Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Voi Jenni! Olen niin pahoillani ❤ tuo on muuten inhottavasti sanottu, että uutta putkee n. Olkoon kuinka hyvällä tarkotettu. En ymmärrä miksi toiset saa niin paljon raskaita asioita kannettavakseen 😔
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Täällä lähti ilmeisesti käyntiin yk 7, päivää aiemmin kuin sovellus oletti. Itkettää vähän, vielä aamulla itketti enemmän. Miksi tämä ei onnistu... 😖
Mietin, että pitäisikö vain jatkaa vielä kuten normaalisti vai pitäisikö käydä gynekologilla ihan varmuuden vuoksi. Olen sen suhteen onnekas, että kiertoni on melko tasainen ja ovulaatio on tapahtunut joka kierrossa. Kuten olen aiemmin sanonutkin, niin luteaalivaihe jää kuitenkin poikkeuksetta 10-11 päivään, mikä internetin mukaan olisi kyllä tarpeeksi, mutta pidempi luteaalivaihe olisi silti parempi. En oikein tiedä... Toisaalta gynen hinta huolestuttaa ja en tiedä, saisinko sieltä edes mitään apua. Eikä tässä tosiaan ole vielä edes vuotta mennyt...
Yritän tässä miettiä vain jonkinlaista "sotasuunnitelmaa", että mitä voisimme tehdä tässä kierrossa toisin. Selvästi enemmän seksikertoja varmaan ainakin ovulaation aikaan, mutta en oikein tiedä mitä muuta. En keksi oikein enää uusia poppakonstejakaan. Vehnänalkioöljyä ja sitä punaviiniä kiinnittymisvaiheessa en ole vielä kokeillut, joten ehkä niitäkin pitää alkaa harkitsemaan, vaikka tuo alkoholi itseäni vähän huolettaa. Miten muuten olette ajatelleet miehen alkoholin käytöstä? Pienenkin alkomäärän sanotaan vaikuttavan joillain sivustoilla siittiöiden aktiivisuuteen. Onko teillä mies ilman alkoholia ovulaation aikaan vai koetteko, että kohtuullinen käyttö silloinkin on ok?
Voimia ja jaksamista kaikille, niin teille joilla keskenmenoja kuin muille vielä kertaakaan plussanneille. Toivon sydämeni pohjasta parasta meille kaikille! ❤
Näkyykö tässä teille asti jotain?? Edellisen kerran kun kirjoittelin vajaa 2vk sitten, luulin että menkat alkaa kun oli yli kp30. Oli siis menkkaoireita, mutta menkat ei alkaneet ja testi näytti negaa. Tulin siihen tulokseen että ne olikin ovisoireet. Mulla ovis oireilee menkkakipuina. Nyt epäilisin että on dpo 9-11 ja testasin herkällä (10) testillä. Tämä haamujen haamujen haamu tuli noin 10min odottelun jälkeen.
martta1 kirjoitti:
Mureke kirjoitti:
Pakko vielä jatkaa. Oon menossa nyt sivulla 86 ja siellä on puhuttu paljonkin kilppariasioista, komppaan täysin sitä että vajaatoiminnalla voi olla suurikin merkitys raskautumisen (tai siis sen puuttumisen) kannalta! Mullakin siis vajaatoiminta, noin 1,5 vuotta syönyt tyroksiinia ja vieläkään ei TSH kunnossa. Noin kuukausi sitten annostusta nostettiin taas lisää kun TSH oli noussut jälleen yli viitearvon. Luulen että annoksen nostolla on ollut ihan HUIKEA vaikutus tämänpäiväisten r-testien osalta! Ja viitearvoihin ei kannata ihan luottaa, ne on todella yläkantissa. Vajaatoiminnan (ja raskautumisen) kannalta paras tsh-arvo tulisi olla 0-1 tai max. 2.
Tässä juuri heitän arpaa pitäisikö soittaa jo lääkärille, koska raskautuessa annostusta pitäisi taas nostaa. Nyt on suuri keskenmenon riski jos tyroksiini ei riitä alkion kasvattamiseen. Siksi en vielä uskalla liikaa iloita noista haaleista positiivisista, vaikka ilonkyyneleet vierähtikin.
Ehdottomasti soitat neuvolaan ja ne siellä käskee nostaa annostusta. Läheisellä on tää ja käskettiin siis heti nostaa annosta, kun tulee raskaaksi. Onnittelut vielä.
Tästä inspiroituneena menin katsomaan omia arvojani. Tk-lääkäri sanoi, että ne on ok, mutta tämä lääkäri ei kyllä tuntunut tietävän muutenkaan mitään (yleensä en kyseenalaista, mutta tämän lääkärin asiantuntemuksesta lapsettomuuden suhteen en vakuuttunut). Mulla siis FSH 3,7. Kilpirauhasliiton sivuilla lukee: "Hedelmöityshoidossa suositellaan, että kilpirauhasen vajaatoiminta hoidetaan siten, että TSH on alle 2,5 mU/l.". Pitäisköhän tästä nyt sitten olla huolissaan ja ottaa yhteyttä johonkin ja kysyä asiasta?
Jep, näin teen. Kiitos kaikille tarrasukista! ❤️ Martta1, suosittelen sinuakin soittamaan lääkärille, toi 3,7 kuulostaa liian korkealta vaikka viitearvon sisällä onkin, ja siitä osaamaton lääkäri voi aluksi nipottaa. Mutta kuten sanoin, viitearvot on laitettu yläkanttiin. Milloin toi kilpparikoe on sulla otettu?
Täällä viiva vahvistunut! 😍 Eilen illalla ja tänään oon kiinnittänyt huomion nippailuihin. Ehkä just siksi kun ne on välillä aika koviakin vihlaisuja, vähän menkkamaisia. Mä vaan en ole tottunut edes kovempiin menkkakipuihin niin tuntuu välillä vähän härskiltä. :D Toinen huomio liittyy väsymykseen, tuntuu kuin silmät olisivat tulessa..
Esikoinen, LA 7/2020
Sylvia Haamun minäkin näen!
Jennille Voimia!!❤️
Ja tervetuloa kaikille uusille.
Mulla jäänyt päivittelyt muutamalta päivältä, kun loppui vaan usko tähän kaikkeen. Edellisen kierron menkat oli kaks pv myöhässä, jota ne ei oo ikinä. Mulla on melko tarkka 24 pv. kierto. Olin kyllä kovassa flunssassa, joka vähän jatkuu edelleen. To. olin pois töistäkin. Edellinen kierto oli muutenkin todella kypsä. Joo, kyllä jumppailtiin, muttei varmaan tarpeeksi... ei ainakaan niin paljon kuin aikaisemmissa kierroissa. Jotenkin niin turhauttaa! noin viikko sitten alkoi yk6 (tai7 en enää muista)
Jäin miettimään tota kun miehelle tulee suorituspaineita. Ajattelinkin, etten puhu miehelle ovis päivistä tässä kierrossa mitään. On ainakin toinen meistä sitten rennompi. (?)
Mietin myös tota oviksen tikuttamista... nyt on kp6... alanko jo tikuttamaan sitä vai vasta muutaman päivän päästä? Monesko kp te alatte tikuttamaan?
Murmelips kirjoitti:
Mietin, että pitäisikö vain jatkaa vielä kuten normaalisti vai pitäisikö käydä gynekologilla ihan varmuuden vuoksi. Olen sen suhteen onnekas, että kiertoni on melko tasainen ja ovulaatio on tapahtunut joka kierrossa. Kuten olen aiemmin sanonutkin, niin luteaalivaihe jää kuitenkin poikkeuksetta 10-11 päivään, mikä internetin mukaan olisi kyllä tarpeeksi, mutta pidempi luteaalivaihe olisi silti parempi. En oikein tiedä... Toisaalta gynen hinta huolestuttaa ja en tiedä, saisinko sieltä edes mitään apua. Eikä tässä tosiaan ole vielä edes vuotta mennyt...
Minulla tismalleen samoja ajatuksia ja yritystäkin takana saman verran. Säännöllinen kierto, ovulaatio joka kierrossa, seksiä ovulaation aikaan, vitamiinit käytössä ja tuloksena tähän mennessä kaksi keskenmenoa. Mitä seuraavaksi? Gynelle yritän nyt jos saisin lähetteen, minua ei ole koskaan ultrattu niin toisaalta ehkä se olisi hyvä nyt tehdä jos lääkäri tässä vaiheessa suostuu. Mitä muita vitamiinejä kuin foolihappo ja d-vitamiini olisi hyvä ottaa? Greippimehukin on ollut käytössä..
Kanelipulla kirjoitti:
Murmelips kirjoitti:
Minulla tismalleen samoja ajatuksia ja yritystäkin takana saman verran. Säännöllinen kierto, ovulaatio joka kierrossa, seksiä ovulaation aikaan, vitamiinit käytössä ja tuloksena tähän mennessä kaksi keskenmenoa. Mitä seuraavaksi? Gynelle yritän nyt jos saisin lähetteen, minua ei ole koskaan ultrattu niin toisaalta ehkä se olisi hyvä nyt tehdä jos lääkäri tässä vaiheessa suostuu. Mitä muita vitamiinejä kuin foolihappo ja d-vitamiini olisi hyvä ottaa? Greippimehukin on ollut käytössä..
Kiva, että joku muukin on samassa tilanteessa. Omassa ystäväpiirissäni ei ole ketään muita lapsia ajankohtaisesti toivomassa, suuri osa ei edes vakituisissa parisuhteissa, niin on mukavaa että edes täältä saa vähän vertaistukea. 🙂 Minullakaan ei ole koskaan ultrattu ja siksikin gyne osittain tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta.
No, siispä sitten soitin nyt tuntien pyörittelyn jälkeen opiskelijaterveydenhuoltoon ja yritän saada sitä kautta gynelle lähetettä. Mietin, että olisi hyvä jos saisi asiaa vähän etenemään - joko lääkärin ohjeistuksin tai reseptilääkityksellä - ja että kannattaa nyt hyödyntää tämä op.terveydenhuollon halvempi hinta, kun tässä opintojen loppuvaiheessa siihen on vielä kuitenkin mahdollisuus. Kuulemma tämän vuoden puolelle aikoja ei välttämättä enää saa, mutta ajanvarausluvalla saatan saada sen jo ensi vuoden alkuun varattua. Toki on mahdollista, että raskaus tällä ~10 päivän luteaalivaiheella vielä lähtee käyntiin, mutta haluan kuitenkin jotain asiantuntevampaa apua tähän kuin omat mututuntumani ja internettutkimukseni. 🙂
Noista vitamiineista vielä. Itse käytän Multivitan raskaus- ja imetys monivitamiineja, koska siinä tulee ymmärtääkseni kaikkia tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita tarpeeksi (ja enemmänkin). Mies syö myös monivitamiinia, mutta ei sentään raskausvitamiineja 😃. Mietin lisäksi ubikinonin ostamista miehelle, koska voisi mahdollisesti olla miehen hedelmällisyydelle hyväksi, mutta mietimme tätä vielä. Juon myös greippimehua, ainakin vielä tämän kierron.
Laitoin muuten varaukseen tuon Projekti vauva -kirjan, jota joku suositteli. Kuulosti mielenkiintoiselta 🙂. Kiitos tästä vinkistä!
Heippa kaikille !
Täällä uusi kirjoittelija :)
Minä 28v ja mies 32v yritämme ensimmäistä lasta.
Taustalla minulla endometrioosi.
Yrityskerta 1 nyt meneillään meillä.
Tänään tein ovulaatio testin, ovulaation pitäisi olla tällä viikolla. Tänään havaittu ensimmäiset limat.
Minulla myös käytössä raskausvitamiini jo ja miehellä omat :D
Oma kierto tänä vuonna ollut aika epäsäännöllinen 28-40kp, aikaisemmin ollut hyvinkin kellon tarkka.
Kiva lukea muiden kokemuksia, haluan toivottaa kaikille plussatuulia++! :)
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Jennille voimahalaus ja osanotto. 😢
Huoh. Itselläkin meinaa usko mennä ja nyt en ainakaan enää tiedä mitä ajatella. Munanjohdinten aukiolotutkimus tehty ja se ok, ei polyyppeja tms., mitkä voisivat tiputtelua selittää. Nyt pitää katsoa papalla vielä kohdunkaulan syöpä, mutta aika vasta 2.12.. Me käytiin siis yksityisellä nyt 2x ja 700e meni sinne. Sieltä kuitenkin saimme tietoa, tutkimuksia ja vinkkejä enkä osaa rahan menetystä katua. Päinvastoin, harmittaa, että emme menneet aiemmin. Selvisi, että mulla ikään nähden hyvät arvot, oikealta tulossa ovis ja vasemmassa munasarjassa jopa 8 follia tällä hetkellä. Eikä ilmeisesti ole keltarauhasen vajaatoimintaakaan, vaan kilpirauhasongelmat vois selittää tiputtelun, etenkin jos tuleva papa ok. Rauta ja D-vitamiini on saatava kyllä ylemmäs. Mulla oli ferritiini 25 ja lääkäri sanoi, että vähintään 50 asti pitää saada ja D-vitamiini oli 60 ja pitäis saada 80 asti. No, varsinainen pommi oli sitten kuitenkin miehen siemennesteanalyysi. Ensin ehdin jo helpottua, koska määrä, liikkuvuus, muoto - kaikki oikein hyviä. Mutta sitten lääkäri kertoi, että miehellä on vasta-aineita ja nyt, kun netistä noita selvitellyt, on mieli taas matala. Vasta-aineet siis vaikeuttaa simppojen liikkumista sekä munasoluun työntymistä. Eli, sekä mussa että miehessä "vikaa". Mun jutut sentään hoidettavissa.
En saanut edes mitään tukilääkityksiä, mikä todella suuri pettymys. Meille suositeltiin suoraan inseminaatiota, jolloin vasta aloitetaan tukilääkitykset. Jos siis siihen menemme. En kerta kaikkiaan tiedä haluanko ja jaksanko. Portlandin kirjoitusta tässä tänään miettinyt - mäkin haluaisin elää taas normaalia elämää enkä tällaista, että elämä tuntuu pelkältä kuukautiskierrolta ja sen eri vaiheiden mukaan elämiseltä. Meillähän on jo yk10 ja on kyllä raskasta. Sekin surettaa, että mulla kaikki ikään nähden varsin hyvin, mutta mitä sillä nyt tekee, jos pulma onkin miehen jossain vasta-aineissa. Oon jopa miettinyt, että yritetään nyt sit vaan luomusti, tulee vauvaa tai ei, mihinkään hoitoihin ei lähdetä. Mutta kun en ole varma siitäkään. 😭 Oviksen pitäis ultran ja lääkärin mukaan olla ylihuomenna tai lauantaina. Jotenkin tässä pitäis taas itsensä kasata, että pystyy jatkamaan. Meillä, kun kuitenkin on edelleen mahdollista luomusti raskautua, vaikkakin se onkin normaaliakin vaikeampaa. 😔
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Ja lämpimästi suosittelen kaikille hakeutumaan gynelle tms., jos yhtään on sellainen olo, että olisi hyvä käydä! Vaikka edes varmuuden vuoksi.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Pahoittelut taas erillinen viesti, mutta tuli tuossa netistä tietoa etsiessäni myös opittua, että keskenmeno voi johtua myös esim.siitä, jos miehen siemennesteessä on merkkejä oksidatiivisesta stressistä. Tiedä mitä kaikkea tuo siemenneste ja senkin ongelmat voivat aiheuttaa, joten älkää rakkaat naiset itseänne syyttäkö, jos vielä ei ole onnistunut. ❤️ Eipä sitä toki kannata miestäkään syyttää, mutta on varmaan hyödyksi ymmärtää tämän ilmiön monet, monet näkökulmat. Sellainen palapeli tää loppujen lopuksi on.
Kanelipulla kirjoitti:
Murmelips kirjoitti:
Komppaan teitä molempia. Mulla kierto ihan säännöllinen, oviksen bongaan joka kuukausi, ultrassa ei näkynyt mitään kummallista.. veriarvotkin on kohdallaan muuten mutta FSH oli vähän korkea. Gyne oli tosin sitä mieltä ettei siitä kannata huolestua kun muuten näkyy että munasarjat pelittää ja ovia on säännöllinen. Yk9 (kai) varmaan käynnistyy lähipäivinä. Tänään oli vähän huono olo mutta lasken sen PMSn piikkiin.
Ainoa erikoisuus on että yleensä tuhruttelen vuotoa jo useamman päivän ennen kuukautisia, tässä kuussa ei ole tippunut tipan tippaa vielä.
Eilen huomasin raapineeni reittä niin ponnekkaasti että oli tullut mustelmia. Luonnollisestikin menin heti Googleen ja kysyin ”easy bruising sign of early pregnancy” 😂 ei hyvää päivää.. onneksi mies ei tiedä!
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Lueskelin tuossa aikaisempia kommentteja jossa keskusteltiin gynellä käynnistä. Kuinka moni teistä on käynyt ennen yrityksen alkua gynekologilla?
Itse kävin tämän vuoden helmikuussa ja viime vuonna tarkistutin verikokeilla hormonitasot.
Kaikki oli kunnossa, vaikka endo onkin taustalla.
Täällä yritetään vain olla stressaamatta yrityksestä mutta tosissaan ollaan kuitenkin liikkeellä.
Siskolta (hänellä 3 lasta ja kaikkia yrittänyt n. 1 vuoden) sain neuvoja yritykseen.
Seksiä joka toinen päivä
Seksin jälkeen 30min peppu ja jalat ylös
Mamma vitamiinien aloitus
Greippimehu
Ovulaatio testit
Saa laittaa lisää vinkkejä!
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Hei kaikki yrittäjät! Minä täällä, se vanha terkkari-kääpä, jolla yli 20v. työhistoriaa neuvolassa, nyt vähän aikaa työterveyshuollossa, mutta luen tätä palstaa aktiivisesti. Toivon todellakin, että ne pariskunnat, joilla todettu ongelmia raskautumisen tiellä, miettisivät todella hoitoja. Itse aina mietin, että nykyään lääketiede antaa apua moniin sellaisiin vaivoihin, joista ennen vain kärsittiin. Esim. diabetekseen kuoltiin, samoin syöpään. Itselläni siis 3 lasta, 2 ekaa tikuteltiin ja kellon kanssa ”työstettiin”, nuorimmainen vissiin kertalaakista ❤️. Jos ei olisi tullut luomuna, oltaisiin menty hoitoihin. En halua mitään mainostaa ”kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat”, mutta omasta neuvolatyön kokemuksesta muistan lapsettomuudesta aiemmin kärsineiden vanhempien olleen todella omistautuneita ja rakastavia vanhempia. Sitten kun vauva on maailmassa, ovat kaikki yhtä ihania, eikä otsassa ole leimaa ”vahinko” tai ”IVF”. Eli älkää heittäkö pyyhettä kehään ❤️ Toivon kaikille onnistumista, luomuna tai lääketieteen avuin.
SiBi, mullakin pillereiden lopettamisen jälkeen kaikissa muissa kierroissa ennen menkkoja tiputtelua, paitsi siinä, jossa tärppäs. Peukut pystyssä sulle siis 👍👍
Täällä taas.. en maltanpysyä hiljaa enkä poissa 🤭🤦🏻♀️ sanokaa jos kyllästytte minuun!
Yk25, kp22/21-60, ovulaatiopäivästä ei varmuutta. Tänään on valkovuoto pahentunut, housut kastuu ellei ole sidettä ja kuukuppia ei voi kuvitellakaan pitävänsä nyt. Rakastelussakn tuli hyvin selväksi liukkaus, mutta myös hyvin herkät rinnat ja yhdynnän aikana myös sisällä tuntuu kummalle. Joskua ollut yhdyntäkipua, ei tämä sellaista ollut mutta jotain normista poikkeavaa 🤔 vielä en testiä uskalla tehdä, mutta kummallinen on olo kyllä 😮😳 on se kun tulkittee kaikkea!
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Pahoittelut Ja halaukset Jennille♥️
Ja olihan täällä plussatuuletkin puhaltaneet, onnea hirmuisesti♥️
Mä olen nyt tänään onnellinen, sain kahteen eri ovulaatiotestiin TUMMAT viivat, jotka tulivat ennen kontrolliviivaa. Viime kuussa luulin ovuloivani paljon haaleammasta viivasta. Eli en tiedä ovuloinko läheskään joka kk.
Nyt ne viivat on kuitenkin tikuissa, ja peittojen väleissä talleteltu. Eli kp 12-13 ovulaatioplussaa.
Mulla käytössä tosiaan greippimehu, gelee royale, e-vitamiinit ja sinkki. Ne oli luontaistuotekaupan tätin suositus raskautta yrittävälle. Foolihappoa on noissakin, mutta sitä tietysti voisi ottaa vielä lisäksi.
Ens pe on taas verikoe aika, tsekataan kilppariarvot, katsotaan mitä ovat ja muuttuuko lääkitys. Täytyy muistaa sanoa että raskautta haikailen, osaavat katsoa arvoja silläkin silmällä.
Nytkö saa piinailla?? Täytyy heiluttaa kyllä peittoa ehkä vielä tänään ja huomenna..eikä meillä ongelmana ole vain minä, joten nautitaan nyt tässä kohtaa vain siitä että ovuloin vahvasti tässä kuussa. Liekö gelee royale ansiosta.
Ja VILLAHUIVI sinuun ei kyllästy♥️ jännitetään täällä sinun tuntemuksia ja testailuja, toivotaan että nuo tuntemukset tietäisi kahta viivaa!!
Voi ei Jenni, voimia!! ❤