Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Mureke, luulen että ultrasta saa aina kuvat mukaan. Määrä riippuu varmaan ultraajasta, me saatiin ekasta varmaan 5-6 kuvaa ja nyt 3. Vaikka eipä tuossa 6+0 hirveästi kuviin nähtävää ollut 😹
Kerttu-Inkerille voimia rutkasti ❤
Pääseekö Kanelipulla varhaisultraan julkiselle vai varasitko yksityisen? Mun tekis mieli mennä vielä ennen joulua, jotta uskaltaisi jouluna omalle äidille kertoa... nyt kerrottiin jo appivanhemmille, mutta mun äidille tää ois ensimmäinen lapsenlapsi ja otti keskenmenon aika raskaasti, enkä halua nyt kertoa liian aikaisin.. Np-ultraa en halua odottaa, mutta jos kävisi ennen joulua vielä yksityisellä varhaisultrassa niin viikkoja olisi kuitenkin enemmän kuin viimeksi 🤔 Ehkä se on 200e hukkaan heitettyä rahaa, mutta toisaalta rauhottaisi se omaa mieltä...
Marsu1987
En vielä tiedä pääsenkö lähetteellä ultraan vai mennäänkö yksityiselle. Asun ulkomailla, niin täällä asiat menevät hieman eri tavalla kuin Suomessa ja lähetteellä ultraan pääseminen on helpompaa varsinkin näiden keskenmenojen jälkeen. Eikä se yksityisen ultrakaan maksa kuin reilu 100€. En ole uskaltanut ilmoittaa vielä raskaudestani lääkärilleni enkä aiokaan ilmoittaa ennen joulua. En jaksa taas perua aikoja, niin teen sen heti tammikuun alussa.
Minulla olisi viikon päästä torstaina ehkä 6+0 (ovulaatiosta laskettuna, kun en km vuodosta laskettuna ei ole luotettava laskea) ja mietin että onko mitään järkeä jos käyn jo silloin ultrassa? Onko kukaan tuossa vaiheessa kuullut sydänäänet?
Noni,
Ferritiini on 10! Nyt odotellaan lääkärin soittoa että mitä tehdään.
Osaatteko sanoa onko raskautuminen mahdollista noin alhaisella ferritiinilla?
Huolestunut jos rauta-arvojen korjaamiseen menee vuosi tai päälle!
Tsemppiä viikkoon!
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Kiiltotähti kirjoitti:
Noni,
Ferritiini on 10! Nyt odotellaan lääkärin soittoa että mitä tehdään.Osaatteko sanoa onko raskautuminen mahdollista noin alhaisella ferritiinilla?
Huolestunut jos rauta-arvojen korjaamiseen menee vuosi tai päälle!
Tsemppiä viikkoon!
Ystävälläni ferritiini oli 3, tuli raskaaksi. Ferritiinillä ei varsinaista merkitystä ole raskautumiseen, MUTTA se voi vaikeuttaa raskauden alkua jos matalan rautavaraston vuoksi hormonitoiminta on sekaisin. Mm. Kilpirauhanen vaatii rautaa toimiakseen oikein. Ja epätasapainossa oleva kilpirauhanen aiheuttaa kuukatishäiriöitä.
Ferritiinin mataluudella on merkiystä vauvan rautavaraston muodostumiseen. Sikiö ottaa kaiken äitinsä rautavarastosta, ja kaikki raskausaikana syödyt raudat meneekin vauvalle. Vauva myös tarvitsisi hyvän rautavaraston, jotta normaali kehitys symtymän jälkee sujuisi ongelmitta.
Odotat nyy lääkärin ohjeita. Vaadit että sinulle kirjataan diagnoosiksi raudanpuute ilman anemiaa (jos hb on hyvä). Jos lääkäri ei osaa asiaa, vaadi että pääset sellaiselle lääkärille, joka osaa asiansa, ompa se yksityinen tai julkinen. Missäpäin asutte? Helsinki-Turku akselilla on esim Tom Widenius, Esa Soppi ja useampi muu, joille kannattee hakeutua ellei omassa tk.ssa osata hoitaa.
Ja ei. Rautaa EI SYÖDÄ joka toinen päivä, vaan joka päivä. Jos yksi valmiste ei sovi, kokeillaan toista. Tsemppiä!
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Kanelipulla, mulla viime viikolla 5+6 (omien laskujen mukaan 6+0) ultrassa ja sydän löi vimmatusti❤
Villahuivi
Kiitos todella paljon kattavasta vastauksesta.
Onko niin kuitenkin että vauvalle ei ole vaaraa äidin matalasta Ferritiinistä, odotus aikana siis..?
