Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

4861/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullatuuniin kirjoitti:

Tulppaanitar kirjoitti:

Keskenmeno on vähän sellainen, mihin ei välttämättä kovin paljon karjan tai hevosten kanssa tekemisissä olleet osaa suhtautua niin hienotunteisesti kuin moni kaupunkilainen toivoisi. Itsekin siitostammojen ja karjan kanssa jonkun verran pelanneena huomaan että keskenmeno on aika arkipäiväinen asia. Ei se mun omakaan keskenmeno ollut niin kauhea kriisi kuin olisin odottanut, toki tapahtui ennen kun tiesin olleeni raskaana mutta silti. Kaikkia alkioita nyt vaan ei ole tarkoitettu syntymään ja hyvä niin. Tarkoitukseni ei toki ole väheksyä kenenkään kokemusta, koska ymmärrän että se voi olla monelle traumaattinenkin. Mutta toinen puoli, toisten kokemukset, on sitten tällainen erilainen.

Eihän se tietysti maailmanloppu ole, mutta tosi ikävä tilanne ainakin itselle. Ihan jo siksikin, että se lykkää uutta yritystä kuukausikaupalla ja tyhjennys ei välttämättä onnistu lääkkeillä tai kaavinnallakaan. Voi tulla tulehdus tai muu komplikaatio. Itse olisin ensi kuussa menossa jo rakenneultraan. Nyt vaan poljen paikallaan.

Tunnistan kyllä hyvin ton fiiliksen paikallaan polkemisesta. Ihan käsittämätötä miten tuntuu että koko muu elämä pysähtyi kun tuli vuosi yritystä täyteen.

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

4862/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77 kirjoitti:

Sieltä ne menkat kurvasivat paikalle odotetusti 😊

Oon niin superonnellinen, että keho toimii taas ilman tukilääkityksiä. Kevään ja kesän aikana vaivannut epätietoisuus on ollut melko kuluttavaa, vaikka omalla kohdallani ei voidakaan puhua mistään isoista ongelmista. Mutta kummasti vaan alkaa ymmärtämään eri tavalla myös heitä joilla piina ja ongelmat jatkuvat jatkumistaan kuukausia jopa vuosia.

Täällä siis hyvillä mielin uuteen kiertoon 🤗

Jokaiselle tsemppiä omiin haasteisiin ja piinailuihin ❤️

Sama! Menkat alkoi kp29 ihan täysin ilman lääkkeitä! Jännä miten ilonen ihminen voi olla kuukautisista 😅 ihanaa että ei tarvitse miettiä ja turhautua pitkän kierron takia, vaan pääsee uudelle yrityskierrolle ”normaalilla aikataululla”👏🏼

Sisältö jatkuu mainoksen alla
4863/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en siis tarkottanut että meillä aikataulutetaan seksi😅 vaan siis että ei tarvitse miettiä että pitääkö käydä lääkärissä tai tehdä testejä tai tai tai.. 😅😅

4864/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille paljon hyvää tsemppiä tasapuolisesti!👍❤ 💕💕💕💕💕

Jospa ensi kierrossa jaksaisi vihdoin yrittää, mutta toisaalta turhauttaa etukäteen, sillä hedelmällisyys on ohitse, vaikka kierto toimiikin yhä kellon tarkasti 29/29....munasolujen laatu, kun on sutta ja savea, eikä raskaus ala😪

.

T. Tähti 47v.

+ ainokainen ihanuus 4v.❤

Tähtitaivas☆

4865/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä avattu rfsu:n puikkotesti ja asiakaspalveluun viestiä laitettu ja kysytty löytyykö mistään heidän puikkotesteistään max merkkejä

4866/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullatuuniin kirjoitti:

Tulppaanitar kirjoitti:

Keskenmeno on vähän sellainen, mihin ei välttämättä kovin paljon karjan tai hevosten kanssa tekemisissä olleet osaa suhtautua niin hienotunteisesti kuin moni kaupunkilainen toivoisi. Itsekin siitostammojen ja karjan kanssa jonkun verran pelanneena huomaan että keskenmeno on aika arkipäiväinen asia. Ei se mun omakaan keskenmeno ollut niin kauhea kriisi kuin olisin odottanut, toki tapahtui ennen kun tiesin olleeni raskaana mutta silti. Kaikkia alkioita nyt vaan ei ole tarkoitettu syntymään ja hyvä niin. Tarkoitukseni ei toki ole väheksyä kenenkään kokemusta, koska ymmärrän että se voi olla monelle traumaattinenkin. Mutta toinen puoli, toisten kokemukset, on sitten tällainen erilainen.

Eihän se tietysti maailmanloppu ole, mutta tosi ikävä tilanne ainakin itselle. Ihan jo siksikin, että se lykkää uutta yritystä kuukausikaupalla ja tyhjennys ei välttämättä onnistu lääkkeillä tai kaavinnallakaan. Voi tulla tulehdus tai muu komplikaatio. Itse olisin ensi kuussa menossa jo rakenneultraan. Nyt vaan poljen paikallaan.

Itseä kuumotteli kohtutulehdus paljon vaikka siitä ei ollut mitään viitteitä, eikä ole nyttemminkään ollut mitään oireita, mutta toki se jännittää että tulisi nyt vielä joku komplikaatio joka lykkäisi raskauden yrittämistä vielä lisää. Itsellä oli keskenmenon jälkeen paljon mielessä se, että nyt kaikki alkaa alusta enkä jaksa sitä millään, mutta nyt viime päivinä olo sen suhteen on ihan ok. Kyllähän se turhauttaa, kun kaikki oli tavallaan "turhaa" ja siirtää uutta yritystä. Että samoja fiiliksiä tunnistan.

N25, M30. Esikoisen yrittäminen aloitettu 5/20. KM 8/20.

4867/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätorpan emäntä kirjoitti:

Käyttäjä35132 kirjoitti:

Siinäpä avattu rfsu:n puikkotesti ja asiakaspalveluun viestiä laitettu ja kysytty löytyykö mistään heidän puikkotesteistään max merkkejä

Tuossa on sulle testin pakkaus. Meillä jäi toinen käyttämättä, kun eka jo antoi plussan.

Jäit taas kiinni valheestasi, nuo on liuskatestejä joita ei voi avata. Aikaisemmin väitit ostaneesi kuumemittarin näköisen testin jonka sisällä olleen testiliuskan kuvasit. Kun provoat niin provoa niin että pysyy edes joku punainen lanka tarinassasi. Olet nyt lopullisesti menettänyt uskottavuutesi

4868/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sofin liuskaovulaatiotestit ”hyviä”? Ekaa kertaa ajattelin kokeilla tikuttamista kun mulla ei tosiaan ole kun yksi toimiva munasarja niin ihan mielenkiinnosta ajattelin kokeilla että mitä ne testit sanoo🤔

4869/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nias kirjoitti:

Onko sofin liuskaovulaatiotestit ”hyviä”? Ekaa kertaa ajattelin kokeilla tikuttamista kun mulla ei tosiaan ole kun yksi toimiva munasarja niin ihan mielenkiinnosta ajattelin kokeilla että mitä ne testit sanoo🤔

Mulla oli niitä viime kierrossa, sain niillä kyllä ovisplussat useampana päivänä, mutta en tiedä oliko joukossa myös viallisia kun parina päivänä iltanäyte näyttikin negaa ja sitten aamulla plussaa 🤔

En ole aiemmin näitä kokeillut, niin ei ole tarkempaa arviota antaa. Vaihdan varmaan nyt johonkin toiseen

4870/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77 kirjoitti:

nias kirjoitti:

Mulla oli niitä viime kierrossa, sain niillä kyllä ovisplussat useampana päivänä, mutta en tiedä oliko joukossa myös viallisia kun parina päivänä iltanäyte näyttikin negaa ja sitten aamulla plussaa 🤔

