Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Tässä yksi hyvä postaus valkovuodosta kierron eri vaiheissa https://www.kutri.net/naiseus/kuukautiskierto/
Tuosta puuttuu vain kuvat, mutta Googlaamalla löytyy 👍🏻
Ovulaatiosta :itse en ole koskaan tikutellut, mennyt tuntemusten ja oireiden perusteella. Minulla nippaillut monta kiertoa vasen puoli, mutta jostain luin, että vaikka tapahtuisikin toiselta puolelta, niin niitä kipuja voi tuntea myös millä kohdalla vaan. Tässä kierrossa ei ollut niin kovia ovulaatio kipuja kuin joissain aiemmissa kierroissa, valkkarissa oli kyllä muutoksia. Itse en kanssa ole päässyt käsitykseen, milloin ovulaatio on jo sitten ohi ja myöhäistä enää mikään. Flo kumminkin ennustaa aika monta päivää jolloin mahdollista tulla raskaaksi ❤️ Flo käytössä nyt ensimmäistä kertaa ja ensimmäisessä kierrossa, en oikein tiedä onko siitä minulle hyötyä, kun kuitenkin yritetään harrastaa rakkautta säännöllisesti kierron vaiheesta riippumatta.
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Piti vielä kommentoida Äitykällä, että kiva jos täällä vielä käyt lukemassa ja kirjoittamassa kuulumisia ❤️ Tulehan kertomaan ultra kuulumiset ❤️
Aurinko kirjoitti:
Tässä yksi hyvä postaus valkovuodosta kierron eri vaiheissa https://www.kutri.net/naiseus/kuukautiskierto/
Tuosta puuttuu vain kuvat, mutta Googlaamalla löytyy 👍🏻
Hei tää oli hyvä, kiitos linkistä 😊👍
Just noin kyllä menny nyt menojen jälkeen paitsi että vielä ei kirkasta limaa ole näkynyt.
Googletin ja jollain sivustoilla sanottiin, että juurikin tuo ovislima on hedelmällistä valkovuotoa siittiöt voi elää siinä jopa 5 vuorokautta.
Hei!
Olen jäänyt seuraamaan keskustelua jo plussattuani kun en koskaan ehtinyt liittyä. Yk3 sain plussan kierukan poiston jälkeen.
Halusin kommentoida tuohon ovislimaan. Omalla kohdallani tuli kunnon sitkeä kananmunamainen lima vasta oletetun oviksen jälkeen. Plussasin ensimmäisen limapäivän jälkeen jo 8 päivää myöhemmin normaalilla (ei herkällä) testillä ja viimeisestä limapäivästä oli tällöin vain 4 päivää. Eli korkeintaan ensimmäisenä limapäivänä olisin voinut ovuloida jotta se olisi testissä nuin pian näkynyt ja epätodennäköistä niinkin. Ilmeisesti ovuloin jo joitakin päiviä ennen limoja. Aiemmin kierrossa oli "kosteaa" myös, mutta ei kunnon limaa.
Heipsis. Mä sain tänään soiton neuvolasta (olin jättänyt soittopyynnön). Mulla on eräs krooninen perussairaus ja mä heti halusin varmistaa, että kaikki menee oikean kaavan mukaan + halusin heti varata hankalien työaikojeni takia ajan ensimmäiseen neuvolakäyntiin kk päähän (että ehdin järjestää työt ja aikoja enemmän tarjolla mistä valita). Tiesin siis, että neuvolakäynti tulee vasta aikaisintaan viikolla kahdeksan.
Noh. Ensinnäkin neuvolan työntekijä oli muuten tosi mukava ja erittäin miellyttävä, mutta sanoi, ettei näin varhaisessa vaiheessa yleensä vielä varata aikoja keskenmenoriskin takia. Ja mua alko hävettää ihan älyttömästi. Että mitä mä oikein tässä luulen, että oikeasti tärppäsi pysyvästi. Mä vaan ajattelin, että heti otettava härkää sarvista ja varmistetaan terve alku ja saan ajan kalenteriin. Varasin erikoislääkärinkin tuota kroonista sairautta varten, että lähtökohdat olisi mahdollisimman hyvät, etten mä mokaa mitään tässä alussa.
Ja nyt mulla on fiilis, että ihan turhan aikaisin minnekään soittelin mitään tai järjestelin yhtään mitään. Että oletusarvo on keskenmeno. Mua jotenkin hävettää tosi paljon. Mennä nyt minnekään erikoislääkärille innoissaan kohta viidennellä raskausVIIKOLLA.
Ja tietenkin aloin lukea, mikä todennäköisyys keskenmenolle ja miten se keskenmeno voi ihan just tulla jne. Mä olin niin innoissani ja jännittynyt tästä plussasta. Fiiliksellä: ”tää on nyt todellista! apuva! saadaan kesävauva!”. Vähän nyt semmoinen fiilis, että hitsin nolo hätähousu. 🤦♀️
Milloin te, joilla on lapsia tai te jotka myös plussasitte juuri, soititte neuvolaan tai otitte yhteyttä terveydenhuoltoon?
Mua vihloo vähän väliä alavatsaa, tänään ollut usein huono olo (kuin merisairas) ja kova päänsärky. Jotenkin mä olen silti salaa onnellinen mun raskausoireista... Mä en jotenkin haluaisi miettiä keskenmenoa, salailla tätä raskausonnea vaan leijua kuplassa ja jakaa tää onni. Mut ei. Nyt mä vaan synkistelen ja poden kauheaa hedaria. Jippii...
Tsemppiä KarpaloAino 😊👍 Harmi, että sait huonoa kohtelua neuvolasta. Itse olen soittanut neuvolaan plussatestin tehtyäni. Niin ohjeistetaan. Totta on, ettei ensimmäistä käyntiä tehdä kovin aikaisin, siinä rv8-10 paikkeilla. Totta on myös varhaiset keskenmenot, mutta voisi sen kauniimminkin esittää, eikä olla tyly 😔🤔
Tänään kp 26/25-28 ja testin tein ja mikäs muukaan kun tyyli puhdas negatiivinen 😔 Ei haamun haamua, eli tää kierto taisi olla tässä. Tyhmää oli toivoa, että nyt olisi ollut meidän vuoro. Tosin kokoajan ollut fiilis, että ei tärppi käynyt. Enää ei jaksaisi mitään "poppakonsteja". Jotenkin vaan luovuttanut fiilis.
Plussatuulia kovasti muille ❤️
Neiti kesäheinä: pöh ja pöh! Nyt olisi ollut sun vuoro saada se plussa! Ja, samaistun sun tuntemuksiin täysin....ei anneta vielä periksi, eihän❤️
🍁🍂Kaunista viikonlopun alkua kaikille! Perjantai on mun enstekslempparipäivä😄
KarpaloAino kirjoitti:
Heipsis. Mä sain tänään soiton neuvolasta (olin jättänyt soittopyynnön). Mulla on eräs krooninen perussairaus ja mä heti halusin varmistaa, että kaikki menee oikean kaavan mukaan + halusin heti varata hankalien työaikojeni takia ajan ensimmäiseen neuvolakäyntiin kk päähän (että ehdin järjestää työt ja aikoja enemmän tarjolla mistä valita). Tiesin siis, että neuvolakäynti tulee vasta aikaisintaan viikolla kahdeksan.
Noh. Ensinnäkin neuvolan työntekijä oli muuten tosi mukava ja erittäin miellyttävä, mutta sanoi, ettei näin varhaisessa vaiheessa yleensä vielä varata aikoja keskenmenoriskin takia. Ja mua alko hävettää ihan älyttömästi. Että mitä mä oikein tässä luulen, että oikeasti tärppäsi pysyvästi. Mä vaan ajattelin, että heti otettava härkää sarvista ja varmistetaan terve alku ja saan ajan kalenteriin. Varasin erikoislääkärinkin tuota kroonista sairautta varten, että lähtökohdat olisi mahdollisimman hyvät, etten mä mokaa mitään tässä alussa.
Ja nyt mulla on fiilis, että ihan turhan aikaisin minnekään soittelin mitään tai järjestelin yhtään mitään. Että oletusarvo on keskenmeno. Mua jotenkin hävettää tosi paljon. Mennä nyt minnekään erikoislääkärille innoissaan kohta viidennellä raskausVIIKOLLA.
Ja tietenkin aloin lukea, mikä todennäköisyys keskenmenolle ja miten se keskenmeno voi ihan just tulla jne. Mä olin niin innoissani ja jännittynyt tästä plussasta. Fiiliksellä: ”tää on nyt todellista! apuva! saadaan kesävauva!”. Vähän nyt semmoinen fiilis, että hitsin nolo hätähousu. 🤦♀️
Milloin te, joilla on lapsia tai te jotka myös plussasitte juuri, soititte neuvolaan tai otitte yhteyttä terveydenhuoltoon?
Mua vihloo vähän väliä alavatsaa, tänään ollut usein huono olo (kuin merisairas) ja kova päänsärky. Jotenkin mä olen silti salaa onnellinen mun raskausoireista... Mä en jotenkin haluaisi miettiä keskenmenoa, salailla tätä raskausonnea vaan leijua kuplassa ja jakaa tää onni. Mut ei. Nyt mä vaan synkistelen ja poden kauheaa hedaria. Jippii...
Mitä ihmettä?! Totta kai saa ja pitää soittaa heti! Plussasin 4+0 ja soitin saman tien neuvolaan. Kovasti onniteltiin, käytiin läpi mitä saa ja ei saa syödä, mikä kuuluu normaaliin raskauteen ja mistä kannattaa olla huolissaan. Lopulta varattiin aika viikolle 9. Ja siis ei ollut edes lapsettomuushistoriaa tms. Tällä tavalla PK-seudulla.
Risuja multa saa se, että käytiin yksityisellä varhaisultrassa 4+4 kovien kipujen takia ja päivystävän lääkärin suosituksesta. Gyne ilmoitti, että ei nyt osaa sanoa että onko siellä mitään, et 50-50 mahdollisuus. Itkin kotona sitä että ei voi edes innostus kun noin sanoi. Kävin heti 6+0 uudestaan eri gynellä, joka kauhisteli kollegansa sanoja. Kuulemma vaikka periaatteessa ei voikaan noin aikaisin sanoa mitään, niin jos testi näyttää plussaa niin voi olettaa olevansa raskaana kunnes toisin todistetaan. Eli ekan gynen olisi pitänyt ilmoittaa, että ei voi varmistaa, mutta ei näe mitään joka todistaisi että EN olisi raskaana.
Hoitohenkilökunnassa on hurjasti eroja ja välillä paikalle osuu joku ei niin hyvä.
Kiitti tsempeistä kommenteista! 💕
”Milloin te, joilla on lapsia tai te jotka myös plussasitte juuri, soititte neuvolaan tai otitte yhteyttä terveydenhuoltoon?”
KarpaloAino: ensinnäkin ihan oikein teit kun soitit! Heti voi soittaa neuvolaan kun tekee plussatestin. Jos sitten sattuisi jotain ikävää ennen ensimmäistä neuvolakertaa, niin sen voi perua. Yritä nyt vain nauttia joka hetkestä, niistä kurjemmistakin oireista❤️.
Kp 1, yk2. Heittäydyin työpäivän jälkeen eteisen lattialle itkemään, sitten raahauduin sänkyyn syömään suklaata.
Elämä olisi niin paljon helpompaa, jos sitä keskenmenoa ei olisi ollut.
KarpaloAino, ihan oikein teit kun ilmoitit heti neuvolaan, niin kuuluukin tehdä, soittaa heti plussan jälkeen. Neuvolassakin arvostetaan sitä, että äidit soittavat aikaa hyvissä ajoin, tällöin ajan yleensä pystyy järjestämään helposti, toisin kun näille jotka soittelevat jossain 11+ viikoilla ja tarvitsevat ajan sitten HETI, että ehtivät kaikkiin tärkeisiin raskausajan verikokeisiin. Siinä sitten nyhjäistään tyhjästä aikaa, kun raskaana olevalle se on kuitenkin pakko järjestää, vaikka sitten perumalla joltain vähemmän kiireiseltä asiakkaalta aika. Toivon sydämestäni, että sinulla pieni pysyy matkassa 💖
Tosi törkeää kyllä, että pelotellaan keskenmenolla. Itse aina lämpimästi onnittelen äitejä, jotka soittavat aikaa, olivat viikot sitten miten varhaiset. Ja vaikka miten kovasti se omaan sydämeen sattuisi...
