eihän nyt kukaan äiti satuttaisi lastaan, siksi. T:ikuiset jäljet selässä vyönsoljesta.
Niin, äitimyytti on vahva siitä huolimatta, että äitien on tutkimuksissa todettu pahoinpitelevän lapsiaan enemmän kuin isien. Ilmeisesti tähän tosin vaikuttaa sekin, että äidit ovat enemmän lasten seurassa kuin isät, jolloin tilaisuuksia väkivaltaan tarjoutuu enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kaveri kertoo puolisonsa hakkaavan? Epäiletkö hänenkin keksivän omiaan? Normaali ihminen huolestui sitä siitä, jos joku kertoo häneen kohdistuvasta väkivaltaisesta käytöksestä, oli kertoja sitten lapsi tai aikuinen.
Koska etenkin alle 10v lapset tykkää värittää todellisuutta. Tuttuni lapsi oli kaatunut portaissa ja saanut mustelmia, päiväkodissa sitten kertoi miten äiti löi. Onneksi hoitajat uskoivat äitiä eikä sitä lasta. Jos jokaisesta tällaisesta tehtäisiin lasu niin koko laitos olisi tukossa eikä niille oikeille tapauksille riittäisi resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Koska etenkin alle 10v lapset tykkää värittää todellisuutta. Tuttuni lapsi oli kaatunut portaissa ja saanut mustelmia, päiväkodissa sitten kertoi miten äiti löi. Onneksi hoitajat uskoivat äitiä eikä sitä lasta. Jos jokaisesta tällaisesta tehtäisiin lasu niin koko laitos olisi tukossa eikä niille oikeille tapauksille riittäisi resursseja.
Näitkö sinä tilanteen? Mistä tiedät mitä oikeasti tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinusta on parasta, että väkivaltainen käytös perheessä saa jatkua eikä vanhempi joudu selvittelemään asioita? Miksi sinusta vanhempaa pitää suojella lapsen hyvinvoinnin kustannuksella? Jos perheessä ei ongelmia ole, niin ilmoituksesta ei merkittävää haittaa silloin aiheudu. Tuolla tavalla ajattelevat ihmiset mahdollistavat väkivallan jatkumisen.
En? Vastasin vain kysymykseen. Noin moni ajattelee. Ja syy on varmaan monella tuo, jonka selitin. Sitten on myös niitä jotka uskovat lapsen puheita, mutta eivät uskalla puuttua.
Olen siis itse tuo, jonka puheita ei otettu todesta kun kerroin kaveristani. Siksi itse veisin näin aikuisena eteenpäin, jos joku lapsi tulisi minulle tuollaisesta nyt kertomaan. Toki lapsen kanssa keskustellaan ensin, että ymmärräthän että tällaisista asioista ei saa valehdella jne. Mutta totta kai asia pitää tutkia.
Tutkiminen sitten taas voi olla hyvin vaikeaa. Lapsi voi suojella hakkaavaa vanhempaa eikä kerro asiasta viranomaisille. Vanhemmat voivat lyödä tavalla, josta ei jää jälkiä. Esim. minun lapsuudenystävääni hakattiin joskus isolla hiusharjalla. Isku kohdistui isolle alueelle ja läiskäys sattui varmasti, mutta mustelmaa ei jäänyt. Jos lapsi ei itse kerro asiasta, niin mitenpä asian todennat? Tällöin hakkaaminen jatkuu (ehkä pahempanakin), mutta sitä ei vaan tehdä enää kavereiden nähden. Tällöin ilmoituksen tekeminen johtaa vielä huonompaan tilanteeseen, tätäkin voi moni aikuinen pelätä.
Mutta silti, tekisin itse ilmoituksen. Omatuntoni ei sallisi jättää asiaa sikseen.
Lasta ehkä uskotaan, mutta pelätään että todisteet ei riitä ja lopulta lapselle tulee vain pahemmat seuraukset lasusta? Eli pahoinpitelyä ei voida todentaa, vanhempi suuttuu lapselle kantelusta ja rankaisee lisää.
Selvästikin moni hyväksyy lasten pahoinpitelyn ainakin silloin, jos se tapahtuu jossakin omilta silmiltä piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Lasta ehkä uskotaan, mutta pelätään että todisteet ei riitä ja lopulta lapselle tulee vain pahemmat seuraukset lasusta? Eli pahoinpitelyä ei voida todentaa, vanhempi suuttuu lapselle kantelusta ja rankaisee lisää.
Lapsi on yleensä elänyt jo vuosikausia väkivallan keskellä siinä vaiheessa, kun on saanut kerättyä riittävästi rohkeutta kertoakseen kokemuksistaan. Aikuiset suojelevat lähinnä itseään, ettei heille suututtaisi ilmoituksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle yritit asiasta kertoa?
Se ei ole aloitukseni pointti. Haluaisin tässä pohtia sitä mitä syitä ihmisillä on jättää lapsen hätä huomiotta.
Koska et voi tietää puhuuko lapsi totta. Esim. Minun poikani kertoi aivan pokkana, että hänen isänsä on velho ja äiti on noita. Sitä paitsi lapsi yleensä yrittää peitellä perheen ongelmia sivullisille viimeiseen asti.
Toivottavasti sinä et ota työksesi poliisissa rikosilmoituksia vastaan. Asenteesi olisi uskomattoman loukkaaava asiakkaita kohtaan. Siksihän asioita tutkitaan, jotta saadaan selville mitä on tapahtunut.
Tässä ei ollut kyse viranomaisista, joilla on virkansa puolesta eri vastuu kuin satunnaisilla sivullisille yksityisillä ihmisillä. Miksi et pysty keskustelemaan asiasta menemättä henkilökohtaisuuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole aloitukseni pointti. Haluaisin tässä pohtia sitä mitä syitä ihmisillä on jättää lapsen hätä huomiotta.
Koska et voi tietää puhuuko lapsi totta. Esim. Minun poikani kertoi aivan pokkana, että hänen isänsä on velho ja äiti on noita. Sitä paitsi lapsi yleensä yrittää peitellä perheen ongelmia sivullisille viimeiseen asti.
Toivottavasti sinä et ota työksesi poliisissa rikosilmoituksia vastaan. Asenteesi olisi uskomattoman loukkaaava asiakkaita kohtaan. Siksihän asioita tutkitaan, jotta saadaan selville mitä on tapahtunut.
Tässä ei ollut kyse viranomaisista, joilla on virkansa puolesta eri vastuu kuin satunnaisilla sivullisille yksityisillä ihmisillä. Miksi et pysty keskustelemaan asiasta menemättä henkilökohtaisuuksiin?
Miksi sinä vähättelet lasten kokemuksia? Jokainen aikuinen on vastuussa siitä, että lapsilla on kotonaan turvallinen olla. Sivullisten tehtävä on yrittää puuttua tilanteeseen, jos lapsi kertoo, että kotona on paha olla. Yhtä loogista olisi epäillä myös kaikkia aikuisten juttuja huuhaaksi sillä perusteella, että joku saattaa valehdella tai olla päästään sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisikohan siitä, että tuollaisten ihmisten takia minua sai kotona hakata vapaasti vuosien ajan?
Tuon tähän nyt tämän että niinkin voi olla kuten meillä, aistiyliherkkä pieni tytär,tutkimukset menossa, hän tilanteista kuormittuessaan saattaa tavallisesta kosketuksesta huutaa älä lyö! Kyllä olemme saaneet katseita osaksemme.. raskasta tuntea, että tuomitaan perhe-elämä automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tuon tähän nyt tämän että niinkin voi olla kuten meillä, aistiyliherkkä pieni tytär,tutkimukset menossa, hän tilanteista kuormittuessaan saattaa tavallisesta kosketuksesta huutaa älä lyö! Kyllä olemme saaneet katseita osaksemme.. raskasta tuntea, että tuomitaan perhe-elämä automaattisesti.
Tuollaisessa tilanteessa aikuiset ihmiset kykenevät kyllä silmämääräisesti erottamaan onko kyse väkivallasta lasta kohtaan vai ei. Eri asia olisi jos lapsi tulisi myöhemmin kahden kesken kertomaan, että kotona vanhempi vaikka toistuvasti antaa tukkapöllyjä.
Samaa mieltä siitä että jos lapsi tulee oikeasti kertomaan luottamuksellisesti että vanhempi lyö, niin tuskin on leikinlaskusta kyse. Varsinkin jos on jo kouluikäinen lapsi kyseessä. Vaatii valtavasti rohkeutta tulla kantelemaan omasta vanhemmastaan.
Joku neljävuotias saattaa toki iloisesti selittää isän hakkaavan äitiä vaikka on kuullut vain sivusta kun aikuiset keskustelevat jostain telkkariohjelmasta, mutta ei näitäkään puheita voi täysin sivuuttaa. Kyllä ammattilaisilla varmaan on keinot selvittää milloin lapsi puhuu totta ja milloin ei?
Ja sitten taas jos kouluikäinen valehtelee tuollaisesta asiasta, niin hän varmaan kaipaa jotain apua muutenkin. Kuulostaa huomion hakemiselta tai kehityksen jälkeen jäämiseltä, jos sepittää omiaan taaperon lailla.
Niin, varmaan nämä ihmiset oikeuttavat toimintansa monilla tavoilla itselleen. Kovin ovat vain ihmeissään siitä, ettei aikuisena tämä lapsi enää halua olla tekemisissä.