Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Vienna, oliko sulla oireita noissa sisäsynnytin tulehduksissa? Luin joskus et voi olla oireettomana kans semmonen? Tsemppiä hirveesti, ikävää toi stressi ja ahdistus kun ei varmaksi tiedä jotain. ❤️
Esikoista yritetty 05/19 asti. N23/M24
Helmi4:
Viimetalvella oli viimeisin, joka 3. Kerralla ollut alavatsakipua, olen huomannut sen olevan ehkä vain oikealla puolella mikä voisi viitata siihen ettei vasen munatorvi olisi vahingoittunut (?), vetistä pahanhajuista vuotoa ja kuukautiset jäivät tulematta. Hoidin kuukaudessa tulehdukset eli ne eivät ehtineet "muhia" sen kauempaa. Mutta kipu ei taida olla kovin hyvä merkki eikä aika välttämättä katso sitä onko vahinko jo tapahtunut.
Luulisi että noilla perusteilla pääsisi sinne tutkimuksiin!
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ebm-gu…
Muistaakseni tuossa tai jossain muussa sanottiin että varsinkin jos on toistuvasti sairastanut tulehduksen, kannattaa tutkimuksiin hakeutua jo raskautta suunnitellessa.
19v | Raskaana
Täällä oli aiheesta myös mielenkiintoista tietoa, https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/alkuperaistutkimukset/hedelmallis…
Ups, se olikin täältä, ei tieteellistä tekstiä mutta uskon että ihan paikkaansa pitävää:
https://www.huonoaiti.fi/nain-pitaa-harrastaa-seksia-jos-haluaa-lapsia/
"Jos taas teillä on ikää tai terveysongelmia, voitte hakeutua tutkimuksiin puolen vuoden jälkeen. Mikäli kuvioissa on endometrioosia tai sairastettuja sukupuolitauteja, voi tutkimuksiin hakeutua jo raskautta suunniteltaessa."
Ei voi kuin toivoa parasta niin tutkimuksiin pääsyn kanssa kuin oman terveydellisen tilankin. Kiitos tsempeistä, arvostan niitä todella paljon tällaisessa vaikeassa tilanteessa. ❤😊
19v | Raskaana
Vienna, toivotaan parasta että munatorvet olisivat säilyneet vahingoitta. Varmasti helpottaa oloa kun pääset lääkärille juttelemaan ja tutkimuksiin! Ja jos olisi niin ikävästi, että munajohtimissa olisi jotain niin onneksi on ivf mahdollisuutena ja Suomessa huippu lääkärit ja hoidot. Olen itse myös stressannut että onko itsellä "tuubat auki" mutta en ole vielä aukiolotutkimukseen asti mennyt. Luultavasti keväällä sekin sit edessä jos ei tärppää ennen sitä.
Esikoista yritetty 05/19 asti. N23/M24
Täällä menossa kp 32/28-30 eikä menkkoja näy, mutta raskaustesti on puhdasta negaa... Mitähän tässä aattelis. Fertility friend ehdottelee et ovulaatio ois tapahtunut myöhemmin, mut ihan ajallaan oli selvät ovis tuntemukset ja ovisplussa ja tästä laskien nyt olis jo dpo 16. Maanantaina oli kuukautismaisia tuntemuksia alavatsalla ja olin varma että kuukautiset alkaa ajallaan, mutta nyt tuntemukset katosivatkin. Talletteluja oli oletetun ovulaation aikaan runsaasti, joten jos ovulaatio on ollut myöhemmin niin en usko että siittiöt on sinne asti selvinneet.
Hävisi teksti.
Täällä myös hämmentyneet tunnelmat. Olotila vaihtelee, välillä menkkamaisia kipuja mutta ne loppuvat nopeasti. Valkovuoto on runsasta. Rinnat herkkinä, mutta ei kipeät. Mieliala heittelee itkusta nauruun hetkessä. Alamaha pullottaa hassusti. Välillä normaali olotila, ei kipuka, ei kireyttä, ei turvotusta, ei mitään. Sitten muutaman tunnin päästä samat vaivat tai ärsykkeet palaavat. Toiveissa vielä on saada plussa tässä kierrossa 🥰
Viuhkelis, jospa se kuitenkin olisi raskaus? Itsellä näky testissä raskaudet tosi myöhään oletetun ovulaatiopäivän kohdasta laskettuna, menkat oli yleensä 2-3vk myöhässä.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Täällä saatiin aamulla maailman paras joululahja, kun testiin piirtyi vahva PLUSSA ❤️
Villahuivi, toivotaan parasta että meillä molemmilla vielä plussaisi!
