Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Tähdellä jännät paikat siellä! Tarkoittaisiko työpaikan saaminen muuttoa Brysseliin? Veljeni oli siellä 4-vuotta töissä ja kävin pari kertaa moikkaamassa😊Varsin sympaattinen ja sykkivä kaupunki, jossa ihanat kukkatorit🌹🌷🌻🌼🌸🌺( rakastan kukkia, erityisesti leikkokukkia).
Itse erehdyin eilen oletettuna ovispäivänä lukemaan kaikenlaista internetin ihmeellisestä maailmasta ja tuomio oli aika tyly: lähes olemattomat mahikset tulla luomusti raskaaksi tässä iässä😦....No, toisaalta ne on tilastoja ja tässäkin ketjussa on yli 40-vuotias plussannut ihan hiljattain, mikäli oikein muistan😊.
Onko muuten täällä muita, jotka rakastavat syksyä🍁🍂? Rakastan pimeneviä iltoja, kynttilöitä ja kaikkea mitä syksyyn kuuluu. Se on minulle aivan kuin jonkun uuden alku....toivottavasti meille kaikille sellainen tänä syksynä😘😉
ÄitiKoo, älä luovuta ❤️
Minulla taaperon raskaus alkoi luomusti kun olin lähemmäs 41v (kierukka poistettiin 12/17, tärppi kävi 8/18), menetetty raskaus alkoi 12/19, ja nyt tämä uusi raskaus tärppäsi nyt 8/20 (täytän ihan pian 43v), yritystä 3/20 lähtien, tosin kierrot tasaantuivat vasta kesän aikana terojen ansiosta.
Eli ei tämä mahdotonta ole ja rehellisesti voin kertoa että uin itsekin välillä hyvinkin syvissä vesissä kun epätoivo meinasi jyrätä yli ja olin niin pettynyt toimimattomaan kehooni. Ja vaikka minullakin on ennestään lapsia niin jo pelkästään puolison suuri kaipuu toista omaa lasta kohtaan oli repiä sydämeni palasiksi, ja tuo menetys järisytti suhdettammekin, mutta sen yli päästyämme olemme entistä vahvempia yhdessä.
Eihän kukaan ole luvannut meille nytkään että maaliin saakka päästään, päivä kerrallaan mennään ja toivotaan parasta. Nyt jännitetään ensimmäistä ar-ultraa, että näkyykö kohdussa elämää ja sittenkin matka jatkuu huterasti huojuen eteenpäin.
Onneksi olen tehnyt nyt keikkatöitä, saan muuta ajateltavaa enkä keskity jokaiseen kolotukseen. Pääsin Terhokodin listoille, ja siellä jos missä ajatus on muualla kuin omassa navassa. Aivan ihana työpaikka kaikessa surullisuudessaankin.
Syksyä rakastan minäkin, ikäänkuin herään syksyisin uuteen elämään samalla kun ruskansävyt ottavat luonnon haltuunsa. Syysmyrskyt, kynttilät ja pimenevät illat ovat niin minun juttuja.
Haluan toivottaa teille kaikille omalle matkalle paljon kärsivällisyyttä, tsemppiä ja luoda toivoa ❤️
Täällä taustalla aion pysyä, rohkeus ei riitä jättämään tätä ryhmää vielä
Mä olen lukenut teidän muiden viestejä. En vaan oikein löydä oikeita sanoja, jotka lohduttaisi teitä, joilla vastoinkäymisiä... Toivon kovasti voimia.
Onnea plussanneille!
Omaa napaa: En malttanut enää odottaa raskaustestin tekemistä ja tein aamulla RFSU:n herkällä testillä (testaa 6 pv ennen odotettuja menkkoja). Eilen olisi "pitänyt" alkaa kk:t (vaihtelu ilman stressiä 28-32). JA: Mä olen raskaana!! Apua!! Mä en voi uskoa tätä... Tuli niin selkeä testiviiva, ettei epäilyä. Aivan ihanaa ja tosi jännittävää samaan aikaan. Meidän esikoinen. Iiik!!
