Surettaa naapurin lapset. Eivät päässeet hiihtolomalla minnekään
Vanhemmat töissä, vanhin 15v katsoi päivisin nuorempien perään.
Kommentit (78)
Meilläkin 16v ja 9v keskenään loman. Mulla oli päivällä ruokiksella aikaa käydä katsomassa kotona mikä tilanne siellä oli.
Alkuvuosi tehty pientä pintaremonttia ja nyt oli lapsilla aikaa siirrellä tavaroitaan uusiin omiin huoneisiinsa. Kävivät keskenään myös kaupungin nuorisotoimen järjestämissä tapahtumissa, kuten keilaamassa, uimassa, jäähallissa luistelemassa, elokuvissa.. Kyllä sitä tekemistä oli ihan yli tarpeenkin.
Ei meidänkään lapset, eikä parin kaverinkaan lapset päässy nyt hiihtolomalla mihinkään :( ei vittitty lähteä kun oltiin just espanjassa lämmittelemässä porukalla.
Jaa, tässä toinen perhe, jolla ilmeisesti asiat huonosti. Emme tosin ole mikään sossutapaus, vaan lapset lomailivat kotona ja sukulaisissa, koska nyt on tilinpäätöskausi, jolloin vanhemmat eivät lomaile. Kuuluu työn luonteeseen. Meitä on muitakin laskenta-, viestintä-, ja tilintarkastajaihmisiä, jotka eivät koskaan lomaile koulun hiihtolomilla. Ei sen puoleen syyslomillakaan. Heinäkuukin menee töissä.
Satavarmaa lasten kavereiden äidit, ne tarhatädit ja terveydenhoitajat, säälivät meidän lapsia ”kun äiti vaan miettii omaa uraansa”. Vaan kun tämä ei ole valintakysymys, jos alalla on.
Muistan ikuisesti hetken kun olin saanut uuden, hyvän työpaikan. Lapseni oli 2,5 v ja naapurin äiti onnittelujen sijaan sääli, että voi voi, lapsi on vielä niin pieni. Olisi pitänyt jättää tarjottu mahdollisuus käyttämättä.
Moni nainen estää tällä ajattelulla tasa-arvon toteutumisen. Kun isin on tietysti ihan ok olla lomalla töissä ja äidin tehtävä on tyytyä niihin osa-aikaisen assarin töihin, jotta isi voi rakentaa uraa.
En tiedä itkeäkö vai nauraa, kun näen FB:ssä päivityksiä, jossa ”urhea vaimo” ajaa oksentelevien lasten kanssa Lapista kotiin kun isi toki lensi matkan, jotta voisi olla töissä. Hurraa.
Summa summarum. Perheenä voidaan matkustaa vaikka kesälomalla. Ei nelihenkinen perhe nyt muutenkaan voi lomailla ihan joka lomalla. Meillä kohtuullisen hyvätuloisillakaan ei ole siihen varaa syyslomalla, hiihtolomalla, pääsiäisenä, vappuna, helatorstaina ja vielä kesällä. Tosin emme haluakaan elää velaksi. Eikä lapset edes ole kovasti matkoja kaivanneet.
Vierailija kirjoitti:
Mekin ollaan oltu vain kotona, yhtenä päivänä oltiin elokuvissa, yhtenä tramppaparkissa ja yhtenä päivänä ajeltiin mökille ja paistettiin siellä nakkeja ja käveltiin jäällä. Lapsi kiipeili puissa ja oli tyytyväinen.
Itselläni oli kyllä loma samaan aikaan mutta rahat ei riitä ulkomaanmatkoihin montaa kertaa vuodessa, kotimaan kylpylät täpötäynnä hiihtolomalla ja laivat myös, niihin en halua.
Saa sääliä rauhassa.
Kuulostaa oikein mukavalta. Sitä paitsi, vaikka rahaa olisikin useampaan ulkomaanmatkaan vuodessa, ei ole kovin ekologista jatkuvasti matkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...tai sitten ei ole reissuja tiedossa koko perheen voimin koskaan, mutta sekin on ok. Ei se reissaaminen mikään elämän tarkoitus ole.
Tai sitten ei ole tiedossa reissuja eikä mitään muutakaan kivaa, vanhemmat riitelee ja ryyppää ja on välinpitämättömiä.
Tai sitten on tiedossa reissuja, vanhemmat riitelee ja ryyppää ja on välinpitämättömiä. Miten nämä nyt edes liittyy toisiinsa?
Hävetkää matkailijat! On hirvittävän epäekologista matkustella!
Enemmän kuin sitä, että apn naapurin lapset oli kotona hiihtoloman mua hämmästyttää tässä ketjussa se, että osan mielestä on työnantajan vika, että lapset raukat on keskenään, kun ei anna mitään ylimääräistä lomaa tai aikatauluta firman työryhmiä niin, että kaikki/kukaan halukas saisi omaa lomaa milloin sattuu haluamaan.
Meillä lapset 10-16 vuotiaita. Kukaan heistä ei ole koskaan käynyt ulkomailla. Oulu on pohjoisin paikka missä ovat käyneet (lähinnä sairaalareissuja ym). Vanhin on käynyt 3 kertaa Helsingissä, nuoremmat kerran. Muuten reissanneet vain 100 km säteellä kotoa.
Minä olen käynyt viimeksi ulkomailla noin 20 v sitten Tukholmassa (työmatkalla). Mies reissaa työnpuolesta ulkomailla välillä useanmankin kerran vuodessa.
Rahan puolesta voisimme kyllä lähteä ulkomaille lomalle. Mutta kukaan meistä ei tykkää matkustamisesta. Lomalla teemme paljonasioita mutta lähinnä 50 km säteellä kodista. Olen tarjonnut lapsille että olisi käyty vaikka Tanskassa Legolandisssa. Halusivat mielummin jokainen ison paketin legoja ja käytiin 10 kertaa syömässä kotipaikkakunnalla/lähipaikkakunnilla ravintoloissa.
Ovat kerran nukkuneet hotellissa pari yötä.
Lomille saavat esittää toiveita ja toteutetaan niitä mahdollisuuksien mukaan. Esim viimekesänä pääsivät 20 kertaa ajamaan kartingautoilla. Kävivät huvipuistossa. Ravintoloissa syömässä kotipaikkakunnalla. Käytiin mummoloissa ja metsäretkillä. Vierailtiin sukulaisilla jne. Saivat pelailla paljon kotona huippuvehkeillä. Pihalla oma uima-allas ja paljon heitä kiinnostavia harrastusjuttuja. Kavereita kävi paljon, nukuttiin teltassa pihalla jne.
Eli koetan nyt vääntää rautalangasta että vaikka ei matkustella niin elämä voi olla silti ihan rikasta. Meidän 16 v ajaa jo sujuvasti traktoria, kuormaa metsäkärryllä, kaivaa kaivinkoneella jne mikä häntä nyt kiinnostaakaan. Ja vastaavasti nuoremmillakin on omat juttunsa joihin satsataan. Matkustaminen nyt ei ole vaan vielä kiinnostanut meistä ketään.
Mun vanhemmat oli aina kotona kun meillä oli kesälomat ja hiihtolomat. Olivat meinaan pitkäaikaistyöttömiä. Mä olisin kiljunut onnesta jos olisi ollut työpaika joihin mennä 👌
Kivaa, kun saa olla rauhassa kotona! Ja vielä koko päivän. Lomailu äidin ja isän tai isovanhempien kanssa on yliarvostettua. Huippu loma! - sanoisivat omat lapseni ja menisivät huomenna rentoutuneina ja levänneinä kouluun.
Talvilomamatkat lentäen on lapsille tosi raskaita juttuja. Usein kotoilu ja lepääminen kivointa, mitä voi tehdä.
Minne pitäisi päästä? Meilläkin koululaiset olivat kotona ja minä töissä. Parina päivänä olivan tätinsä hoivissa 10 km:n päässä kotoa. Eivät halunneet lähteä mummoloihin hiihtolomaksi.
Ärsyttää tuo meille Ruotsista levinnyt valitus ja voivotus, jos jonkun perheen lapset eivät pääse matkustelemaan lomillaan. Voi, voi, voi, kun ne lapset joutuvat sitten koulussakin eriarvoiseen asemaan, kun opettaja loman jälkeen kyselee oppilailta, missä he ovat matkustelleet lomalla. Minusta tuo utelu on opettajilta tyåerää käytöstä. Mitä se opettajille kuuluu, onko joku oppilas päässyt matkustelemaan vai ei. Ja sama koskee myös uteliaita naapurin akkoja.
Opettajat, kysykää huomenna vaan oliko lapsilla kiva loma, pls!
On tosiaan surku, ettei kotona saa enää pitää hauskaa ja levätä. Miksi pitäisi raahautua lomastressaamaan jonnekin muualle, mieluiten sinne missä pippuri kasvaa? Ettei vain naapureilla olisi valitettavaa - huh huh!
Kotilomat kunniaan!
Miks hiihtolomalla pitäisi matkustaa jonnekin? Eikö tärkeintä ole se, että saa nukkua aamulla pitempään ja olla vaan kotona, kerrankin, eikä aina koulussa?
Minä ainakin kouluaikana nautin nimenomaan kotonaolemisesta keskellä viikkoa ja keskellä päivää, sehän oli luksusta. Ei minun lapsuudessani juuri kukaan minnekään matkustellut muutenkaan. Ja hiihtolomalla oli tarkoitus nimenomaan hiihtää, ja sitä me tehtiinkin ihan innoissamme. Oltiin vielä sen ajan lapsia, että pidettiin hiihtämisestä.
Molemmin puolin meilläkin asuu lapsiperhe, mutta enpä ole jaksanut seurata, onko ne kotona vai onko ne jossain matkoilla. Ei oikein niin kuin ole minun asianikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tuo meille Ruotsista levinnyt valitus ja voivotus, jos jonkun perheen lapset eivät pääse matkustelemaan lomillaan. Voi, voi, voi, kun ne lapset joutuvat sitten koulussakin eriarvoiseen asemaan, kun opettaja loman jälkeen kyselee oppilailta, missä he ovat matkustelleet lomalla. Minusta tuo utelu on opettajilta tyåerää käytöstä. Mitä se opettajille kuuluu, onko joku oppilas päässyt matkustelemaan vai ei. Ja sama koskee myös uteliaita naapurin akkoja.
Olen opettaja ja kysyn jatkossakin, mitä lapset ovat tehneet lomalla. Kasvattajan kuuluu olla kiinnostunut nuoren elämästä. Jos näin ei olisi, olisi opettaja väärällä alalla. Se on sitten jokaisen oma asia, mitä haluaa itsestään kertoa. Ja minä arvostan hiihtämistä, luistelua, kotona rentoutumista ja mummolaa yhtä paljon kuin rantalomaa. Olen itsekin talvilomani kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat töissä, vanhin 15v katsoi päivisin nuorempien perään.
Surettaisi lomailevia lapsia kyyläävä naapuri.
Pitäisiköhän tehdä siitä huoli-ilmoitus, vai mikä?
Me on aina matkustettu hiihtolomalla, milloin pohjoiseen ja toisten etelään.Nyt oli jälkikasvu oikein tyytyväisiä,kun sai kerrankin nukkua puoleen päivään eikä tarvinnut pakosta lähteä mihinkään.(ei hotelliaamiaiselle,mäkeen,rannalle ,kouluun ,harkkoihin,ei siis yhtikäs mihinkään ) Poika oli mielensä mukaan kavereiden kans ulkona ja tyttö kavereineen mökillä yhden yökauden.
Tyytyväisiä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset 10-16 vuotiaita. Kukaan heistä ei ole koskaan käynyt ulkomailla. Oulu on pohjoisin paikka missä ovat käyneet (lähinnä sairaalareissuja ym). Vanhin on käynyt 3 kertaa Helsingissä, nuoremmat kerran. Muuten reissanneet vain 100 km säteellä kotoa.
Minä olen käynyt viimeksi ulkomailla noin 20 v sitten Tukholmassa (työmatkalla). Mies reissaa työnpuolesta ulkomailla välillä useanmankin kerran vuodessa.
Rahan puolesta voisimme kyllä lähteä ulkomaille lomalle. Mutta kukaan meistä ei tykkää matkustamisesta. Lomalla teemme paljonasioita mutta lähinnä 50 km säteellä kodista. Olen tarjonnut lapsille että olisi käyty vaikka Tanskassa Legolandisssa. Halusivat mielummin jokainen ison paketin legoja ja käytiin 10 kertaa syömässä kotipaikkakunnalla/lähipaikkakunnilla ravintoloissa.
Ovat kerran nukkuneet hotellissa pari yötä.
Lomille saavat esittää toiveita ja toteutetaan niitä mahdollisuuksien mukaan. Esim viimekesänä pääsivät 20 kertaa ajamaan kartingautoilla. Kävivät huvipuistossa. Ravintoloissa syömässä kotipaikkakunnalla. Käytiin mummoloissa ja metsäretkillä. Vierailtiin sukulaisilla jne. Saivat pelailla paljon kotona huippuvehkeillä. Pihalla oma uima-allas ja paljon heitä kiinnostavia harrastusjuttuja. Kavereita kävi paljon, nukuttiin teltassa pihalla jne.
Eli koetan nyt vääntää rautalangasta että vaikka ei matkustella niin elämä voi olla silti ihan rikasta. Meidän 16 v ajaa jo sujuvasti traktoria, kuormaa metsäkärryllä, kaivaa kaivinkoneella jne mikä häntä nyt kiinnostaakaan. Ja vastaavasti nuoremmillakin on omat juttunsa joihin satsataan. Matkustaminen nyt ei ole vaan vielä kiinnostanut meistä ketään.
Nuo lomakyttääjät onkin kaupunkien ja kivikylien kerrostaloasukkeja, joilla ei ole lomalla ollessaan muuta tekemistä kuin tuijottaa naapurin seinää. Siksi niitten on vietävä ne kermiskakrunsa kaikenmaailman huvipaikkoihin ja etelänmatkoille, koska niitten pennut muuten kuolee tylsyyteen. Ja sitten niitten on vielä vahdittava, että pääseekö naapurin penskat samalla tavalla lomakohteisiin tuhlaamaan rahaa ja voi kuinka sääli kun eivät pääse!
Minä olen opettaja, joka ei ole eläissään kysynyt oppilailta, mitä he ovat tehneet lomalla. Kyllä oppilaat ovat ehtineet maanantain ekaan välituntiin mennessä jo kertoa kavereilleen tuhanteen kertaan, mitä ovat tehneet. Voin kyllä kysyä, että oliko kiva loma ja ehtivätkö nukkua tarpeeksi.
Itse kerron usein lomastani, että käytiin mukulan kanssa uimahallissa ja luistelemassa ja tehtiin sekasotkupitsaa ja poppareita ja katsottiin piirrettyjä yhdessä jne. ja kyllä oli ihanaa saada nukkua aamulla pitkään. En ikinä kerro, jos olen ollut matkalla ulkomailla, edes risteilystä puhu. Oma-aloitteisesti oppilaat saavat puhua lomastaan ihan mitä haluavat, mutta minun tehtäväni ei ole saattaa onnettomaksi tai häpeään oppilaita, joilla ei ole varaa matkustella. Heitä on joka luokassa, tiedän sen. Päinvastoin yritän tuoda aina ilmi, että kotopuolessakin löytää kivaa tekemistä ja sellainen loma on ihan ok.
Kesäloman jälkeen oppilaat saattavat huomata, jos olen vaihtanut tietokoneen taustakuvaksi jonkin selvästi kauempaa otetun kuvan. Joskus siitä kysyvät, joskus eivät. Silloin saatan vastata, että joo oltiin esim. Lontoossa/Lapissa/Tukholmassa käymässä kesälomalla, kun miehelläkin oli tänä vuonna lomaa.
Meidän lapset tykkäsi kovasti Sapporosta, olympialaduista ja -rinteistä. Oltiin toissavuonna.