Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Millä te mittaatte noita lämpöjä?
ja onko suosituksia, kannattaako ovulaatiota tikuttaa ja millä?
Täällä kp14/28-30, mahdollisesti ovulaatio alkamassa mutta vielä ei edellisten kuukausien tapaan nippaile mahasta.
itse 36, mies 35, yk4, ensimmäinen toiveissa
36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21
Tässä kuvassa tämän kierron lämmöt. En ole joka pv mitannut, koska olin kipeänä kp10 ( lämpö 35.7) - kp17, jolloin seuraavana aamuna lämpöä oli 34.5. Kaavin alimmay lämmöt on 34.0, ja joskus vuonna 2012 olen viimeksi mitannut koko kuukauden, tuolloin 34 oli aamulämpö. Kaavion sydän merkki tarkoittaa yhdyntää, alareunan päivät kalenteripäiviä ja yläreunan päivät kierron päiviä.
34.0-34.0-34.3-34.2-34.5-34.1-35.1-35.2, lämmöt kutattu klo 8 aamulla. Tuo 34.0 mittaukset tosin ilman riittävää unimäärää. Minulle kuumeen raja on 37.0 ja silloin oon ihan petipotilas.
Verta tihkuaa jälleen. Itkettää ja ärsyttää.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
mustelidae:
Meillä on käytössä hedelmällisyystietokone Pearly, joka perustuu peruslämmönmittaukseen. Laite näyttää ovulaation, raskauden ja oletetun kuukautisten alkamispäivän, sillä voi seurata omaa kiertoa tosi helposti. Jos haluaa päästä halvemmalla niin suosittelen tarkkaa lämpömittaria, Pearlyn mittari laitetaan kielen alle. Sitten vaan lataat jonkun sovellulsen vaikka kännykkään mihin kirjaat ylös lämmöt ja se näyttää käyrät taulukossa.
Yritin kerran tikuttaa ovulaatiota RFSU:lla, mutta en saanut vahvistusta vaikka lämmön mukaan ovuloin, en muista käytinkö niitä silti ihan täsmälleen oikein, taisin testata ennen ovista. 😆
No itse olen kokenut lämmönmittailun ja tikuttamisen varsin stressaavana, joten aion jättää semmoiset kokonaan pois jos en nyt olekaan raskaana. Mutta kannattaa noita nyt ensalkuun kokeilla niin pääset jyvälle kierrostasi tarkemmin! 😊
19v | Raskaana
Apua!! Vessassa äsken paperiin jäi ruskeaa tuhruvuotoa ja pönttöönkin. Minulla ei ennen kuukautisia tule semmoista, vaan ne alkavat aina kirkkaanpunaisella vuodolla. Kunpa ei nyt vaan kielisi kuukautisista!!! Olispa tää jotain alkuraskauden vuotoa, nyt on ollut tässä kuussa niin vahvat oireet etten voi uskoa jos alkaa verta vuotamaan solkenaan! 😩
Voi p*rkele nyt näitä oireita, menen ihan sekaisin tässä kun tämmöisiä ei ennen ole ollut 😢
19v | Raskaana
Kertokaas joku kannattaako minun tehdä RFSU:n testaa varhain -testi illalla jos vaikka pidättelisin nyt loppupäivän? Olisiko tulos luotettava jos ei ole aamuvirtsasta? Olen niiiin hätähousu mutta en oikeasti pysty keskittymään tällä hetkellä mihinkään muuhun kuin tähän tilanteeseen!! 🥺
19v | Raskaana
Nyt sitten tarttui sormeen veripisara, eli varmaan menkat alkamassa...just joo, olin niin toiveikas tämän kierron suhteen mutta pettyä taidan pahemman kerran...päivitän tilannetta tänne vielä myöhemmin, että alkoivatko.
19v | Raskaana
Sieltähän ne kuukautiset alkoivat. Ei tarvinnut paljoa arvailla kun pönttö ihan veressä.
Koitan pysyä positiivisena vaikka paljon harmittaakin. Ensikuussa ei ainakaan tule olemaan tällaista stressiä, ei tarvitse kytätä lämpötiloja, en ala tekemään raskaustestejä, en kyttää oireita enkä ovulaatiota. Olemme suunnitelleet myös jotain minilomaa uudenvuoden jälkeen, joten ehkä tärpin mahdollisuudetkin kasvavat kun ottaa ihan rennosti ja vähän lomailee. Saatan myös vähentää tänne kirjoittelua, kun en aio seurata omaa tilannettani enää yhtä aktiivisesti.
Nyt käynnistyy Yk 5.
19v | Raskaana
Ko 2......
Letrot aloitan....kohti uutta plussaa, jospa ois ihan pysyvää laatua tällä kertaa!!😘
Ihan kaikille tänne toivon plussaa ja hyvää Joulua, sekä Uutta vuotta 2020!!💥💥💥
T. Tähti 46v., 3v. esikko💕
yritystä 2-vuotta, haavissa yksi kemiallinen
Tähtitaivas☆
Viennna, ompa harmi nuo menkat! 😔
Tähti, plussatuulta letrokiertoon!
Täällä mieliala tosi pohjamudissa. Järkyttäviä kipuja, holovaamalla tulevaa valkovuotoa jossa seassa pieniä veripisaroita, itkuherkkyyttä, ahdistuneisuutta... ja kiehuntapistettä! Tekisi mieli huutaa ja raivota, mutta kun ei se auta.
Vienna, tunnen tuskasi! Täällä menossa dpo 10, ja lämmöt lähti laskuun... Nyt kyllä kun illasta mittailin niin voisi ehkä ollakin vain hetkellinen notkahdus, mutta mitään raskauteen viittaavia oireita ei ole niin en jaksa uskoa. Testi näytti tänä aamuna puhdasta negaa. Aamulla ajattelin että en varmasti testaa ennen kuin menkat ovat myöhässä tämän aamun pettymyksen jälkeen, mutta todennäköisesti jo huomenaamulla on liuskat esillä...
Menee kyllä ihan järkyttäväksi tämä jännittäminen ja stressaaminen, en ole koko viikkoon nukkunut kunnolla kun heräilen koko ajan että joko on aamu ja mitä lämmöt on :/ Varmasti tää heräileminenki vaikuttaa, kun ennen mittaustahan piti olla unta yhtäjaksoisesti useampi tunti.
Villahuivi, poikkeava vuoto + kivut niin on syytä muistaa kohdunulkoisen raskauden mahdollisuus, jos siitä herää pienintäkään epäilyä niin tekisin testin ja hakeutuisin tarv. lääkäriin.
25/29v, kp 26/30, dpo 10, yk1, 1.
Viuhkelis:
En suosittele lämmön mittaamista muulloin kuin aamulla ennen sängystä nousemista, sillä lämpö on ihan eri illalla kuin aamulla, joten tulokseen ei voi luottaa. Sen sijaan suosittelisin ottamaan tosi rennosti ja vaikka se vaikeaa onkin, kaikki tuo mittailu ja testailu vei ainakin minulta mehut aivan täysin.
Siskoni kertoi saaneensa tärpit hotellilomilla. Eli stressillä on suuri rooli raskautumisessa! Vaikeaa sitä on hallita, mutta kannattaa aina yrittää. Nyt näin 4 kk stressamisen jälkeen aion hyvillä mielin lakata ajattelemasta raskautta liikaa. Tulee kun on tullakseen. Uskon että tulee nopeammin nyt kun höllää! 🙂
Ymmärrän myös hyvin, että stressaamista on vaikea lopettaa jos on pitkään yrittänyt tai hedelmällisyydessä ongelmia. Itsellänikin saattaa olla. Toivon silti että meistä jokainen saa seuraavan vuoden aikana raskauden aluilleen. 🥰
19v | Raskaana
Viuhkelis kirjoitti:
Villahuivi, poikkeava vuoto + kivut niin on syytä muistaa kohdunulkoisen raskauden mahdollisuus, jos siitä herää pienintäkään epäilyä niin tekisin testin ja hakeutuisin tarv. lääkäriin.
Totta. Mutta kun vuotoa ei taas tule 🤔🙄 ensin tulee liman joukossa verirantuja, sitten ei vuorokauteen mitään. Ja taas tulee paperiin hailakanoranssia valkovuotoa, sitten ei mitään moneen tuntiin, kunnes taas jää pisara punaista verta ja ei muuta. Kivut on samanlaisia kuin menkkakivut, joten seurailen. Mutta hermot on mennyt, kiukkuon kova ja pieniki takaisku saa itkemään. Huomaa, että stressaa tämä homma aivan valtavasti.
Mien saisin ajatukset jonnekin aivan muuhun?
Voimia sinne kovasti naiset! Niin pettymysten käsittelyyn kuin ikäviin oireisiinkin. 😕💚
Jos helpottaa, niin stressi vaikuttaa raskautumiseen ilmeisesti vasta stressin ollessa niin voimakasta, että menkat ei tule. Tai, että menkat häiriintyy muuten kovasti. Näin ainakin eräs suomalainen asiantuntijalääkäri sanoi yhdessä haastattelussaan. Oman jaksamisen vuoksi tosin kannattaa totta kai opetella stressinhallintaa. Tuo lämpöjen mittailu on vain suuntaa antava menetelmä, ei täysin luotettava. Joillain jopa laskee lämpö ja silti ovat raskaana ja niin edespäin. Nousee ehkä myöhemmin tai ei ole sen korkeammalla kuin yleensäkään. Tästä syystä ite suhtaudun lähinnä mielenkiinnolla vain, olisiko sellainen lähestymistapa opeteltavissa? Taikka sitten juurikin jättää koko mittailu sikseen, jos tuntuu liialta.
Mustelidae, mä mittaan apteekin omalla noin 6 euron digitaalisella mittarilla, vaginaalisesti, joka aamu 6.30, minkä jälkeen merkkaan lämmön puhelimen Fertility friend-sovellukseen. Siitä laitoin kuvankin tänään. Toki sovellus paljon monipuolisempi, kuva vain kuukauden chartista.
Dpo4, kp19/28(?)
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Villahuivi kirjoitti:
Viuhkelis kirjoitti:
Totta. Mutta kun vuotoa ei taas tule 🤔🙄 ensin tulee liman joukossa verirantuja, sitten ei vuorokauteen mitään. Ja taas tulee paperiin hailakanoranssia valkovuotoa, sitten ei mitään moneen tuntiin, kunnes taas jää pisara punaista verta ja ei muuta. Kivut on samanlaisia kuin menkkakivut, joten seurailen. Mutta hermot on mennyt, kiukkuon kova ja pieniki takaisku saa itkemään. Huomaa, että stressaa tämä homma aivan valtavasti.
Mien saisin ajatukset jonnekin aivan muuhun?
Kuulostaa erikoiselta. Voisko kuitenkin olla kyse kiinnittymisvuodosta? 🤔
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Vienna: Olisikin takana pitkä yritys tai joku muu ongelma, mutta nyt on huikea yk1 ja tää stressaaminen tuntuu ihan naurettavalta.. Jostain alitajunnasta kaivautuu tämmönen, en siis koe varsinaisesti stressaavani mut huomaan stressin kuitenkin just huonoista yöunista. Ja joo lämpöjen mittaaminen on mulle ihan uus juttu, oon nyt mielenkiinnosta mittaillu vähän pitikin päivää et miten reagoi. Mulla kuitenkin ihan perus kaupan kuumemittari et eihän tuota voi kovin luotettavana pitää :D Tänänkin aamuna peräkkäiset mittaukset viahteli 35.9-36.5... Yleensä ei kyllä näin paljon ole ollut vaihtelua ja siksi vähän ihmettelinkin ja mittasin useamman kerran. Jospa nyt saisi joulusta muuta ajateltavaa.
SiBi kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta. Voisko kuitenkin olla kyse kiinnittymisvuodosta? 🤔
Erikoista tämä onkin! Jopa minulle, jolle melkein kaikki on koettu menkkojen suhteen..
Kiinnittymisvuodosta en tiedä. Sen näkee vasta kun menkat alkaa, tai ne on reippaasti myöhässä jotta viitsin testata, että mitä vuoto on. Tuntuu vain ikävälle kun juilii koko ajan
Ja välillä valkovuoto on niin runsasta, että tulee tunne housuun pissaamisesta 🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️
Viennna: Voi harmi! Stressaamattomuus ja mittailemisen jättäminen kuulostaa ihan hyvältä ratkaisulta. ☺️
Täällä odottelen lauantaita, jolloin pitäisi olla dpo 12 ja teen testin joulua varten. Kuukautisten oletettu alkamisaika olisi maanantaina. Kuukautistyyppisiä vatsaoireita on ollut, mutta olen vakaasti kieltänyt itseäni ajattelemasta niistä mitään, koska en halua pettyä.
Jännittää enkä jaksaisi millään enää odottaa.
31/30, kp 25/28, dpo 10
Niin ja toivottavasti Villahuivin oirelle tulee joku selitys!
Pingu kirjoitti:
Kuukautistyyppisiä vatsaoireita on ollut, mutta olen vakaasti kieltänyt itseäni ajattelemasta niistä mitään, koska en halua pettyä.
Tämä! Kieltää itseltään kaikenlaiset oireet pettymyksen pelossa. Saapa nähdä mitä tästä tulee.
Tsemppiä ja voimakasta plussatuulta, Pingu!
Viennnakin laittoi kuvan lämmöistä, mielenkiintoista! 😃🤭 Tässä omani, missä poikkeuksena ennen ovista tuo yksi nousu 37 asteeseen, kun olin kipeänä. Kaikilla ei dippaa lämpö alas ennen ovista. Mulla ei. Oviksen sanotaan tapahtuneen, kun seuraavana päivänä lämpö nousee selkeästi, vähintään 0,2 astetta. Missä ajassa Villahuivi sun lämmöt nousi? Selkeä nousuhan sulla on, mikä viittaisi oviksen jo menneen. 🤗
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.