Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Kaikille kaikkea hyvää!❤ Meillä on parisuhde selvästi parantunut, kun ei väkisin yritetä uudestaan raskautua...ja elämä sen myötä on rennompaa!🤣
Toki reilun kahden vuoden ajan tuloksettomiin hoitoihin meni niin iso X-summa rahaa, mutta toisaalta helpottaa, se ajatus, että yritettiin tehdä kaikki mahdollinen asioiden eteen❤
Ei voi syytellä ketään tilanteesta.
.
Nyt ikää on vaan jo liikaa.. Esikoinen tuli niin helposti 43-vuotiaana.
Ei ainakaan enää rahaa kulu hoitoihin, kun ei iän takia enää päästä klinikalle.
T. Tähti 47v ja mies 50v.
Esikko, niin ihana 4v.
Tähtitaivas☆
Kaneli78 kirjoitti:
Ihania olette, kiitos. 😍❤ tekin, jotka laitoitte alapeukkuja. 😍🤭 Meillä vielä jatkuu, ei sentään riitely, mutta ei vaan saada ilmapiiriä takaisin aiempaan. Sovittiin, että viikonloppuna jutellaan ja laitetaan toiveita paperille. Josko ensi kuussa sitten palattaisiin oviksen hyödyntämiseen. Jännään nyt sitten teidän muiden puolesta!
Plussaonnea siis kaikille ja rentoa viikonloppuakin. 🤗☀️
Kaneli78,, Sinulle toivon niin kaikkea hyvää ja pikaista plussaa❤💕❤💕❤💕❤💕❤💕💕💕💕💕
Mä olen siirtymässä kohti sitä ajankautta, että hedelmällisyys on ohi.
En uskalla nyt edes yrittää, sillä en uskaltaisi nyt heti edes onnistua, sillä on niin paljon surua ja asioitakin😓
No, tuskin enää koskaan uudestaan onnistun raskautumaan ja synnyttämään, mutta olen silti todella onnellinen kaikesta mitä olen saanut!❤💕❤💕❤💕❤💕❤💕💕💕💕
Tähtitaivas☆
Ihana Tähti, samoja toivon sinulle ja voimia suruun myös. ❤
Itsekin olen alkanut valmistautua ajatukseen, että juna meni jo. Luovuttamassa en kuitenkaan ole, sillä tutkimusten mukaan hedelmällisyyteni on ikäisekseni keskivertoa parempi ja meillä on aikaa mennä hoitoihinkin vielä. Kela-korvauksenkin niistä vielä saisimme. Meillä taitaa suurin pulma olla miehen siemennesteessä olevat vasta-aineet ja onhan omakin terveyteni toki reistaillut. Josko kilpparilääkitys nyt sen saisi kuntoon. Nähtäväksi jää. Hyvä mieli tulee siitä, että ovuloin joka kuukausi ja keho nostaa lämmötkin tosi selkeästi tapahtuneen oviksen merkiksi, vaikka se taas ohi meiltä menikin tässä kuussa. Nyt alan taas tankata B6-vitamiinia, että kamala PMS ei iske niin voimalla.
Tuo kuulostaa oikealta, että olette yrittäneet kaikkenne. Ei tarvitse miettiä olisiko siitä ollut kiinni. Eilen toisessa ketjussa joku kirjoitti hänen gynensä sanoneen, että joka vuosi Suomessa synnyttää luomusti raskautuneita vähän yli 50-vuotiaita, hurjaa! Toivoa se kuitenkin antanee?
Tervetuloa, Vohveli! 🤗
Ihanaa, kun sataa. ❤ Juon aamukahvia ja kuuntelen sadepisaroiden ropisevan ikkunalautoihin. Tänään selvitellään miehen kanssa suhdettamme, mennee ihan hyvin. Eilen sentään jo halattiin.😬
Rentoa ja mukavaa lauantaita kaikille.❤
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Tervetuloa Vohveli 😊 Olen pahoillani kokemastasi menetyksestä 😥
On hienoa miten ajattelet Tähti ❤️ Kaikki voitava on tehty, vaikkei toivottua tulosta ole tullutkaan, silti toivon, että elämä vielä yllättäisi ja raskaus alkaisi ihan luomusti ❤️
Täällä ovulaation oireita jo eilen kp9, hyödynnetty on ❤️ Katsotaan riittääkö se.
