Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissamme pilasi elämäni. Toinen jalkani amputoitiin koska

Vierailija
14.02.2013 |

maailman kiltein kotikissa kävi siihen yllättäen kiinni, puri niin että tulehdus levisi nopeasti, liian nopeasti ennen kuin edes tajusin mennä lääkäriin.

Kissalla diagnosoitiin aivokasvain myöhemmin.

En ois ikinä tiennyt lemmikkien olevan noin vaarallisia.

Eli, olkaa te muut fiksumpia ja menkää lääkäriin heti, jos vastaavaa sattuu - siis kissa puree, vaikkei pahemmat oireet heti tuntuiskaan.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei ole koskaan otettu kissaa, eikä oteta. Eikä pihallamme muidenkaan kissat kauaa kuseksi.

Vierailija
42/51 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

surullista.

oliko ap:n jäykkäkouristusrokotus voimassa? se on oltava voimassa kaikissa kissaperheissä kaikilla perheenjäsenillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans oma sisäkissa sekos (ilm. aivokasvain, lakkas syömästä ja juomasta ja alkoi käydä kaikkeen liikkuvaan kiinni kolmessa päivässä ) ja menin tkseen näyttään puremia. aulaan tuli hoitaja, joka hyvin nopeasti käden nähtyään (oli turvonnut kolminkertaiseksi, kissa meinas purra jänteen poikki ennenkuin sain väkivallalla revittyä irti kädestä) pyysi tulemaan paikattavaksi. kahden viikon antibioottikuurilla tokeni. En luota kissoihin enää tippaakaan, kas kummaa.

Vierailija
44/51 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:13"]Ei liity tapaukseen, mutta sain itse jalkaruusun käveltyäni paljain jaloin ollessani vierailulla maatalossa. Varpaan välini olivat rikki ja ilmeisesti itse tehtyä jäätölöä joutui haavaan. Jalka meni ja turposi tosi järkyttävään kuntoon, onneksi parin viikon atibiootit tepsivät. Tapaus oli monen sattuman summa mutta kehottaisin kaikkia pitämään huolta jalkojen terveydestä. Varsinkin avohaavat kannattaa viipymättä hoitaa kuntoon.
[/quote]
Sori nyt vaan mut jäätelöllä ei ole mitään tekemistä ruusun saamisessa, vaan sillä, että käppäilit paskasessa ympäristössä paljain jaloin!

Vierailija
45/51 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 21:49"]maailman kiltein kotikissa kävi siihen yllättäen kiinni, puri niin että tulehdus levisi nopeasti, liian nopeasti ennen kuin edes tajusin mennä lääkäriin.

Kissalla diagnosoitiin aivokasvain myöhemmin.

En ois ikinä tiennyt lemmikkien olevan noin vaarallisia.

Eli, olkaa te muut fiksumpia ja menkää lääkäriin heti, jos vastaavaa sattuu - siis kissa puree, vaikkei pahemmat oireet heti tuntuiskaan.
[/quote]

Minulle kävi samoin paremmalla tuurilla. Pääsin ajoissa sairaalaan ja tulehdus parani. Painajaisia kissoista nään vielä vuosien jälkeen, vaikka kissoista tykkäänkin.
[/quote]

Samana kesänä lähellä omi toinen tapaus, eri kissa. Häneltä muistaakseni amputoitiin jalka. Kyllä näitä tapahtuu.

Vierailija
46/51 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:13"]Ei liity tapaukseen, mutta sain itse jalkaruusun käveltyäni paljain jaloin ollessani vierailulla maatalossa. Varpaan välini olivat rikki ja ilmeisesti itse tehtyä jäätölöä joutui haavaan. Jalka meni ja turposi tosi järkyttävään kuntoon, onneksi parin viikon atibiootit tepsivät. Tapaus oli monen sattuman summa mutta kehottaisin kaikkia pitämään huolta jalkojen terveydestä. Varsinkin avohaavat kannattaa viipymättä hoitaa kuntoon. [/quote] Sori nyt vaan mut jäätelöllä ei ole mitään tekemistä ruusun saamisessa, vaan sillä, että käppäilit paskasessa ympäristössä paljain jaloin!

[/quote]

Puhumattakaan siitä, että varpaanvälit olivat rikki => jalkasieni.

Minun perheenjäsenelleni tuli hoitamattomasta jalkasienestä sairaalahoitoa vaativa infektio. Siihen ei tarvittu jäätelöä eikä edes paljain jaloin käppäilyä.

