Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
N4n: täällä samoja fiiliksiä että alkaisi nyt ne hemmetin menkat, jos on alkaakseen. 😕
Ei siis vieläkään ole alkanut! Ei edes mitään menkkatuntemuksia muutoin kuin jo viikon nyt ollut tätä pientä tiputtelua/tuhrua (välillä jää vähän enemmän paperiin ja välillä ei taas oo yhtään mitään, mitään suojia ei siis oo tarvinnut koko aikana). Ja kp 30 jo menossa.
Mulla yleensä AINA kierto 24-27 päivää ja monesti tiputtelee sen 3-5 päivää ennen mutta lopulta menkat siis alkaa viimeistään siinä kp28. Pois lukien sen yk1 kun alkoi vasta kp31 (mut silloin oli kaikki raskausoireet eikä mitään tiputtelua eli siis oletettavasti kemiallinen).
Mietin vaan että mitä ihmettä tää on? Että onko mun kierto oikeasti tosta noin vaan yhtäkkiä mennyt ihan sekaisin (vaikka tähän asti aina ollut säännöllinen) vai onko ovulaatio jäänyt tapahtumatta kokonaan vaikka oli todella selkeät ovisoireet (plus testi näytti plussaa) ?
Vai voiko tällaista tuhruvuotoa olla näin pitkään, jos olisikin onnistunut raskautumaan? Oon lukenut, että alkuraskaudessa voi olla pientä vuotoa mutta ne mitä itse oon muiden kokemuksista pääasiallisesti lukenut on ollut max muutaman päivän mittaisia. Onko kellään kokemuksia?
Mitään r-testiä en oo uskaltanut uudelleen tehdä kun en kestä sitä pettymystä. Parempi vaan olla sillä mielellä että kohta ne menkat pärähtää...
N4n kirjoitti:
Mitenkä tutkittu? Sorry, en ymmörrä. Ei ole kyllä tutkittu mitään :o
Matala progesteronitaso voisi aiheuttaa niin varhaiset keskenmenot, että tulee jatkuvasti kemiallisia tai ei viivaa ollenkaan. Jos tosi pitkään on yrittänyt ja kemiallisia alkaa olla enemmän niin menisin kyllä testauttamaan.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Nuunulainen kirjoitti:
N4n: täällä samoja fiiliksiä että alkaisi nyt ne hemmetin menkat, jos on alkaakseen. 😕 Ei siis vieläkään ole alkanut! Ei edes mitään menkkatuntemuksia muutoin kuin jo viikon nyt ollut tätä pientä tiputtelua/tuhrua (välillä jää vähän enemmän paperiin ja välillä ei taas oo yhtään mitään, mitään suojia ei siis oo tarvinnut koko aikana). Ja kp 30 jo menossa.
Vai voiko tällaista tuhruvuotoa olla näin pitkään, jos olisikin onnistunut raskautumaan? Oon lukenut, että alkuraskaudessa voi olla pientä vuotoa mutta ne mitä itse oon muiden kokemuksista pääasiallisesti lukenut on ollut max muutaman päivän mittaisia. Onko kellään kokemuksia?
Mitään r-testiä en oo uskaltanut uudelleen tehdä kun en kestä sitä pettymystä. Parempi vaan olla sillä mielellä että kohta ne menkat pärähtää...
Mulla ollut ruskeeta tuhrua tiistaista asti ja ti-pe myös alavatsalla painetuntemuksia ja pientä nipistystä erityisesti silloin ti. Eilen yhtäkkiä tajusin että rinnat on pinkeet ja kovat sisältä ja mies tunnisti tämän myös eli en vain kuvitellut asiaa. Samalla tajusin että jo pari päivää on ollut aika epämukavaa nukkua, ei ole voinut olla mahallaan kun rinnat ei asetu mitenkään hyvin. Menkkojen olisi kai pitänyt alkaa eilen. Tein tänään Rfsu:n herkän testin eli sen liilan ja niin selvä nega kuin voi olla. En ymmärrä, järkyttävän turhauttavaa.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Okei. Ei ole kyllä tutkittu mitään, enkä ole kyllä koskaan aiemmin saanut haamuja jos olen testaillut, ihan puhtaita negoja olleet.
Kierto aina ollut hyvin säännöllinen, ei mitään muutoksia suuntaan tai toiseen. Esikoisen aikaan testasin vasta kun älysin menkkojen olevan muutaman viikon myöhässä niin toki silloin tuli selkeä plussa.
Mulla on menkkajomottelua joka päivä, mutta mitään ei vuoda, vain valkovuotoa on. Menkat nyt myöhässä sen 2-3pv. Ärsyttävää tämä odottelu.
Näyttää letrot toimivan, koska tänään sain jo vilkkuvaa hymynaamaa cb:n kaksoishormoni testiin. Tänään siis kp 10 ja huomenna olisi sitten ultraus että onko letrojen avulla tapahtunut riittävästi. On kyllä ollut melkoisia tuntemuksia oikealla puolen munasarjaa, joten mielenkiintoista nähdä miltä huomenna ultrassa näyttää :).
N32M39, esikoinen toiveissa. yritys aloitettu 03/19, haasteena pcos. Miehellä alhainen siittiötuotanto. Lapsettomuushoidot aloitettu 11/20, plussa 1/21
Hei oi että on ihanaa kun tullu plussia tänne, onnea kaikille! Voi kun sitä vaan toivoo että pian itsekin saisi tollasta kahden viivan tikkua esitellä 😭
Mut joo tällainen isänpäivä että menkat alkoi etuajassa, tänään kp28. Nyt ollu monena kuuna jo kierto pitempi, jotain 31-33. Mulla ollut nyt mieli tosi ankeana ja tosi paljon itkeskellyt, eilen kuulin Arttu wiskarin biisin Ikuisesti kahdestaan ja herrajumala ku tuli kunnon märy, piti kuunnella kappale miljoona kertaa. Oon ollut siis varma ettei taaskaan onnistuttu tässä kuussa ja senki takia mieli maassa. No tänään sitten ajattelinkin olla positiivisempi ja hoin itelleni et kyllähän se monella muullaki on juuri silloin tärpännyt kun on uskonut ettei todellakaan. Tarkistin sitten että on raskaustestikin kaapissa että teen sen kun on kp30. No juu, sitten meninkin vessaan ja hupsista menkathan sieltä tuli 🙄 siis eikö tää oo jo suoranaista v*ttuilua mun kropalta...no joo onneksi reaktio oli se että alkoi ihan naurattaa, kaikkea sitä
36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.
Hei!
Liityn uutena teidän mukaan vauvakuumeilemaan :) Meillä on kaksi lasta jo ennestään. Kierukka poistettu viime kuussa, nyt menossa yk 1. Oireiden perusteella arvelen ovulaatiopäivän olleen eilen. Oli nippailuja oikealla puolen ja halut korkealla viime päivinä. Ainakin ennen kierukkaa olen pystynyt tuntemaan ovulaation. Kiertojen pituudet ovat aina olleet aika vaihtelevat, mutta siitä huolimatta edellisiä lapsia yrittäessä napannut nopeasti. Epäilyttää kyllä miten kroppa toimii vuosien kierukan käytön jälkeen. Nyt toki ikää enemmän, kolmenkympin kieppeillä ollaan.
Heleenalle paljon onnea ❤️
Neiti Kesäheinä teille puhallan suotuisia tuulia ja toivon plussaa ennenkuin tämä vuosi on ohi 🙏🏻❤️
Moi!
Voisin uutena liittyä joukkoon jos sopii :) Vähän omaa taustaa: jätettiin ehkäisy pois miehen kanssa noin vuosi sitten, ollaan 30-kymppisiä, talo, työpaikat, yms löytyy ja aika kaikin puoliin niin otollinen vauvalle (saatte varmaan kiinni mitä tarkoitan :). Mutta ei oo onnistunut... Meille on osunut tm 4/20 ja kkm 10/20. Kkm:n jälkeen ei oo vielä tullut menkkoja mut vuoto on onneks jo loppunut. Huomenna aamulla jos raskaustesti negatiivinen nii se olis sit fyysisesti hoitunut ja vois alkaa keskittyä taas uuteen yritykseen. Pakko yrittää uskoa et joskus se meillekin onnistuu, kunhan vaan kierron sais taas rullaamaan.
