Asunnon osto kaduttaa ja velallisen olo ahdistaa
Onko muilla samoja fiiliksiä?
Olis pitänyt vaan muuttaa eron jälkeen vuokralle. Nyt makselen asuntolainaa, mihinkään muuhun ei ole varaa ja pelkään korkojen nousua, remonttikuluja ja epäonnea, että kaikki hajoaa ja joudun pulaan kun ei ole varaa maksaa.
Kommentit (184)
Meillä sama stressinaihe. Ei missään vaiheessa tuntunut hyvältä olla velallinen. Sinnitellään vielä 6kk ja myydään asunto. Sitten säästetään ihan kunnolla ja varaudutaan hyvin mahdollisiin remppoihin jotta ei tarvitsisi aina stressata yllättävistä kuluista..
Mutta tiedän fiiliksen.. 😊
Njäh. Oma asunto on sijoitus ja nyt menet vaan päivä kerrallaan, murehdit niitä ongelmia sitten kun ne koittavat.
Saman verran pitäisi maksaa vuokraakin tai vuokra voi kohota hallitsettomasti, laina ei, jos on hyvä soppari. Joka tapauksessa ilmaiseksi ei voi asua missään. Omasta asunnostasi ei kukaan voi häätää sinua pois. Kerrytät koko ajan omaisuuttasi. Jos muutaman vuoden päästä haluatkin muuttaa vuokralle, voit asuntoa myydessä saada paljon rahaa käyttöösi.
Ei korot nouse. Maailmassa on niin paljon velkaa (aivan kuten itselläsikin), että liian monen ihmisen (ts. asuntolainan ottaneen) talous romahtaisi, joten korkoja ei voida nostaa. Hyvin pieni palkkadeflaatio ja matala hintainflaatio jatkuu vielä useita vuosia, arvioisin sen jatkuvan vielä toiset kymmenen vuotta,tuonne 2030-luvun alkuun asti.
Etkö maksaisi per kk saman verran vuokraa kuitenkin suurinpiirtein? Nykyisin vuokra-asuntojen hinnat ovat hyvin kalliit. Parempi maksaa omaansa siis eikä vuokranantajalle.
Jos asuntokulut ovat liian kalliit syy on liian kalliista paikasta ostettu asunto tai liian iso asunto. Sama se olisi jos olisit vuokralla liian isossa/liian kalliilla alueella.
Nyt on historiallisen hyvä aika olla velallinen. Jos ahdistaa liikaa niin aina voit myydä pois tai vaihtaa halvempaan ja pienentää velkataakkaa näin. Paitsi tietysti tilanteessa, jossa on jo aidosti edullinen omistusasunto. Yllättävien rahanmenojen kohdatessa voit ottaa lyhennysvapaata. Asunto on aika turvallinen lainalla rahoitettavaksi. Äärimmäisen harvoin arvo romahtaa eli raha on verrattain turvassa.
Lainamääränne on liian suuri. Vastike ja lyhennys meillä ovat meillä saman verran kuin vuokra olisi samantasoisessa asunnossa.
Asunto on toki sijoitus ja Suomessahan omistusasuminen on ainoa arvostettu asumismuoto, vain köyhät luuserit asuu vuokralla. Tämän takia asunnon myynti ja vuokralle muutto mietityttää, en osaa kuunnella omaa sydäntä tässä.
Lisäksi asumme nyt pientaloalueella, jolla on oikeastaan vain omistusasuntoja. On myös kaupungin vuokrarivareita, mutta niihin pääsee kuka pääsee. Kaikki muut asunnon omistajat täällä on hyvätuloisia, tai ainakin siltä tuntuu.
Haluaisin muuttaa vuokralle läheisen keskustan laidalle uudehkoon kerrostaloon. Siitä haaveilen. Tähän nykyiseen taloyhtiön on tulossa ikkunaremontti ja varmasti muitakin remontteja pian., 80-luvun rivitalo. Mun asumiskustannukset on jo nyt aika tapissan ison lainan ja ison marginaalin takia. Se ahdistaa.
Lapseni ovat esiteini- ja teini-iässä. Mietityttää, miten he muutoksen ottaisivat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Asunto on toki sijoitus ja Suomessahan omistusasuminen on ainoa arvostettu asumismuoto, vain köyhät luuserit asuu vuokralla. Tämän takia asunnon myynti ja vuokralle muutto mietityttää, en osaa kuunnella omaa sydäntä tässä.
Lisäksi asumme nyt pientaloalueella, jolla on oikeastaan vain omistusasuntoja. On myös kaupungin vuokrarivareita, mutta niihin pääsee kuka pääsee. Kaikki muut asunnon omistajat täällä on hyvätuloisia, tai ainakin siltä tuntuu.
Haluaisin muuttaa vuokralle läheisen keskustan laidalle uudehkoon kerrostaloon. Siitä haaveilen. Tähän nykyiseen taloyhtiön on tulossa ikkunaremontti ja varmasti muitakin remontteja pian., 80-luvun rivitalo. Mun asumiskustannukset on jo nyt aika tapissan ison lainan ja ison marginaalin takia. Se ahdistaa.
Lapseni ovat esiteini- ja teini-iässä. Mietityttää, miten he muutoksen ottaisivat.
Ap
Miksi et ottanut selvää tulevista remonteista? Tietysti on mahdollisuus kilpailuttaa tai neuovotella laina uusiksi. Mä otin ä et maksan lainaa 400e kk vaikka olis voinut 600e ottaa, mut mietittiin miehen kanssa kun on perhe haaveissa niin ei mene niin tiukalle kotihoidontuella. Laina otettiin tammikuussa 2017 ja nyt poika 14kk ikäinen. Ei ainakaan oo niin tiukkaa vaikka en saa muuta kuin kotihoidontuen ja 50e hoitolisää, kuntalisää Seinäjoella ei saa, kun vasta kahdesta lapsesta.
Minua taas ei ahdista toi velka yhtään vaikka aikuisopiskelijana minulla on aivan naurettavan pienet tulot. Velka on minun yksin ja sitä on vielä 115000e ja kaksi lastakin on. Silti ei ahdista. Opiskelijanakin olen saanut erät maksettu ihan hyvin. Asuntolainassa sentään voi neuvotella lyhennysvapaan jos joskus sellaisen tarvii; koitappa vuokranantajan kanssa samaa temppua.. en nyt aio maksaa kun ihan pikkusumma kuussa kun teen tuon gradun valmiiksi 😂
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olennaista varmaan pohtia laskisiko vuokralla asuminen asumiskulujasi. Yleensä näin ei käy.
Meilläkin iso laina (pk-seutu, perheasunto) mutta kuukausitasolla asuminen silti halvempaa kuin vuokralla. Ja pitkällä aikavälillä jotain jää lopulta käteenkin.
Ei ahdista. Asumismenot isot, mutta omaisuus karttuu. Korot matalat, joten laina lyhenee. Pankin kanssa voi sopia lyhennysvapaata. Asunto kohtuullisen kokoinen ja isossa kaupungissa, joten helppo myydä jos tarve tulee. Remonttia tehdään yksi kohde kerrallaan hyvin hitaasti, ettei asunto pääse rapistumaan. Taloyhtiö hoitaa korjaushommat. Emme vaadi, että kaikki on tiptop, esim. vanhat keittiökaapit on ok. Lainaa maksettu neljäsosa pois.
Omaa asuntoa maksaessa olen alkanut järkevöittää rahankäyttöä, esim. vähentämällä turhia ostoksia, hyödyntämällä alennukset, en ota muuta velkaa ja olen maksanut kulutusluotot pois.
Oma asunto ei ole myöskään pakkomielle, jos molemmat jäisimme työttömäksi, sairastuisimme, asunto menisi myyntiin.
Toden totta. Suomen asuntohinnat on niin poskettomat että ihmiset maksaa asuntoaan 30 vuotta näkkäriä syöden ja sitten kun laina on maksettu niin otetaan uusi laina että saadaan tehtyä pakollinen iso remontti.
Mitä järkeä tuossakaan nyt sitten on? Koko elämä menee murehtiessa ja se betonikuutio imee kaikki rahat ja oma elämä jää elämättä. Eikä siitä lapsillekaan juuri iloa ole kun perintövero nappaa siitäkin ison osan.
Ihan nollasummapeliä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö maksaisi per kk saman verran vuokraa kuitenkin suurinpiirtein? Nykyisin vuokra-asuntojen hinnat ovat hyvin kalliit. Parempi maksaa omaansa siis eikä vuokranantajalle.
Jos asuntokulut ovat liian kalliit syy on liian kalliista paikasta ostettu asunto tai liian iso asunto. Sama se olisi jos olisit vuokralla liian isossa/liian kalliilla alueella.
Ei välttämättä. Omistusasumisen asumiskulut Helsingissä ja muissa isoissa kaupungeissa ovat korkeat, pienikin perheasunto on kallis. Muutto kehyskuntaan ei välttämättä paranna tilannetta, jos perheeseen pitää hankkia auto/toinen auto työmatkojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Toden totta. Suomen asuntohinnat on niin poskettomat että ihmiset maksaa asuntoaan 30 vuotta näkkäriä syöden ja sitten kun laina on maksettu niin otetaan uusi laina että saadaan tehtyä pakollinen iso remontti.
Mitä järkeä tuossakaan nyt sitten on? Koko elämä menee murehtiessa ja se betonikuutio imee kaikki rahat ja oma elämä jää elämättä. Eikä siitä lapsillekaan juuri iloa ole kun perintövero nappaa siitäkin ison osan.
Ihan nollasummapeliä.
Ei pidä paikkansa. Mulla oma asunto on järkevä tapa kartuttaa omaisuutta. Aion myydä sen pois ennen eläkepäiviä, muuttaa pienempään. Saan rahaa eläkepäiviä varten, ja voin antaa tuntuvaa ennakkoperintöä lapsille. Näin omat vanhempani ovat tehneet. Vuokralla ei jää mitään käteen asumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on historiallisen hyvä aika olla velallinen. Jos ahdistaa liikaa niin aina voit myydä pois tai vaihtaa halvempaan ja pienentää velkataakkaa näin. Paitsi tietysti tilanteessa, jossa on jo aidosti edullinen omistusasunto. Yllättävien rahanmenojen kohdatessa voit ottaa lyhennysvapaata. Asunto on aika turvallinen lainalla rahoitettavaksi. Äärimmäisen harvoin arvo romahtaa eli raha on verrattain turvassa.
Ei.
Nyt historiallisen HUONO aika olla asuntovelallinen.
Korot alkavat nousta loppuvuodesta. Ja kun nousevat, on kyyti kylmää
Lähes koko maassa , paitsi isojen kaupunkien keskustoissa asuntojen hinnat laskevat kuin lehmän häntä. Taantuvilla paikkakunnilla ei kukaan edes tarjoa mitään asunnoista. Jäävät kouraan kuin Musta Pekka. Ei siis lainkaan turvallinen
Olen tätä laskenutkin, monilla eri muuttujilla. Minulla laskisi asumiskulut pari sataa kuussa, jos muuttaisin vuokralle sinne, minne haluaisin ja jos ottaa huomioon sen, että vuokralla saisin kahden lapsen yh:na reilun satasen asumistukea. Ja säästöä tulisi hurjasti lisää, jos luopuisin autosta. Paremman sijainnin ansiosta se olisi mahdollista.
Tähän nykyiseen asuntoon ei ollut tiedossa taloyhtiön remontteja, kun tämän ostin. Ensi vuodeksi on kuitenkin ikkunaremontti tulossa. Muuten tein ostopäätöksen nopeasti enkä ajatellut tulevia kuluja niin tarkkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan nollasummapeliä.
Ei pidä paikkansa. Mulla oma asunto on järkevä tapa kartuttaa omaisuutta. Aion myydä sen pois ennen eläkepäiviä, muuttaa pienempään. Saan rahaa eläkepäiviä varten, ja voin antaa tuntuvaa ennakkoperintöä lapsille. Näin omat vanhempani ovat tehneet. Vuokralla ei jää mitään käteen asumisesta.
Väärin. Vuokralla asuminen on rutkasti halvempaa joten ne rahat voi säästää tai sijoittaa.
Jos ostaa 80-luvun rivarin, pitäisi tietää, että remontteja on tulossa. Toivottavaati saat sen kuitenkin myytyä. Itse en osaisia 70-80-luvun taloja.
Myy asunto ja muuta vuokralle