Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

5941/6611 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa mukaan uusille! 😊

Hyvä, että moni taas innolla uudessa kierrossa menossa. Toivotaan plussatuulia 👌

Täällä edelleen vaan menkkoja odotellaan alkavaksi. Alkaa mennä pikkuhiljaa hermot. Kp31 menossa eikä mulla ole moneen vuoteen ollut näin pitkä kierto. Hieman alkaa huolestuttaa, että onko kaikki kunnossa 😕 kun tää tuhruvuotokin on kestänyt nyt jo yli viikon. Vähän menkkamaisia jomotuksia on ollut tänään alaselässä et jospa ne tänään tai viimeistään huomenna alkaisi. Uutta r-testiä en ole tehnyt enkä tee (ainakaan ennen loppuviikkoa).

Aloitin viime kierron lopulla (eli tää meneillään oleva kierto on ensimmäinen koko kierto) vehnäalkioöljyn käytön. Ei kai sillä voi olla tällaisia vaikutuksia kiertoon? 🤔

5942/6611 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, tulipa käytyä sitten se eka julkisen visiittikin. Vielä lisää labroja ja hormonit jää pois, joten aloitan sitten varmaan macan ja vitexin niiden tilalle. Maha ihan kuralla ilman mitään loogista syytä, mutta muuten oireilu jäänyt pois. Mitä nyt eilen illalla oli entistä kipeämmät rinnat, mutta nyt ei tänään toistaiseksi ole ollut mitään. Se tiputtelukin loppui. Jotenkin turhauttavan hidasta tämä julkisen hoito. Seuraavaa kertaa joutuu odottelemaan melkein jouluun saakka.

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

Sisältö jatkuu mainoksen alla
5943/6611 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi tänään menkat! Kkm jälkeen ekat! Jes ihanaa :D en osannut yhtään odottaa niitä viel nyt. tästä nyt sit toivottavasti lähtis normi kierto :)

5944/6611 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille <3!

Tulppaanitar: Minäkin kokeilin Vitexiä, kun sitä hehkutetaan ulkomaisilla nettisivuilla. Siitä ei ole välttämättä hyötyä, koska se vaikuttaa lähinnä prolaktiiniin, eli imetyshormoniin. Se voi pistää kierron sekaisin, joten jos kokeilet, niin pienellä annoksella. Onko haasteena hormonit, vai se, ettei alkio kiinnity? Jälkimmäisessä tapauksessa voisi kokeilla myös babyaspiriinia.

Ovulaatio on kyllä pysyvästi myöhentynyt sen Inocaps kuurin jälkeen. Tässäkin kierrossa kp 18, eli viikko myöhemmin kuin normaalisti. Tänään mennään dpo 11 ja viime aikoina olen nähnyt unia ruukusta ja hiiristä pesissään, sekä vauvoista ja vaaleanpunaisista ruusuista. Liekö ne mitään enteilee, mutta niistä jäi kiva fiilis.

Plussia kaikille!

5945/6611 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäneito kirjoitti:

Onnea plussanneille <3!

Tulppaanitar: Minäkin kokeilin Vitexiä, kun sitä hehkutetaan ulkomaisilla nettisivuilla. Siitä ei ole välttämättä hyötyä, koska se vaikuttaa lähinnä prolaktiiniin, eli imetyshormoniin. Se voi pistää kierron sekaisin, joten jos kokeilet, niin pienellä annoksella. Onko haasteena hormonit, vai se, ettei alkio kiinnity? Jälkimmäisessä tapauksessa voisi kokeilla myös babyaspiriinia.

Ai oho, minulle sanottiin että Vitex vaikuttaa estrogeeniin, mutta pitääpä selvitellä enemmän ennen kun ostan.

Haasteena tällä hetkellä matalat hormonitasot (tai ainakin vaste hormoneihin) mutta mutulla sanoisin että kiinnittymisongelma ehkä myös. Olen vuoden mittaan saanut selkeitä raskausoireita joita ei normikierrossa ole, mutta en koskaan pienintäkään väriä r-testiin. Babyaspiriinista ei kukaan ole mulle puhunut. Uskaltaako sitä kokeilla omin päin?

5946/6611 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulppaanitar: Vitexiä käytettiin alunperin imetyksen tueksi. Voi olla, että vaikuttaa estrogeeniinkin. Jos joku asiantuntija on suositellut sinulle Vitexiä niin kannattaa kuunnella häntä. Minä tilasin omin päin ja nappailin omalla vastuulla. Babyaspirin on siis 100 mg aspiriini, jota käytetään verenkierto-ongelmiin. Ei siitä pitäisi olla mitään haittaa, jos ottaa yhden päivässä. Ajatuksena on, että se lievittää tulehdusta. Kohdussa on "tappajasoluja", jotka voivat olla yliaktiivisia ja käydä alkion kimppuun. Toisaalta niitä tarvitaan alkion kiinnittymiseen.

5947/6611 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille.

Oli pakko nyt itsekin tänne liittyä kun kaipaa vähän vertaistukea ja tsemppiä.

Meidän tarina: Vuonna 2015 elokuussa mentiin naimisiin ja vauva oli tervetullut. Saatiin vasta nyt tänä vuonna helmikuussa ihan ensimmäinen plussa ikinä ja luomuna.

Mutta se päättyi keskenmenoon. Sen jälkeen kun menkat taas alkoi niin kierto on ollu suht säännöllinen 26-30 päivää.

Nyt eletään kp 37. En tunne olevani raskaana, mutta jotain tuolla alhaalla tapahtuu. Voiko se olla kysta tai mitä? Mulla on ollut alaselän jomotusta, lämmöt koholla, mielialat vaihdellu ihan hulluna. Oon siis tehny raskaustestin viime perjantaina iltapäivällä ja se oli negatiivinen. Ja äsken tein ovistestillä kun ei mul ollu raskaustestiä (lukenut et sen pitäisi myös näyttää raskauden) mutta se oli negatiivinen

Voiko kierto mennä yhtäkkiä näin sekaisin?

5948/6611 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halti kirjoitti:

Mennään Hewint samoissa päivissä, mulla kanssa on inssi perjantaina! 

Mä en ole enää kauheasti tänne kirjoitellut, olen siirtynyt Simpukan palstoille kun sinne taidan nykyään enempi kuulua :( Me aletaan kovasti valmistautua kohti IVF-hoitoa. Usko raskautumiseen kevyemmillä menetelmillä on aika nolla....

Meilläkin luultavasti inssiä loppuviikosta! 😅👌

Mutta pahoittelut Halti, ettei ekasta tärpännyt.... 😟. Ei täälläkään. Viimeiset letrot otin taas eilen ja onneksi nyt on ollut huomattavasti vähemmän oireita. Päänsärkyä ja väsymystä sekä itkuisuutta, joo, muttei katastrofaalisella tasolla vaan siedettävää. Tosin sain jo eilen aamulla, kp9, semivahvan viivan ovulaatiotikkuun, ja taasen eilen illalla ja tänä aamuna haaleaa ja sit ei mitään, niin vähän huolettaa, että menikö ovulaatio todellakin jo?? Letrot voivat vissiin aikaistaa ovulaatiota, mutta että niin paljon...? Toivon hartaasti, että oli vaan joku letrojen aiheuttama sivuhormonikohouma ja oikea ovulaatio olisi vielä tulossa. Ultrakin vasta torstaina.

Itse toivon saavani vihdoinkin taukoa työelämästä. Tässä on vedetty täyspäiväisesti töitä nyt n 16 vuotta putkeen, opiskelutkin olen hoitanut töiden ohella, joten todellakin haluan taukoa siitä. En välttämättä jaksaisi enää nykyistä työtäni, mutta vauvatoiveen takia roikun mukana. Sit voisi miettiä mitä sitä alkaisi tekemään.

Lapsimäärän suhteen ajattelen, että tulisipa edes se yksi. Jokin minussa valmistautuu jo siihen, ettei sitä ihmettä tapahdu. Jotenkin olen ehkä nyt jopa vähän kiitollinen siitä, että täytän kuukauden päästä 37, koska jos tämä lapsettomuus jatkuu selittämättömänä niin sitä tuskaa ei tarvitse elää kovinkaan montaa vuotta. Sit on jo biologia vastassa ja joutuu käsittelemään asiaa loppuelämän juttuna. Kipeää se tekee, jotenkin vielä enemmän nyt hoitojen alettua.

Mut tästä pessimistisestä (realistisesta!) sävystä huolimatta niin toivon teille kaikille mukavaa viikkoa ja mahdollisimman paljon plussia loppuvuoteen ❤️. Olen käynyt täällä melko vähän syksyn aikana ja luulen, että on aika jättää tämä palsta kokonaan, lähes kahden vuoden jälkeen. Simpukan foorumit ovat enemmän minunkin heiniä nykyään. Kiitos teille kaikille siitä, että olen saanut jakaa kanssanne polkuani ja polkujanne, on ollut kunnia ❤️.

N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.

5949/6611 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäneito kirjoitti:

Tulppaanitar: Vitexiä käytettiin alunperin imetyksen tueksi. Voi olla, että vaikuttaa estrogeeniinkin. Jos joku asiantuntija on suositellut sinulle Vitexiä niin kannattaa kuunnella häntä. Minä tilasin omin päin ja nappailin omalla vastuulla. Babyaspirin on siis 100 mg aspiriini, jota käytetään verenkierto-ongelmiin. Ei siitä pitäisi olla mitään haittaa, jos ottaa yhden päivässä. Ajatuksena on, että se lievittää tulehdusta. Kohdussa on "tappajasoluja", jotka voivat olla yliaktiivisia ja käydä alkion kimppuun. Toisaalta niitä tarvitaan alkion kiinnittymiseen.

No nyt alkoi vuoto, tänään olisi ollut 5+0. Sunnuntaipäivään asti oli sellainen mystinen fiilis että nyt on tärpännyt vaikka ne testit oli negaa. Mutta eilen ei enää tuntunut siltä, rinnat ei enää turvottaneet ja olleet arat ja niinpä vähän uumoilinkin että vuoto sieltä taitaa tulla. 

Mistä kiertopäivästä alkaen ja mihin saakka babyaspiriinia syödään?

5950/6611 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kaikille plussanneille!

Täällä on ollut aiemmin keskustelua ferritiinistä: oma lapsettomuuteen erikoistunut gyneni sanoi, että ferritiinin vaikutus hedelmällisyyteen on kiistanalainen. Eli suoraa yhteyttä matalalla ferritiinillä ja vaikeudella raskautua ei ole todistettu olevan. Itselläni ferritiini oli kuitenkin noussut ihan kivasti 4 kuukauden rautalääkityksestä 4 -> 38:aan. 

Omasta tilanteesta: meillä oli tänään eka inseminaatio, joka tehtiin luomukiertoon. Kaikki meni ajoituksen puolesta ihan nappiin, munarakkula ei ollut vielä ehtinyt puhjeta, mutta oli kooltaan jo hyvä + 20 mm. Toiveet raskautumisesta ei kyllä ole kovin korkeat, koska mitään varsinaista syytä raskautumisongelmaan ei ole meillä löydytty. Todennäköisesti syynä oma ikä ja siitä johtuva heikko munasolujen laatu.. Inseminaatiolla ei ilmeisesti tällaisissa tapauksissa saada merkittävästi parempaa hyötyä verrattuna ajoitettuun yhdyntään. 

Loppukiertoon sain tueksi lugesteronit. Onko kenelläkään niistä kokemuksia: onko ollut hyötyä ja millaisia sivuvaikutuksia on tullut?

5951/6611 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiiviskelijä kirjoitti:

Loppukiertoon sain tueksi lugesteronit. Onko kenelläkään niistä kokemuksia: onko ollut hyötyä ja millaisia sivuvaikutuksia on tullut?

Sivuvaikutuksia minulla ei ainakaan ole ollut, joskaan ei oo kyllä selvää hyötyäkään.

5952/6611 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulppaanitar: Olen lukenut, että jotkut ottavat aspiriinia kierron alusta, mutta ehkä olisi parempi ottaa vuodon loputtua. Se on kuitenkin verenohennuslääke. Onko joku viisaampi ja osaisi neuvoa paremmin? Eikös Tähti käyttänyt aspiriinia.

5953/6611 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäneito kirjoitti:

Tulppaanitar: Olen lukenut, että jotkut ottavat aspiriinia kierron alusta, mutta ehkä olisi parempi ottaa vuodon loputtua. Se on kuitenkin verenohennuslääke. Onko joku viisaampi ja osaisi neuvoa paremmin? Eikös Tähti käyttänyt aspiriinia.

Juu näin mäkin järkeilin että vasta vuodon loputtua. 

Itsellä mitä suurimmassa määrin sellainen olo että tämä mun vuoto on varhainen keskenmeno. Plussaa en kyllä saanut, mennyt todennäköisesti kesken taas jo kiinnittymisvaiheessa, ennen istukkaa. Menkoilta ei tuntunut, ihan erilaiset kivut ja olo muutenkin. Vuotokin vähän erikoinen. Plääh, ei muuta kun uutta ovista odottamaan.

5954/6611 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin liityn mukaan. Onnea kaikille plussanneille ja pahoittelut km saajille ❤ Täällä hormonikierukka poistettu vajaa kaksi kuukautta sitten, alettiin heti yrittämään. Vuotoa ei ole edelleenkään kuulunut. Eilen tikutin ovistestiin plussan kuitenkin. Rtestejä on mennyt montakin tänä aika, eilen luulin näkveäni jo haamujen haamun testissä kameran kautta, mutta taitaa olla viivanpaikka tai negatiivinen... Tänään sama homma. 😄 Piinaavaa, mutta jännittävää aikaa...