Oon seuraillut pidempään taustalla mut nyt oli pakko liittyä joukkoon :) Täältä myös onnittelut plussaneille ja isot tsempit muillekin!
Hei kaikille, tervetuloa uusille ja onnea plussanneille!💖
Pieni mainostus: perustin ryhmän keskenmenon kokeneille ensiyrittäjille, tässä linkki: https://www.vauva.fi/keskustelu/3939509/keskenmenon-kokeneet-ensiyritta…
Ryhmän tarkoituksena ei ole kilpailla tämän ryhmän kanssa, eikä tarkoituksenani ole väheksyä niiden keskenmenon kokeneiden tuskaa, joilla on jo lapsia. Kuitenkin, kun ensiraskaus ja toinenkin päättyy menetykseen, ei sitä oikein ymmärrä kuin toinen saman kokenut. Itse olen huomannut, että ajoittain tässä ryhmässä oleminen tuntuu vaikealta teidän kanssa, joilla on jo lapsia, vaikka ettehän te sitä tarkoituksella tee ja olette olleet todella empaattinen tuki tämän menetyksen keskellä, olen siitä teille kiitollinen 💗 ja nyt kun muut keskenmenon kokeneet tässä ryhmässä ovat alkaneet plussailemaan, tuntuu että jään täällä hiukan yksin kokemukseni kanssa.
Halusin luoda kuitenkin omasta tuskastani jotain hyvää, ja perustin ryhmän vain meille ensiyrittäjille, jotka ovat kokeneet menetyksen/menetyksiä.
Aion pysytellä yhä tässä ryhmässä, mutta jos joku haluaa keskustella kanssani erityisesti raskauden yrittämisestä keskenmenon varjossa, olen paikalla.
Tänään olen uinut melko syvissä vesissä, viime kerrasta nyt on onneksi jo vähän aikaa. Tiputtelu rassaa, turhauttaa kun keho ei tunnu pelittävän millään oikein. Ei tähän olisi kaivannut enää mitään "ylimääräistä".
Plussatuulia kaikille oikein isosti, ja muistakaa tuo ryhmä, jos aihe tuntuu itseä koskettavan. Pyrin katsomaan ryhmän päivittäin, jos siellä on joku, joka kaipaa vertaistukea 💝
N25, M30. Esikoisen yrittäminen aloitettu 5/20. KM 8/20.
Täällä alkaa menkat loppua. Olivat sitten jumalauta 3 päivän aikana todella kipeät. Huhhuh.
Tänään käyty ultrassa ja vasemmalla puolella kasvaa hyvin 1 munarakkula. Tähän väliin pakko sellainen mielenkiintoinen juttu kertoa, kun nyt 2 edellistä ovulaatiota on tapahtunut vasemmalta puolelta niin kumpanakin kertana mulla on ollut melkoiset kivut oikealla puolen munasarjoja ,jolloin olen virheellisesti luullut että sieltä on ovulaatio tulossa.
Täällä siis odotellaan ovulaatiota perjantaiksi (toivottavasti), jos osuu vklopulle niin inseminaatiota ei tehdä vaan mennään ihan luomusti. Mutta super hyviä uutisia tuli tänään, olin jo valmistautunut että letrojen minimiannostus ei välttämättä riitä ja tämä olisi ns. harjoituskierto.
N32M39, esikoinen toiveissa. yritys aloitettu 03/19, haasteena pcos. Miehellä alhainen siittiötuotanto. Lapsettomuushoidot aloitettu 11/20, plussa 1/21
Koska olette aikaisintaan testailleet? Eikös siinä ole joku aika, koska raskaus voi edes näkyä siinä testissä...