Tänään onkin sateinen päivä 🌧️☂️ No kylläpä niitä kauniita lämpimiä päiviä olikin paljon tämän kesän aikana ☀️ Minun puoleata voisi jo syksy tulla 🍁
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Huomenta😊
Ja kiitos Neiti Kesäheinä🥰 uutta putkeen ja toivotaan nyt sitä plussaa... ihan kaikille meille!!
Kertokaa viisaammat mulle nyt sillee selkosuomenkielellä että miten se luteaalivaihe lasketaan; mistä mihin? Ehkä tiedän miten mutta ihan vaan selkeytyksen vuoksi😬
Nyt mulla siis kp 4 ja menkat ohi✌🏻 Kalenteri ennustaa ovista viikon päähän maanantaille.. juuri sopivasti poika ensi viikon isänsä luona niin päästään puolison kanssa tallettelemaan oikein olan takaa🙈🤪
Hyvää alkanutta viikonloppua kaikille!
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Sateista huomenta kaikille 🌧️
Pauluskainen luteaalivaihe on aika ovulaatiosta kuukautisiin, normi kai 12-16 päivää.
Tähti ❤️
Täällä ei uutta alla auringon, menkat vetelee viimeisiään, ovulaatiota voisi odottaa ensi viikonlopulle.
Teinin koulussa valmistaudutaan jo etäopetusjärjestelyihin 😳 no meitä se ei kosketa, poika käy kuitenkin koulussa opiskelemassa. Hurjaa että koulua käyty vain viikko ja nyt jo suunnitelmia tehdään.
Mukavaa viikonloppua jokaiselle
Pauluskainen itse olen ainakin ymmärtänyt että dpo 1 on luteaalivaiheen ensimmäinen päivä ja luteaalivaiheen viimeinen päivä on päivä ennen kuukautisten alkua.
Tähti ja Kaneli toivon että teillä vielä onnistuisi. Minun mummoni sai tätini eli nuorimmaisensa n. 50 vuotiaana ja ystäväni äiti oli myös n. 50 kun sai nuorimmaisensa. Pienempi todennäköisyys tosiaan raskaudelle mutta ehkä ei niin harvinaista kuin voisi luulla.
Vohveli tervetuloa mukaan 😊 Olen pahoillani menetyksestäsi. Toivottavasti menkat alkaisivat pian.
Minulla on dpo 4 ja ovulaatioplussa tuli vasta kp 23. Olen ollut kipeänä ja olen ymmärtänyt että flunssa voisi viivästyttää ovulaatiota. Onko kellekään muulle käynyt näin? Oletettuna ovulaatiopäivänä oli tuikkailuja ja myös eilen dpo 3 vahvaa tuikkailua oikealla alavatsassa. Tuntuu että minulla tulee näitä tuikkailuja missä sattuu kierron vaiheessa ja niistä on siksi vaikea päätellä mitään.
Mietin myös että kerrottaisiin ehkä yrityksestä ystäväpariskunnalle joka vasta ilmoitti raskaudestaan. Tuntuu että he arvaavat jo että meillä yritys käynnissä. Lisäksi heillä oli pitkä yritysaika ensimmäisen lapsen kanssa joten ymmärrystä varmasti löytyisi näihin meidänkin kokemuksiim ja tunteisiin tällä hetkellä.
Täällä odotetusti kivulias kiertopäivä 1. Meillähän ei yritys suju tällä hetkellä, seksiä aniharvoin, koska mies ottaa suorituspaineita niin paljon, että halut on ihan hävöksissä.
Eilen vihdoin puhuttiin seksuaaliterapiaan menemisestä, mies varsinkin myönsi, että juttelusta voisi olla apua. Katselin väestöliiton hintoja, kun heidän palveluaan olisi lähikunnassa. Arvasin että on kallista, mutta en ihan et kuinka kallista. 160 e 90 min. Vähän halvemmalla pääsis jos mies esim. vain kävis.
Onko kellään kokemusta?
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Ilona Eloisa voisiko tuonne terapeutille saada lähetettä esim oman terveysaseman kautta? Mietin että tulisiko siten edes vähän halvemmaksi?