5955/6611 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään toivoaan ei kannata heittää vaikka olisi mitä ihmeellistä kierrossa meneillään. Täällä nimittäin plussattu selkeä vahva plussa tänään (noin rv 5+0) 😳😳 En voi käsittää, kun oli se yli viikon tiputtelu ja viime pe r-testi näytti vielä negaa niin olin varma, että raskaana en ainakaan ole. Tietenkin tunnelma on helpottunut (että ylipäätään näyttäisin voivan tulla raskaaksi) ja onnellinen ❤️

Mutta todella pitkä matka on vielä edessä ja paljon pitää mennä asioita vielä hyvin, että terve lapsi on oikeasti sylissä. Yritän pysyä järjissäni ja, etten aivan järjettömästi alkaisi tästä raskaudesta stressaamaan (mikä voi tosin olla toiveajattelua 😂).

Taidan siis siirtyä hieman enemmän taustalle seuraamaan tätä palstaa ja toivon teille kaikille oikein paljon plussatuulia! Kiitos kaikille saamastani vertaistuesta ❤️

5956/6611 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuunulainen kirjoitti:

Näköjään toivoaan ei kannata heittää vaikka olisi mitä ihmeellistä kierrossa meneillään. Täällä nimittäin plussattu selkeä vahva plussa tänään (noin rv 5+0) 😳😳 En voi käsittää, kun oli se yli viikon tiputtelu ja viime pe r-testi näytti vielä negaa niin olin varma, että raskaana en ainakaan ole. Tietenkin tunnelma on helpottunut (että ylipäätään näyttäisin voivan tulla raskaaksi) ja onnellinen ❤️

Mutta todella pitkä matka on vielä edessä ja paljon pitää mennä asioita vielä hyvin, että terve lapsi on oikeasti sylissä. Yritän pysyä järjissäni ja, etten aivan järjettömästi alkaisi tästä raskaudesta stressaamaan (mikä voi tosin olla toiveajattelua 😂).

Taidan siis siirtyä hieman enemmän taustalle seuraamaan tätä palstaa ja toivon teille kaikille oikein paljon plussatuulia! Kiitos kaikille saamastani vertaistuesta ❤️

Onpas ihana uutinen. Onnittelut ♥️

5957/6611 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Nuunulainen ❤ kiva kuulla, että oudommat kierrot voi myös tarkoittaa hyviä uutisia 😊

On: kierron loppua eletään. En usko tähänkään kiertoon, sillä oletettuna ovisaikana (lämmöt+limat), olin korkeassa kuumeessa ja sama tauti jatkuu yhä 🙄 kyllä me ajoitettiin tällä kertaa oikein, mutta uskon että mun kroppa on ollut niin "puolustus-asemissa", että mitään ei ole tarttunut mukaan.. eli yk6 odotellessa.. puhuttiin kyllä miehen kanssa että seuraava kierto pidettäisiin tauko "aktiivisesta" yrityksestä ja nautittaisiin joulukuusta ja joulutunnelmista ilman stressiä ❤ jos vauva sattuisi tarttumaan mukaan, olisi se vaan ihana yllätys, mutta alkavat menkat ei pilaisi joulufiilistä ehkä samalla tavalla 😊 (joulun menkat ennustettu just aatolle alkavaksi, JOS tää mun sekoileva kierto tästä tasaantuu)

5958/6611 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millasia oireita muilla ollut heti oviksen jälkeen? Tikutin toissapäivänä siis plussaoviksen, eilen oli nega taas. Minulla jomottaa ja vihlaisee munasarjoja/nivusia/alavatsaa välillä ihan julmetusti. Oviskivut olivat toissapäivänä ihan hirveät, aivan kuin menkkakivut, ennen ensimmäistä synnytystä en ole ovista tuntenut (oli vasta vajaa 5v kierukka).

5959/6611 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa mukaan uusille 🙂

Onnea Nuunulainen ❤

Omaa napaa kp12 ja ovis plussa tikutettu tänään 😍 Nyt vaan toivotaan parasta ❤

Henna_Inna täällä myös flo ennustaa menkkoja joulun pyhille mikäli tästä kierrosta ei tärppää eikä seuraavasta 🤔 Olisi kyllä ihana joululahja plussatesti.

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

5960/6611 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti Kesäheinä: eikö niin :) en kyllä tiedä miten me maltettaisiin olla kertomatta sit koko perheelle uutisesta 😅

Tsemppiä ja paljon plussatuulia kaikille tasapuolisesti! Toivotaan että saadaan vielä monta plussaa ennen vuoden vaihdetta 😊