Onnittelut plussanneille 🥰
Aiempaan aiheeseen; meillä haaveet kahdesta lapsesta ja pienenpienestä mahdollisuudesta iltatähteen ovat vaihtuneet siihen, että jos nyt edes sen yhden saisi. Mietitään seuraavaa sitten joskus jos/kun sen aika on ☺️
Työelämästä poisjääminen aiheuttaa ristiriitaisia tuntemuksia, toisaalta se on ihan mahtavaa, mutta toisaalta se jännittää. Mutta ehkä siitäkin fiilis tasaantuu sitten, jos se on joskus edessäpäin 🙂
Täällä on kp6 meneillään, menkat ohi ja ovista odotellaan. Miehen kanssa keskustelimme, että pidän hänet nyt pimennossa kierron eri vaiheista, jotta vältytään turhilta paineilta. Hetken pohdittuaan oli samaa mieltä, että voisi olla hyvä asia. Ovistikut ovat nyt ainakin tämän kierron mukana, mutta ehkä jätän seuraavat ostamatta. Niiden käyttöä olen tässä jo pidempään puntaroinut. Ei niistä toisaalta haittaakaan ole, mutta fiilis on tällä hetkellä tämä.
Tästä kierrosta on ihan hyvä fiilis, tauon aikana on tapahtunut asioita, joista on saattanut olla meille apua ☺️
Huh, tästä se taas alkaa... 🤭
Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa
Täällä kp5 ja menkat alkaa oleen ohi. Taas uudella toivolla uuteen kiertoon! Jotenkin edelliskierto ois ollu niin hieno hetki plussata, kun ois voinu jouluna kertoa uutisia.
Nyt peukkuja pystyyn, et tää ois meiän monen yrittäjän kierto❤️
Täälläkin kp5 meneillään. Puoliso aatteli että mennään tämä kierto ”kahden päivän välein”-taktiikalla mutta musta tuntuu, etten tuu pysymään menossa mukana 😃 kolmen päivän välein on ollut mulle aika optimi, mutta kai hänkin haluu laittaa vähän isompaa vaihdetta päälle.
Mullakin oli tuo jouluaspekti mukana viime kierrossa, olis ollu ihana ilmottaa perheelle jouluna raskaudesta kun se olis ollu jo "turvallisen" pitkällä siihen mennessä. Kyllähän tämän tulevankin kierron mahdollisen plussauksen voisi jo jouluna kertoa, mutta viikkoja ei tietenkään ehtisi kertymään kovin paljoa.
Mennään Hewint samoissa päivissä, mulla kanssa on inssi perjantaina!
Mä en ole enää kauheasti tänne kirjoitellut, olen siirtynyt Simpukan palstoille kun sinne taidan nykyään enempi kuulua :( Me aletaan kovasti valmistautua kohti IVF-hoitoa. Usko raskautumiseen kevyemmillä menetelmillä on aika nolla....
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Mekin keskusteltiin tässä yks päivä, et mitenkä mennään. Ainakin aktiivisuutta kovasti ennen ja jälkeen oletetun oviksen. Oon kovasti miettiny, et hommaisinko digitaalisen ovismittarin vaiko miten. Jos joku on hommannu, niin mistä sais edullisimmin?
Itse oon jotenkin kauhean taikauskoinen, et esikoisesta en uskaltanu sanoa kuin sen rv12 ultran jälkeen. Tai parille parhaalle ystävälle jo aiemmin. Mut vanhemmille + laajemmin vasta sitten, kun riskiviikot oli ohi🙂
Kiitos Äitykkä77 ❤ Kiva,että käyt täällä tsemppaamassa 🙂
Tervetuloa uusille kuumeilijoille 🙂
Tsemppiä uuteen kiertoon siirtyneille ❤
Omaa napaa kp9 ja ovista odotellaan.Talleteltu on reilusti ,jostain se tsemppi mieli taas ilmaantui 😃 Ja taas koetan olla pettymättä mikäli tämäkään ei ole meidän kierto.Tein vielä uudelleen sen hedelmällisyys testin ja negatiivista näytti eli hedelmällisyys pitäisi olla niin normaali kun tässä iässä enää on 🙃 Elokuinen olisi nyt kovasti tilauksessa ❤ Sitten vaihtuukin syksy vauvan yrittämiseen mikäli ei tärppiä tule.
Mukavaa uutta viikkoa kaikille ihanille naisille 😍
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
En ymmärrä. Eilen tuli niin saakelin haaleeta haamua apteekin testiin, hyvä että näki ja tänä aamuna sitten taas selkeämpi haamu, samanlainen kuin toissapäivänä. Mikä mua vaivaa :D Kauhea tää epätietoisuus, alkais ne menkat tai vahvistuisi viivat. Argh.