En ole aiemmin näitä kokeillut, niin ei ole tarkempaa arviota antaa. Vaihdan varmaan nyt johonkin toiseen

Okei! Täytyy katsoa miten nyt teen. Kun toisaalta se ei ”merkkaa” mitään se testi kun kumminkin seksiä harrastetaan, mutta olisi esimerkiksi kiva tietää että onko ne mun ajattelemat ovulaatio-oireet ihan oikeasti merkki ovulaatiosta👍🏼

4871/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nias kirjoitti:

Okei! Täytyy katsoa miten nyt teen. Kun toisaalta se ei ”merkkaa” mitään se testi kun kumminkin seksiä harrastetaan, mutta olisi esimerkiksi kiva tietää että onko ne mun ajattelemat ovulaatio-oireet ihan oikeasti merkki ovulaatiosta👍🏼

Tuosta syystä minäkin ovulaatiota tikuttelin, ja tietysti kun kierto oli sekaisin niin mietin että ovuloinko enää ollenkaan.

4872/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35132 kirjoitti:

Käyttäjä35132 kirjoitti:

Tuossa on sulle testin pakkaus. Meillä jäi toinen käyttämättä, kun eka jo antoi plussan.

Jäit taas kiinni valheestasi, nuo on liuskatestejä joita ei voi avata. Aikaisemmin väitit ostaneesi kuumemittarin näköisen testin jonka sisällä olleen testiliuskan kuvasit. Kun provoat niin provoa niin että pysyy edes joku punainen lanka tarinassasi. Olet nyt lopullisesti menettänyt uskottavuutesi

Niin? Nuo ovat kuumemittarin kokoisia pahvipuikkoja, joiden päässä on pieni poistettava muoviliuska. Ja kuten näkyy, myös se max-teksti. Pitääkö sinulle järjestää uusi banni, kun pitää jatkuvasti jatkaa älytöntä öyhöttämistäsi? No, viisaampi lopettaa ensin. Yrittäisit hyväksyä, ettei minun raskauteni ole sinulta pois.

Minulla ei ole ollutkaan bannia.

Liuskatestit ovat kaukana kuumemittarin koosta, etkä puhunut alkuun koosta vaan kuumemittarin näköisestä testistä. Liuskatestejä ei voi avata, ei mitenkään päin ja se sinun kuvasi näytti ettei sitä oltu edes yrittää aukoa, se oli ehjä.

4873/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nias kirjoitti:

Ja en siis tarkottanut että meillä aikataulutetaan seksi😅 vaan siis että ei tarvitse miettiä että pitääkö käydä lääkärissä tai tehdä testejä tai tai tai.. 😅😅

- Meillä aikataulutetaan seksi. Ollaan normaalisti vähemmän aktiivisia sillä saralla, ja sanoisinko seksiä olevan kuukaudesta ja mielialasta riippuen noin 3-8krt/kk. Eli joskus ei välttämättä edes kerran viikkoon, ja joskus se pari kertaa viikossa.

Tietty nyt kun toiveissa on lapsi, niin on tullut aktivoiduttua tuolla saralla ja katsottua kalenteria ja ajoitettua vähän sen mukaan (eli oletetun ovulaatioajankohdan ympärillä joka toinen päivä pieni seksiputki). Mutta kyllä mä vähän toivoisin, että tärppäis nopeasti jolloin sais panna taas just silloin kun itseä huvittaa 😁.

Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.

Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.

4874/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp 29 kääntyi kp 1:ksi😣

4875/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih harmitus. Tsemppiä uuteen kiertoon, ÄitiKoo

30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.

4876/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia uuteen kiertoon, ÄitiKoo ❤️

N25, M30. Esikoisen yrittäminen aloitettu 5/20. KM 8/20.

4877/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun on muitakin joilla ollut tero-kuureja, niin onko teillä kuurien jälkeen "luomumenkat" muuttuneet kivuliaimmiksi?

Mulla ollu aivan jäätävä alaselkäpolte koko päivän. Helpotti hetkeksi kun oltiin taaperouinnissa ja sai lämpimässä vedessä olla. Onhan mulla ennenkin ollut kivuliaita kuukautisia, mutta tämä vie kyllä voiton kaikesta 😖

4878/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukaisinpa tällaisen kirjan raskauden yrittämiseen ja siihen liittyviin haasteisiin liittyen. Vaikka meillä yritys on ihan ensimetreillä, tuntui helpottavalta perehtyä aiheeseen. Nyt ymmärrän paremmin myös teidän matkaa, joilla polku on hieman pidempi. Eli tällainen kirja: https://atena.fi/kirjat/projekti-vauva

Oli selkeästi kirjoitettu!

Minä edelleen odottelen ensimmäisiä kuukautisia kierukan poiston jälkeen. Ennen ehkäisyjen aloitusta kiertoni olivat pitkiä (35-40pv), silloin asia pistettiin nuoruuden piikkiin. Kuukautiseni alkoivat 10-vuotiaana, pillerit aloitin 15-vuotiaana. Ei tutkittu ollenkaan, iskettiin vain e-pillerit kouraan. En siis tiedä ollenkaan kiertoani näin aikuisiällä. Pelkään myös pcos-mahdollisuutta, siihen viittaavia tunnusmerkkejä on. Esim. keskivartalolle kertyy paino aina ensimmäisenä, karvoitusta löytyy (mikä sitten on liikaa?) ja lievää aknea on. Ikinä ei ole aiemmin käynyt se mielessäkään. Kierukkaa kun aikanaan laitettiin, gyne ei maininnut mitään ultratessaan kohtua ja munasarjoja. Sanoi vain, että "hyvin on rakkuloita" - tuolloin ei tullut mieleenkään kysyä mitä hän sillä meinasi kun silloin raskaustoive ei ollut ajankohtainen. Eli onko niitä paljon/liikaa vai oliko kaikki ok? Omakannan teksteissä lukee vain, että kaikki ok, mutta ei tarkempaa erittelyä. Tiedän, että on turha panikoida etukäteen. Mutta tällaisia ajatuksia on herännyt. Kierukka kun poistettiin, sain ohjeeksi odotella kuukautisia vuoden loppuun saakka. Ja jos ei siihen mennessä kuulu niin sitten yhteyttä lääkäriin.. Pitää varmaan ostaa valkoiset farkut ja lähteä kaupungille, varmasti alkavat samantien. :D Olin jo varma viime viikolla, että menkat alkavat. Oli ihan sellaista jomotusta alavatsassa ja turvotti niin, että housut ei meinanneet jalkaan mennä. Mutta eipä näkynyt.. Tuntuu, ettei yritys ole vielä alkanutkaan kun ei menkkoja kuulu. Ja raskaustestin kyllä jo tein, nega oli.

Paljon onnea kaikille plussanneille! Ja halaukset yrittäville, olipa tilanne mikä tahansa. :)

28v. Ehkäisy jätetty pois 07/2020.
Ensimmäinen lapsi haaveissa.

4879/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahans, mun viesti poistettiin mystisesti 😊

Ihan vain kysyin että onko muilla terojen käyttäjillä ollut kuurien jälkeen kivuliaat ”luomumenkat”?

Itsellä alaselkä ollut tulessa päivän, vähän helpotti kun taaperouinnissa sai lämpimässä vedessä olla.

Onhan mulla ennenkin ollut kivuliaita kiertoja, mutta tämä vie kyllä voiton kaikesta 😖

4880/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77, tsemppiä kovasti!👍❤

Plussan jo niin toivoisin sinulle❤

Mulla tämä kierto meni hukkaan, kun ei lähdetty yrittämään, kaikkien asioiden vuoksi. Mua hämmästyttää, että negapeukkuja tulee hyviin ja tavallisiin viesteihin, jopa iloisiin.

Mutta antaa olla....pitänee vaan ummistaa silmät🤔🤣

Tähtitaivas☆