Sohwi, valtavan isot onnittelut! Paras joululahja teille ❤️
Sohwi, ihana uutinen! Valtavasti onnea ja tarrasukkia matkaan ❤
Yritin aatonaattona pari kertaa kirjoittaa pitkänkin viestin, mutta se katosi, turhauduin ja jatkoin sitten joulutouhuja. Kiitos kaikille myötätuntoisille ❤ Täällä kaikki hyvin, rakkautta, hellyyttä, läheisyyttä ja rakastelua jouluaatto täynnä. (Vaikka vauvaprojektin kannalta ei ollutkaan enää vauvansiemenillä merkitystä 2 päivää ovulaation jälkeen).
Ollaan aika erilaisia riitatilanteissa miehen kanssa, molemmat omalla tavallaan jääräpäitä... Ollaan kyllä naurettukin asialle, että toivottavasti meidän mahdolliset tulevat lapset perisi ennemmin mun kärsivällisyyden kuin mieheni äkkipikaisuuden 😁 vaikka sillä joka mun pitkän pinnan katkasee, ei sit ehkä oo hetkeen hauskaa... 🙈
Oon nyt yrittäny asennoitua tähän "hukkaan menevään" kiertoon siten, että jännä nähdä kuinka kroppa toimii kun tietää että raskausmahdollisuus on pyöreä nolla. Kuinka oireeton olo ja mitkä mielialat tästä kuukautisten alkuun. Saa hyvää vertailukelpoista tietoa itsestään seuraavia kiertoja ajatellen 😅 aina pitää löytää kaikesta jotain positiivista.
Sohwi💕
Täällä odotetaan menkkoja alkavaksi, ei mitään oloja😕
Sohwi kirjoitti:
Täällä saatiin aamulla maailman paras joululahja, kun testiin piirtyi vahva PLUSSA ❤️
Sohvi, onnea!!! 💖💖💖💖
Tähtitaivas☆
Helmi4:
Ilmeisesti minulla onkin ollut vain kerran tuo sisäsynnytintulehdus eli PID. Lääketieteellisissä luvuissa PID aiheutti lapsettomuutta 1% sadasta %, ja silloinkin vain hoitamattomana. Nykyisin lääkitys on niin tehokasta että lapsettomuus on vähentynyt varsinkin kun tulehdukset hoidetaan ajoissa. Itse hoisin ajoissa ja tehosi heti. Eli en usko että vaurioita olisi välttämättä ehtinytkään tapahtua. Asioita liioitellaan usein koska se on mediaseksistä ja monilla ihmisillä on väärät luulot.
19v | Raskaana
Paljon onnea Sohwi parhaasta joululahjasta, toivotaan että kaikki menee hyvin😍
Onko mitään oireita/uusia tuntemuksia tullut?
Villahuivi ja Viuhkelis, peukut pystyssä jotta plussat ois tulossa😊
Täällä odotetusti alkoi yk3 ja kp1, uuteen vuoteen toiveikkaana siis. Rauhallista Joulua kaikille! 😊
35v/37v, esikoinen toiveissa
Lily84 kirjoitti:
Villahuivi ja Viuhkelis, peukut pystyssä jotta plussat ois tulossa😊
Täällä odotetusti alkoi yk3 ja kp1, uuteen vuoteen toiveikkaana siis. Rauhallista Joulua kaikille! 😊
Kiitos! Eikö ole mukava, kun on toiveet korkealla ensi vuodeksi? Itse koen sen positiivisena asiana, vaikka näin vuoden lopussa kyllä myös ahdistaakin ettei tämän vuoden toive vauvasta toteutunut. Mutta niin kauan on toivoa, kun on elämää. Lily84, ihanaa tulevaa vuotta sinulle ja puolisollesi sekä plussatuulta voimakkaana ❤
Kiitos onnitteluista. Plussa oli kyllä pieni shokki, koska en kuvitellut todellakaan, että näin voi tapahtua vielä tämän vuoden puolella. Oltiin kuitenkin aloittamassa hoidot tulevassa kierrossa. Takaraivossa jyskyttää edelliset keskenmenot, mutta yritän nyt olla positiivisin mielin ja mennä päivä kerrallaan.
Lily84, muutamana yönä olen herännyt aamuyöllä aivan järkyttävään nälkään, mikä on kyllä täysin uusi juttu. Maha on turvoksissa eikä auta vaikka kuinka yrittää vetää sisään, saattaa myös johtua joulusta, kuka tieää😃 Alamahan vihlaisuja on myös ollut.