Mulla oli oireina n. 8 päivästä ovulaation jälkeen lähtien: alavatsan nipistely/kipuilu, turvonneet ja arat rinnat. Mä koko ajan mietin, että joko sitä niin aikaisin menkkaoiteita... Vähän ennen oletettua kk alkamispäivää oli aivan järkyttävän kipeät ja turvonneet rinnat ja eilen oli aamulla kovat "menkkakivut", jotka hävisivät yhtä nopeasti kuin alkoivat. Mun normaali hirviömäinen PMS oireilu oli kuitenkin koko ajan pois. Nyt on vähän etova olo aamusta, mutta luulen sen johtuvan tästä positiivisesta tuloksesta ja jännityksestä, alavatsaa myös nippailee.
Toivottavasti pysyy vauva mukana.
Kiitos Äitykkä-77❤️❤️❤️Toivottavasti voin sanoa, että perästä tullaan😊
Ja ihanaaaaa KarpaloAino❤️❤️❤️Onnea!
Onnittelut plussasta KarpaloAino ❤️
Alkaa näyttämään lupaavalta plussa aallolta 😁
Mites Hiiviskelijä miltä näyttää? Oletko seuraava plussaaja? 😊👍
Voi kumpa itsekin saisin plussan 🌠
Täällä edelleen rinnat aristaa, vuotoa ei ainakaan vielä näy, mutta vielä on monta piinaavaa päivää 🙄
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Hurjasti onnea KarpaloAino ja muutkin plussaneet <3 <3 Ihanaa, jos tästä tulisi kaikkien aikojen plussasyyskuu!
Täällä on jännät ajat meneillään: menkkojen pitäisi alkaa joko huomenna tai perjantaina. Vielä ei ole ollut tiputtelua, mitä mulla tulee joka kierrossa 1-3 päivää ennen kunnon vuotoa. Eli toivoa ei ole vielä menetetty! Mies menee joka tapauksessa antamaan spermanäytteen perjantaina. Tämä tieto auttaa jaksamaan, jos vuoto alkaakin.
Mikäs fiilis Neiti Kesäheinällä, onko mitään merkkejä ilmassa kumpaankaan suuntaan? :)
Tsemppiä kaikille omaan tilanteeseen!
hiiviskelijä kirjoitti:
Hurjasti onnea KarpaloAino ja muutkin plussaneet <3 <3 Ihanaa, jos tästä tulisi kaikkien aikojen plussasyyskuu!
Täällä on jännät ajat meneillään: menkkojen pitäisi alkaa joko huomenna tai perjantaina. Vielä ei ole ollut tiputtelua, mitä mulla tulee joka kierrossa 1-3 päivää ennen kunnon vuotoa. Eli toivoa ei ole vielä menetetty! Mies menee joka tapauksessa antamaan spermanäytteen perjantaina. Tämä tieto auttaa jaksamaan, jos vuoto alkaakin.
Mikäs fiilis Neiti Kesäheinällä, onko mitään merkkejä ilmassa kumpaankaan suuntaan? :)
Tsemppiä kaikille omaan tilanteeseen!
Jännät päivät sielläkin 😊👍 Peukut pystyssä että plussa tulee ❤️🌠
Rehellisesti sanottuna en tiedä mitä ajatella, nämä mun oireet sopii kumpaankin loppu tulokseen 🙄 Uskon enemmän kohdallani negatiiviseen tulokseen 😔 Tänään tapahtui yksi outo juttu, söin suklaajäätelöä ja se alkoi ällöttämään 🤮 Olen suklaan ystävä ja yleensä aina maistuu suklaa, mutta tänään ei. Muistelen aiempia odotuksia, että paha olo ja oireet yleensä alkaneet siinä rv 5 tai 6.Joten taitaa ällötys johtua jostain muusta kun raskaudesta, mutta jään odottelemaan vielä. Menkkoja odottelen kans huomiselle tai perjantaille, viimeistään sunnuntaille.
Aivan superpaljon onnea kaikille plussanneille💕😘
Ja plussamyrskyä myös muille😊
Mä yhdyn jälleen piinailijoihin... yk 3, kp 14, dpo 1 🙄
Saas nähdä kuin käy.. seksin määrästä ja ajoituksesta ei voi ainakaan jäädä kiinni🤭😚
Aika hyvin oon saanu ajatukseni käännettyä muualle enkä enää niin kovin mieti raskaudunko vai en...
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Pauluskainen: samoissa mennään dpo:n ja kiertopäivien suhteen❤️
Kiitos tsempeistä neiti kesäheinä. ❤️ Toivon niin että kaikki palstalla jo vähän pidempään roikkuneet sais plussan! Maaliskuussa kun me aloitettiin yritys, olin lukenut tätä ketjua jo joitain kuukausia. Tuntui että täällä oli paljon sellaisia keillä yritys oli jatkunut jo jonkin aikaa. Epäröin aluksi liitynkö mukaan, koska mulla oli joku irrationaalinen ajatus että jos liityn joukkoon, löydän itseni täältä vielä vuoden lopusta. 😅 Noh, täällä ollaan vieläkin, mutta sillä ei oo mitään tekemistä tän palstan kanssa. Ennemminkin täällä on ihana jännittää muiden kanssa ja huomata, että kyllä se plussa voi tulla vähän pidemmänkin yrityksen kautta. ❤️
Niinkun oon täällä kirjoittanut, ei ole varmuutta onko munatorvet auki. (hydrosalpinx) Silti lääkäri sanoi että nyt vaan yrittämään kun nappasi kierukan pois. Ei maininnut pitääkö vuosi yrittää vai riittääkö 6 kk. Tässä pohdin pitäisikö olla yhteydessä esim. perhesuunnitteluun ja kysyä joko pääsisi tutkimuksiin.. Ahdistaa kun tietää jo valmiiksi että jos putket on kiinni, ei siihen mitkään tukilääkkeet auta tai sitkeä yrittäminen kuukaudesta toiseen. 😭
Toivotaan plussia, tilastollisesti syksyisin alkaa Suomessa eniten raskauksia muihin vuodenaikoihin verrattuna! 😉
♥️♥️♥️
Minulle tehtiin tässä kierrossa aukiolotutkimus KP5. Huhuh ei mukava toimenpide ilman kipulääkettä, mutta kyllä sen kestää ja melko nopea toimenpide. Minulla toinen puoli täydellisesti auki, mutta toinen ei. Tämä huojensi minua, koska YK9 niin joka kierrossa ei ole edes todennäköisesti ollut mahdollisuutta.
Verta vuosin operaation jälkeen noin 2 päivää. Minä itse yllätyin, kun jälkeen päin luin aukiolotutkimuksesta, että kuinka moni oli sen jälkeen raskautunut. Vaikka putket ovat auki niin kyllähän tuo niitä puhdistaa entisestään ja saa pieniä sakkoja liikkeelle.
Ihanaa syksyä kaikille ja toivotaan suurta plussatuulta ❤️ Täällä dpo7 ja yritän malttaa ottaa piinapäivät mahdollisimman rauhassa.
Kuunliljalle peukut pystyssä että tämä on sinun plussa kierto ❤️🌠 Varmasti helpotti, kun sai tutkimus tuloksia 😊👍
Pauluskaiselle ja ÄitiKoolle myöskin plussatuulia ❤️🌠
Quinn: Niinhän se taitaa olla, että syksyllä saa monet vauvat alkunsa, olisko se se iltojen pimentyminen vai mikä ❤️ Olen alkanut odottamaan aiempia lapsia syksyisin ja toisaalta se pimeys on ollut vähän haastavaa alkuraskaudessa, kun on väsyttänyt ja ollut paha olo 🙃 Mielellään kyllä odottaisin kesävauvaa nyt, mutta muutkin vuodenajat on yhtä hyviä vaihtoehtoja, kun lapsi tulee kun sen aika on ❤️
Täällä kp25 ja eilinen ilta meni aaltoilevan pahan olon kanssa, aamulla myös heräsin pahaan oloon 🙄 Vuotoa ei vielä näy ja testi kuumottaa kaapissa.
En tiennytkään, että syksyllä alkaa tilastollisesti eniten raskauksia Suomessa! Onpa jännä! Voisikohan liittyä jollain tavalla D-vitamiiniin, jota kesän aikana tanakattu elimistöön? Joissain tutkimuksissa on ilmeisesti löydetty viitteitä siitä, että alhainen D-vitamiinitaso voisi vaikuttaa raskautumiseen.
Täällä DPO 13 tai DPO 14 eikä kuukautisista merkkiäkään. Menkkakipuja on ollut jo viikon verran eli jännityksellä seuraan tilannetta. Testin teen aikaisintaan ensi viikolla siksi, koska ekassa raskaudessa mulla näkyi plussa testissä vasta muutama päivä oletettujen kuukautisten alkamisen jälkeen. En myöskään halua testata liian aikaisin, koska ihan alkuvaiheen keskenmenot (ennen kuin kuukautiset edes jää pois) on niin yleisiä.
Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin <3
hiiviskelijä kirjoitti:
En tiennytkään, että syksyllä alkaa tilastollisesti eniten raskauksia Suomessa! Onpa jännä! Voisikohan liittyä jollain tavalla D-vitamiiniin, jota kesän aikana tanakattu elimistöön? Joissain tutkimuksissa on ilmeisesti löydetty viitteitä siitä, että alhainen D-vitamiinitaso voisi vaikuttaa raskautumiseen.
Täällä DPO 13 tai DPO 14 eikä kuukautisista merkkiäkään. Menkkakipuja on ollut jo viikon verran eli jännityksellä seuraan tilannetta. Testin teen aikaisintaan ensi viikolla siksi, koska ekassa raskaudessa mulla näkyi plussa testissä vasta muutama päivä oletettujen kuukautisten alkamisen jälkeen. En myöskään halua testata liian aikaisin, koska ihan alkuvaiheen keskenmenot (ennen kuin kuukautiset edes jää pois) on niin yleisiä.
Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin <3
Itse ajattelen nykyään niin, että haluaisin nähdä edes sen haalean haamun, tietäisin ainakin, että raskautuminen on mahdollista. Ja toisaalta jos tulos on negatiivinen, niin ehkä paremmin pystyn kohtaamaan sen pettymyksen, kun menkat alkaa.
Onnea plussanneille ❣
Tuolla aikasemmin joku kirjoitti, että kun ei tiedä missä vaiheessa ovista on mitäkin kipuja tai onko ne kivut oviksen ennakointia, juuri päällä olevaa vai jo mennyttä.
Nyt kaksi kiertoa seurannut ja tälle toiselle latasin vasta flon ja viime kierrosta oireet hulluista himoista ja kirkkaasta vuodosta oli 28.8 ja sovelluksen mukaan ovis ollut vasta 3.9
Et aikai sitä pysty oireista oikein sanomaan missä vaiheessa se ovis on.
Kiva kun muutkin pohtii ovikseen liittyviä oireita ja mitä niistä voisi tulkita.....vähän ällöttäväkin kysymys ehkä (ei tarvitse vastailla jos tuntuu siltä🤭), mutta erotatteko selkeästi ovisliman...? Muistan selkeästi, että kolmekymppisenä tiesin aina ovulaatioaikani, kun lima oli tietynlaista ja jopa pönttöön asti usein holahti pieni selvästi erottuva määrä ovulaatio”limaa”, mutta nykyisin vuodan hyvin vähän yhtään mitään🤔Eli vuodoista en ainakaan bongaa, muutakuin menkat😂. Että olisiko niin, että ikä tekee sen ja näin ollen raskautuminenkin on hankalampaa? Eikös ovulaatioliman tarkoituksena ole pitää paikat liukkaina ja otollisina siittiöille? Ja siis nyt en ole käynyt missään etsimässä tietoa, että anteeksi jos ajatukseni menee ihan metsään. Nää on tämmösiä omassa kropassa tapahtuvia muutoksia ja tuntemuksia.
