Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Tryout kirjoitti:
Mä haluaisin kans tietää yksityisistä gynekäynneistä.
Mitä siellä tutkitaan ensin ja onko väliä mihin aikaan kuukaudesta menee? Saako ekalla kerralla vielä mitään tutkimuksia / saako konkreettista tietoa vai onko se aina vaan joku kartoituskäynti jossa lääkäri vaan kyselee alkutietoja?
Minkä hintaisia käyntejä teillä on ollut?
Kerroin omasta käynnistä joskus lokakuun puolella, mutta lyhyesti:
Varasin yleisajan netin kautta eikä taustoja/syytä voinut mihinkään kirjata. Menin paikalle, kerroin mistä kyse (10kk yritetty lasta ilman tulosta). Gyne otti perustiedot ylös, kysyi elämäntavoista, miehen taustoista, mm. onko miehellä sisaruksia ja onko hän saattanut ketään raskaaksi.
Sitten gyne ultrasi. Olin tietoisesti varannut ajan lähelle oletettua ovulaatiota, ajattelin, että olisi hyvä saada vahvistus, että sieltä on munasolu kypsymässä ja paikat kehittyvät oikealla tavalla. Noh, gynen mukaan ei ollut merkkejä ovulaatiosta, johtofollikkeli oli vielä suht pieni. Siinä kierrossa ovulaatio olikin vasta kp19, kävin gynellä joskus kp 12-13-tienoilla. Gyne laski samalla follikkelit, toisessa minulla oli melko vähäinen lukumäärä, mutta tämä ei vielä kerro suoraan mitään.
Sitten hän antoi lähetteen kilppari-verikokeisiin (koska minulla on joskus ollut pientä heittoa). Sovittiin, että hän välittää tulokset OmaKannan kautta, johon hän tulosten tullessa kirjasikin, että arvot ok, ja seuraavaksi olisi miehen siemennesteen tutkiminen. Sen voisi tehdä heillä, tai sitten odottaa 2kk, jolloin tulisi lähete julkiselle lapsettomuuspuolelle, ja tehdä se siellä.
Hinnaksi tuli n 170€, plus labrat reilu 80€.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
quote=GOldie]Taisin suututtaa jonkun, kai kun puhuin uskoni puutteesta (?), kun enää mun kommentteja ei julkaista tarkastamatta. Ainakaan aamun ensimmäistä, missä ei todellakaan ollut mitään pahaa, päinvastoin. 🙄[/quote]
Melko erikoista, jos joku suuttuu uskon puutteesta 🤔 mielestäni jokaisella on oikeus uskoa tai olla uskomatta. Enkä koe että olisit edes epäasiallisesti vastannu minulle tai muille, joten en oikein ymmärrä mistä joku voisi suuttua.
Täällä on monia ajatuksia tullut. Tuohon ovulaatioon: itselläni kipu tuntuu molemmin puolin. Ja pitkin kiertoa, mutta pahinta se on juuri ovulaation tietämillä. Naaman kukkimisesta tiedän, että kummalta puolen ovulaatio tapahtuu. Sillä puolen on leukapielissä finnejä useampia, kummalta ovis tulee. Muutoin finneja ei minulla koskaan ole ollut.
Nyt on kiireinen viikonloppu tulossa, kun töitä riittää enemmän kuin ehtii tekemään! Onnesta, sillä se vie ajatukset pois omasta olosta; kipeytyvistä rinnoista, turvonneesta mahasta, järkyttävästä valkovuodon määrästä ja hassun keveästä mielestä.
Oikein ihanaa viikonloppua jokaiselle! Muistakaa helliä puolisoanne, vaikka sillä romanttisella hömpötyksellä tai ihan lupaamalla miesteniltaa viettämään. Ja muistakaa talletella!❤
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
*Tämä siis kopioitu toisesta keskustelusta jossa jaettiin oppikirja faktaa. Ajattelin jakaa teille tänne myös :)
Juuri ennen ovulaatiota ovulaatiolima muuttuu kirkkaaksi ja juoksevaksi; venyy pitkiksi säikeiksi.
- Ensimmäiset siittiöt tulevat munanjohtimiin n. 30-120minuutin kuluttua siemensyöksystä. (Sittiöt liikkuvat keskimäärin 10 cm tunnissa ja matkaa munasoluun on n. 20-30cm. Siittiöiden pitäisi siis päästä perille 2-3:ssa tunnissa.)
- Munasolu on hedelmöitettävä vajaan vuorokauden kuluttua ovulaatiosta
- Hedelmöittynyt munasolu matkaa kohtuun n. 2-4:ssä vuorokaudessa, josta sitten parin päivän kuluttua kiinnittyy kohdun seinämään.
Toisesta lähteestä luin, että sittiöt säilyvät elävinä noin 2-3 vrk:tta.
Ei muuta kuin miettimään hedelmöityksen matematiikkaa omalta kohdalta...
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Tällaisen löysin, mikäli on apua jollekkin :)
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Täällä eka Terolut-kuuri lopuillaan, huomenna viimeinen pilleri jäljellä. Kiertopäiviä kertynyt jo 49 ja tiputteluvuotoa ollut eilisestä alkaen. Uutta kiertoa kohden eilisen romahduksen jälkeen aika neutraalein mielin. Eilen juteltiin miehen kanssa, itketti kamalasti kun olen täynnä finnejä ja karvoitus ympäri kroppaa alkaa olemaan pelottavaa. Ylähuulen haituvat ahdistaa, bikinirajan ulkopuolelle reisiin ilmestynyt karvoja myös, mitä ei ole ennen ollut. Onneksi olen vaalea karvoiltani, ettei ole niin näkyviä mutta vahvistaa pcos-ajatustani. Mies tukee aivan ihanasti sanomalla, että olen kaunis ja rakkain vaikka olisin täynnä karvoja ja finnejä. Se helpottaa. Ja on myös sitä mieltä, että kun Terolutit on kokeiltu kolmen kierron ajan niin sitten hakeudutaan taas gynen pakeille jos ei niillä saada kiertoja tasaantumaan ja ovulaatiota tapahtumaan. Tiedän ettei ovulaatioon Terolut vaikuta, mutta toivo elää jos hormonitoiminta vielä sekaisin e-pillereiden jäljiltä. Viisi kuukautta jo kuitenkin kulunut ilman pillereitä, sinä aikana ollaan nyt vasta kolmannen yrityskierron loppupuolella. Ja ei edes tunnu yrityskierroilta kun ei ole ovulaatiosta ollut tietoakaan. Todella turhauttavaa. Toivon että Terolut olisi kohdallani toimiva, mutta valitettavasti mieli vaan maassa ja toivoton olo. Sinänsä huojentavaa, että ovulaation puuttumista pystytään melko helpostikin hoitamaan. Kun vaan sinne asti pääsisi.
Voisikohan yksityinen gyne jo tässä puolen vuoden yrittämisen korvilla tehdä lähetteen julkiselle puolelle, kun ovulaatio puuttuu? Pitääköhän olla otettuna jotain labroja ennen lähetteen tekoa? Ilmeisesti kuitenkin ovulaation induktiohoidossa tarvitaan ultrakontrolleja, ja siihen ramppaamiseen ei kyllä ole yksityisellä varaa. Vai onko joku saanut letrot käyttöön ilman ultrakontrolleja?
Hyvää viikonloppua kaikille ja jaksamista näihin vaikeisiin asioihin jokaiselle ❤️
Villahuivi, totta. Mäkin mietin sittemmin, että kyse oli varmaan kuitenkin jostain muusta, vaikka eivät ekaa viestiäni julkaisseetkaan. En kuitenkaan sanonut siinä muuta kuin, että jäin torstaina vielä miettimään, että ehkä uskon puutteeseeni vaikuttaa vielä enemmän kuitenkin se kaikki kamala mitä maailmalla kokoajan tapahtuu. Ja se siitä.
Mustikkainen, kovasti voimia. ❤️ Mulla on viimeisen puolen vuoden aikana lisääntynyt karvojen kasvu just kuvaamallasi tavalla ja itse oon miettinyt sen liittyvän ikääntymiseen tai Terolutiin. Mä söin kuitenkin niitä puol vuotta, mutta sulla on vasta eka kuuri lopuillaan. Iän myötä naisilla karvoitus lisääntyy, varsinkin ennen vaihdevuosien alkua. Onko sulta otettu FSH? Ihana mies sulla on, varmasti auttaa kovasti, kun on tuollainen ihminen rinnalla. ❤️ Musta sun kannattaa ainakin selvittää tuo, että saisiko lähetteen jo aiemmin. Voimia. ❤️
Aloin toki silti nyt itsekin miettiä, että mihin muuhun tuo karvoituksen lisääntyminen sitten voi liittyä. Kysynkin miten pcos tutkitaan? Mulle on tänä vuonna tehty 3 ultraa, olisiko se niissä näkynyt?
Sitten valitettavasti pitää tuosta siemennesteen laadusta kertoa, että vaikka mies olisi vuosia sitten saanut lapsen, ei se välttämättä kerro mitään. Munkin mies saanut liitossaan kaksi lasta, nuorempi 10v., mutta niin vain nyt löytyi niitä vasta-aineita, jotka vaikuttaa hedelmöittymiseen. Sen voi aiheuttaa esim.joku sairastettu tulehdus.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Vielä noista tutkimuksista. En tiedä tekeekö gynet kuukautiskierron kartoituksia?
Me käytiin lapsettomuuslääkärillä, koska haluttiin tietää onko meissä jotain vikaa ja alustavasti kevyiden hoitojen takia. Se kierron kartoitus oli tosi hyvä. Mäkin menin lääkärille tarkoituksella ennen ovista, mutta niin aikaisin, että vielä ehdittiin ottaa kierron 3.-5.pvänä FSH, AMH ja LH. Prolaktiini multa oli otettu jo aiemmin. Sitten 7pv ovisplussasta otettiin progesteroni. Mulle tuosta selvisi, että ei ole vaihdevuodet alkamassa ja, että ikään nähden munasoluvarasto (ja ilmeisesti nuo muutkin arvot) onkin keskimääräistä paremmat. Lisäksi selvisi, että ovulaatio tapahtuu eikä pitäis olla keltarauhasessa häikkää. Multa otettiin myös ferritiini ja D-vitamiini ja olivat turhan alhaisia, joten syön isohkoja annoksia nyt noita. B12 vitamiini oli ok. Kilpirauhasarvotkin olis ilmeisesti muuten katsottu, mutta mulla oli nekin just katsottu muualla. Mulla niissä ollut heittelyä ja se voi vaikuttaa koko projektiin ja ilmeisesti aiheuttaa mun tiputtelun, jollei kohdunkaulasta löydy joulukuun papassa mitään. Tuo oli gyneä kalliimpi, koska oli tosiaan lapsettomuuslääkäri ja mieskin siellä mukana. Miehelle tehtiin omat tutkimukset. Mulle tehtiin tällä viikolla myös se munanjohdinten aukiolotutkimus, mikä oli ok. Lisäks lääkäri sanoi, että joillain se toimii jo hoitona, kun on putket putsattu ja kohdun limakalvokin voi kuulemma siitä aktivoitua. Ei olisi kuulemma eka kerta, kun tuon tutkimuksen jälkeen raskaus heti alkaisikin. Mä nyt en kuitenkaan enää uskalla toivoa oikeastaan mitään, koska ne miehen vasta-aineet. Toki yritys silti päällä ja ovisplussa tuli tänään.
Tuo lääkäri muuten neuvoi, että kannattaa ostaa suoraan se raskausmonivitamiini. Siinä on kuitenkin aika vähän D-vitamiinia ja lääkäri sanoi, että vois sitä syödä erikseen lisää niin, että söis 50mikrogrammaa joka toinen päivä. Rautaa neuvoi syömään sen 100mg, mutta mulla tosiaan ferritiini vain 25. Foolihappoa ja muita B-vitamiineja syön myös. Greippimehun jouduin jättämään, koska ei ylävatsa kestänyt. Gelee royaleakin menin ostamaan. 😁
Mäkin aloin jokin aika sitten syödä kukkakaalia ym, kun sen Puhdin progesteroni-jutun näin. Syön myös joka päivä pari parapähkinää, koska siitä saa päivän seleenin. Kiitos tuosta omega-3 vinkistä, mun kannattais varmaan se lisätä myös. Sinkkiäkin oon miettinyt. Alkoholia en käytä lainkaan, saati tupakoi, eikä mieskään. Liiallista kofeiinia myös vältellään.
Tsemppiä taas kaikille ja mahdollisimman rentoa lauantaita! ❤️
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Ah, anteeksi taas erillinen viesti 🙈, mutta unohdin sanoa, että pidän myös huolta alakerran pH-arvosta: sekin, kun vaikuttaa! Syön joka päivä maitohappoja ja alakertaan laitan joka 3.päivä maitohappobakteerikapselin, tarvittaessa useammin, paitsi EI ovisaikana. Joskus, kun aloin tänne kirjoitella, kerroinkin, että sellainen kuin lactobacillus crispatus olisi alakerran ph:lle tärkein, mutta jostain syystä Suomessa myytävissä tuotteissa sitä ei ole. Netin kautta, esim. IHerbistä saa Jarro dophilus women-tuotetta, missä on tuota nimenomaista.
Peppua enkä jalkoja ole ylös nostanut, mutta makoillaan seksin jälkeen aina vähintään puolisen tuntia. Mä en käy pesulla lääkärin neuvosta kuin vasta normaalissa aamusuihkussa. 😬 Näitä pohdintoja siis kirjoitan, kun ollut puhetta noista kaikista kikoista, millä raskautumista voi edesauttaa. ☺️
Huomenta kaikille ja kiitoksia GOldie ja muut lisäravinnevinkeistä.
Viimeksi kerroin alkaneesta tiputteluvuodosta. Seuraavina päivinä ilmaantui myös muita raskausoireita: maha oli aivan turvoksissa, jatkuva jano, kahvi ei enää maistunut, metallinen maku suussa. Olin jo varma, että voisin tulla kertomaan tänne ilouutiset, kun kp29 torstaina tein aamulla testin ja sain ensimmäistä kertaa toisen viivan selkeänä näkyviin. Kuinka ollakaan, tätä riemua ei kestänyt kauaa, koska illalla alkoi vuoto, joka paheni yötä kohden. Yöllä en juuri saanut nukuttua, kun vatsaa poltteli ja kramppasi, mutta silti typeränä en ottanut edes särkylääkettä, kun elättelin vielä pientä toivetta, että raskaus säilyisi runsaasta vuodosta ja kivuista huolimatta 🙄 Niin ei tietenkään käynyt, siinähän se meni sitten.
Muutama päivä meni kuin sumussa. Hankalaa, kun ei voi puhua näistä töissä tai muuallakaan. Olo oli huono ja silti pitää vaan asetella hymyä naamalle ja olla niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tuntuu toisaalta myös väärältä valitella asiasta täällä, koska monilla on ollut niin paljon vaikeampia kokemuksia, oikeita keskenmenoja ja paljon pidempi odotus takana kuin itselläni. Kovasti jaksamisia teille. ♥️
Nyt vuoto ja kuukautiskivut ovat onneksi vähenemään päin ja mieli positiivisen odottavainen alkaneen yk5:n suhteen. Nuo kemialliset raskaudethan ovat ilmeisesti tosi yleisiä, vaikka vähän niistä puhutaan. Ainakin jonkinlaista yritystä siellä kohdun seutuvilla tapahtui, vaikka kovin pitkälle ei vielä päästykään.
Mukavaa alkanutta viikonloppua kaikille!
Esikoista odotamme, LA 8/2020
Vanamo
Jostain luin, että kemiallisia raskauksia on kuulemma noin 60% alkaneista raskauksista, mutta ne menee kesken niin varhain että harva niistä on tietoinen. Tsemppiä kovasti sinne ++ !
Mustikkainen
Jostain luin että alle 35v otetaan lapsettomuus hoitoihin kun yritystä vuosi takana ja yli 35v kun yritystä takana 6kk.
Mutta eihän siitä haittaa ole jos yrittäisi jo saada lähetettä :)
Yleisesti kaikille! Toivon kaikille kovasti plussatuulia, muistakaa myös rentoutua! Kurkut silmille ja jalat ylös, myös lasi punaviiniä on hyväksi silloin tällöin.
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Vielä omasta kierrostani, joka ollut epäsäännöllinen tänä vuonna 28-40kp, yleensä sen 33-35kp.
Ovulaatio laskureiden mukaan ovulaatio olisi pitänyt olla ensi viikolla vasta. Eilen laitoinkin kuvaa että tänää se on ja sitä ihmettelin. Äsken tein taas ovulaatiotestin ja ovulaatio ohi. Eli sitä haluan vain sanoa, että mikäli mahdollista niin tikuttakaa ovulaatio koska jos olisin mennyt vain laskurin mukaan niin "pieleen" olisi mennyt. Tietysti ovulaatiokivut oli sen verran kovat itsellä, että ei minulta sitä olisi ohi mennyt ja toki ollaan varmuudeksi joka toinen päivä seksiä harrastettu.
Teen koko kierron silti vielä ovulaatiotestejä.
Tässä kuvaa tuo A tarkoittaa aamua ja i iltaa. :D (edelliset testit kuivahtaneet, mutta näkee silti hyvin että eilen illalla oli ovulaatio huippu)
Onko muut huomanneet että ovulaatio ei ole niin sanotusti oppikirjojen mukaan ajankohdallisesti?
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
GOldie, multa ei ole otettu mitään labroja. Menen gynelle kun Terolutien aiheuttama vuoto on ohi ja yritän vaatia jotain lisätutkimuksia. Toivon ettei näin 28-vuotiaana ole vaihdevuosista kyse kun karvat kasvaa 😄
Jännää ajatella että tilanne voi nyt olla tämä tapahtuma seuraavan viikon aikana, tietysti olen pessimisti ja ajattelen että vasta eka yritys joten tuskin tärppää. Naisen keho on uskomaton! :)
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Oli pakko tarkistaa, meillä julkiselle lapsettomuuspolille voi päästä jo ennen vuoden yrittämistä jos on selkeä ongelma ja perustutkimukset tehty lähettävän lääkärin toimesta. Tarkoittanee ultria ja labroja. Iästä ei mainintaa.
No se tiputtelu sitten alkoi vessakäynnin yhteydessä eilen, eiköhän huomiseen mennessä lähden uusi yk taas alusta 😞
Tänään mennään ensimmäistä kertaa 3-4 vuoteen ihanaan hotelliin yöksi juhlimaan mun 35 syntymäpäivää. Toivoin vähän erilaista lahjaa, mutta sainkin kuukautiset. Life is a bitch 😆
Kieltämättä vähän kirpaisee. Onneksi tuo mies on aika ihana. Ottaa syliin kun itken ja eilen tarjoutui lähtemään testeihin. Nyt mulla meni se 35v maaginen raja rikki jonka jälkeen sanotaan että puolen vuoden yrittämisen jälkeen tutkimuksiin. Me on kohta yritetty 9kk ja ei edes yhden yhtä kemiallista.
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Tietää myös, että yritys on ollut pitkä ja läsnäolo tällä foorumilla samoin kun samat teemat tulevat ja menevät tietyissä sykleissä, heh. Samat puheenaiheet on käyty useasti läpi sitten viime kevään.
Tämä ei ollut piikki vaan ironinen havainto vaan, joka korostaa omaa limbo-tilaa jotenkin. Ehkä joku muu foorumi alkaa olemaan se parempi kun yritystä alkaa olemaan vuosi alla. Toisaalta sit toisenlaisella foorumilla käy varmaan taas ihan samoin, jos oma yritys pitkittyy niin samat aiheet pyörivät sielläkin kun tulee uusia mukaan.
Tästä ikärajasta oli puhetta pari kk sitten, mutta onko tosiaan niin, että jossain päin Suomea pääsee "automaattisesti" lähetteellä hoitoihin jo 6kk:n yrityksen jälkeen kun on täyttänyt 35v? Ei ainakaan HUS:n eikä Tyksin alueilla.
Nimim. "vielä tämän vuoden puolella 36v eikä julkisen puolen hoitoihin ennen sitä vuoden maagista rajaa"
Ovulaation vaihtelusta niin joo, vaihtelee, samassa mittakaavassa kuin kiertokin. Minulla menkat alkavat melko tismalleen 14 päivää ovulaation jälkeen, että siitä näen sen vaihtelun vaikken tikutakaan. Tilasin muuten Raskauskeijusta uudet ovulaatiotikut viime viikolla (edellinen kesällä tilattu satsi loppui sopivasti just vahvaan viivaan tässä kierrossa). No, nyt tuli postilakko eikä sitä kirjettä tietenkään näy eikä kuulu. Saa nyt vaan luvan tärpätä tässä kierrossa nyt sit. Jospa pääsisi ostamaan ihan raskaustestinkin, viimeksi olen testannut maaliskuussa, yk3:n yhteydessä. Sen jälkeen loppui kaikki mielenkiinto erinäisiin mahdollisiin raskausoireisiin. Mieli keksii ja tulkitsee vaikka mitä piinapäivinä, se on tullut todella selväksi.
Nyt yk11, kp21, dpo5. Nokka on tässä kohtaa kohti vuodenvaihdetta, kuukauden päästä tulee se maaginen lähete julkiselle lapsettomuuspuolelle.
Kerroin pari päivää sitten kaverille tilanteesta, että yritystä on ollut nyt lähes vuosi ja alkaa olemaan vähän luovuttaja-fiilis. Kaveri on lääkäri ja ehkä hänellä meni ammattirooli päälle, mutta hän ei sanonut muuta kuin, että tiedänhän minä, että stressi on iso tekijä, että silloin kun hänen luokse tulee pareja samanlaisessa tilanteessa niin lähes kaikilla on täydet kalenterit ja koko ajan menoa. Ja vielä "just saying".
Tuli todella paha mieli. Tiedän, että minulla todellakin on paljon, opiskelen ja teen töitä eikä aikatauluttaminen ole mitenkään helppoa. Ja koska yritystä on melkein vuosi niin olen todellakin lukenut kaiken minkä voin ja olen hyvinkin tietoinen ihan kaikesta mitä voisi tehdä paremmin jne. Olisin vain halunnut kaverillisen virtuaalisen halin tai jotain. En luentoa stressistä.
Mut joo. Tällaisena yleiskuulumispläjäyksenä.
Mukavaa viikonloppua kaikille, olkoon se mahdollisimman mukana <3
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
portland kirjoitti:
Tietää myös, että yritys on ollut pitkä ja läsnäolo tällä foorumilla samoin kun samat teemat tulevat ja menevät tietyissä sykleissä, heh. Samat puheenaiheet on käyty useasti läpi sitten viime kevään.
Tämä ei ollut piikki vaan ironinen havainto vaan, joka korostaa omaa limbo-tilaa jotenkin. Ehkä joku muu foorumi alkaa olemaan se parempi kun yritystä alkaa olemaan vuosi alla. Toisaalta sit toisenlaisella foorumilla käy varmaan taas ihan samoin, jos oma yritys pitkittyy niin samat aiheet pyörivät sielläkin kun tulee uusia mukaan.Tästä ikärajasta oli puhetta pari kk sitten, mutta onko tosiaan niin, että jossain päin Suomea pääsee "automaattisesti" lähetteellä hoitoihin jo 6kk:n yrityksen jälkeen kun on täyttänyt 35v? Ei ainakaan HUS:n eikä Tyksin alueilla.
Nimim. "vielä tämän vuoden puolella 36v eikä julkisen puolen hoitoihin ennen sitä vuoden maagista rajaa"Ovulaation vaihtelusta niin joo, vaihtelee, samassa mittakaavassa kuin kiertokin. Minulla menkat alkavat melko tismalleen 14 päivää ovulaation jälkeen, että siitä näen sen vaihtelun vaikken tikutakaan. Tilasin muuten Raskauskeijusta uudet ovulaatiotikut viime viikolla (edellinen kesällä tilattu satsi loppui sopivasti just vahvaan viivaan tässä kierrossa). No, nyt tuli postilakko eikä sitä kirjettä tietenkään näy eikä kuulu. Saa nyt vaan luvan tärpätä tässä kierrossa nyt sit. Jospa pääsisi ostamaan ihan raskaustestinkin, viimeksi olen testannut maaliskuussa, yk3:n yhteydessä. Sen jälkeen loppui kaikki mielenkiinto erinäisiin mahdollisiin raskausoireisiin. Mieli keksii ja tulkitsee vaikka mitä piinapäivinä, se on tullut todella selväksi.
Nyt yk11, kp21, dpo5. Nokka on tässä kohtaa kohti vuodenvaihdetta, kuukauden päästä tulee se maaginen lähete julkiselle lapsettomuuspuolelle.
Kerroin pari päivää sitten kaverille tilanteesta, että yritystä on ollut nyt lähes vuosi ja alkaa olemaan vähän luovuttaja-fiilis. Kaveri on lääkäri ja ehkä hänellä meni ammattirooli päälle, mutta hän ei sanonut muuta kuin, että tiedänhän minä, että stressi on iso tekijä, että silloin kun hänen luokse tulee pareja samanlaisessa tilanteessa niin lähes kaikilla on täydet kalenterit ja koko ajan menoa. Ja vielä "just saying".
Tuli todella paha mieli. Tiedän, että minulla todellakin on paljon, opiskelen ja teen töitä eikä aikatauluttaminen ole mitenkään helppoa. Ja koska yritystä on melkein vuosi niin olen todellakin lukenut kaiken minkä voin ja olen hyvinkin tietoinen ihan kaikesta mitä voisi tehdä paremmin jne. Olisin vain halunnut kaverillisen virtuaalisen halin tai jotain. En luentoa stressistä.Mut joo. Tällaisena yleiskuulumispläjäyksenä.
Mukavaa viikonloppua kaikille, olkoon se mahdollisimman mukana <3
Voi ei, olipa tökerö kommentti 🥶 sun lääkärikaverilta. Olisit varmasti halunnut kuulla, että hän ymmärtää sun tuskailun ja toivoo, että saatte apua. Ja antanut jonkun lääketieteellisen vinkin vain, ei luentoa. Todellinen ammattilainen erottaa ammattiroolin arkiroolistaan!
Muistahan portland että tieteellisesti ei kuitenkaan ole todistettu että stressi ja asian miettiminen (kunhan ei mene masennukseen asti) ei vaikuta raskautumiseen.
Lääkärikaverilla meni varmasti rooli päälle kuten itsekin totesit.. ikävää, mutta toivottavasti on muita ystäviä jotka osaavat suhtautua enemmän lämmöllä.
Mulla oli tänään tosi paska fiilis ja itsekriittisyys aamupalapöydässä. Anoppi siihen sitten vaan "no mutta sähän teet ihania vaaleita lapsia! Miksi valitat hiusten väristä [tai mistä ikinä valitinkaan]?" Tuli itku (jota anoppi onneksi ei nähnyt kun saittui poistumaan oikealla hetkellä).
Tuosta ikäraja-asiasta: mä en valitettavasti tiedä mikä se raja Suomessa tarkalleen on, me kun asutaan muualla. Täällä multa on jo tosiaan puolen vuolen jälkeen tutkittu veriarvot ja koska ne oli jotakuinkin kohdallaan, lähetettiin kotiin jatkamaan harjoituksia (ja mies testeihin seuraavaksi tosiaan tässä talven aikana).
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Mua kans ärsyttää joskus noi stressiin liittyvät kommentit... ja voin vaan yrittää kuvitella kuinka kurjalta sellainen tuntuu lääkärikaverin suusta.
Jossain vaiheessa tuntu, että mulle aiheuttaa stressiä se, että pelkään stressaavani, kauhee kierre! Mutta kun kuulin, ettei stressi vaikuta raskautumiseen mikäli stressi ei vaikuta kuukautisiin, niin sen jälkeen on ollu paljon helpompi olla :)
Mulle kaveri, joka on saanu kaikki lapsensa yrittämättä (olleet yllätyksiä) ja tehnyt myös abortin kerran, sanoi juuri kun harmittelin puolen vuoden tuloksetonta yritystä että "älä stressaa, puoli vuotta on niin lyhyt aika". Mun on vaikea uskoa, että hän ymmärtää miltä tää kaikki musta tuntuu, vaikka muuten tosi ymmärtäväinen ja ihana ihminen onkin.
Tryout
Multa otettiin hormonitasot verikokeilla, ettei ole alkanut vaihdevuodet.
Lisäksi tehtiin sisäinen ultra jossa todettiin että kaikki ok. Verikokeet oli terveyskeskuksessa ja ultra yksityisellä. Yksityisen käynyi Mehiläisellä n. 130€
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20