Tsemppiä teille yrittämiseen! Toivon teille plussaa jo heti alkuvuodesta 😊
kirjoittelin viimeviikon tiistaina huonosta olosta yms oireista, jotka kotiinpäästyäni puhkesi oletetuksi noroksi.. kesti 6 päivää hirveä vatsatauti ja kuume😐 menkat ei oo edelleenkään alkanu.. tänään taitaa olla kp 53/35.. voisin taas aamulla tehdä rt, tiedän kyllä jo nyt sen olevan nega🤔 pitää nyt joulun jälkeen varata aika lääkärille et saisin taas primolutit kiertoa ojentamaan🙄
19v molemmat, esikoinen haaveissa, mukana kulkee PCO ja takana yksi kemiallinen tosi vahvoilla oireilla
Miksi se aina yötä vasten alkaa ahdistaan ja epäilyttään tämä vauvatoiveen toteutumatomuus? 🙄😔 tuntuu että elämä on tosi vaativaa tällä hetkellä ja koen, ettei minun voimavaroja tueta mistään suunnalta. Kuitenkin onnentunnetta ja iloa saman päivän aikana ollut, tuntuu vaikealle nämä illat...
Sohwi, isot onnittelut! Mahtava ajoitus. 😃😍 Huomaan, että nämä, missä yritys kestänyt jo vähän pidempään, tekee oikein erityisen iloiseksi teidän toisten puolesta. 🤗
Mukava lukea Mesimarjankin tilanteen selviämisestä! ☺️ Ja ylipäänsä teidän kaikkien kirjoitteluja.
Kiitos Viennna ja Doshika vastauksista. Viennna, en ole siis varma oliko mun lääkäri oikeassa, että oviksen aikaan ei saisi käyttää. Siispä kysyin apteekista, kun piti käydä ostamassa ylläpitoa varten vielä kapseleita, ja siellä asiantuntija ei osannut keksiä haittaa, muttei osannut vastata mitään varmaakaan. Oli kuitenkin enemmän sitä mieltä, että mitä haittaa niistä olisi. Itse mietin, että tuotteesta riippuen vois vaikuttaa esim. siittiöiden liikkumiseen. Viimeksi ostin eri tuotetta, joka oli niin voidemaista, että sellaiseen tahnaan siittiöiden vois kuvitella jäävän jopa jumiin. 🙄 Mutta en tosiaan tiedä mikä olisi oikein, itse en uskalla ottaa riskejä ja olen oviksen aikaan mahd.kauan käyttämättä. Tässä kuussa, kun uusiutu tuo ph epätasapaino, se oli vain 2 tai 3 päivää. Ei voi mitään. 😬
Doshika, jos tuo sun terolut-määrä auttaa tiputteluun, ei voi olla kovin huono ainakaan. ☺️
Täällä dpo11, kp25 ja uskomatonta: ei vieläkään tiputtelua! Enkä syö ees Teroluteja tässä kuussa. Taitaa kolmen (?) kuukauden rautalisä todellakin alkaa vaikuttaa! ☺️ La tai su, todennäköisesti su, alkaa menkat, joten ehtiihän tuo tässä vielä alkaa. Kiitollinen kuitenkin siitä, että tässä kuussa ei alkanut jo dpo8 tai 9, kuten useimmiten.
Voimia kovasti kaikille raskaisiin ja surullisiinkin tunnelmiin, itsellekin niitä tähän joulun aikaan mahtui. Aion suunnatakin kohtapuoliin reippaalle kävelylle, että jaksaa sitten paremmin taas. Voimahalaukset kaikille. 🎆✨💜
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

Ajatukset ovat nyt olleet ihan sekaisin, tiedän ettei toivoa saisi menettää sillä enhän minä sisuksiini nää, eli en voi tietää varmaksi onko jokin vialla vai ei. Koitan siis rauhoittaa mieleni (taas 🙄).
Tämä asia olisi hyvä saada päätökseen ihan mielenterveytenikin kannalta. Olen ollut ihan stressaantunut, masentunut ja pakkomielteinen tämän takia, lukenut kaikkia tutkimuksia asiaan liittyen ja järkyttynyt, haluaisin vaan siihen aukiolotutkimukseen. Syytkin on painavat joten toivon että pääsisin.
Tuntuu vain että tuhlaan aikaa yrittämällä "turhaan" jos putket on tukossa ja joku tulehdus siihen päälle. Ihan hirveä olo! En saa mielenrauhaa. 🥺
^ tuossahan tiivistyy hyvin ajatuksien sekavuus. 😅
|
19v | Raskaana