Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

4841/6611 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruokita trollia, ilmoitetaan asiattomat viestit vain ylläpidolle ja jatketaan kuten ennenkin, leikki ei ole ollenkaan niin kivaa ilman kaveria 😊

Oli puhetta "hankinnoista, jotka eivät sovi raskauteen ja tällöin edistävät tärppiä" - toteutin pitkäaikaisen haaveeni ja ilmoittauduin kamppailulajin peruskurssille! Kyllä hormonit tekevät naisen vähän hulluksi, pakko se on myöntää 😂

N25, M30. Esikoisen yrittäminen aloitettu 5/20. KM 8/20.

4842/6611 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beibiätulille paljon onnea ❤️

Pullatuuniin, tuo ohjeistus kuukautisten odottamisesta on lähinnä siksi että voidaan oikeasti varmistaa että kaikki raskausmateria on poistunut kohdusta ja lisäksi toiset vetoavat myös siihen että laskettuaika on helpompi määrittää.

Nykyaikana vaan on niin hyvät ultrat että niissä saadaan tarkat mitat otettua ja laskettuaika määritettyä.

Minulla on ollut 2 keskenmenoa ja molempien hoidon yhteydessä olen saanut luvan heti yrittää uudelleen jos vain henkinen kantti kestää. Ensimmäisen keskenmenon jälkeen raskauduin heti uudestaan ilman kuukautisia. Tämä jälkimmäinen olikin hankalampi tapaus hoitaa kun kohtu ei lähtenyt tyhjentymään vaikka sain kahteen kertaan lääkkeet, joten jouduin vielä mva-imuun. Ja kaikki tämä sotki oman keltarauhastoimintani, joka nyt näyttää taas olevan kunnossa.

Joskus keskenmeno sekoittaa kuukautiskiertoa, joten kannattaa herkästi käydä lääkärissä jos menkkoja ei kuulu. Ei ne sinua seinälle niittaa vaikka uutta yritystä olisikin jo ilmassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
4843/6611 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmeno on vähän sellainen, mihin ei välttämättä kovin paljon karjan tai hevosten kanssa tekemisissä olleet osaa suhtautua niin hienotunteisesti kuin moni kaupunkilainen toivoisi. Itsekin siitostammojen ja karjan kanssa jonkun verran pelanneena huomaan että keskenmeno on aika arkipäiväinen asia. Ei se mun omakaan keskenmeno ollut niin kauhea kriisi kuin olisin odottanut, toki tapahtui ennen kun tiesin olleeni raskaana mutta silti. Kaikkia alkioita nyt vaan ei ole tarkoitettu syntymään ja hyvä niin. Tarkoitukseni ei toki ole väheksyä kenenkään kokemusta, koska ymmärrän että se voi olla monelle traumaattinenkin. Mutta toinen puoli, toisten kokemukset, on sitten tällainen erilainen.

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

4844/6611 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullatuuniin kirjoitti:

Haaveissa21 kirjoitti:

Onnea plussanneille ❤️

Mä tässä kans mietin milloinhan ne menkat alkaa. Samalla jotenkin pelkään, että ne alkaa. Muistuttaa vielä vahvemmin, etten enää ole raskaana ja tulee mieleen se hirveä epätietoisuus ja tuska, kun aloin vuotamaan, silloin kun alkoi keskenmeno. Mutta toisaalta ootan, että olis taas normi kierto.

Pullatuuniin: missä vaiheessa luulet että ovis yritti tulla? Mulla oli viime viikolla vähän sellainen fiilis, että ovista pukkaa, mutta ei ehkä sitten kuitenkaan sitä ollu. 🤔

Tai ei ainakaan samat tunteet ollu kropassa ku yleensä.

Vauvan varusteista ym hankinnoista ollu puhetta. Mä ehdin kaivella esikoisen pikkuisen potkupuvun esiin ja äitiyshousut. Melkein heitin ne roskiin tässä hetki sitten. Saavat kaapissa kuitenkin lojua kuten ovat kohta 10v lojuneet. 🙊😅 Sielläpä ovat vaikka seuraavat 10v. Vauva tulee meille, jos niin tarkoitettu. Elämä sen verran tässä matkan varrella kolhinut, että tahtoo välillä loppua usko, että jotain hyvääkin vois välillä tapahtua.

Nautitaahan ihanista elokuun päivistä kaikista huolimatta.

