Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Ilona Eloisa kirjoitti:
portland kirjoitti:
Minä käytin minipillereitä vain kolmisen kuukautta ennen kuin oli pakko lopettaa sivuvaikutusten takia, mm. jatkuvaa tiputtelua ja äärimmäistä ahdistuneisuutta. Kierto palautui ainakin näennäisesti lähes heti, tosin kierto oli pari päivää normaalia lyhyempi pari-kolme kiertoa.
Tietääkö muuten joku siemennesteanalyysin hienouksista? Ohjeissa lukee, että edellisestä siemensyöksystä pitää olla 2-5 päivää. Tarkoittaako tämä myös sitä, että saa olla max viisi päivää edellisestä? Olettaisin näin, mutta vain koska olen mm. täältä lukenut, että siemenneste menee huonoksi x-ajan jälkeen. Täytyy soittaa klinikalle maanantaina ja selvittää, mutta maanantaihin on juuri nyt pitkä aika, heh.
Mikäli on noin, että saa olla max viisi päivää edellisestä, niin miehelläni on yksi ainoa päivä tässä kuussa, jolloin hän voi toimittaa näytteen... (koska yövuoroja ensin miehellä ja sitten minulla ja yövuorojen aikana ei todellakaan harrasteta seksiä eikä itse asiassa juurikaan nähdä toisiamme). Kertonee hiukan tästä kahden vuorotyöläisen elämän yhteensovittamisen hankaluudesta ja miten veemäistä seksin, ovulaation ja työvuorojen aikatauluttaminen oikeasti on. Ja kuinka siihen on nyt niin kyllästynyt vuoden yrityksen jälkeen, että seksi ei todellakaan ole vapaaehtoisesti mielessä. Nyt saa levätä kaikesta tuosta kierto-pari, kunnes tutkimukset on tehty ja tulokset saatu. Sitten katsotaan miten jatketaan.Sain eilen AMH-tulokset ja ne olivat huojentavat. Arvo oli 2.1, mikä on ikäiselleni ihan hyvä, ei tietenkään enää priimaa, muttei myöskään yhtään huono. Ei siis heti-paniikkia hoitojen yms suhteen.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Mä oon ymmärtänyt, että tuo 5 päivää on nimenomaan maksimiväli. Mut vaikka ette pystyisi harrastamaan seksiä niin voihan mies tulla yksinään ennen näytteen antoa, että saa vanhat pois?
Joo niin voisi, mikäli hän haluaisi/pystyisi... Tämä näytteenantokin on aikamoinen psykologinen taistelutanner, jostain syystä hän ei halua harrastaa itsetyydytystä (on tehnyt sitä sinkkuna). Hän ei halua keskustella asiasta ja vaikka minä ehdotin, et autan häntä näytteenannossa niin hän suorastaan kauhistui, et hän ei todellakaan tee sitä kun minä olen kotona.
Et onhan tässä erinäisiä haasteita.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Joku kirjoitteli, että ymmärtää haluttomuutta siitä itse kärsineenä. Minäkin sitä miehen haluttomuutta kyllä ymmärrän ja tiedän ettei hän sitä ole valinnut. Omaa aktiivisuutta asian suhteen vaan toivoisin häneltä enemmän. Mutta me menemme päivä ja viikko ja kuukausi kerrallaan. Liika syyttäminen ja painostaminen ei tietenkään auta minun puoleltani. 😬
Meiltä meni tämä kierto sitten kokonaan ohi. Tosin omat ovisoireeni olivat tässä kierrossa niin vaisut, että pohdin jopa jäikö ovulaatio kokonaan tapahtumatta.. Stressi on myös ollut tosi kovaa ja siitä pitäisi kyllä päästä eroon.
Nyt on kuitenkin jo rauhallisempi mieli itselläkin, kun mitään ei voi nyt kuukauteen tehdä asian edistämiseksi. Tai tietysti yritämme aktiivisesti liikkua ja syödä paremmin, jotta se sitten jatkossa auttaisi kaikkiin näihin haasteisiin. 😁
Minustakin on mukava kuulla raskautuneiden kuulumisia ja iloisista uutisista saa mielestäni aina lisää uskoa siihen, että ihmiset todella tulevat raskaiksi pitkänkin yrittämisen jälkeen. ☺️
Joku mietti, että voiko vitamiineja syödä liikaa. Kyllä voi. Yritinkin tuolla aiemmin kysellä, että miten olette varmistaneet, että ette syö haitallisia määriä kaikenlaisia valmisteita. Käsittääkseni ainakin maksa joutuu koville, jos erilaisia lisävalmisteita syö liikaa. Itse konsultoisin lääkäriä tai terveydenhoitajaa, jos syö useaa eri tuotetta.
Täällä flunssaa pukkaa niin sepä vie loputkin uskottavuudet lämpökäyristä 🤧 Luulen että ensi kierrossa jätän lämpöjen mittailun pois ja käytän vain ovistestejä kun ne ovat minulla hyvin toimineet, vaikka olisikin niin että ovulaatio ei tapahdu loppuun asti niin tässä vaiheessa kun yritys on vasta alussa sillä tiedolla ei ole merkitystä, toisi vain lisää stressiä.
Siirryin takaisin käyttämään Flota kun Fertility friendin vip-version ilmaiskokeilu loppui ja se tuntui ryöstöhintaiselta. Olen kuitenkin tuonne FF myös merkkaillut, ja huomasin nyt että nuo sovellukset ennustivat minulle eri ovulaatiopäivän. Eli täällä kp 17 ja dpo 4 tai 5 meneillään. Tänään alkoi tulla todella runsaasti valkovuotoa ja pientä kirvelyä, luulen että on hiiva iskenyt. Googletellessani että onko Flukonatsolia turvallista ottaa kun raskaus kuitenkin saattaa olla mahdollinen (siitä oppineena että Burana voi estää ovulaation ja kiinnittymisen) niin törmäsin tietoon että hiivatulehdus voi olla alkuraskauden oire 😁 Näillä dpo päivillä ei kyllä ole mahdollista, että nyt taitaa olla vaan sattumaa. Ja kanssasisarille tiedoksi että se suun kautta otettu hiivalääke on yhdistetty keskenmenoriskiin, eli paikallistuotteet käyttöön tarvittaessa!
portland kirjoitti:
Ilona Eloisa kirjoitti:
portland kirjoitti:
Minä käytin minipillereitä vain kolmisen kuukautta ennen kuin oli pakko lopettaa sivuvaikutusten takia, mm. jatkuvaa tiputtelua ja äärimmäistä ahdistuneisuutta. Kierto palautui ainakin näennäisesti lähes heti, tosin kierto oli pari päivää normaalia lyhyempi pari-kolme kiertoa.
Tietääkö muuten joku siemennesteanalyysin hienouksista? Ohjeissa lukee, että edellisestä siemensyöksystä pitää olla 2-5 päivää. Tarkoittaako tämä myös sitä, että saa olla max viisi päivää edellisestä? Olettaisin näin, mutta vain koska olen mm. täältä lukenut, että siemenneste menee huonoksi x-ajan jälkeen. Täytyy soittaa klinikalle maanantaina ja selvittää, mutta maanantaihin on juuri nyt pitkä aika, heh.
Mikäli on noin, että saa olla max viisi päivää edellisestä, niin miehelläni on yksi ainoa päivä tässä kuussa, jolloin hän voi toimittaa näytteen... (koska yövuoroja ensin miehellä ja sitten minulla ja yövuorojen aikana ei todellakaan harrasteta seksiä eikä itse asiassa juurikaan nähdä toisiamme). Kertonee hiukan tästä kahden vuorotyöläisen elämän yhteensovittamisen hankaluudesta ja miten veemäistä seksin, ovulaation ja työvuorojen aikatauluttaminen oikeasti on. Ja kuinka siihen on nyt niin kyllästynyt vuoden yrityksen jälkeen, että seksi ei todellakaan ole vapaaehtoisesti mielessä. Nyt saa levätä kaikesta tuosta kierto-pari, kunnes tutkimukset on tehty ja tulokset saatu. Sitten katsotaan miten jatketaan.Sain eilen AMH-tulokset ja ne olivat huojentavat. Arvo oli 2.1, mikä on ikäiselleni ihan hyvä, ei tietenkään enää priimaa, muttei myöskään yhtään huono. Ei siis heti-paniikkia hoitojen yms suhteen.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Mä oon ymmärtänyt, että tuo 5 päivää on nimenomaan maksimiväli. Mut vaikka ette pystyisi harrastamaan seksiä niin voihan mies tulla yksinään ennen näytteen antoa, että saa vanhat pois?
Joo niin voisi, mikäli hän haluaisi/pystyisi... Tämä näytteenantokin on aikamoinen psykologinen taistelutanner, jostain syystä hän ei halua harrastaa itsetyydytystä (on tehnyt sitä sinkkuna). Hän ei halua keskustella asiasta ja vaikka minä ehdotin, et autan häntä näytteenannossa niin hän suorastaan kauhistui, et hän ei todellakaan tee sitä kun minä olen kotona.
Okei, ymmärrän :/ On nää haasteellisia asioita monelle miehelle :( Tsemppiä sinne!
Itsekin mietin pitäiskö vihjata miehelle ovulaation lähestymisestä tai koittaa "kellistää" että tavara ois tuoretta sitten ovulaation aikaan mut mulle pukkaa flunssan jälkitautia joten katsotaan, kuinka käy koko ovulaation.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Elämäni ensimmäinen terolut nielaistu tänään. Koko päivän ollut itkuinen olo. Tuntuu niin kummalliselle, yhtä aikaa väärälle ja oikealle. On aika avuton olo että tähän pisteeseen jouduin 😔 koen niin kroppani pettäneen minut. Alkaa olla täysin luovuttanut olo. On vain järjetön määrä miksi...?-kysymyksiä. Miksi minun kroppa ei toimi? Miksi me ei osata tätä? Miksi en tunnista ovulaatiota kunnolla? Miksi minulle tuli endo ja pcos? Miksi en jaksa toivoa? Miksi en jaksa luottaa? Miksi... miksi... miksi?
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Villahuivi kirjoitti:
Elämäni ensimmäinen terolut nielaistu tänään. Koko päivän ollut itkuinen olo. Tuntuu niin kummalliselle, yhtä aikaa väärälle ja oikealle. On aika avuton olo että tähän pisteeseen jouduin 😔 koen niin kroppani pettäneen minut. Alkaa olla täysin luovuttanut olo. On vain järjetön määrä miksi...?-kysymyksiä. Miksi minun kroppa ei toimi? Miksi me ei osata tätä? Miksi en tunnista ovulaatiota kunnolla? Miksi minulle tuli endo ja pcos? Miksi en jaksa toivoa? Miksi en jaksa luottaa? Miksi... miksi... miksi?
Villahuivi, I Feel You!
Mulla on ihan samanlainen olo ja tunteet! Tosin mun terolutit odottaa vasta kaapissa kun jostain syystä lääkäri sanoi että aloita vasta jos kierto menee yli 30. päivän.. Miksi mulla ei ole säännöllinen kierto ja selvä ovulaatio? Miksi mun kilppari temppuilee juuri nyt??
Kaiken lisäksi tuntuu että kaikki paine kaatuu mun niskaan ihan vaan senkin takia että seksiä ei ole tarpeeksi usein. Kun ei tarkkaa ovulaatiopäivää tiedä, niin olisi hyvä harrastaa säännöllisesti, mutta ei... Säästellään sinne ja jälkikäteen selviää että tuskin edes oli ovulaatiota silloin.
Whaat?😊 Tulkintaa....dpo9.... näkeekö muutkin, että tässä raskaustestissä ois jotain?
Tähtitaivas☆
Virtuaalihalaus, Villahuivi ja Tryout, ja kaikille muillekin, joille elämä on epäreilu. 😢 Toivottavasti Terolutista on apua. Mä luovuin taannoin kokonaan miksi-kysymyksistä, koska vastauksia ei ole tulossa. Usein, kun kannattaa vain päästää irti ja surra. 😢
Portland, nuo päivät on tosiaan minimi ja maksimi eli liian vanhaakaan siemennestettä ei tutkittavaksi kannata viedä. Tuli surullinen olo miehesi puolesta miten suhtautuu itsetyydytykseen. Olisiko miehellesi helpompi,
jos tekisitte rinnakkain ja samaan aikaan sitä, niin huomio ei kohdistuisi vain häneen? En tiedä, toivottavasti saatte asian lopulta suht vaivatta hoitumaan. Tsemppiä. 💚
Mulla tänään huippupäivä. Eilen ja toissa päivänä talleteltiin ja kaiketi tänäänkin olis järjestelyjen paikka. 😬 Huomenna kp16 ja tk-lääkärin ohjeen mukaan pitäis aloittaa Primolut nor, enkä tajua miten jos ovis vasta kohtapuoliin. 🙄 Nyt siis kp15. Kokeilen siis varmuuden vuoksi tota tuotetta, on ilmeisesti vahvempi kuin Terolut. Katsotaan loppuuko senkään avulla tiputtelu vai onko sekin vain hyväksyttävä. Tässä kuussa piti soitella lapsettomuuslääkärille hoidoista, jos niihin päädytään, ei nyt olla soittamassa. En ole enää ottanut miehen kanssa asiaa edes puheeksi, koska mä en halua hoitoja. Ainakaan just nyt. Luojan kiitos luin jostain, että useampi seksikerta vois ilmeisesti jollain ilveellä auttaa vähentämään siemennesteen vasta-aineita ja toivon, että viime viikonlopun aktiivisuus teki sen näille tämän viikon kerroille. 😬
Mahdollisimman rentoa sunnuntaita kaikille. 🌅
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Tähti mä en tiedä noista testeistä ja niiden toiminnasta, kun en niitä yleensä tee, mutta näen kyllä ihan haalean toisen viivan tuossa. 😃 Toivottavasti vahvistuu!! Hurjasti tsemppiä. 🤗😍
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Tähti☆ Kyllä minun silmään tuossa näkyy selvä haalea viiva ❤️ Ihanaa, sitä se erilainen nippailu tiesi 🙏🙏😍
portland kirjoitti:
Kysyin, tai oikeammin ehdotin tietoiskun kera, miehelleni näytteenantoa. Meillähän se tarkoittaa ensinnäkin sairaalassa tapahtuvaa toimitusta, koska sinne on 4h. Ja lisäksi vaikutti vastahakoiselle asiannsuhteen, mutta... ainakin olen kertonut miten ja miksi näyte annetaan. Aika näyttää suostuuko. Lisäksi mietityttää, mitä hyötyä hänen näytternannosta on, jos minun hormonit eivät toimi? Miten se hyödyttää, koska hoitoja ei kuitenkaan haluta? Lähinnä siksi haluan tietää, miksi kroppa ei toimi, että auttaako sitten joku ehkäisypilleri tasaamaan sitä. Ja jos on ehkäisypileri, niin eipä sitä vauvaa tule... ja vauvatoive kuitenkin on.
En ymmärrä,miksi minua ei voida tutkia. Kyseessä kun on normi gynetutkimus ja verikokeet ja niiden analysointi/tulosten kertominen ja sopivan keinon löytäminen niiden tueksi ilman että raskaus estyy. Miksi nuorempana tutkittiin ja yritettiin löytää keino,välillä löydettiinkin hetken aikaa sopiva, kunnes jouduttiin etsimään yusi keino; nyt lyödään seinä vastaan koska on naimisissa ja EI HALUA hedelmöityshoitoa? olenko yhtäkkiä huonompi asiakas ja potilas??
Tähti, kyllä mä näen tuossa testissä jo toisen viivan 👍 Mulla oli esikoistesta ihan samanlainen ensimmäinen plussa
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Villahuivi mitä tutkimuksia tarkoitat, oireisiin liittyviä vai hedelmällisyystutkimuksia? Oireisiin liittyvät pitää totta kai tutkia! Hedelmällisyystutkimukset taas saa yksityiseltä, kun julkinen ei ota vastaan, ja, joita kyllä suosittelen vaikka mahdollisen mielenrauhan takia.
Todella hyvä, että puhuit miehellesi vielä. Pidän niiiiiiiiin peukkuja pystyssä, että suostuu niihin!
Tähti, kyllä siinä viiva näkyy! 😍 Varovaiset onnnentoivotukset sinne! ❤️
Täällä niin outoa oireilua meneillään. Koko eilisillan ravasin pissalla, koko ajan nälkä/matkapahoinvointia muistuttava ällötys. Alavatsalla jatkuva paineentunne ja kipuilu, säteilee alaselkään myös. Kuin olisi seissyt koko päivän, sellanen hervoton jomotus. Tein tänään aamulla testin ja joku haamulainen siinä oli - testiajan sisällä haalean vaaleanpunainen viiva, joka kylläkin katosi kuivuttuaan harmaaksi "viivan paikaksi". Eli hyvin voi olla väärä hälytys, mutta oireet tuntuu niin voimakkailta että alan uskoa että jotain minussa tapahtuu 😄
Jos olisin maagisesti ovuloinut ennen Terolut-kuuria, niin nyt voisi olla dpo 11. Herkällä raskauskeijun testillä testasin.
Mies oli eilen juhlimassa ja nyt mietin näitä asioita yksinäni. Eilen mainitsin hänelle pahasta olosta ja vatsakivusta niin hän mietti että "ehkä ovulaatio on tulossa!" Hyvin oon aivopessyt hänet toivomaan ovulaatiota ennemmin kuin raskautta. Oikaisin häntä kertomalla, että nyt odotellaan kyllä jo kuukautisia.. 😅 Täytyy huomenna tehdä uusi testi yhdessä jännittäen.
Tähti☆ kirjoitti:
Whaat?😊 Tulkintaa....dpo9.... näkeekö muutkin, että tässä raskaustestissä ois jotain?
Kyllä siinä toinenkin viiva on! Saako jo onnitella?🤗👍👍
Onnea jo kaikille plussanneille ja ihana kuulla teidän kuulumisia.
Täällä kp24 jos kierto olisi se 28pvä. Pari viimeistä päivää on kyllä ollut "outo" olo. Huimausta, hieman pahoinvointia, samalla nälkää. Mietin että voiko oikeasti nyt jo tärppää tai onko se vain liikunnan takia. Aloitin tällä viikolla jumpat 2x viikko.
Yk1 kp24, toinen lapsi haaveissa ja kierukka poistettu 12/19
Lähetteessä ei lue mitään hedelmällisyystutkimuksista, vaan kilpirauhasen toiminnan muutoksista, kuukautiskierron epäsäännöllisyydestä, ovulaation puuttumisesta ja epäsäännöllisen kierron vaikutuksista koko kroppaan ja mieleen. Lähetteessä lukee myös, että ei hedelmöityshoitoja, vaikka raskaustoive on. Minulle on tehty aukioöotutkimus, otettu pistolet näyte ja moni muu, mutta koskaan ei ole tutkittu hormonitoimintaa verikokein, aina vain pilleri määrätty. Lähinnä ihmettelen siksi, että endo ja pcos sekoittaa entisestään niitä ja jos niitä voisi tukea esim. Isommalla terolut/metformiini annostuksella, jollakin tietyllä vitamiinilla tai sillä raudalla, niin on kumma ettei näitä voida tutkia enää, kun olen naimisissa 🤔 minusta minulla on sama oikeus niihin tutkimuksiin, kuin niillä joilla ei vauvatoivetta ole. Kyseessä on kuitenkin minun elämä, ja elämänlaatu. Ei tämmöstä psyykkisessti jaksa. Mieluummi elän ilman lapsia ja psyyke sekä hormonitoiminta kunnossa, kun lapsen ja epäsäännöllisen hormonitoimimnan aiheuttamien psyykkisyen oireiden kanssa.
Tähti, kyllä näkyy! 😍
Esikoinen la 10/2020. 💜
Villahuivi ja lähete oli nimenomaan gynen eikä lapsettomuuspolille? Vai mikskä niitä sanotaan. Mutta siis joo, kuten tuossa jo aiemmin sanoin, niin ehdottomasti pitää tuollaiset tutkia. Kenenkään ei tarvitse yksin jaksaa tuollaista! Kovasti voimia, älä luovuta raskauden suhteen. Tee kaikkea mukavaa ja rentoa ja mielihyvää tuottavaa, saat lisää voimiakin sitten. ❤️
Portland, kannattaa miehen sit vähintään itse hoitaa "vanhat siittiöt" pois niin että on max. 5 vrk edellisestä siemensyöksystä! Me pidettiin kolmen päivän selibaatti ennen miehen näytteenantoa. 😄
Kp 28 meneillään, vika Terolut otettu taas tällä erää. Vatsaa vihloo kohdun seudusta aina välillä mutta myös vasemmalla alavatsassa ihmeellinen jomotus koko ajan. Tänään kaupoilla ollessa iski myös paha olo, ihan kuin matkapahoinvointi. Kotona söin kun mietin että ehkä on vaan nälkä, mutta ei ruokakaan oikein maistu ja sama ällöttävä olo jatkuu. Onneksi Terolut-kuurien jälkeen aina alkanut kahden välipäivän myötä vuoto, niin ei tarvitse arpoa pidempään että tekiskö raskaustestin 😄 Tää on taas tätä hölmön toiveikkuutta loppukierrosta, vaikka taitaa joka kierron lopussa olla tämmöstä oireilua.