Asun Helsingissä.
Suositellaanko nykyään tuota infuusiohoitoa?
Että voi ihminen olla pihalla, täytyy lisää tutkia asiaa.
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Kiiltotähti kirjoitti:
Villahuivi
Kiitos todella paljon kattavasta vastauksesta.
Onko niin kuitenkin että vauvalle ei ole vaaraa äidin matalasta Ferritiinistä, odotus aikana siis..?
Asun Helsingissä.
Suositellaanko nykyään tuota infuusiohoitoa?Että voi ihminen olla pihalla, täytyy lisää tutkia asiaa.
Sinun seuraavat tehtävät on:
1. Etsi lääkäri, joka on perehtynyt raudanpuutteeseen. Widenius ja Soppi on molemmat arvostettuja lääkäreitä.
2. Huolehdi että SYY raudanpuutteeseen tutkitaan. Muista mainita raskaustoive.
3. Huolehdi, että saat reseptin rautaan JA raudanpuutteesta diagnoosin sekä jatkoseurannat.
Infuusiota ei suositella suoranaisesti. Se riippuu potilaan kokonaistilanteesta, joskus se infuusio on parempi kuin tabletit ja joskus toisinpäin.
Vauvalle ON haittaa raudanpuutteesta. Tottakai, koska siitä on haittaa myös sinulle. Vauva kuitenkin ensisijaisesti ottaa sinulta kaiken raudan minkä vain daa, joten on tärkeää että rautavarastot on riittävät ennen raskautta!
Liity facen Raudanpuute ryhmään ja etsi sieltä lisätietoja. Ja oikeasti, hoidata itsesi!
Ihana kun täällä saa tietoa monesta asiasta ja niin että tälläinen tietämätönkin ymmärtää, selkokielellä👍kiitos Villahuivi💕 taidanpa itsekkin noita vaatia, varsinkin kun riesana on tuo kilpirauhasen vajaatoiminta.. Liikaa tuntuu joka paikassa tuijottavan pelkkään hemoglobiiniin.. Jos se on hyvä niin se riittää.
Tää on kyllä ihan mahtava palsta, kun kaikki jakaa tietonsa asiallisesti, eikä trollaten, niinkuin liian monella muulla palstalla. Eipä niitä niitä muista tule sen vuoksi luettuakaan muutamaa kommenttia pidemmälle.
Oon kyllä käynyt lukemassa kaikki kommentit, mutta päässyt tänne vasta 23.00 jälkeen, niin eipä ole pystynyt omia kommentteja kirjoittelemaan.
Tein r-testin huvikseni torstaina, kun ajattelin käyttää pois ne viimeset. Oltiin siis suunniteltu, että pidetään taukoa yrittämisestä pari kk. Mutta voi ihmettä, kun testiin tulikin melkein heti heti kaksi viivaa!! 😳😍
Hetken aika pysähtyi ja tunteet vaihteli ilosta ihmetyksen ja ees taas. Huh. Kerroin miehelle vasta illalla, kun lähdin töihin iltavuoroon ennen hänen tuloaan. Jännittää kuulemma. Ja kysyi, onko tää nyt 100% varmaa?
Lauantaina tein uuden testin ja se oli viimeinen kaapissa. Ja samantien piirtyi kaksi viivaa.
Mua on huimannut jonkin verran pari viikkoa ja su. se ei mennyt ohi ollenkaan, joten kävin päivystyksessä, kun tuntui että taju lähtee. Sain siinä samalla tietää, että EKG, verenpaine, hb ja kaikki veriarvot on todella hyviä. Ei mitään hätää. Huimaus johtui joko alkavasta raskaudesta tai sitten eräästä lääkkeestä jonka oon jättänyt ottamatta.🤷🏻♀️
Mutta täältä siis plussa-uutisia💕
Varasin neuvolan, joka menee myös pitkälle tammikuun puolelle ja omien laskujen mukaan nyt olisi TV 4+2, eli ihan just ja just menkat myöhässä, ja myöskin laskettu-aika elokuussa.
Joku kyseli saako 1. ultrasta kuvia mukaan, niin kyllä ainakin itse sain edellisissä rakkauksissa kaikista ultrista kuvat kotiin. (12vuotta sitten)
Jännittää. Myöskin täällä vessa käynnit pelottaa tavallaan... välillä tuntuu, että nyt tuli jotain housuun, mutta ainakin tähän asti se on ollut vain valkovuotoa.
Onnea munkin puolesta kaikille plussanneille ja tsemppiä piinailijoille. Ja jos on teille Ok niin jäisin tälle palstalle. En halua siirtyä täältä mihinkään, ennenkuin te muutkin siirrytte.
T: Varovasti onnellisena kohti joulua. ❤️
Olga Unelma 💕 ihania uutisia!! Jää tänne, kiva kuulla sinun kuulumisia jatkossakin!! Täällä siis sain ovulaatioplussan ja nyt illalla ei enää ollutkaan vahva vsan hyvin haalea.. Omituista😣 niin pöllämystynyt, miten en nyt yhtään tunne mun kroppaa!!!! Ärsyttää!!!! Viimeksi ovulaation aikaan plussa pysyi jokusen päivän, nytkö se on ohi alle vuorokaudessa. Meni intokin mihinkään talletteluihin, plääh..
Wow Villahuivi kiitos tuhannesti tietopaketista! Itse aion todella kyllä haastaa lääkäriä selvittämään miksi esim p-rauta oli viitearvojen alapuolella. Ja myös kilppariarvot haluan selvittää.
Mulla Letrozolit vetää mielen niin matalaksi että en tiedä enää onko tässä mitään järkeä 😅 on tosi vahva olo että meille ei vauvaa näiden avulla tuu, kaikki on ihan turhaa ja haluun vaan nukkua ja vältellä kaikkea ihmiskontaktia. Toki yritys oli välillä masentavaa ennen letrojakin mutta nyt tuntuu että mieli on kyllä ihan maassa. Kp 22/30 meneillään ja ei raskausoireita. Vielä yksi kierto letroja sitten pakko pitää tauko ennen perusteellisia tutkimuksia. Pakko antaa pääkopalle pieni tauko muuten tulen todellakin hulluksi. En kyllä ikinä arvannut että silloin kun alettiin yrittämään että tässä sitä vieläkin oltaisiin. Masentaa ja v*tuttaa 🙄
Sori kun jaan tätä negatiivista energiaa nyt, oli pakko päästä purkamaan 😅😅😅
Olga Unelma, ihania uutisia! Jää vain tänne, ja kerro kuulumisia edelleen! Valtavasti onnea ja tarrasukkia matkaan! ❤
Täällä sairastupalaisuus jatkuu. Silti en anna periksi, vaan talletteluja sopii nyt ola joka toiselle päivälle - saa nähä muten käy jos mies sairastuu... nyt ei kyllä ole edes painetta raskautua, kun en voi sairaana mennä vyöhyketerapiaan ja päivät hoitoon on mennyt. Eli tämä kierto on enemmän nautinnon kierto, eikä lapsentekoa...
Perustelkaa minulle, miksi aloittaisin terolut-kuurin? Nyt oikeesti pitää olla hyvät perustelut, kun oon vähän huono ottamaan mitään lääkettä tms... ja toisaalta tuntuu, että jotakin pitäisi tehdä kun vauvaa ei kuulu 🤔
Lääkäri soitti tänään.
En pääse infuusiohoitoon (eipä yllättänyt)
Hb on 127 (noussut 116->127, 1kk aikana).
Koska hb on hyvä nyt, niin lääkäri uskoo että rautalääkkeitä syömällä Ferritiini paranee myös, antoi ohjeeksi syödä 100mg 2x/pv.
6kk päästä labra kontrolli.
Kysyin että onko raskautuminen vaikeampaa alhaisella ferritiinilla ja lääkäri sanoi, ettei ole kuullut ainakaan tällaisesta.
Hän sanoi myös että on turvallista jatkaa lapsen yritystä koska hb nyt normaali.
Enpä tiedä mitä uskoa, mutta toivottavasti saan syötyä ilman suurempia vatsa ongelmia rautaa.
Villahuivi tai joku muu jolla asiasta tietämystä. Onko 200mg/pv turvallista syödä rautaa raskauden alkuvaiheessa? Ihan kun olisin jostain lukenut/ kuullut että ensimmäisen kolmanneksen jälkeen vasta, mutta eipä lääkäri tästä mitään ainakaan maininnut.
Olga Unelma
Onnea kovasti! Ihana uutinen++! :)
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Olga Unelma ihanaa! Mun mielestä ainakin on kuva kuulla näistä onnistumisistakin. Muistaa että toivoa on...
Vaikka olin kuinka asennoitunut niin että tässä kierrossa ei ollut kovinkaan suuria mahdollisuuksia onnistua, menkkojen ensimmäiset merkit (pientä tuhrua) ilmestyi tänään, ja kyllähän se silti vetää mielen matalaksi. Yk 9 vai 10 vai mikä se nyt on lähtee siis pian käyntiin. Paljon on kysymysmerkkejä, ehkä luteaalivaihe on liian lyhyt? Ehkä ferritiini on liian matala? FSH ainakin oli korkeahko, vaikka gyne sanoikin ettei kannata sitä tuijottaa. Mitään selkeää syytä ei vielä tähän asti ole löytynyt, mutta kyllähän tässä alkaa usko loppua kohta kun en ole edes koskaan saanut haamujen haamuja. Tuntuu ettei mun kroppa edes yritä!
Itkuksi vetää. Onneksi on ruokatauko, ehdin koota itseni ennen toimistoon paluuta.
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Kiiltotähti kirjoitti:
Lääkäri soitti tänään.
En pääse infuusiohoitoon (eipä yllättänyt)
Hb on 127 (noussut 116->127, 1kk aikana).
Koska hb on hyvä nyt, niin lääkäri uskoo että rautalääkkeitä syömällä Ferritiini paranee myös, antoi ohjeeksi syödä 100mg 2x/pv.
6kk päästä labra kontrolli.Kysyin että onko raskautuminen vaikeampaa alhaisella ferritiinilla ja lääkäri sanoi, ettei ole kuullut ainakaan tällaisesta.
Hän sanoi myös että on turvallista jatkaa lapsen yritystä koska hb nyt normaali.Enpä tiedä mitä uskoa, mutta toivottavasti saan syötyä ilman suurempia vatsa ongelmia rautaa.
Villahuivi tai joku muu jolla asiasta tietämystä. Onko 200mg/pv turvallista syödä rautaa raskauden alkuvaiheessa? Ihan kun olisin jostain lukenut/ kuullut että ensimmäisen kolmanneksen jälkeen vasta, mutta eipä lääkäri tästä mitään ainakaan maininnut.
Olga Unelma
Onnea kovasti! Ihana uutinen++! :)
Niin sinulla on joka tapauksessa anemia ja raudanpuute, eikä se anemia ole kunnolla korjaantunut, vaikka lääkäri muuta väitti.
200mg on turvallista. Tiedän ihmisiä jotka ovat raskauden alussa saaneet infuusion ja silti vauva on terve. Itse asiassa vauva on terveempi kuin tyhjillä rautavarastoilla raskauden läpi rämpineen äidin vauva. Itse syön vuotopäivinä 400mg, muutoin 200mg. Sairaana ollessa ei saa syödä ja kontrollia varten olisi hyvä pitää 2vk tauko.
Ferritiinin hyvä nousutahti on 5-10 yksikköä /kk, eli puolenvuoden päästä se pitäisi olla 45-70 sinulla. Muista että ne kontrollilabrat sisältää myös herkän CRP ja laskon! Ja saithan reseptin rautaan?
Kanelipulla, tottakai saapi kysyä. Joo eli tosiaan sain vahvan viivan raskaustestiin ja se ei haalentunut missään vaiheessa. Rinnat oli tosi kipeät, nännit eritoten ja menkkamaisia jomotuksia välillä sekä pientä pahoinvointia. Eli aivan niinkuin raskaana ollessakin. Onneksi kävin varhaisultrassa jatkossa aion mennä kyllä myös jos vielä plussan saan testiin.
Voiko vanhempien vaikeus saada lapsia jotenkin periytyä? Olen kuullut että vanhempani yrittivät siskoani myös yli vuoden ja väliin mahtui 12vuotta kunnes minä synnyin välissä heillä myös keskenmeno. Kaikkea sitä nyt vain pohtii....
Hei,
Voisinko liittyä mukaan? Olen 46-vuotias, esikko on 3-vuotias. Ollaan ihan tavallinen pariskunta ja toista lasta nyt toivotaan. Me ollaan yritetty jo 2-vuoden ajan, vielä ei ole tärpännyt. Ikä on varmaan liian korkea, mutta toiveetkin on yhä korkealla.
Nyt on dpo 10....kierron pituus 29/29.
Plussaa kaikille!!
Tähtitaivas☆
Kerttu-Inkeri, en tiedä periytyykö varsinaisesti, en siis ole genetiikan asiantuntija, mutta olettaisin että jossain määrin periytyy. Omassa suvussani on paljon naisia, siis serkkuja/siskoja/tätejä, joiden lasten saanti on ollut hyvin haasteellista. Lapsia ovat saaneet, mutta pisimmillään on odotettu yli 8v ensimmäistä. Ja kyllä, hoidot on osalla ollut taustalla, osalla ei. Siksi en osaa olla huolissani omasta reilusta 2v yrittämisestä.
Tähti, tervetuloa! Joukkoon mahtuu kyllä 😊
Täällä alkoi menkat ja samalla siis yk 7.