Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Is: Nuoret eivät osanneet nimetä sahaa ja vasaraa eivätkä osanneet kertoa mihin niitä käytetään (Hesoissa!)

Vierailija
06.11.2025 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011609053.html

Iltalehti tapasi kymmeniä teini- ikäisiä ja nuoria aikuisia eikä kukaan heistä tunnistanut tavallisimpia työkaluja kuten vasaraa ja sahaa. Työkaluja tai niiden käyttötarkoitusta ei tunnettu ja arvauksia työkalujen luonteesta saatiin laidasta laitaan:

Artemisia Hiltunen 17, uskoo vasaran liittyvän jollain tavalla kalastukseen ja sahan olevan soitin, ehkä kantele.

Heven Kostila Maununkankaalta arvailee sahan olevan aidaspuu jollaisia hän on nähnyt Lapista kertovassa tv- ohjelmassa

---

Tunnistatko lapsena työkaluja, näitkö niitä käytettävän, maailma niin nopeasti muuttunut ja entiset tavat saaneet väistyä

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi? Riittää, että tietää puukon ja sorkkaraudan.

Vierailija
2/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja montako nuorta tapasivat jotka tunnistivat nuo työkalut? Ettei vaan olisi hakemalla haettu taas jutunjuurta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa omituista. Noh, oppivat kyllä vielä joskus. Ehkä.

Vierailija
4/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpöhöpö. Tiesivät mitä niillä tehdään, vaikka kaikki eivät vatupassin nimeä tienneet, käyttötarkoituksen kyllä. Aika tyhmän vaikutuksen "toimittaja" antoi itsestään kun luuli nuorisoa niin tyhmiksi etteivät muka olisi tunnistaneet. Olisi edes kysellyt vanhempia, käytöstä pois jääneitä työkaluja jos halusi jotain kysellä.

Vierailija
5/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja montako nuorta tapasivat jotka tunnistivat nuo työkalut? Ettei vaan olisi hakemalla haettu taas jutunjuurta.

Totta kai, tämä on nykyinen tapa tehdä journalismia: päätetään ensin "tutkimuksen" lopputulos ja sitten "kauhistellaan"...

Vierailija
6/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on ilmeisesti katsonut eri videon kun linkannut, kun tuossa linkatussa videossa ei edes ole sahaa eikä vasaraa. Lisäksi suurin osa nuorista tunnisti siinä kysytyt työkalut.

Vierailija
7/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on ilmeisesti katsonut eri videon kun linkannut, kun tuossa linkatussa videossa ei edes ole sahaa eikä vasaraa. Lisäksi suurin osa nuorista tunnisti siinä kysytyt työkalut.

Saman huomasin, AP ilmeisesti laittanut väärän linkin. Kannattaa katsoa tuo ILTALEHDEN video josta AP kirjoittaa, tuo Ilta-Sanomien juttu on eri johon linkki vahingossa viittaa

Vierailija
8/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuusikymppinen nainen ja vaikka meillä on ollut jos jonkinlaista työkalua jo  vuosikymmeniä vatupassista lähtien, en kyllä itsekään äkkiseltään muistaisi tuon härpäkkeen nimeä. Tiedän kyllä, mihin sitä käytetään. Mies soitteli joskus kesken työpäivänsä minulle kotiin ja kysyi, voisinko mitata työntömitalla jonkun jutun - en muista enää, minkä. Pakko oli kysyä mieheltä ensin, mikä se työntömitta oikein on. Koska en itse käytä noita työkaluja, ei minulle ole ikinä jäänyt mieleen niiden nimetkään. Mutta hei, mies ei muista, mikä ero on mekolla ja hameella. Että näin.

Vierailija
9/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on Maununkangas? Ei ainakaan Helsingissä.

Vierailija
10/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun aikana luulisi käsityötunneilla käytetyn. Todennäköisesti nuoret ovat luulleet keksineensä vitsikkäitä vastauksia.

Vierailija
11/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen ei tiennyt kuka oli Vasko Da Gaama että eipä siellä lukiossa varmaan opeteta yhtään mitään.

Vierailija
12/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videolla vain yksi sanoi ettei ole mitään hajua mikä vesivaaka (vatupassi) on.

Joku erikoisempi työkalu, kuten vaikkapa auton jarrumäntätyökalu olisi voinut olla varmasti vaikeampi, näyttää lähinnä joltain modernin taiteen kubistiselta tms. veistokselta :D

Vierailija
13/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä sinäkään niitä tunnistanut. Oikeat vastaukset oli rullamitta ja vatupassi.

Vierailija
14/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ku ap ei itse tunnistanut rullamittaa ja vatupassia.

Vierailija
15/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella jos multa kysyttäisiin noita työkaluja tai ysärillä olevia tavaroita. Siitä tulisi todella kiusallista. Mä oon vain neljä vuotta vanhempi viimeisestä haastateltavasta. Noi ovat tavaroita joita käytän välillä töissäni. Olkoon sitten mittanauhaa, vatupassia, sahaa tai vasaraa.

Multa ollaan joskus kysytty olenko koskaan kuullut puhelinkopeista. En ole kuullut, vaan nähnyt ala-asteella kouluni läheisyydessä. 

Mä käytän välillä töissä 60-70 luvun työkoneita. Samalla työpaikalla välillä työskentelee mua 10 vuotta nuorempaa, joten turha vähätellä nuoria. Tietoisuus on siinä mitä tekee, opiskelee tms.

Ihan mielenkiinnosta kysyn ap:lta, että montako Hesaa Suomessa oikein on? Hesoissa tarkoittaa monikkoa. Hesassa on yksikköä.

Vierailija
16/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on Maununkangas? Ei ainakaan Helsingissä.

Ilmeisesti Vantaan puolella mutta siis HESOISSA (Vantaa, Espoo, Hese, Kirkkonummi)

Eikös Maununkangas ole siellä Petikkojen takana, Ylä- Petikoista länteen, lapsena tuolla tuli leikittyä joka kadunmutka tuntien.

T Nainen Petikon Pimeältä Puolelta!

Vierailija
17/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on tultu. 

Vierailija
18/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Videolla vain yksi sanoi ettei ole mitään hajua mikä vesivaaka (vatupassi) on.

Joku erikoisempi työkalu, kuten vaikkapa auton jarrumäntätyökalu olisi voinut olla varmasti vaikeampi, näyttää lähinnä joltain modernin taiteen kubistiselta tms. veistokselta :D

Näitä videoita ilmeisesti ollut kaksi. Ilmeisesti toinen video nyt jo sensuroitu samasta aiheesta mutta siinä oli vastaajana ainakin Muhammad 21 ja Aysha 19 jotka vaan koputteli kalloaan sillä vasaralla!

Aplla siis alkuperäinen väärä linkki

Vierailija
19/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saha on ammattilaisjalkapalloilija.

Louis Laurent Saha (s. 8. elokuuta 1978 Pariisi, Ranska) on ranskalainen entinen jalkapalloilija, pelipaikaltaan hyökkääjä.

Vierailija
20/23 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sahaa ja vasaraahan tuossa ei ollut vaan vatupassi ja mittanauha. Näin tolloja nuo maalaiset kuten ap ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan