Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

661/6611 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout kirjoitti:

Hienoa Villahuivi, että pääset kuitenkin tutkimuksiin! Minäkin olen miettinyt jos menisi esim akupunktioon josko siitä olisi apua tähän yrittämiseen. Ainakin sinkkuelämässä Charlotte kävi :D

Toisaalta kun tuo mun akupunktion tekijä on tuttu niin en tiedä kehtaanko yrittämisestä hänelle mainita...

Onko kellään kokemuksia akupunktiosta?

No tutkimukset viime kädessä hyväksyy se gyne, eli en juhli vielä... mutta jospa edes vähän pääsisi kärryille, miksi minun kierto ei toimi.

Akupunktiosta ei ole kokemusta, mutta suosittelen vyöhyketerapiaa! En vastustaisi akupunktiotakaan, jos tekijän tietäisin. Ehdottomasti kaikki apu vastaan! Ainakin minulla vyöhyketerapia lievittää stressiä.

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

662/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Täällä alkoi ekat menkat pillereiden jätön jälkeen 😊👌🏻Yhdet menkat vielä näitten jälkeen ja sit alkaa yritys. Malta odottaa 😅

Noista ostoksista, niin mä oon ostanut Ikeasta sen ihanan keltaisen vauvan neulepeiton 🥰 Ja sit yhden bodyn ja sukkikset. Enempää en osta, jos ei vauvaakaan tule. Harmittaisi muuten tosi paljon. Toki ikkuna"shoppailua" on tullu tehtyä ja mietittyä, et mitä kaikkea sitä taas sit pitäis ostaa 😊

Jos sitä sit kolmannen kohdalla osais pysyä kohtuudessa... 😂🙈

Onnea ja tarrasukkia plussanneille 😍

Ja tsemppiä ja plussatuulia meille muille 🥰

Kahden koululaisen äiti. Km 11/17.
Kolmannen odotusta 10/20 ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
663/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoksista: Jokaisen raskauden kohdalla olen alkanut tehdä ostoksia vasta rakenneultran jälkeen.

Nyt ei tarvitsekaan juuri mitään hankkia... Kehto odottaa vintillä, sillä pärjää ensimmäiset kuukaudet ja sen jälkeen onkin pohdittava hankkiiko toisen pinniksen vai siirtääkö nyt pinnistä käyttävän vintiön jo taaperosänkyyn.

Tietysti jos nyt sattuisi tyttö tulemaan, niin vähän jotain trinsessahörhelöitä, ihan se pikkuvauva-aika kuitenkin mennään perusvaatteilla.

Suurin hankinta tuleekin olemaan uudet vaunut. Ostettiin tälle toukokuiselle yhdistelmät uutena ja vaikka myyjä kovasti yritti myydä meille nxt90 mallia (jonka saa adaptereilla tupliksi), niin jostain aivopierusta johtuen päädyttiin duo edgeen vaikka tiedettiin että toinenkin lapsi yhdessä halutaan, ja nyt sitten on edessä noiden myynti ja uusien hankinta.

Minulle vaunut on sellainen ostos jota en suostu käytettynä hankkimaan, sama kuin esim auton turvakaukalo ja -istuin, nekin on ostettu uutena, toki nyt omassa käytössä ollut kaukalo otetaan käyttöön uudestaan kun tiedetään että on käytetty ja säilytetty asianmukaisesti ja on vielä niin "tuore", että on muutenkin turvallinen käyttää.

664/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips. Täällä kp13 eikä vieläkään lh-huippua, mutta estrogeenit selkeästi kyllä koholla. Testienkin mukaan.

Anyway, laitan tähän 2 kuvakaappausta Fertility friendistä, koska siinä musta niin selkeästi tärkeimmät merkit ja myös tukea miksi lämpöjen mittailu itse asiassa kannattaa, vaikka ei olekaan satavarma menetelmä.

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

665/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

666/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli LH-huippu ei takaa, että ovulaatio tapahtuu loppuun asti, mikäli oikein olen käsittänyt? Selkeä ja pysyvä lämmönnousu paljastaa vasta, että corpus luteum on erittämässä progesteronia ja tätähän ei tapahdu, mikäli ovis ei ole tapahtunut. Tieteellisesti toki varmin menetelmä on se progesteronin mittaus 7pv ovisplussasta.

Musta tossa Fertility friendin jutussa olis voitu vielä kirjoittaa mitä oireita progesteroni, estrogeeni ja prostaglandiinit aiheuttaa oviksen jälkeen, koska moni erehtyy luulemaan raskausoireiksi - myön minä ennen ko. asioiden omatoimista opiskelua. Mulla oli alussa 2 tai 3 kiertoa, että olin lähestulkoon varma, että olin raskaana ja kuinkas sitten kävikään. 😬 Jep, yk12 menossa.

Tryout minkä ikäinen oletkaan? 8 follia per ovario kuulostaa hyvältä. 19-20 ketjuun laitoin jostain löytämäni normaalin follien määrän tietyn ikäisille, mutta en valitettavasti ulkoa sitä muista.

Sahaava lämpö kertoo joko siitä, että munasolu ei ole päässyt irtoamaan kunnolla tai, että on joku muu syy häiritsemässä lämpöä, kuten epäsäännöllinen mittaus, unettomuus tms. Nämäkin on jänniä nämä eri säännöt mitä mittauksesta annetaan (viittaan Viennnan kirjoitukseen), koska itse olen lukenut, että aamulämmön mittausaika ei saisi heitellä puolta tuntia enempää. Myös Fertility friend herjaa mulla epäluotettavaksi, jos mittaan vaikka 7.15, kun yleensä mittaan 6. 30.

Onnea vielä kaikille plussanneille, musta on todella mukavaa, kun käytte vielä kirjoittelemassa tänne!

Uusille kovasti tervetuloa. ☺️

667/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi, ihanaa, että pääset tutkimuksiin!! 😃😍 Toivottavasti tuo helpotuksen.

Tähti, sulla on kyllä ikään nähden huimat follien määrät, wau! Mulla tais olla YHTEENSÄ 10 ja se kuulemma mun ikään nähden ihan hyvä.

Onnea kaikille ja plussia, MONIA! 😅, odotellessa. 😁

668/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt takana pari viikkoa ilman ehkäisyrengasta ja eron kyllä huomaa. Jatkuva kiukkuisuus ja vitutus on poissa sekä halutkin on alkanut palailla takaisin.

Saas nähdä milloin oma kierto palaa, viimeksi kun jätin hormonaalisen ehkäisyn pois kierron palaamiseen kului 4-5kk 😣 Mulla myös muutenkin ollut aina pitkä ja epäsäännöllinen kierto luonnollisesti.

Mites muilla käynyt hormonien jäädessä pois?

27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20

669/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin e-pillerit huhtikuussa pois ja ensimmäisen ovulaation bongasin vasta elokuussa. 🙄 Kierrot oli kaikkea väliltä 30-60 päivää tuohon elokuuhun saakka... ehdin syödä pillereitä kahdeksan vuotta. Tai ilmeisesti silloin heti niiden pois jättämisen jälkeen oli yksi ovulaatio tasan kp 14, mutta me ei silloin vielä yritetty, joten sepä meni aivan hukkaan. 😅

Esikoinen la 10/2020. 💜

670/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin minipillereitä vain kolmisen kuukautta ennen kuin oli pakko lopettaa sivuvaikutusten takia, mm. jatkuvaa tiputtelua ja äärimmäistä ahdistuneisuutta. Kierto palautui ainakin näennäisesti lähes heti, tosin kierto oli pari päivää normaalia lyhyempi pari-kolme kiertoa.

Tietääkö muuten joku siemennesteanalyysin hienouksista? Ohjeissa lukee, että edellisestä siemensyöksystä pitää olla 2-5 päivää. Tarkoittaako tämä myös sitä, että saa olla max viisi päivää edellisestä? Olettaisin näin, mutta vain koska olen mm. täältä lukenut, että siemenneste menee huonoksi x-ajan jälkeen. Täytyy soittaa klinikalle maanantaina ja selvittää, mutta maanantaihin on juuri nyt pitkä aika, heh.

Mikäli on noin, että saa olla max viisi päivää edellisestä, niin miehelläni on yksi ainoa päivä tässä kuussa, jolloin hän voi toimittaa näytteen... (koska yövuoroja ensin miehellä ja sitten minulla ja yövuorojen aikana ei todellakaan harrasteta seksiä eikä itse asiassa juurikaan nähdä toisiamme). Kertonee hiukan tästä kahden vuorotyöläisen elämän yhteensovittamisen hankaluudesta ja miten veemäistä seksin, ovulaation ja työvuorojen aikatauluttaminen oikeasti on. Ja kuinka siihen on nyt niin kyllästynyt vuoden yrityksen jälkeen, että seksi ei todellakaan ole vapaaehtoisesti mielessä. Nyt saa levätä kaikesta tuosta kierto-pari, kunnes tutkimukset on tehty ja tulokset saatu. Sitten katsotaan miten jatketaan.

Sain eilen AMH-tulokset ja ne olivat huojentavat. Arvo oli 2.1, mikä on ikäiselleni ihan hyvä, ei tietenkään enää priimaa, muttei myöskään yhtään huono. Ei siis heti-paniikkia hoitojen yms suhteen.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.

671/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

portland; mullakin kerkesi rengas tällä kertaa olla vain 5kk, joten toivottavasti oma kierto palautuu tällä kertaa nopeammin. Viimeksi takana oli kuitenkin useampi vuosi pillereillä sekä kierukalla.

27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20

672/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

GOldie, täytän tänä vuonna 29v.

Miten tähän viestin alle saa lisättyä tollaisen "esittelytekstin" joka teillä muilla on? :D

673/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout kirjoitti:

GOldie, täytän tänä vuonna 29v.

Miten tähän viestin alle saa lisättyä tollaisen "esittelytekstin" joka teillä muilla on? :D

Kävin just itsekin laittamassa, :). Eli mene profiilisivullesi, ylhäällä vasemalla on välilehti nimeltään "muokkaa" ja sieltä se kenttä, jonka otsikko on "allekirjoitus". Sit alhaalta vaan "tallenna" ja TADAA!

Mikäli käytät tätä vauva-foorumia muihinkin asioihin ja käyt muilla foorumeilla kirjoittamassa niin se tietty seuraa sit sinua sinnekin, näkyy siis aina käyttäjätunnuksesi alla.

N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.

674/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos portland! Olin näköjään kirjoittanut tuon kuvaustekstiin enkä allekirjoitukseen :)

675/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoiluttaa🙄

Dpo 8

Tähtitaivas☆

676/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin syödä e-pillereitä suunnilleen 16-vuotiaana ja nyt oon jo jonkun verran yli 30v, joten ehdin syödä niitä KAUAN. Mutta yllättäen kierrot lähti kyllä käyntiin normaalisti kun pillerit lopetin. Jonkun verran vaihtelua on ollut kierron pituudessa kyllä, vaihteluväli tais olla 24-35, keskiarvo oli joku aika sitte laskiessa 27. Että sinänsä aika hyvä kuitenkin noin pitkän ajan jälkeen :)

677/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, mä oon 28-vuotias kahden lapsen äiti. Nyt ollaan miehen kanssa tehty päätös, että elokuussa poistetaan kierukka. Yritän siis sinnitellä kierukan kanssa sinne asti. Se aiheuttaa mulle selkään ja rintaan aknen ja kipuja alamahaan... Töiden takia olis kuitenkin hyvä käyttää vielä ehkäisyä ja ottaa ”varman” päälle.

Olen tullut aiemmin nopeasti raskaaksi, mutta saapa nähdä miten tällä kertaa asiat etenee.

Olen hirmuisen malttamaton ja kävinkin tänään jo ostamassa pienen yökkärin tulevalle kolmoselle. Ellei kolmosta kuulu, täytyy sitten lahjoittaa tavaroita jollekin.

Aiemmissa raskauksissa olen ollut hillitty, en ole ostellut juuri mitään. Tällä kertaa haluan ottaa kaiken ilon irti ja fiilistellä oman maun mukaan raskautta ja vauvaa aina kun siltä tuntuu.

Eli minulla tiedossa kierukan poisto syksyllä ja vauvahössötystä tästä eteenpäin.

Isot onnittelut plussanneille ja valtavasti malttia ja hyvää tuuria plussaa toivoville 💖

678/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin söin pillereitä yli 12 vuotta, mutta lähti säännöllinen kierto liki heti käyntiin. Kolmenkympin hujakoilla tuli tunne, että en tahdo enää hornoneja kehoon. Sitten siirryttiin kondomiin ja tosiaan nyt marras/joulukuussa jätettiin sekin pois.

Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.

679/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Hansski, isot onnittelut plussasta sinullekin💜💜💜 Huomasin viestin vasta nyt.

Oireita ei aina tule ollenkaan.

Miten sinulla nyt menee?

Hyvää odotuksen jatkoa!❤💖💖

Kiitos kysymästä, hyvin täällä menee 😊 Oireet loistavat edelleen poissaolollaan, joten tuntuu tosi epäuskoiselta. Perjantaina kävin hcg-mittauksessa ja se oli tiistaista viisinkertaistunut, oli nyt (5+0) lähes kolmetuhatta ❤️ Että kyllä täällä raskaana ollaan! Pelottaa vaan ihan hurjasti, kun lokakuussa meni kesken viikolla 6-7.

Minäkin siis pysyttelen vielä tässä ketjussa...

Aikoinaan (25v.) mulla kesti oman kierron palautuminen yhdistelmäpillerien lopettamisen jälkeen useamman kuukauden. Nyt, nelikymppisenä, plussasin hormonikierukan poiston jälkeen ennen ekoja menkkoja. Meni valitettavasti kesken, mutta onneksi kierto palasi saman tien säännölliseen 26 päivään. Ja nyt siis rv 5+1, yk 4:n tuloksena.

Ei oltais ikinä, ikinä uskottu, että nelikymppisinä tällainen osumatarkkuus on mahdollinen... 😉

Tervetuloa kaikki uudet, mukavaa lukea kaikkien kuulumisia ja tilanteita. Pysyn tässä ketjussa, koska koen vielä olevani enemmänkin kuumeilija kuin odottaja 😁

680/6611 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

portland kirjoitti:

Minä käytin minipillereitä vain kolmisen kuukautta ennen kuin oli pakko lopettaa sivuvaikutusten takia, mm. jatkuvaa tiputtelua ja äärimmäistä ahdistuneisuutta. Kierto palautui ainakin näennäisesti lähes heti, tosin kierto oli pari päivää normaalia lyhyempi pari-kolme kiertoa.

Tietääkö muuten joku siemennesteanalyysin hienouksista? Ohjeissa lukee, että edellisestä siemensyöksystä pitää olla 2-5 päivää. Tarkoittaako tämä myös sitä, että saa olla max viisi päivää edellisestä? Olettaisin näin, mutta vain koska olen mm. täältä lukenut, että siemenneste menee huonoksi x-ajan jälkeen. Täytyy soittaa klinikalle maanantaina ja selvittää, mutta maanantaihin on juuri nyt pitkä aika, heh.

Mikäli on noin, että saa olla max viisi päivää edellisestä, niin miehelläni on yksi ainoa päivä tässä kuussa, jolloin hän voi toimittaa näytteen... (koska yövuoroja ensin miehellä ja sitten minulla ja yövuorojen aikana ei todellakaan harrasteta seksiä eikä itse asiassa juurikaan nähdä toisiamme). Kertonee hiukan tästä kahden vuorotyöläisen elämän yhteensovittamisen hankaluudesta ja miten veemäistä seksin, ovulaation ja työvuorojen aikatauluttaminen oikeasti on. Ja kuinka siihen on nyt niin kyllästynyt vuoden yrityksen jälkeen, että seksi ei todellakaan ole vapaaehtoisesti mielessä. Nyt saa levätä kaikesta tuosta kierto-pari, kunnes tutkimukset on tehty ja tulokset saatu. Sitten katsotaan miten jatketaan.

Sain eilen AMH-tulokset ja ne olivat huojentavat. Arvo oli 2.1, mikä on ikäiselleni ihan hyvä, ei tietenkään enää priimaa, muttei myöskään yhtään huono. Ei siis heti-paniikkia hoitojen yms suhteen.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Mä oon ymmärtänyt, että tuo 5 päivää on nimenomaan maksimiväli. Mut vaikka ette pystyisi harrastamaan seksiä niin voihan mies tulla yksinään ennen näytteen antoa, että saa vanhat pois?

30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.