Ikävä kuulla, että sullakin ollut keskenmeno :( Tästä on reilu viikko, kun sain ovistestiin tosi tummaa viivaa. Mutta ei se ollut ihan plussa ja muutenkin kivut puuttui ja oon varma jotenkin ettei se tullut. Aina ennen olen saanut tasavahvat viivat.. ja tein paljon testejä. Tuskin olisi kerennyt mennä ohi. Normaalisti kierto on jotain 30-32 päivää ollut. Raskaushormoni veressä varmaan sekoitti ovulaation prkl :(

Ok. Jospa kierto kuitenkin pian normaalisoituu! Mutta kyllähän nää tympii. Ihan kuin keskwnmenossa ei olis ollut tarpeeksi.

4845/6611 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulppaanitar kirjoitti:

Keskenmeno on vähän sellainen, mihin ei välttämättä kovin paljon karjan tai hevosten kanssa tekemisissä olleet osaa suhtautua niin hienotunteisesti kuin moni kaupunkilainen toivoisi. Itsekin siitostammojen ja karjan kanssa jonkun verran pelanneena huomaan että keskenmeno on aika arkipäiväinen asia. Ei se mun omakaan keskenmeno ollut niin kauhea kriisi kuin olisin odottanut, toki tapahtui ennen kun tiesin olleeni raskaana mutta silti. Kaikkia alkioita nyt vaan ei ole tarkoitettu syntymään ja hyvä niin. Tarkoitukseni ei toki ole väheksyä kenenkään kokemusta, koska ymmärrän että se voi olla monelle traumaattinenkin. Mutta toinen puoli, toisten kokemukset, on sitten tällainen erilainen.

Itselleni pesunkestävänä maalaistyttönä oma keskenmeno oli kyllä raskas kokemus, ei se mikään kaupunkilaisten juttu ole. Ei oman lapsen menettämistä voi oikein verrata siihen, että joku hevonen luo varsansa. Vähän sama kuin vertaisin perheenjäsenen menehtymistä siihen, että on minultakin kuollut koira.

Ihmiset nyt suhtautuu näihin eri tavalla, minkä sinäkin toit hyvin ilmi, mutta vaikka itselle keskenmeno ei olisikaan mikään elämää suurempi mullistus, aikuinen ihminen kuitenkin kykenee keskustelemaan siitä hienotunteisesti tarvittaessa, olipa oma suhtautuminen mikä tahansa. Se on niitä perua kansalaistaitoihin kuuluvia käytöstapoja.

4846/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta alkoholin käytöstä yritys aikana, itse en juo juuri koskaan mitään, ja koko tämän ajan olen ollut ilman, siksikin kun joutunut ottamaan kipulääkkeitä. Eipä se pieni määrä mitään haittaa silloin, kun ei vielä tiedä olevansa raskaana 😊 Ja voihan sitä juoda yhtä tölkkiä vaikka koko illan 😊👍 jos haluaa pitää yrittämisen salassa. Itse tekisi mieli jollekin ystävälle kertoa, että me yritetään vielä vauvaa, mutta kynnys siihen on tosi korkea. Aiemmissakaan raskauden yrityksissä ei ole kerrottu kellekään.

Asiattomasta kommenteista, niin ei kannata välittää, eiköhän ne sitten jossain vaiheessa lopu. Olis kiva tietää miten feikki ihminen satuilee raskauttaan odotus puolella 🤭Kyllä sielläkin äkkiä huomataan, jos ei ole sitä mitä kertoo olevansa 🤣

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

4847/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti Kesäheinä : satuilee ainakin sen verran, että tänne laittoi kuvan ”positiivisesta” testistä, odotuspuolella kertoi, että ei olla vielä testailtu, mutta menkat myöhässä kolmatta viikkoa🤔😂. Ei taida aikajanakaan oikein osua kohdilleen.....Henkilökohtaisesti jos lähtisin trollailemaan johonkin palstaan , tekisin sen tyylillä ja niin, että pysyisi oma pakka kasassa. Mutta eipä ole moiseen tarve. Huono olo täytyy olla ihmisellä, joka siihen hommaan ryhtyy. Toivoisinkin, että jatkossa jätetään nämä viestit täysin huomiotta. Sehän se v......tuttaa eniten. Vaikka nyt itse lopulta alennuin tähän samaan ja kommentoin tätä asiaa.

4848/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultakala kirjoitti:

Itselleni pesunkestävänä maalaistyttönä oma keskenmeno oli kyllä raskas kokemus, ei se mikään kaupunkilaisten juttu ole. Ei oman lapsen menettämistä voi oikein verrata siihen, että joku hevonen luo varsansa. Vähän sama kuin vertaisin perheenjäsenen menehtymistä siihen, että on minultakin kuollut koira.

Ihmiset nyt suhtautuu näihin eri tavalla, minkä sinäkin toit hyvin ilmi, mutta vaikka itselle keskenmeno ei olisikaan mikään elämää suurempi mullistus, aikuinen ihminen kuitenkin kykenee keskustelemaan siitä hienotunteisesti tarvittaessa, olipa oma suhtautuminen mikä tahansa. Se on niitä perua kansalaistaitoihin kuuluvia käytöstapoja.

Loin varmasti liiaksi kaupunkilaiset vs maalaiset -erottelua, se ei ollut tarkoituksellista. Tietenkään oman lapsen menettämistä ei voi verrata varsan luontiin, mutta ainakin itselleni on hyvinkin selvää ettei alkio ole vielä lapseni ja sille voi käydä miten vaan. Epäilemättä sikiövaiheessa keskenmeno tuntuisi jo paljon järkyttävämmältä. Ja tosiaan, on ihmisiä joille koiran menettäminen on vähintään yhtä karmeaa kuin perheenjäsenen kuolema.  Oikeastaan tarkoitin kuitenkin koko jutun esiintuomisella sitä, että tarvittavan hienotunteisuuden aste ei ole välttämättä kaikille yhtä selvä. Toki varmasti jokainen ymmärtää, että asia on onnettoman kurja ja toiselle herkkä, mutta miten herkkä... Ehkä olen sitten itse sen verran sosiaalisesti kömpelö etten itse aina tiedä mistä on ok puhua ellei eksplisiittisesti sanota, että toinen on aivan järkyttynyt kokemuksesta ja parempi vältellä aihetta. 

4849/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten muilla sitkeitä päänsärkyjä ovulaatiota ennen? Minulla on ollut oikeastaan koko vuoden, sen jälkeen kun lopetin pillerit. Ei siis migreeniä varsinaisesti voimakkuutensa osalta, mutta tosi tasainen ärsyttävä kipu joka jatkuu monta päivää. Minusta on tullut tosi arka syömään kipulääkkeitä kun niiden vaikutus ovulaatioon ja implantaatioon nykyään tiedetään.

4850/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulppaanitar kirjoitti:

Onko muuten muilla sitkeitä päänsärkyjä ovulaatiota ennen? Minulla on ollut oikeastaan koko vuoden, sen jälkeen kun lopetin pillerit. Ei siis migreeniä varsinaisesti voimakkuutensa osalta, mutta tosi tasainen ärsyttävä kipu joka jatkuu monta päivää. Minusta on tullut tosi arka syömään kipulääkkeitä kun niiden vaikutus ovulaatioon ja implantaatioon nykyään tiedetään.

Itselläni ei kyseistä vaivaa ole, mutta olen kuullut useista naisista, joilla on päänsärkyä tietyssä kierron vaiheessa, yhdellä ovulaatiota ennen, toisella sen aikana ja kolmannella ennen kuukautisia. Niille ei useinkaan löydy syytä, joidenkin naisten keho vain reagoi hormonitasapainon muutoksiin päänsäryllä/muilla oireilla. Tosi ärsyttävää, mutta yleensä kuitenkin ihan harmitonta onneksi.

4851/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt itsekään juo ns "normaalitilanteessa", kun havakseltaan pari annosta mutta näin kesällä tosiaan on niitä kissanristiäisiä joka viikonloppu ja alkoholia usein tarjolla. Ovulaation jälkeen en ole yritysaikana juonut alkoholia ollenkaan, lähinnä kuukautisten aikana muutaman kerran juonut lasin viiniä ihan hyvällä omatunnolla :)

Meillä ystäväpiirissä yleensäkin puhutaan kaikesta maan ja taivaan välillä, niin en koe tämän raskausyritysasian olevan sellainen, mitä jaksaisin/haluaisin "salailla". Kukin siis tietenkin tavallaan ja ymmärrän hyvin, miksi tällaista asiaa eivät kaikki halua jakaa lähipiirilleen :)

4852/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, palaan tänne ainakin siiheksi kunnes tilanne yhtään selvinnyt. Viikkoja on/oli kuukautisista laskettuna 7+2, oviksen perusteella vähän vähemmän. Eilen illalla tuli pyyhkiessä paperiin vaaleanpunaista vuotoa, ihan pieni pisara valui pikkuhousuillekin, mutta pääasiassa vain paperiin muutamalla pyyhkäisyllä. Kaikki tuo paperiin tarttunut vuoto tuli siinä 5min aikana, jonka jälkeen ei enää vuodellut ollenkaan.

Mitään kipuja ei ole vielä ollut, eikä vuotoakaan tuota enempää, vielä ainakaan.

Onko kellään kokemusta aiemmasta raskaudesta, jolloin olisi ollut tosi niukkaa vuotoa mutta raskaus silti jatkunut? 😔

Meidän paikkakunnalla varhaisultria tekee ainoastaan Mehiläisen Felicitas, ja se taitaa olla aika hintava.. Ensimmäiset vapaat ajatkin vasta ensi viikolla, joten ei ole toivoa päästä ihan heti tilannetta tarkistuttamaan.

Todella pelokas olo..

Ps. Olen lueskellut tätä ketjua edelleen taustalta, onnea kaikille plussanneille ❤️

4853/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persilja: mulla oli edellisessä raskaudessa ihan alussa vuotoa. Missään muussa raskaudessa ei ollut ollut ja olin ihan varma, että kesken menee. Myöhemmin ultrissa selvisi, että istukka oli hyvin lähellä kohdunsuuta ja aiheutti vuotelut. Oletko tehnyt raskaustestiä milloin viimeksi? Itseäni rauhoitti hieman kun tein vuotaessani ja näytti heti vahvaa positiivista. Käsittääkseni hcg-pitoisuudet lähtevät heti laskemaan jos kyseessä keskenmeno. Muistan vieläkin kuinka epätodellista oli, kun pissasin johonkin kippoon ja dippasin testin käytännössä vereen (niin paljon tuli hetkittäin) ja silti näytti heti vahaa positiivista😊. Nyt tuo vuoteleva raskausvauva täytti juuri 10 kk ja oppi kävelemään😀.

Myös hematoomat saattavat aiheuttaa vaaratonta vuotoa.

Toivottavasti sinulla siis kaikki hyvin ja raskaus jatkuu❤️

4854/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beibiätulille, onnea <3

Oma mielikuvitus on kyllä vaarallinen. Mulla kp 46, mikä ei ihmetytä ollenkaan, kun muutenkin kierto niin epäsäännöllinen. Kp 12 ultrassa ei ollut follikkelit kasvaneet ja kp 19-26 tikuttelin, enkä saanut ovista kiinni. Silti nyt viimeisen viikon ollut jatkuvasti pieni huonovointisuus ja erilaiset vatsatuntemukset läsnä, iho täynnä epäpuhtauksia ja tänä aamuna hajuaistikin oli herkempi kuin ikinä ennen. Periaatteessa raskauden mahdollisuutta ei taida edes olla, mutta kai sitä silti jotenkin toivoisi... Toivottavasti alkais kuukautiset pian niin pääsisi taas yrittämään :) 

23 v. / Ensimmäinen toiveissa, yritys aloitettu 11/19 / PCOS.

4855/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77 kirjoitti:

Beibiätulille paljon onnea ❤️

Pullatuuniin, tuo ohjeistus kuukautisten odottamisesta on lähinnä siksi että voidaan oikeasti varmistaa että kaikki raskausmateria on poistunut kohdusta ja lisäksi toiset vetoavat myös siihen että laskettuaika on helpompi määrittää.

Nykyaikana vaan on niin hyvät ultrat että niissä saadaan tarkat mitat otettua ja laskettuaika määritettyä.

Minulla on ollut 2 keskenmenoa ja molempien hoidon yhteydessä olen saanut luvan heti yrittää uudelleen jos vain henkinen kantti kestää. Ensimmäisen keskenmenon jälkeen raskauduin heti uudestaan ilman kuukautisia. Tämä jälkimmäinen olikin hankalampi tapaus hoitaa kun kohtu ei lähtenyt tyhjentymään vaikka sain kahteen kertaan lääkkeet, joten jouduin vielä mva-imuun. Ja kaikki tämä sotki oman keltarauhastoimintani, joka nyt näyttää taas olevan kunnossa.

Joskus keskenmeno sekoittaa kuukautiskiertoa, joten kannattaa herkästi käydä lääkärissä jos menkkoja ei kuulu. Ei ne sinua seinälle niittaa vaikka uutta yritystä olisikin jo ilmassa

Mulla tuo jälkivuoto oli sen verran outoa, että kävin lopulta yksityisellä ultrassa. Siellä kaikki oli ihme kyllä kunnossa.. Siksi uskallettiin jo yrittää. Mutta turhaan, koska ovulaatio ei tullut. Tai 90% varmuudella ei, vaikka ultrassakin näytti lupaavalta. No kuitenkin usko raskauteen täysi nolla ja ehkä hyvä niin. Tulisi vaan nyt ne menkat.. Parisen viikkoa vielä ootan tuleeko. Kai se on outoa jos ei seitsemässä viikossa tule :(

4856/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulppaanitar kirjoitti:

Eihän se tietysti maailmanloppu ole, mutta tosi ikävä tilanne ainakin itselle. Ihan jo siksikin, että se lykkää uutta yritystä kuukausikaupalla ja tyhjennys ei välttämättä onnistu lääkkeillä tai kaavinnallakaan. Voi tulla tulehdus tai muu komplikaatio. Itse olisin ensi kuussa menossa jo rakenneultraan. Nyt vaan poljen paikallaan.

4857/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Momonen kirjoitti:

Beibiätulille, onnea <3

Oma mielikuvitus on kyllä vaarallinen. Mulla kp 46, mikä ei ihmetytä ollenkaan, kun muutenkin kierto niin epäsäännöllinen. Kp 12 ultrassa ei ollut follikkelit kasvaneet ja kp 19-26 tikuttelin, enkä saanut ovista kiinni. Silti nyt viimeisen viikon ollut jatkuvasti pieni huonovointisuus ja erilaiset vatsatuntemukset läsnä, iho täynnä epäpuhtauksia ja tänä aamuna hajuaistikin oli herkempi kuin ikinä ennen. Periaatteessa raskauden mahdollisuutta ei taida edes olla, mutta kai sitä silti jotenkin toivoisi... Toivottavasti alkais kuukautiset pian niin pääsisi taas yrittämään :) 

Minulla ennen kuukautisia pää kipeä, hajut ottaa nenään, iho täynnä epäpuhtauksia 😔Nää on pahentunut nyt vaan mitä kauemmin alkaa olla hormonikierukan poistosta🤔

Oon ihan ongelmissa kohta ihoni kanssa, alkaa pian vaikuttamaan jonkin asteiselta aknelta. Olen kärsinyt myös finneistä alkuraskauksissa, poskiin tuli eniten finnejä.

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

4858/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä ne menkat kurvasivat paikalle odotetusti 😊

Oon niin superonnellinen, että keho toimii taas ilman tukilääkityksiä. Kevään ja kesän aikana vaivannut epätietoisuus on ollut melko kuluttavaa, vaikka omalla kohdallani ei voidakaan puhua mistään isoista ongelmista. Mutta kummasti vaan alkaa ymmärtämään eri tavalla myös heitä joilla piina ja ongelmat jatkuvat jatkumistaan kuukausia jopa vuosia.

Täällä siis hyvillä mielin uuteen kiertoon 🤗

Jokaiselle tsemppiä omiin haasteisiin ja piinailuihin ❤️

4859/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beibiätulille kirjoitti:

Aamupäivällä kunnon huutoitkun kanssa katsoin positiivista raskaustestiä, joko on oma vuoro vihdoin ja viimein?? 11kk yritystä takana, joista viimeinen kierto terolutilla ja letrozolilla buustattuna diagnosoidun PCOn vuoksi.

Nyt menossa kp29, ja aivan "huvikseni" päätin testin tehdä. Voi sitä ihminen olla onnellinen!!

Onnea raskaudesta Beibiätulille! ;)

4860/6611 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille tuhannesti onnitteluista, sydäntä lämmittää! <3

Jotenkin en osaa vieläkään uskoa todeksi, että plussaa se testi näyttää. Eka neuvola varattu, mutta hirveästi haluttaisi käydä varhaisultrassa, siellä ehkä uskoisi viimeistään, että kyllä tässä vihdoin vanhemmiksi ollaan tulossa :D.