Nuo terapiat ylipäätään on melkoisen kalliita investointeja. Aikanaan kun avioeroa suunnittelin ja taistelin itseni ja ajatusteni kanssa kävin terapeutin juttusilla joitakin kertoja ja yksi tonni sinne äkkiä luiskahti, tosin sain rahoille kyllä vastinettakin ja sain eheytettyä itseäni ja minäkuvaani johon en ikinä ominvoimin olisi kyennyt.
Mä en tiedä, voiko noille varsinaisille terapeuteille, jos ei ole jo muita mielenterveyden häiriöitä. Jonkinlaiseen seksuaalineuvontaan kai kunnalliselta puolelta. Mut koen, että terapeutin kanssa henkilökemiatkin ratkaisee tällaisia asioita ratkoessa. Tiedän, että terapiasta olisi meille varmasti paljon apua, mutta en tiedä, onko meillä varaa käydä kun budjetti on töiden vähennyttyä käynyt tiukemmaksi.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Tsemppiä Ilona Eloisa ❤️ Jospa jutteleminen terapeutin kanssa auttaisi tilannettanne😊
Piipari olisipa mukavaa jos voisitte odottaa ystäväsi kanssa yhtä aikaa ❤️ Voisi olla helpompaa jos kertoisi ystävälle että raskauden yritys myös menossa,varsinkin jos ystävä alkaa kyselemään asiasta. Esikoista kun odotin niin ystäväkin oli yhtä aikaa raskaana, oli kiva odottaa yhdessä 😊
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Kesäheinä olet niin ihana❤ Toivon sinulle nyt niin paljon plussaa, kuin toivoa voi❤💕💕💕💕💕
Tähtitaivas☆
Neiti kesäheinä kirjoitti:
On hienoa miten ajattelet Tähti ❤️ Kaikki voitava on tehty, vaikkei toivottua tulosta ole tullutkaan, silti toivon, että elämä vielä yllättäisi ja raskaus alkaisi ihan luomusti ❤️
Täällä ovulaation oireita jo eilen kp9, hyödynnetty on ❤️ Katsotaan riittääkö se.
Tänään onkin sateinen päivä 🌧️☂️ No kylläpä niitä kauniita lämpimiä päiviä olikin paljon tämän kesän aikana ☀️ Minun puoleata voisi jo syksy tulla 🍁
Kiitos❤ Ihana kiitos ja muillekin, jotka ovat mukana tsemppaamassa💖💕💕💕💕💕
Tähtitaivas☆
Mulla nyt kp18, jokunen päivä kai ovulaatiosta ja semmosta jännää alavatsakipua ( ei pahaa ) ollut, mikä luo kyllä toiveikkuutta 🙃 tuntuu siis että jotain tuolla vatsassa tapahtuu. Onko kellään kokemusta että ollut vatsakipuja "kuviteltujen oireiden listalla" ? 😃
Piipari kirjoitti:
Tähti ja Kaneli toivon että teillä vielä onnistuisi. Minun mummoni sai tätini eli nuorimmaisensa n. 50 vuotiaana ja ystäväni äiti oli myös n. 50 kun sai nuorimmaisensa. Pienempi todennäköisyys tosiaan raskaudelle mutta ehkä ei niin harvinaista kuin voisi luulla.
Vohveli tervetuloa mukaan 😊 Olen pahoillani menetyksestäsi. Toivottavasti menkat alkaisivat pian.
Minulla on dpo 4 ja ovulaatioplussa tuli vasta kp 23. Olen ollut kipeänä ja olen ymmärtänyt että flunssa voisi viivästyttää ovulaatiota. Onko kellekään muulle käynyt näin? Oletettuna ovulaatiopäivänä oli tuikkailuja ja myös eilen dpo 3 vahvaa tuikkailua oikealla alavatsassa. Tuntuu että minulla tulee näitä tuikkailuja missä sattuu kierron vaiheessa ja niistä on siksi vaikea päätellä mitään.
Mietin myös että kerrottaisiin ehkä yrityksestä ystäväpariskunnalle joka vasta ilmoitti raskaudestaan. Tuntuu että he arvaavat jo että meillä yritys käynnissä. Lisäksi heillä oli pitkä yritysaika ensimmäisen lapsen kanssa joten ymmärrystä varmasti löytyisi näihin meidänkin kokemuksiim ja tunteisiin tällä hetkellä.
Piipari, kiitos❤ Jospa voin jaksaa vielä yrittää, kun niin kovasti positiiviista viestität!❤
Lähetän sinulle paljon positiivista energiaa takaisin sinne!❤💖
Kaikkea hyvää ja plussaa!❤💕💕💕💕
Tähtitaivas☆
Mun mielestä kannattaa käydä vaikkakin tuo yksikin käynti terapeutilla, se voi parhaimmillaan ratkaista koko ongelmankin. Tärkeä asia kyseessä kuitenkin.
Paineiden aiheuttama haluttomuus on varmastikkin todella yleistä ja luulen että alan ammattilaisille tuttua hommaa ja keinoja löytyy.
Itsellä tahtoo myös olla väliin haluttomuutta juurikin siksi että kun "on pakko" ja sit se on semmosta pakkopullaa ryhtyessä 😀 toki ei voi verrata mitenkään kun lapsensaannin kannalta miehen halukkuus on olennaisempi,siksi varmaan myös paine kovempi.
Toistatoiveilija. kirjoitti:
Mulla nyt kp18, jokunen päivä kai ovulaatiosta ja semmosta jännää alavatsakipua ( ei pahaa ) ollut, mikä luo kyllä toiveikkuutta 🙃 tuntuu siis että jotain tuolla vatsassa tapahtuu. Onko kellään kokemusta että ollut vatsakipuja "kuviteltujen oireiden listalla" ? 😃
Toistatoiveilija, mulla oli melkein koko ajan oviksen jälkeen aina menkkoihin asti jotain ”pientä” vatsassa... 🙈 halusin kovasti että olisi sitä positiivista mutta taas olla ihan perus toimintaa🙂
Mutta hei, me kaikki ollaan erilaisia, ne mitkä mulla oli normaalia nipistelyä voi toiselle tarkoittaa juurikin sitä parhainta💕
Tsemppii!!
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Voimia kaikille niitä tarvitseville. ❤️
Tuosta haluttomuudesta tuli mieleen, että meillä menee niin, että jos mä oon liian halukas ja tyrkky niin toista ei enää haluta. Oviksen aikoihin mun pitäs pitää tunteet vähän kurissa (oon ihan kauhea oviksen aikoihin),eikä kertoa miehelle missä vaiheessa kiertoa mennään. Ei tulis paineita.
Mulla taitaa tänään olla keskenmenosta neljä viikkoa. En oikein varmaksi osaa sanoa mistä se pitäs laskea. Mulla on tiistaista asti ollu tunne, että menkat alkaa. Ihan positiivista, että jotain tunnetta tulee. Ehkäpä kierto alkaa toimia. 🤔 No, vuotoa ei oo kuitenkaan näkynyt, jomotellut vain ja siitä syystä tulee ihan mieleen kesä/heinäkuun seutu kun oli samanlaiset kivut ilman vuotoa ja olin raskaana. Mutta nyt vaan tilanne se, että ei kyllä voi olla mahdollista. Mutta silti pöhkö mieleni toivoisi, että olisin raskaana. Niin, sitä mä tosiaan taas toivon, vaikka hetki sitten ei yhtään innostanut ajatus. No, päivä ja hetki kerrallaan ja katsellaan mitä tulevaisuuus tuo tullessaan.
Hei!
Olen hetken aikaa luskellut täällä juttuja, mutta nyt päätin itsekin uskaltautua mukaan.
Olen 30-vuotias ja toiveissa ensimmäinen lapi. Miehen kanssa oltu naimisissa kolme vuotta. Ehkäisyn jätin pois vuoden vaihteessa.
Meillä ensimmäinen raskaus tärppäsi jo toukokuussa, mutta se päättyi keskenmenoon heinäkuussa viikolla 12. Lääkäri epäili, että raskaus olisi ollut tuulimuna.
Vauva haaveet vain ovat kasvaneet tämän myötä ja toki myös pelot. Tällä hetkellä odottelen menkkoja alkavaksi, jotta voisi taas yrittää uudelleen. Niitä ei vaan tunnu kuuluvan, kerrankin kun niitä kovin odottaisi.
Onnea ja tsemppiä kaikille kanssa yrittäjille 😊