N25, M30. Esikoisen yrittäminen aloitettu 5/20. KM 8/20.
Hohhoijjaa. Tänään nega herkällä testillä. Kp 25/29. En usko, et positiiviseks muuttuu. Mietin, et pitäis varmaan varata aikaa gynelle. Josko pääsis testeihin, et missä mättää. Enemmän ja vähemmän pidemmän aikaa yritetty. Nyt useampi kierto tähdätty kyl oviksen aikaan yritystä...
Täällä myös kp 1 ja itken huoltoaseman vessassa. Olin ihan satavarma jo raskaudesta mutta sieltä ne menkat taas alkoi.
Luovuttanut ja lyöty olo. En tiedä, jaksanko enää yrittää. Voisiko meille riittää kuitenkin tämä yksi lapsi?
Tsemppiä muille omiin tilanteisiin.
Kultakala, hiiviskelijä ja Vauvahaaveilija: 💔💔💔💔💔Eletään myötä ja saa harmittaa, itkettää ja kiukuttaa❤️
Tsempit Kultakala, Vauvahaaveilija ja Hiiviskelijä ❤️ Jokainen saa olla surullinen, pettynyt, katkera.
Ei luovuteta ❤️ Hetken tuntuu pahalta, mutta kyllä se sitten taas helpottaa ajan kanssa 👍
Täällä odottelen menkkoja alkavaksi, koko päivän tuntunut, että alkaa, mutta ei.. Ehkä sitten huomenna, niinkuin flo ennustaa.. Nega testin jälkeen vaan odottaa ja toivoo, että alkaisi uusi kierto mahdollisimman äkkiä, jotta se ketutus menisi myös ohi 😔
ÄitiKoo, ihana kaupunki varmasti❤
Ei ole tarkoitus muuttaa Suomesta, enkä oikein usko tällä hetkellä matkailunkaan Brusseliin olevan hyvä idea, koronan takia.
Tähtitaivas☆
Kp 1🤣
Kierto niin kellon tarkka 29/29
Vauvaunia joka yö, joten jospa pian lähdetään kokeilemaan onnistumisen mahdollisuutta ihan omien vällyjen välissä😁
Saa nähdä ollaanko vielä valmiita, vaiko koska ollaan riittävän valmiita😃(?)
Plussaa kaikille tasapuolisesti!😘
Sekä hyvää syksyn jatkoa!
Tähtitaivas☆
Tsemppiä kaikille ❤️ Tuo menkkojen alkaminen kuukaudesta toiseen tuntuu joka kuukausi aina vähän vaikeammalta. Koitetaan olla vahvoja ja sallitaan myös ne pettymyksen tunteet ❤️ Toivotaan syksylle kunnon plussatuulta.
Tulin töistä kotiin ja pyyhkiessä tuli vaaleanpunaista verta. Ovis tikutettu KP13 ja tänään KP22. Kierto nyt siis 22/29. Ensimmäinen kierto Teroluteja nyt tuhrutteluun. Jos tästä alkaa tiputtelu niin olo on todella surullinen ja väsynyt. Tuhruttelu itselläni on kyllä ollut sellaista rusehtavaa noin 4pv ennen menkkoja eikä vaaleanpunaista kuten nyt. Anteeksi jos jollekin on liikaa nämä
Pidän peukkuja vielä pystyssä sinulle Neiti Kesäheinä etteivät menkat alkaisi.
Jos ovulaatio on ohi niin valkovuoto muuttuu kirkaasta vaaleaksi ja paksummaksi tai saattaa kuivua kokonaan. Eli jos sulla ennen tuota vihlaisua oli kirkasta vuotoa/ovislimoja ja se on loppunut niin hyvin todennäköisesti ovulaatio on ohi.