Vierailija
47/51 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 12:00"]Voimia ap. Sen takia en pidä kissoista, että ne ovat niin arvaamattomia.
[/quote]

Koirathan ei onneks oo yhtään arvaamattomia.
Mun päälle on yrittäny monikin koira käydä ilman syytä. Pari kapista rakkia jopa purru mua.
Kissoihin enemmän luotan kun yhteenkään kapiseen rakkiin.
Koirat on ylijalostettuja jolloin niiden päässä on vikaa enemmän kuin kissoissa.

Vierailija
48/51 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lemmikkikissan puremista jopa 80 prosenttia tulehtuu. Esimerkiksi koiranpuremista infektoituu alle 20 prosenttia. Alkuperäinen kissanpuremahaava voi näyttää varsin viattomalta, mutta ilman ripeää antibioottihoitoa ja seurantaa infektioista voi kehittyä hankalia komplikaatioita, jotka vaativat sairaalahoitoa ja jopa leikkauksen"

Lähde: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/kissanpurema-voi-vaatia-sairaalahoitoa/

Vierailija
49/51 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:13"]Ei liity tapaukseen, mutta sain itse jalkaruusun käveltyäni paljain jaloin ollessani vierailulla maatalossa. Varpaan välini olivat rikki ja ilmeisesti itse tehtyä jäätölöä joutui haavaan. Jalka meni ja turposi tosi järkyttävään kuntoon, onneksi parin viikon atibiootit tepsivät. Tapaus oli monen sattuman summa mutta kehottaisin kaikkia pitämään huolta jalkojen terveydestä. Varsinkin avohaavat kannattaa viipymättä hoitaa kuntoon. [/quote] Sori nyt vaan mut jäätelöllä ei ole mitään tekemistä ruusun saamisessa, vaan sillä, että käppäilit paskasessa ympäristössä paljain jaloin!

[/quote]

Puhumattakaan siitä, että varpaanvälit olivat rikki => jalkasieni.

Minun perheenjäsenelleni tuli hoitamattomasta jalkasienestä sairaalahoitoa vaativa infektio. Siihen ei tarvittu jäätelöä eikä edes paljain jaloin käppäilyä.

[/quote]

Tämä se pointti olikin. Hoitamattomat jalat, jalkasienet ja avohaavat ovat iso terveysriski.

Vierailija
50/51 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Eihän juttu ihan noin ole voinut edetä, mitä ap aloituksessaan kertoo?

Jalka (tai mikä tahansa) amputoidaan vain todella äärimmäisessä tapauksessa, kun infektio uhkaa henkeä. Ap:n tarinasta puuttuu aika monta eri vaihetta, esimerkiksi se, kun hän kamppailee hengestään sairaalassa. Silloin kun stafylokokki tai sairaalabakteeri menee niin pahaksi, että se aiheuttaa amputoimista vaativia kuolioita, kyseessä on jo hengenvaarallinen yleisinfektio. Ja noin paha infektio on tosiaan äärimmäisen harvinainen: stafylokokki-infektioista ja sairaalabakteereistakin vain pieni prosentti johtaa amputointiin, ja niistäkin isolla osalla potilaista on esimerkiksi diabetes tai jokin paha verenkiertohäiriö, joka lisää kuolion riskiä jo itsessään. Jos jotain kudosta joudutaan poistamaan, totta kai pyritään poistamaan mahdollisimman vähän. Ei niin, että varmuudeksi katkaistaan sitten koko jalka. Miettikää nyt vaikka pahoja säärihaavoja, joissa on resistentti sairaalabakteeri: niitäkin hoidetaan viimeiseen asti kaikilla mahdollisilla hoitokeinoilla, vaikka näky olisi kuin suoraan Walking Deadista, ja kyseessä olisi jo vanha ihminen.

Tällaiset aloituksen jutut ylittävät uutiskynnyksen ulkomaillakin. Ihme juttu, ettei ap:n tarina ole päässyt lehtiin. Todella surullinen tarina joka tapauksessa.

Kannattaa muistaa, että stafylokokkiin ei tarvita kissan puremaa, vaan sitä on oikeastaan joka puolella. Äitini ystävä teki puutarhatöitä ilman hanskoja ja joutui teholle. Ei tosin kuollut, eikä amputoitu. Toinen tuttu diabeetikko sai sairaalasta pienen operaation jälkeen resistentin bakteerin jalkaan, jossa oli jo valmiiksi kroonisia isoja haavoja. Jalka amputoitiin, mutta on vaikea sanoa, kuinka paljon siitä oli bakteerin ansiota vai olisiko hoitamaton diabetes johtanut siihen joka tapauksessa. Miehen munuaiset olivat sökönä, eikä elänyt enää kauan sen jälkeen.

Vierailija
51/51 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan