Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Lyhyt tähän väliin:
Marsulle kiitos vastauksesta. ❤️
Ja Sohwi, myös täällä käynnistyy viikon sisällä yk11. Kurkkaa esim.tämä linkki: https://felicitas.mehilainen.fi/hedelmallisyys/hedelmallisyysterveys/
Eli kyllä noille klinikoille voi mennä ihan hedelmällisyydestä juttelemaan ja sitä tutkituttamaan ja vielä suuremmalla syyllä, jos km saati 2 takana. Voimia ja kaikille muille myös!
Oman luteaalivaiheen pituus kannattaa koittaa kartoittaa. Jos ei ole ongelmia, luteaalivaiheen pitäis olla yleensä aina samanpituinen. Oviksen ajankohta taas vaihtelee ja alkukierto on se, joka voi sen takia vaihdella myös. Luteaalivaiheen pituuskin yksilöllistä. Mulla se näyttäs olevan 13, vaikka lääkäri sanoi, että tiputtelun vuoksi hieman vaikea tietää. Yli 10 pitäis olla, että ei oo liian lyhyt.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Voi Villahuivi.. toivoin kovasti teille plussaa! :(
Tààllà viivat ovistikuissa vielà ihan haaleita. Lauantaille ennustaa Flo tàrppipàivàà, mutta saa nàhdà jaksanko yli 12h tyòpàivàn jàlkeen silloin enàà yhtààn mitààn o_O. Tànàànkààn ei oikein tee mieli, vaikka edellisestà on jo useampi pàivà ja vuoto alkaa osoitella jotain hedelmàllisyyden merkkejà. Ei tàstà kuitenkaan taaskaan mitààn tulosta tule, joten miksi edes nàhdà niin kovasti vaivaa?
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Lily84, tervetuloa! Mukava saada omanki ikäluokan yrittäjiä joukkoon!
Portland, kiitos ❤ mennäänpä yhtä matkaa tämä kierto, sovitaanko että plussataanki tästä kierrosta?! 😊 olisi niin meidän vuoro, vaikka jokaiselle sen plussan toivookin!!
SiBi, kiitos ❤ on ihana huomata, että täällä oikeasti ollaan niin toisten puolella, toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Ihanaa viikonloppua sinulle, jospa se mielikin olisi aamulla parempi... toivotaan tärppiä, ja aamuksi himoja 🥰🤩
Sohwi, klinikalle saa mennä kaikki! Siltikin, vaikka on aiemmin raskautunut. Mekin ehkä joskus... ehkä.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Màkin oon muuten 84 syntynyt! :)
Kiitos tsempistà. Eikòhàn tàmà tàstà..
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
SiBi kirjoitti:
Màkin oon muuten 84 syntynyt! :)
Kiitos tsempistà. Eikòhàn tàmà tàstà..
Kyllä se siitä! Niin täälläkin pakko ajatella.
Hempeitä ja seksikkäitä romantiikkaviikonloppua jokaiselle!
GOldie kirjoitti:
Lyhyt tähän väliin:
Marsulle kiitos vastauksesta. ❤️
Ja Sohwi, myös täällä käynnistyy viikon sisällä yk11. Kurkkaa esim.tämä linkki: https://felicitas.mehilainen.fi/hedelmallisyys/hedelmallisyysterveys/
Eli kyllä noille klinikoille voi mennä ihan hedelmällisyydestä juttelemaan ja sitä tutkituttamaan ja vielä suuremmalla syyllä, jos km saati 2 takana. Voimia ja kaikille muille myös!
Oman luteaalivaiheen pituus kannattaa koittaa kartoittaa. Jos ei ole ongelmia, luteaalivaiheen pitäis olla yleensä aina samanpituinen. Oviksen ajankohta taas vaihtelee ja alkukierto on se, joka voi sen takia vaihdella myös. Luteaalivaiheen pituuskin yksilöllistä. Mulla se näyttäs olevan 13, vaikka lääkäri sanoi, että tiputtelun vuoksi hieman vaikea tietää. Yli 10 pitäis olla, että ei oo liian lyhyt.
Selitä tyhmälle, ja selitä pliiis yksinkertaisesti, miten sen lasken? Siis luteaalivaiheen. Itsellä kun menkat alkaa, ensin tulee n. 5-10ml /12h,ja sit alkaa ryminällä, niin että vuorokaudelle tulee yleensä se 50-80ml vuotoa (koko menkkojen saldona voi hyvinkin olla 250ml vuotoa). Ja kyllä, lasken vuorokaudet kuten muulloinkin, en sen mukaan mihin kellonaikaan menkat alkaa. Käytä vaikka minun kiertoa esimerkkinä 🤦🏻♀️
.
Kp1, klo 5.45 alkoi vuoto ja kuukupin laitoin silloin. Iltapäivään mennessä vuotoa 5ml, puoleen yöhön mennessä yht. 60ml.
Kp 2, tänään siis, vuotoa klo 00 - 07 välillä 40ml.
.
Viimeisimmät kierrot 3kk ajalta ka 36pv. Menkkojen ka 4-5pv. Ovulaatio ei oo tiedossa varmaksi, koska pcos antaa ovistestitki positiivisina vaikkei ovista ole.
Tyhmyydestä kyse ei ole laisinkaan, ei nää asiat niin simppeleitä ole. Oon ihmetellyt miksei tällaisia asioita opeteta tytöille jo koulun terveystiedon tunneilla. Mäkin olen vasta tänä vuonna opetellut näitä ja ylipäänsä, että miten kierto ees lasketaan. Vuosia elin ajatellen, että mulla on säännöllisempi kierto, 28pv, kuin mitä se oikeasti on (24-32pv vaihtelu). Ei noita arkeen keskittyessä vain ole huomannut. Luteaalivaiheen selvitin sovellusten ja testien avulla, mutta mulla tosiaan tiputtelu häiritsee sitä. Ensin luulin, että se on 11, mutta jos kerran kunnon vuoto vasta lasketaan, on se n. 13. Ei ole helppoa.
Mutta siis, tuo onkin kinkkisempi juttu, kun sen oviksen olis hahmotuttava, jotta luteaalivaiheen voi laskea. Kyselit tuolla aiemmin mitä kannattaa sanoa lääkärille mennessä, niin mietin, että voisitko sä kysyä voidaanko sun kiertoa kartoittaa sieltä tai gyneltä käsin? Silloin saisit kierron alussa verikokeet FSH, AMH, LH, prolaktiini ja ultralla katsoisivat ovulaatiota ja oviksen jälkeen sitten se progesteroni. En yhtään tiedä tehdäänkö näitä julkisella, mutta tuosta saisi kovasti tietoa jo. Jos testitkin näyttää aina positiivista, niin luulis, että olisit oikeutettukin kaiken tuon ajankin jälkeen, että saat sen kierron kartoituksen ja kaiken, mitä voisit tarvita. Mikä sun oma, tärkein tavoite on lääkärikäynnin suhteen? Sekin määrittelee mitä kannattaa puhua, mistä aloittaa.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Ehkä voisinkin kirjoitella vielä vähän. Alkuviikosta olin kirjoittanut pidemmän viestin, missä kommentoin ja tsemppailin ym.eikä sen julkaisu onnistunut, vaikka kuinka monesti yritin enkä edes tajunnut tallentaa mokomaa viestiä. Kovasti tekis mieli kommentoida taaskin, mutta nyt tuntuu, että omat voimavarat ei riitä siihen kaikkeen.
Perjantaissa mennään eikä vieläkään ole lääkäri soittanut, vaikka soittopyyntö oli maanantaille. Dpo12/ kp24. Tiputtelu alkoi toissa päivänä. Oon muuttanut omaa suhtautumista tähän koko raskauden yritykseen niin, että pidän perusoletuksena sen, että menkat alkaa. Keskityn arkeen enkä pidä tätä enää pääasiana. Ei olla luovutettu eikä luovuteta, eli lämpöjen mittailu jatkuu, testaan ja talletellaan ajoitetusti, mutta en enää tarkkaile oireita tms., koska tässä maaliskuusta asti sitä tehnyt ja huomannut, että joo, en ole raskaaksi tullut, mutta oireita on välillä kovastikin ja sitten on kiertoja, joissa oireita on vähemmän. Sekalaista touhua ja mulle, herkkä kun olen, liian raskasta. 😞 Toi Introvertikaalin lotto-vertaus oli jotenkin niin osuva, että siitä sain kimmokkeen alkaa ajatella, että yleensä ottaen menkat tulee ja that's it. Sitten jos tulee raskaus, se on jo todellinen onnenkantamoinen. Toivotaan sellaista meille kaikille täällä. ❤️
Villahuiville vielä, että en tiedä auttaisiko sua kohdunsuun säännöllinen tarkkailu? Miksei lämpöjenkin mittailu, tosin se voi olla kolmivuorotyöläiselle haastavaa. Mietin vain, kun kohdunsuu käsittääkseni aukeaa ovulaation ja kuukautisten aikaan ja muuten on kiinni, niin voisi siitäkin saada jotain osviittaa? Kovasti voimia ja tsemppiä sinne. ❤️
GOldie kirjoitti:
Villahuiville vielä, että en tiedä auttaisiko sua kohdunsuun säännöllinen tarkkailu? Miksei lämpöjenkin mittailu, tosin se voi olla kolmivuorotyöläiselle haastavaa. Mietin vain, kun kohdunsuu käsittääkseni aukeaa ovulaation ja kuukautisten aikaan ja muuten on kiinni, niin voisi siitäkin saada jotain osviittaa? Kovasti voimia ja tsemppiä sinne. ❤️
Siis kun nyt vasta opin sen mitä se valkovuoto voi olla🤦🏻♀️🤭 että on venyvää ja vanuvaa, on maitomaisen kuultavaa ja vetistä ja kaikkea semmosta. En ole sitäkään aiemmin ajatellut! Tässä päättyneessä kierrossa kokeilin joka pv kohdunsuuta ja tarkistin limoja. Sen verran huomasim, en kylläkään kirjannut ylös, että välillä se tosiaan on alhaalla, välillä ylhäällä, välillä auki ja välillä kiinni. Homma jatkuu, kun saan vuodettua nämä menkat pois alta.
Tärkeintä, mutä lääkärille aion mennä valittamaan, on järkyttävä pajoinvointi, väsymys, kk-kierron sekavuus. Sain jo käytyä labrassa, mutta vastauksis en tiedä. Aion myös tehdä selväksi, että jotain pitää jo tehdä silöe, että kierto on mitä sattuu, vuodan ihan liikaa ja vauvaa ei kuulu. Ja aika on vasta tämän kierron 19 päivänä...
Tuo kuulostaa hyvältä. Lääkäriaikakin on parempi kp19 kuin ei ollenkaan. 🤗 Olikohan ton kohdunsuun kanssa niin, että se kannattais katsoa aina illalla samaan aikaan.. En ole ihan varma.
Sain kaverilta Justisse method-kirjasen, mitä en ole kyllä lukenut vielä, mutta räpsäsin pari otosta siitä.. 😬
Ja toinen
Kolmas 😬
Neljäs. Toivottavasti tämä ei ole luvatonta. 😬
Täällä yksi odottelija lisää. Nyt 3 vuotta yritystä ilman ehkäisyä takana ja olemme vähän alle kolmekymppisiä. Kävimme noin vuosi sitten tutkimuksissa ja verikokeissa, niistä ei löytynyt poikkeavaa. Lääkäri kehotti hakeutumaan lapsettomuushoitoihin, mutta minä en niihin halua ryhtyä. Onko muita jotka ajattelee samalla tavalla? En siis halua keinotekoisesti koeputkessa lasta tehdä, se on minusta luonnonkiertokulkua vastaan. En halua tällä ketään arvostella se lähinnä on minun oma henk.koht juttu. Lapsi tulee jos tulee näin on menty jo jokunen vuosi.
Niin ja oletteko miettineet tulevaisuutta ilman lasta? Tai sitä tosiasiaa että yrityksestä huolimatta jäätte vain olemaan ihan kahdestaan. Itsellä nyt se vaihe ajatuksissa, että ehkä ei ikinä sitten sitä lasta voida saada. Toisina päivinä herättää paljon ajatuksia ja toisina tuntuu, kuin kaikki olisi yhden tekevää...
Kiitos kuvista Goldie! Yritämpä opiskella vähä kerrallaa , lontoon murre kun ei oikein taivu 🤭
Pilvikko, tervetuloa! Meillä takana nyt 25 kiertoa, vuosissa kaksi (ensimmäisenä vuonna kierto oli max 19pv), takana 4 varhaista keskenmenoa. Mekään ei varsinaisiin lapsettomuushoitoihin haluta, koen että lapset saadaan lahjoina jos saadaan. Kenenkään valintaa en arvostele, enä tuomitse kun se ei ole minun tehtävä. Kuitenkin tutkinuksiin haluaisin, jos vain saisin puolisoni suostumaan.. osittaisia tutkimuksia minulle verikokeiden muodossa varmasti tehdäänkin jo vielä tänä vuonna.
Hei, onko teillä, joilla yrityskertoja ja mahd. keskenmenoja takana jo useampi mies käynyt testauttamassa spermansa? Kuitenkin paljon puhutaan siitä, miten miesten sperman laatu on mm. huonojen elintapojen takia laskenut. Mielestäni olisi vain reilua, että molemmat tutkituttaisivat itsensä, jotta mahd. ongelmat voitaisiin ehkä hoitaa. Moni nainen myös syyttää itseään ja pettyy omaan kroppaansa ehkä turhaan kuukausi toisensa perään. Enkä tällä tarkoita, että pariskunnan tulisi selvittää, kumpi on "syyllinen" lapsettomuuteen, vaan toivoisin vain, että miehetkin kantaisivat kortensa kekoon.
Villahuivi, katsoo ken tahtoo. 🤗 Luulen, että noissa suurimmaks osaks jo tuttua juttua limoista ja kohdunnapukan tarkkailusta.
Tervetuloa uusille! 🤗 T. Minäkin vielä aika uusi. 😬
Me ollaan tällä hetkellä ehkä enemmän EI hoitojen kannalla. Välillä jo mietin, että ne vois olla helpotus, kun siellä klinikalla hoidettais juttu ja vois lopettaa ajoitetut tallettelut kotioloissa. Mutta silti omakin mieli kääntynyt enemmän, että vaikka meiän tilanne on mikä on, luomuna nyt mennään. Saattaa se mieli vielä muuttua, nyt tällaiset fiilikset. Kummallaki, mulla sekä miehellä. Silti oli kiva, että mies ei täysin tyrmännytkään.
Meillä tutkittiin mies ja mulla itsellä pientä, helposti hoidettavaa häikkää ja miehellä se varsinainen ongelma. Yk11 alkaa parin päivän sisällä ja tuleva suurta kysymysmerkkiä.
Ilona Eloisa: Minäkään en ihan ymmärtänyt sinun kommenttiasi :)
"Ihan en nyt ymmärtänyt, mitä tarkoitat tuolla, että kp:t heti kun Kimmon vuoto loppuu tai, e3laskit vain 1-2 päivää vuodon jälkeen. Kiertopäivä 1 on siis kuukautisten ensimmäinen päivä, ihan sellaista tuhrua ei tosiaan lasketa. Mut siitähän kiertopäivät eli kp:t rullaa siihen saakka kun seuraavat kuukautiset alkaa."
Siis kyllä, lasken kiertopäivät aina siitä kun uudet kuukautiset alkavat. Mainitsin vain tuon "jälkivuodon" tarkoittaakseni sitä, ettei niitäkään enää lasketa kuukatisiksi kuten ei niitä ekoja niukkoja vuotojakaan. Eli mikäli haluaa tietää vuotopäivien määrän, niin jälkimmäisiä kuten ensimmäisiä niukkoja päiviä ei lasketa kuukautispäiviksi. Sitä tarkoitin :) ja kyllä, kierto lakkaa siihem kun seuraavat kuukautiset alkavat ja alkaa taas uusi kierto. Tuo Kimmo on varmaan typo..? :D taisi olla muitakin.
Portland:
"Minäkään en ole ihan varma miten lasket noita kiertopäiviä, mutta jos olet saanut ovisplussan kp11 niin menkat alkanevat siitä n 14 päivän päästä, mikäli sinulla on tarpeeksi pitkä luteaaliaika, eli kp25-26. Se ovisplussa tarkoittaa myös sitä, että se munasolu irtoaa seuraavien 24-48h sisällä, ei siis välttämättä samana päivänä kuin tikun plussa ilmestyi.
Minulla esim. vaihtelee kierto 27-33 päivän välillä, mikäli tikutan oviksen niin voin plussasta laskea 14 päivää eteenpäin ja tiedän kuukautisten alkamisajan. Mikäli taasen en ole tikuttanut niin tiedän ovulaatioajan varmasti vain laskemalla 14 päivää taaksepäin siitä kun kuukautiset ovat alkaneet."
Eli lasket siis 14 päivää eteenpäin ovulaatiosta kuukautisten alkamisajan koska se on about puolet kierrostasi..? Ymmärsinkö oikein? Aivan totta tuo 24h-48h! En vaan tajunnut tuota.. Joo tosiaan, sillon jos se on sen päivä pari sen vahvimman viivan jälkeen vasta, niin sittenhän se osuu kierrollisesti oikeaan kohtaan eli siihen about puolväliin 26pvn kiertoa. Tää oli eka kerta kun vasta tikutin, niin oon vähän noviisi vielä tässä.. ^^ Aiemmin vain luottanut, että on jossain siinä puolessa välissä kiertoa suurin piirtein. Sekin sekoitti, että jostain luin, että kun viiva on vahvimmillaan, niin ovulaatio olisi jo ohi..?
Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle