Surettaa naapurin lapset. Eivät päässeet hiihtolomalla minnekään
Vanhemmat töissä, vanhin 15v katsoi päivisin nuorempien perään.
Kommentit (78)
Ikinä en ole hiihtolomalla saanut pitää talvilomaa. Vanhin lapsista jo 17 eikä siis ole päässyt koskaan talvilomareissuun. Nytkin olemme miehen kanssa töissä koko viikon ja toinen viikonlopunkin. Tuo 17- vuotiaskaan ei lomaile koulusta vaan hänkin menee viikoksi töihin. Rukat on sluibailjoille.
Me oltiin lomalla koko perhe ja käytiin kerran leffassa. Yhden viikon takia en todellakaan ota mitään reissua. Möhöillään kotona ja otetaan lunkisti, nukutaan ja syödään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettaja, joka ei ole eläissään kysynyt oppilailta, mitä he ovat tehneet lomalla. Kyllä oppilaat ovat ehtineet maanantain ekaan välituntiin mennessä jo kertoa kavereilleen tuhanteen kertaan, mitä ovat tehneet. Voin kyllä kysyä, että oliko kiva loma ja ehtivätkö nukkua tarpeeksi.
Itse kerron usein lomastani, että käytiin mukulan kanssa uimahallissa ja luistelemassa ja tehtiin sekasotkupitsaa ja poppareita ja katsottiin piirrettyjä yhdessä jne. ja kyllä oli ihanaa saada nukkua aamulla pitkään. En ikinä kerro, jos olen ollut matkalla ulkomailla, edes risteilystä puhu. Oma-aloitteisesti oppilaat saavat puhua lomastaan ihan mitä haluavat, mutta minun tehtäväni ei ole saattaa onnettomaksi tai häpeään oppilaita, joilla ei ole varaa matkustella. Heitä on joka luokassa, tiedän sen. Päinvastoin yritän tuoda aina ilmi, että kotopuolessakin löytää kivaa tekemistä ja sellainen loma on ihan ok.
Kesäloman jälkeen oppilaat saattavat huomata, jos olen vaihtanut tietokoneen taustakuvaksi jonkin selvästi kauempaa otetun kuvan. Joskus siitä kysyvät, joskus eivät. Silloin saatan vastata, että joo oltiin esim. Lontoossa/Lapissa/Tukholmassa käymässä kesälomalla, kun miehelläkin oli tänä vuonna lomaa.
Eli puhuapälpätät itsestäsi. Tyypillinen opettaja. Mitä väärää on kysyä yleisesti mitä teitte talvilomalla, ja varsinkin jos lapset ovat ekaan välituntiin mennessä puhuneet ne jo keskenään. Minäkin kerron, että kävin lasten kanssa luistelemassa ja hiihtämässä. Kertoo vain sinun arvomaailmastasi, että pidät matkaa parempana kuin mummolaa. Minusta on ihan tervettä olla olla kiinnostunut nuoren elämästä, eikä vain kysyä ylimielisesti, että oliko kivaa?
Minua ei edes huvittanut lähteä pohjoisee, joten muija & muksut menivät keskenänsä. Viitsi ajaa sitä 900 kilsaa ja sitten laskea mäkiä päivästä toiseen. Kotonakin voi olla ihan hyvin ja käydä vaikkapa pilkillä.
Missä ammateissa te ei-opettajat olette jotka lomailette joka vuosi syys- ja hiihtolomat?
Vierailija kirjoitti:
Ai, me oltiin lasten kanssa ensin 4 päivää Sveitsissä hiihtämässä ja sitten 3 päivää Dubaissa ottamassa aurinkoa. Tultiin takaisin eilen illalla. Kivaa oli! Suosittelen muillekin! Pääsiäisenä menemme hiihtämään Sapporoon ja kesällä lapset pääsee Disney Worldiin Floridaan.
Melanooma onkin heillä sitten 25-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Missä ammateissa te ei-opettajat olette jotka lomailette joka vuosi syys- ja hiihtolomat?
Kokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettaja, joka ei ole eläissään kysynyt oppilailta, mitä he ovat tehneet lomalla. Kyllä oppilaat ovat ehtineet maanantain ekaan välituntiin mennessä jo kertoa kavereilleen tuhanteen kertaan, mitä ovat tehneet. Voin kyllä kysyä, että oliko kiva loma ja ehtivätkö nukkua tarpeeksi.
Itse kerron usein lomastani, että käytiin mukulan kanssa uimahallissa ja luistelemassa ja tehtiin sekasotkupitsaa ja poppareita ja katsottiin piirrettyjä yhdessä jne. ja kyllä oli ihanaa saada nukkua aamulla pitkään. En ikinä kerro, jos olen ollut matkalla ulkomailla, edes risteilystä puhu. Oma-aloitteisesti oppilaat saavat puhua lomastaan ihan mitä haluavat, mutta minun tehtäväni ei ole saattaa onnettomaksi tai häpeään oppilaita, joilla ei ole varaa matkustella. Heitä on joka luokassa, tiedän sen. Päinvastoin yritän tuoda aina ilmi, että kotopuolessakin löytää kivaa tekemistä ja sellainen loma on ihan ok.
Kesäloman jälkeen oppilaat saattavat huomata, jos olen vaihtanut tietokoneen taustakuvaksi jonkin selvästi kauempaa otetun kuvan. Joskus siitä kysyvät, joskus eivät. Silloin saatan vastata, että joo oltiin esim. Lontoossa/Lapissa/Tukholmassa käymässä kesälomalla, kun miehelläkin oli tänä vuonna lomaa.
Eli puhuapälpätät itsestäsi. Tyypillinen opettaja. Mitä väärää on kysyä yleisesti mitä teitte talvilomalla, ja varsinkin jos lapset ovat ekaan välituntiin mennessä puhuneet ne jo keskenään. Minäkin kerron, että kävin lasten kanssa luistelemassa ja hiihtämässä. Kertoo vain sinun arvomaailmastasi, että pidät matkaa parempana kuin mummolaa. Minusta on ihan tervettä olla olla kiinnostunut nuoren elämästä, eikä vain kysyä ylimielisesti, että oliko kivaa?
Sinä voit vääntää tämän asian ihan niin kuin haluat itsellesi paremmaksi sopivan.
Minä pidän matkustelusta, olen aina pitänyt. Minun oma rakas mummoni on jo kuollut ja mummola vedetty maan tasalle. Omat vanhempani taas ovat sitä sorttia, että mieluummin vien lapseni helve*tiin lomalle kuin mummolaansa. Palkkatasoni on sellainen, että pystyn viemään perheeni ulkomaille vain kerran vuodessa, ja sen teen kesällä. Syys-, joulu- ja hiihtolomat vietämme kotimaassa, joko kotikaupungissa tai muualla. Usein käymme kylpylässä, joskus risteilylläkin, joskus olemme vain kotona.
Minä olen kiinnostunut nuorten hyvinvoinnista. Sen takia en pistä ketään kertomaan, että perheellä ei ollut taaskaan varaa mennä edes elokuviin, saati kahden viikon ulkomaanmatkalle. Jos joku reissussa oli, hän saa sen kertoa, samoin kuin oma-aloitteisesti saa kertoa kotilomastaan, jos haluaa.
Tuollaista se oli kaikilla mun lapsuudessa, ehkä jotkut rikkaat kävi joskus talvellakin ulkomailla, ehkä jopa hiihtolomalla, en muista, mutta ei kukaan olettanut että hiihtolomalla tehdään muuta kuin hiihdetään. Opettajat ihan sanoi että koittakaa nyt hiihtää paljon, oli oikein sellaset kortit mihin piti merkitä päivät ja kilometrit. Ja siihen aikaan hiihtäminen ei tarkoittanut reissua laskettelurinteeseen. Minä kun inhosin hiihtämistä, olin vaan onnellinen ettei tarvinnut kouluun mennä ja siellä olisi kuitenkin ollut sitä helvetin hiihtoa.
Ennenvanhaan oli koululaisilla perunannostoloma, ja sekin käytettiin kyllä just siihen eikä matkusteluun.
Toivottua, että opettajat kyselee mitä lomien aikana touhuttu ja reissattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti AP ei ole meidän naapuri :o
Ainiin, meillä sentään 6v pääsi loman ajaksi isovanhemmille hoitoon, 9v oli päivät yksin kotona.
Miksi 9 v ei päässyt mummolaan? On se aika pitkä pvä olla yksin.
Ei halunnut.
Halusi olla mieluummin yksin kotona.
Ole ap onnellinen jos elämäsi suurin murhe on naapureille kuvittelemasi murheet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti AP ei ole meidän naapuri :o
Ainiin, meillä sentään 6v pääsi loman ajaksi isovanhemmille hoitoon, 9v oli päivät yksin kotona.
Miksi 9 v ei päässyt mummolaan? On se aika pitkä pvä olla yksin.
Ei halunnut.
Halusi olla mieluummin yksin kotona.
Voi kyl mäkin aloin jäämään mummolareissuilta pois heti kun sain. Siellä ei ollu ollenkaan ”pelejä ja vehkeitä” mitä kotona.
Vierailija kirjoitti:
No mihinkäs sitä muka sitten pitäisi päästä?
Mukavaa, kun sentään perhettä yhdistävä flunssa iski juuri lomaviikolle. Ei tule turhia poissaoloja koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihinkäs sitä muka sitten pitäisi päästä?
Mukavaa, kun sentään perhettä yhdistävä flunssa iski juuri lomaviikolle. Ei tule turhia poissaoloja koulusta.
Jaa mua aina hirveesti harmitti jos flunssa osui lomaviikolle. Tykkäsin olla poissa koulusta.
No ei meilläkään, mutta olen syntynyt 60-luvulla ja ei silloin kukaan lennellyt lomilla sinne ja tänne tai mennyt kylpylöihin. Hiihtolomalla oli ihaninta, kun sai olla kotona ja lukea läjän kirjoja ja laskea mäkeä naapurin lasten kanssa.
Ei kyllä omien lastenkaan kanssa käyty hiihtolomilla paljon missään. Mummolassa korkeintaan. Hiihtolomaa kun ei saanut vapaaksi, kuin muutaman vuoden välein, kun muillakin oli lapsia. Eivät ole traumoja saaneet tästä, kun joutuivat hiihtoloman viettämään kotona