Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ällistyttää huomata vauva-palstaa lukiessa että miten monella puolisolla on omat rahat ja eri tilit.

Vierailija
26.02.2019 |

Meillä on aina ollut yhteinen tili mihin molempien rahat menee ja johon kummallakin on käyttöoikeus.

Kuulin kerran yhden tutun sanoneen että heillä on jääkaapissa omat hyllyt joissa molemmilla omat ruuat. Ja täällä palstalla harmitellaan miten ahdistaa kaupan kassalla soittaa miehelle ja pyytää häneltä rahaa tai valitellaan miten seuraavalla kerralla onkin sitten vaimon vuoro maksaa lomamatka.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3401797/mua-niin-havettaa-soitella-kaup…

https://www.vauva.fi/keskustelu/3185195/vaimo-saa-kylla-maksaa-seuraava…

Kauhean monimutkaiselta ja vaikealta kuulostaa tuollainen pariskuntana eläminen. Miten monelta huolelta ja murheelta sitä selviytyisikään jos ei tarvitsisi kokoajan kysellä toiselta rahaa johonkin ostoksiin tai pähkäillä että kumman vuoro nyt tällä kertaa maksaa lysti.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina ollut puolison kanssa yhteinen tili. Ei tulisi kummallekaan mieleen nostaa tiliä tyhjäksi että voi ostella jotain kivaa, kun siltä samalta tililtä menee ruuat ja laskut. Eipä oo toisaalta myöskään vaikeeta pysyä kärryillä perheen tuloissa ja menoissa.

Hommat voi hoitaa hyvin monella tavalla. Jos teillä toimii noin, niin sitten toimii. 

Yleensä ongelma syntyy siitä, että kulutustottumukset eivät kohtaa. Tilin tyhjäksinostaminen on tietenkin ääriesimerkki, useinhan riita tulee enemmän siitä, että toinen ostaa omasta mielestään välttämättömyyksiä. 

Esimeriksi meillä vaimo osti lapsen syntyessä usean tuhannen euron kirjasarjoja lapselle. Rahat loppuivat kesken hoitovapaan (minä siis käytin ne). Vaimon mielestä minä yritin estää lapselle lukemisen - olkoonkin, että suurinta osaa noista ostetuista kirjasarjoista ei luettu kuin vuosimyöhemmin, koska alle kaksivuotias ei kuuntele pitkiä tarinoita. 

Näin ollen vaimon mielipide oli se, että minä en arvosta lapselle lukemista ja hän oli ihan kauhuissaan, että olisimme joutuneet käymään kirjastossa, jos hän ei olisi ostanut kirjoja niin paljon. 

Tästä syystä meillä on tasan tarkkaan omat rahat, vaikka talous on ytheinen. En kuitenkaan edelleen uskalla käyttää rahaa juuri itseeni, kun näitä yllättäviä "oli ihan pakko ostaa, mutta itse maksoin" - tilanteita tulee tuontuosta - ja sitten ruuankaltaiset turhat menot kaatuvat minulle. 

Nuo kirjasarjat ovat pahimman luokan rosvousta, mutta purevat herkässä mielentilassa oleviin äiteihin.

Itse en langennut kirjasarjoihin, mutta ostin kyllä aika läjän ihanakuosisia kestovaippoja. En kommentoi, säästyikö rahaa vai ei.

Vierailija
22/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän kirjaa meidän yhteisistä menoista ja maksan lähes kaiken. Kuun lopussa veloitan mieheltä hänen osuuden. Tähän asti kulut on menneet puoliksi, mutta olen päättänyt laittaa miehelle isomman osan ruuasta ja sähköstä, koska käyttää niitä minua enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oma tili ja oma sukunimi, ihan kaikkien niiden esiäitien kunniaksi, joilla ei ollut mahdollisuutta valita.

Toisten ihmisten valintoihin en ota kummemmin kantaa, mutta ihan samoilla perusteilla, joilla kommunismi on todistettu toimimattomaksi, epäilen että omista rahoista jää keskimäärin helpommin säästöön kuin yhteisistä.

Allekirjoitan toteamuksesi säästämisestä.

Vierailija
24/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän paljon rahaa ns turhaa eli kosmetiikkaan ja saatan ostaa uuden laukun. En kokisi oikeaksi maksaa näitä miehen rahoilla.

Meillä on omat tilit sekä taloustili mistä maksetaan laina, ruoat ja laskut. Taloustilille mies laittaa enemmän rahaa koska hällä on suuremmat ja haluaa maksaa enemmän koska hoidan kodin pääsääntöisesti yksin.

Ei ole ollut ongelmia, sen sijaan joskus mies haluaa antaa rahaa kampaajalle jne hemmotteluun.

Öö... Siis että koska mies tienaa enemmän, sun tarvitsee maksaa vähemmän, ja saat samaan aikaan käyttää enemmän rahaa turhuuksiin (kuten itse sanoit)? Jotenkin tuo kuulostaa just tollaselta kiertelyltä.

Ei siinä mitään, jos miehesi haluaa näin toimia. Silti toi perustelu on huvittava.

Vierailija
25/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut erilliset tilit. Yhteinen tili on asuntolainaa varten, sinne laitetaan kumpikin saman verran kuukausittain. Muut ostokset / laskut sitten maksellaan vähän miten sattuu, eli jos minä käyn (kuten yleisimmin käynkin) useammin ruokakaupassa, niin mies makselee sitten yhteisiä laskuja (sähkö, vesi jne).

Ei se erilliset tilit tarkoita automaattisesti sitä, että kumpikin maksaa vain omat menonsa tai että jääkaapissa olisi omat hyllyt kummankin ruuille. Kyllä meillä mies syö minun ostamaani ruokaa. Käytänhän minäkin hänen maksamaansa sähköä.

Vierailija
26/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudutaanko tuolla siihen lopulliseen lusikoiden jakoon? Vaikka tuota kyllä näkee niin avo- kuin aviopareillakin. Erikoiselta se omaankin korvaan kuulostaa, mutta eipähän ole minun ongelmani.

No ei todellakaan. Jo minun omilla vanhemmilla oli erilliset tilit ja rahat. En voisi kuvitella, että joku kävisi minun tililläni. Ehkä osaisi käyttää miehen rahoja.

Joku yhteinen tili, johon ruokarahat menisi voisi vielä menetellä, mutta meillä on mennyt  näin omilla tileillä yli 30v niin että eiköhän loppuun asti mennä sillä.

Kaupassa on maksanut se, joka siellä on käynyt. Ei ole koskaan riidelty rahasta.

Vierailija
27/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän paljon rahaa ns turhaa eli kosmetiikkaan ja saatan ostaa uuden laukun. En kokisi oikeaksi maksaa näitä miehen rahoilla.

Meillä on omat tilit sekä taloustili mistä maksetaan laina, ruoat ja laskut. Taloustilille mies laittaa enemmän rahaa koska hällä on suuremmat ja haluaa maksaa enemmän koska hoidan kodin pääsääntöisesti yksin.

Ei ole ollut ongelmia, sen sijaan joskus mies haluaa antaa rahaa kampaajalle jne hemmotteluun.

Öö... Siis että koska mies tienaa enemmän, sun tarvitsee maksaa vähemmän, ja saat samaan aikaan käyttää enemmän rahaa turhuuksiin (kuten itse sanoit)? Jotenkin tuo kuulostaa just tollaselta kiertelyltä.

Ei siinä mitään, jos miehesi haluaa näin toimia. Silti toi perustelu on huvittava.

Selitin huonosti, maksamme tulojemme mukaan kummatkin 50% mutta miehellä on tuplasti isommat tulot kuin minulla joten määrällisesti maksaa enemmän.

Vierailija
28/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat ehdottomasti. Ostan mitä haluan omillani enkä halua mitään kommenttia ostoistani ja rahankäytöstä. Haluan tietää mikä on tilini saldo.

Vierailija
29/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina ollut yhteinen tili mihin molempien rahat menee ja johon kummallakin on käyttöoikeus.

Kuulin kerran yhden tutun sanoneen että heillä on jääkaapissa omat hyllyt joissa molemmilla omat ruuat. Ja täällä palstalla harmitellaan miten ahdistaa kaupan kassalla soittaa miehelle ja pyytää häneltä rahaa tai valitellaan miten seuraavalla kerralla onkin sitten vaimon vuoro maksaa lomamatka.

Kauhean monimutkaiselta ja vaikealta kuulostaa tuollainen pariskuntana eläminen. Miten monelta huolelta ja murheelta sitä selviytyisikään jos ei tarvitsisi kokoajan kysellä toiselta rahaa johonkin ostoksiin tai pähkäillä että kumman vuoro nyt tällä kertaa maksaa lysti.

Meillä on tyttöystävän  kanssa omat asunnot. Näin on paljon parempi elää. Ei tarvi riidellä laskuista ja rahasta. Muutenkin tienaan kaksi kertaa enemmän kuin se, niin en suostuisi yhteisiin rahoihin. Persaukisten juttu vaatia edes yhteisiä rahoja. Olen kerran ollut suhteessa asunut yhdessä missä minä olin tulojen takia päämaksaja 90% kaikesta. Aina oli riitaa rahasta ja exäkin ehdotti yhteisiä rahoja. Sit vasta mu kanssa on yhteiset rahat, kun tuloero noin 400e eikä 2400e

Vierailija
30/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulta jäi huomaamatta, että kommentoija sanoi:"Koska hoidan kodin pääsääntöisesti YKSIN"

Kyllä mies voi silloin maksaa rahassa enemmän.

Vierailija
31/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhteiset rahat, mutta ei ole enää. Vaimo osteli koko ajan jotain "pikkukivaa". Pikkukivasti se raha ei pysynyt tilillä vaan poltteli hänen näppejään.

Vierailija
32/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet kyllä syö paljon enemmän kuin  naiset. Näin ainakin yleensä. Meilläkin mies syö saman verran yksinään, kuin mitä me kolme muuta. Samaten me muut juodaan vettä, mies maitoa. Miehelle täytyy olla lihaa, meille muille ei.

Vierailija
33/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollut omatili. Se on ihan kunnia-asia. 

Vierailija
34/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen koti, yhteinen jääkaappi, yhteiset lapset ja yhteiset on lasten kulutkin. Yhteinen on tilikin, ollut 30 vuotta. Yhtään riitaa ei ole rahasta tullut. Riidattomuus voi toki olla pienituloisten etu, kun kaikki menee yhteiseen elämään ni eipä tartte riidellä. Yhtään rahariitaa ei ole, mutta suku riiteleekin rahast paljon. Ehkä heillä on sitä rahaa sitten on niin paljon että on mistä riidellä ja meillä ei.

Vierailija
35/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä yhteinen tili tuntuisi oudolta. Meillä on kyllä yhteinen taloustili, mutta palkat menee kummallakin omalle tilille ja sieltä siirretään taloustilille seuraavan kuukauden rahat. 

Vierailija
36/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta "meillä on aina ollut yhteinen tili..." anteeksi, mutta miten on aina voinut olla yhteinen tili? Siis ihan Aatamin ajoista lähtien? Jossain vaiheessa se yhteinen tili on todennäköisesti päätetty avata?

Meillä ei ole yhteistä tiliä, ei ole ikinä ollut. En näe siinä mitään ongelmaa, ollaan pärjätty varsin hyvin ilman, että ollaan avattu yhteinen tili. Sattumoisin meillä on kyllä käyttötilit samassa pankissa koska ammoisina aikoina tilisiirto toiseen pankkiin kesti pari päivää. Ja S-bonukset tulee yhteiselle S-tilille kun S-tili satuttiin avaamaan seurusteluaikana ja yhteisten päivittäistavaraostosten bonukset voi ihan loogisesti olla yhteisessä päivittäistavaraostos-käytössä. Koska yhteisten kulujen jakaminen ei edellytä yhteisiä rahoja tai tilejä.

Mutta mikä syvimmän rakkauden osoitus on vaivautua avaamaan yhteinen pankkitili? Sehän vain vaieuttaa elämää ja kirjanpitoa. Meillä on yritystilit, käyttötilit, sijoittelutilit ja verotilit ja taloudenhoito on näin älyttömän selkeää. Meillä ei ole ikinä riitaa rahasta vaikka joskuks seurustelun alkuvaiheessa sitä ei kummallakaan ollut. Yhteinen tili tarkoittaisi, ettemme voisi tehdä yksilöllisiä rahankäyttösuunnitelmia vaan puolisoa olisi tiedotettava ja vaivattava jos millä laskelmilla ja vaikka raha kaikeen riittäisi, aiheuttaisi se kirjanpito-ongelmia ja väärinkäsityksiä, ainakin meillä.

Eli kukin tehköön niinkuin hyvältä tuntuu omassa suhteessaan ja tilanteessaan. En välttämättä suosittele yhteisen tilin avaamista kuitenkaan, ihan selkeyden ja hahmottamisen vuoksi.

Vierailija
37/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tyttöystävän  kanssa omat asunnot. Näin on paljon parempi elää. Ei tarvi riidellä laskuista ja rahasta. Muutenkin tienaan kaksi kertaa enemmän kuin se, niin en suostuisi yhteisiin rahoihin. Persaukisten juttu vaatia edes yhteisiä rahoja. Olen kerran ollut suhteessa asunut yhdessä missä minä olin tulojen takia päämaksaja 90% kaikesta. Aina oli riitaa rahasta ja exäkin ehdotti yhteisiä rahoja. Sit vasta mu kanssa on yhteiset rahat, kun tuloero noin 400e eikä 2400e

No, minä tienaan bruttona noin 1600 eli vähän, enkä ikinä ehdottaisi yhteisiä rahoja. Juuri siksi, etten halua loisia toisen rahoilla.

Vierailija
38/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lapsuudenkodissani mihin yhteiset tilit johtavat. Toivoin vanhempieni eroa 10-vuotiaasta eteenpäin.

En ikinä, ikinä milloinkaan suostuisi yhteisiin tileihin. En näe siinä kertakaikkiaan järjen hiventäkään. Oman mieheni kanssa meillä on ihan omat rahat ja tilit, mutta ei toki erillisiä hyllyjä jääkaapissa. Se olisi hankalaa.

Vierailija
39/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten taas nämä, joilla on yksi yhteinen tili itkevät, että mies on taas ostanut kaikilla rahoilla kaljaa tai Volvoon uudet iskunvaimentimet. Vaihtoehtoisesti mies itkee, että vaimo tuhlasi viimeiset rahat lapsen talvihaalariin ja sumbakurssiin.

Helpointa elämä on niillä, joilla on kolme tiliä; yksi yhteinen ja kaksi omaa.

Yhteisellä tilillä rahat yhteisiin menoihin ja omilla tileillä rahat omiin menoihin, eikä kenenkään tarvitse koskaan pahoittaa mieltään kenenkään rahan käytöstä tai käyttämättömyydestä.

Järkevät ihmiset osaavat yleensä keskustella isommista hankinnoista etukäteen, ettei tuollaisia yllätyksiä tapahdu. Henkisesti keskenkasvuisten liitot ovat tietysti asia erikseen.

Vierailija
40/85 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tapaus jossa nainen joutuu soittamaan miehelle kaupan kassalta että laittaa rahaa tilille kuulostaa kyllä niin käsittämättömältä että huh.

Joillakin toimii paremmin yhteinen tili, joillakin erilliset tilit. Meillä on sekä yhteinen tili, jolta hoidetaan pakolliset menot sekä omat tilit. Kumpikin on onneksi siinä mielessä samanlainen rahankäyttäjä (tulotkin on tosin kummallakin hyvät) että elää varojen mukaan eikä kaikki mitä tulee mene samantien vaan säästöönkin jää rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi