Vesirokkorokotteesta; eivätkö ennen vuotta
Eivätkö siis ennen vuotta 2006 ole saaneet vesirokkorokotusta?
Kommentit (14)
Ei automaattisesti ainakaan. Lapsuudenkaveri kuuro toisesta vesirokon takia.
Olen syntynyt 92. Sain vesirokkorokotteen 94
Ei ole kuulunut yleiseen rokotusohjelmaan, mutta rokotteen on saanut jo aiemmin omalla kustannuksella tai jos on joku sairaus (kuten itsellä), jonka takia sen on saanut. Itse sain 90 luvulla sairaalahoidon yhteydessä taaperona.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei se silloin kuulunut rokotusohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Oho, se vasta keksittiin ja testattiin reilusti 2000 luvun puolella
Rokote kehitettiin 1990 - luvulla, ja asiantuntijaryhmä suositteli sen käyttöä Suomessa perusteellisen selvityksen jälkeen jo vuonna 2008.
Syyskuusta 2017 lähtien vesirokkorokote on kuulunut kansalliseen rokotusohjelmaan, tarjoten ilmaisen rokotuksen lapsille, jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa.
Ennen vuotta 2017
Vesirokkorokote oli hankittavissa apteekista omakustanteisesti.
Ap, vastauksen löydät googlaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, se vasta keksittiin ja testattiin reilusti 2000 luvun puolella
Tiedän sata varmaksi, että sain vesirokkorokotteen lapsena. En tiedä rokotteen nimeä. Saattaa olla eri valmiste kuka nykyään rokotusohjelamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei se silloin kuulunut rokotusohjelmaan.
Tiesitkö että on aika paljon rokotteita, jotka eivät ole rokotusohjelamassa?
Varivax-rokotetta on annettu Suomessa vuodesta 1995, joten 1994 on varmaan ollut joku muun niminen vesirokkorokote.
Vierailija kirjoitti:
Varivax-rokotetta on annettu Suomessa vuodesta 1995, joten 1994 on varmaan ollut joku muun niminen vesirokkorokote.
Tuo vuosi voi olla myös väärin itsellä, pahoittelut. Äitini mukaan olen ollut n. 2 vuotias. Veikkaan että äiti muistaa väärin ja olen ollut lähemmäs 3v ja sillin tuo 95 sopisi.
Olin 80-luvulla sisarussarjastani ainoa, joka ei saanut vesirokkoa. Kävin ottamassa rokotteen aikuisena. En ole saanut myöskään koronaa. Mut kaikki perusflunssst kyllä.
Mulla pojat syntyneet 2008 ja 2010. Ekat annokset ostin reseptillä. Toiset annokset saivat 2017, kun rokotus tuli kansalliseen rokotusohjelmaan
Molemmat lapset sairastanert vesirokon, ja syntyneet 2000 ja 2002. Eli ei. Itsekin sairastin lapsena vihuri-, tuhka- ja vesirokon. Oli ihan normisettiä silloin.