Ja muista ovulaatiotuntemuksista: mä tunnen aina jommalla kummalla puolella alavatsaa terävähköä vihlontaa ovulaation aikaan. Nyt tunsin sen päivää ennen kuin flo ennusti ovulaatiota🤔
Rouva Ämmä, hienoa että on selkeitä ovisoireita! Sanoisin että niihin kannattaa ehdottomasti enemmän luottaa kuin Flo:hun. Sehän ei esim tiedä mikä on sun luteaalivaiheen pituus vaan olettaa jonkin keskimääräisen, ellet sitten ole sitä sinne tietoihin muuttanut. Lisäksi ovispäivä saattaa hieman vaihdella eri kierroissa ja Flohan ei sellaista pysty ennustamaan. Kirkas ovulaatiolima on kyllä hyvä indikaattori siihen että kroppa ainakin yrittää ovuloida 👍🏻 Ovulaatiolimaa voi tulla muutamana päivänä ja silloin ovulaatio yleensä on viimeisenä limapäivänä.
Äitikoo, itse olin viime kierrossa onnesta soikeana kun erotin selvää ovislimaa 😄 Eli sellaista valkuaismaista ja hyvin venyvää ja sitkeä. Esim Googlesta löytyy hyviä kuvia ovulaatiolimasta. Toivoisin ettei valkovuotoa koettaisi ällöttävänä, esim ovulaatiolimahan on ihan huippu juttu ja tärkeessä roolissa sillon kun yrittää tulla raskaaksi 💦
Luulen että raskaaksi tulo voi olla mahdollista myös ilman selkeitä ovislimoja jos ovulaatio kuitenkin tapahtuu, mutta ovislima varmasti parantaa mahdollisuuksia sillä se toimii kuin kiitoratana siittiöille.
Mulla esim tässä kierrossa oli kirkasta valkovuotoa kun ovulaatioajankohta läheni mutta sitten ei tullutkaa mitään kunnon ovulaatiolimoja ja myöskään lämmöt eivät nousseet, nyt kp 27 ja oletan ettei ovulaatiota ole tässä kierrossa tapahtunut 😔
Aina sanotaan että ne kahden viikon piinaviikot on pitkä aika odottaa mutta sillon ainakin toivo elää ja se on vaan sen 2 viikkoa epävarmuutta. Sillon kun edes ovulaatiota ei tapahdu niin on kyllä myös ikävää odotella kuukautisia kun ei tiedä kuinka pitkäksi kierto venyy...
ÄitiKoo kirjoitti:
Kiva kun muutkin pohtii ovikseen liittyviä oireita ja mitä niistä voisi tulkita.....vähän ällöttäväkin kysymys ehkä (ei tarvitse vastailla jos tuntuu siltä🤭), mutta erotatteko selkeästi ovisliman...? Muistan selkeästi, että kolmekymppisenä tiesin aina ovulaatioaikani, kun lima oli tietynlaista ja jopa pönttöön asti usein holahti pieni selvästi erottuva määrä ovulaatio”limaa”, mutta nykyisin vuodan hyvin vähän yhtään mitään🤔Eli vuodoista en ainakaan bongaa, muutakuin menkat😂. Että olisiko niin, että ikä tekee sen ja näin ollen raskautuminenkin on hankalampaa? Eikös ovulaatioliman tarkoituksena ole pitää paikat liukkaina ja otollisina siittiöille? Ja siis nyt en ole käynyt missään etsimässä tietoa, että anteeksi jos ajatukseni menee ihan metsään. Nää on tämmösiä omassa kropassa tapahtuvia muutoksia ja tuntemuksia.
Ja muista ovulaatiotuntemuksista: mä tunnen aina jommalla kummalla puolella alavatsaa terävähköä vihlontaa ovulaation aikaan. Nyt tunsin sen päivää ennen kuin flo ennusti ovulaatiota🤔
Mä olen erottanut nyt taas ilman ehkäsya kun olen niin tuon ovisliman. Ja kyllä ne minunkin mielestä on niitä siittiötä varten 😊
Mulla myös nippailu toisella puolella. Viime ovis oikealla ja nyt tiistaina vasemmalla. Mietin että olikohan se ovis nyt sitten jo ohi vaikka flo näyttää 3.10 🤷♀️😄
Kiitos Tähti ❤️
Tsemppiä uudelle haastattelu kierrokselle 🌠
Yritän olla positiivinen ja luoda positiivisen tunnelman tänne❤️, niin joku sitäkin haluaa ala peukuttaa 🤭 Taitaa ala peukuttajat olla elämäänsä katkeroituneita 🤭