Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Portland
Osaatko sanoa mitä tuhon - 50% käyntiin kuuluu?
Kiitos vinkistä :)
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Katti76 kirjoitti:
Stressiä? Mä eilen päätin että meditoin joka päivä nyt koska stressi kestänyt pari vuotta ja se vaikuttaa kaikkeen liikaa. Eilen hain netistä meditointi videon ja tein sen ja tajusin miten mun kropoa on tosi jännittynyt. Ei siis kyse tavallisesta työstressistä vaan muusta elämää häirinneestä tilanteesta.
Oi kuule kun tietäisit miten paljon! Monesta asiasta mutta eniten varmasti työstä. Ja sitä ei saa pois kuin vaihtamalla työpaikkaa. Täällä, missä asun, työt on vähissä koulutuksella ja ilman koulutusta. En tiedä mitä edes alkaisin tekenään... toivoin vauvaa kovasti hiime vuodeksi, että oisin tämän pahimman stressitilanteen ajan saanut olla äitiyslomalla/vanhrmpainvapaalla...
Välipäiviä pitää tämä vuoto, toisena päivänä tiputtelee, toisena ei tule mitään ja yhtenä taas hyytymiä. Himot nollissa, mikä ei minulle ole tyypillistä ollenkaan. Jatkuvasti etoo ja on nälkä. Edelleenkään en ole vuotanut enempää kuin aiemmin kerroin. Huokaus.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Me olemme hankkineet 2 bodya ja pienet töppöset, Ihastelen niitä välillä.
Lapsettomuuteen liittyen, minulla on kilpirauhasarvot heitelleet parin vuoden ajan, lääkitystä ei olla aloitettu ja viimeisimmissä kokeissa arvot olivat rajojen sisällä. Puolen vuoden välein vaan verikokeita. Joku sanoi minulle että arvoni olisivat huonot raskautta ajatellen, mutta lääkäri taas ei ollut huolissaan. Minulla saattaa myös olla munanjohdinavurioita, pyysin tutkimuksia mutta käskettiin vaan jatkamaan yrittämistä.
Ei oteta vakavasti iän takia, ollaan yritettykin vasta 4,5kk. Silti olisi kiva saada lääkäreiltä ihan kunnollisia ja selviä vastauksia. Minulla alkaa taas stressi nousemaan pintaan. No, toivon tietenkin että raskaus alkaa tänävuonna ihan luomusti kaikesta huolimatta. Olen ainakin asennoitunut nyt siihen että vuosi on vielä lyhyt aika yrittää, ja että lapsia ei tehdä vaan niitä saadaan.
19v | Raskaana
Viennna, kuinka paljon sun kilppariarvot heittelee ja mihin suuntaan? Mulla sama juttu ja uskon tämän olevan suurin syy lapsettomuuteen. Tai ainakin toivon ettei ole mitään vakavampaa.. Mutta jospa se ensi viikolla selviäisi kun menen yksityiselle. Sitten kyllä vituttaa jos eivät ekalla käynnillä tee mitään tutkimuksia, vaan höpötellään vaan.. Siksi pyysinkin lääkäriä tutkimaan syksyn taustat jotta ei koko aika mene saman jauhamiseen.
Ei olla hankittu mekään mitään. Olisi liian kamalaa jos hankitut tavarat jäisi sitten käyttämättä.. ja maassa jossa asun ei ihan syntymään asti edes ihmiset anna mitään lahjoja koska se tuo huonoa onnea!
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Villahuivi kirjoitti:
Katti76 kirjoitti:
Stressiä? Mä eilen päätin että meditoin joka päivä nyt koska stressi kestänyt pari vuotta ja se vaikuttaa kaikkeen liikaa. Eilen hain netistä meditointi videon ja tein sen ja tajusin miten mun kropoa on tosi jännittynyt. Ei siis kyse tavallisesta työstressistä vaan muusta elämää häirinneestä tilanteesta.
Oi kuule kun tietäisit miten paljon! Monesta asiasta mutta eniten varmasti työstä. Ja sitä ei saa pois kuin vaihtamalla työpaikkaa. Täällä, missä asun, työt on vähissä koulutuksella ja ilman koulutusta. En tiedä mitä edes alkaisin tekenään... toivoin vauvaa kovasti hiime vuodeksi, että oisin tämän pahimman stressitilanteen ajan saanut olla äitiyslomalla/vanhrmpainvapaalla...
Välipäiviä pitää tämä vuoto, toisena päivänä tiputtelee, toisena ei tule mitään ja yhtenä taas hyytymiä. Himot nollissa, mikä ei minulle ole tyypillistä ollenkaan. Jatkuvasti etoo ja on nälkä. Edelleenkään en ole vuotanut enempää kuin aiemmin kerroin. Huokaus.
Varmasti stressaavaa. Olen nyt parina päivänä kokeillut netissä olevia meditointivideoita/äänitteitä ja ne saa olon hyväksi ja rennoksi. Mulle gyne sanoi stressin olevan yksi yleinen syy miksi raskaus ei ala. Pitäs herätellä hyvät hormonit ja saada ne stressihormonit taka-alalle. Mä otin tän nyt ihan ohjelmaksi päivittäin. Jätin pois Gelee royalen mutta Macaa syön nyt 2 rkl päivässä koska sen käytön huomaa olossa. Lisänä vehnänalkioöljy ja itse puristettu greippimehu ja monivitamiini ja sinkki. No ainakaan ei ravinteita puutu. Aiemmilla raskauskerroilla en stressannut mitään koska en osannut ajatella etteikö lapsia tulisi. Ja raskauduinkin nopeasti. Mä aion nyt vaan saada itseni rennoksi.
Katti76 kirjoitti:
Varmasti stressaavaa. Olen nyt parina päivänä kokeillut netissä olevia meditointivideoita/äänitteitä ja ne saa olon hyväksi ja rennoksi. Mulle gyne sanoi stressin olevan yksi yleinen syy miksi raskaus ei ala. Pitäs herätellä hyvät hormonit ja saada ne stressihormonit taka-alalle. Mä otin tän nyt ihan ohjelmaksi päivittäin. Jätin pois Gelee royalen mutta Macaa syön nyt 2 rkl päivässä koska sen käytön huomaa olossa. Lisänä vehnänalkioöljy ja itse puristettu greippimehu ja monivitamiini ja sinkki. No ainakaan ei ravinteita puutu. Aiemmilla raskauskerroilla en stressannut mitään koska en osannut ajatella etteikö lapsia tulisi. Ja raskauduinkin nopeasti. Mä aion nyt vaan saada itseni rennoksi.
Itsellä kunn on tulvamenkat, tämä vuoto ei sovi pirtaan. Odottelen koko ajan milloin vuoto alkaa runsaana. Seki stressaa osaltaan. Onnesta harrastus vie ajatukset pois vauvasta ja raskaudesta ja sen alkamattomuudesta.
Mä oon ite kyllä yks stressipallo. Stressaan tosi paljon arjessa, ja sit tää vauvan yrittäminen on vaan lisännyt sitä stressiä. Nyt yritän tosissaan olla rauhallisin mielin kevääseen/kesään saakka, silloin on se vuosi yritystä täynnä. Mulla on aika hektinen työ ja vaihtuvia tilanteita, tykkään työstäni mut varjopuolena on kyllä tietynlainen henkinen paine ja stressi. Aika hyvin kyllä vapaalla ja lomilla osaan nollata työjutut pois mielestä, mut tätä vauvaprojektia en mielestäni saa😂
"kiva" kuulla että on muitakin stressaajia ja ketkä ei ole kertalaakista raskautuneet. Sukulaiset ja kaverit ei oikein ymmärrä, enkä osaa heille niin tästä puhua kun kaikki ovat lyhyen aikaan sisään raskautuneet. Vaikka tietysti sitä toivoisi että niillä ketkä oman perheen haluaa ja toivoo, ei ongelmia olisi tai aikaa ei kuluisi järjettömiä määriä.
Esikoista yritetty 05/19 asti. N23/M24
Itsekin olen yrittänyt poissulkea stressitekijöitä elämästäni, työhön olen saanut viimein sellaisen suhtautumisen että maailma ei pyöri vain minun tekemisteni kautta, vaikka työt onkin toisinaan todella kuormittavia niin henkisesti kuin fyysisesti. Vapaa-ajalle pitäisi vielä saada lisää hyvää energiaa ja jaksamista. Olen alkanut lukemaan todella paljon ja se jotenkin helpottaa oloa. Olen miettinyt myös esim kirjoittamista tai maalaamista, voisi olla sopivan terapeuttista näiden tunteiden ja epätoivon keskellä.
Ei olla ostettu mitään vauva-asioita. Se tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta, että päästäisiin siihen tilanteeseen asti. Ja sekös surettaa. Tänään itkin kun eräässä kirjassa mainittiin sana lapsivuodeaika ja pohdittiin, miten se sana on niin kaunis, kuin runo, vaikka onkin vain yksi sana. Pistän tunneherkkyyden nyt väsymyksen, loppukierron ja Terolutin piikkiin.
Rentouttavaa viikonloppua kanssakuumeilijoille ❤️
Tryout:
18.10.2019:
"TSH 3,44 ja T4V 9,7. Potilashan oli kliinisesti euthyreoottinen, kuukautiset normaalit. Seurataan tilannetta, kontrolloidaan vuodenvaihteessa."
Noin lääkäri kirjoittanut. Voisin taas pikkuhiljaa hipsiä verikokeisiin, keskustella siitä raskautumisesta lisää. Mikä ihme on euthyreoottinen? 😂😅
19v | Raskaana
Hei kaikille, täällä näyttää olevan paljon tuttuja edellisestä ketjusta.
Pieni esittäytyminen myös täältä. Yritystä 9/2018 alkaen. Minä 29 v ja mies 30 v. Pillerit lopetettu n 9 v jälkeen tuolloin ja ensin tuli menkat suht ajoissa, sitten kp oli 110 ja menin gynelle. Pco ultrattiin ja sain terolutit. Niitä söin pitkään kunnes vihdoin viimein sain myös letrozolit, koska tuskin ovuloin ollenkaan. Toka letro kierto ei auttanut yhtään, menkat ei tullut joten tuplattiin letro annos.
Nyt on mennyt 3 kiertoa letroilla ja itseasiassa menkat alkoi just tässä hetki sitten, tai ainakin siltä näyttää, koska tiputtelee. Kävin ultrassa kp15 ja oli 18 mm folli. Toiveet oli niin korkealla koska rinnat oli tosi arat. Taas tiputtiin korkealta ja olo on todella surullinen. Minulla on vielä 3 kk letro annokset jäljellä, niiden jälkeen pitää miettiä mitä sitten tehdään.
Olen ollut mukana koko viime ketjun ja osittain sitäkin edellisen. En ikinä olisi uskonut, että siirryn vielä tähänkin ketjuun. Onneksi täältä saa aina hyvää tukea ja omien fiilisten kirjoittaminen auttaa. :)
Kiiltotähti kirjoitti:
Portland
Osaatko sanoa mitä tuhon - 50% käyntiin kuuluu?
Kiitos vinkistä :)
En valitettavasti yhtään osaa sanoa. Minua hoitanut lääkäri tekee sielläkin virkaa, ja koska ajallisesti minun tutkimus olisi muutenkin helmikuun tienoilla niin vinkkasi asiasta. Et tämä mun tutkimus voitaisiin tehdä heti ensikäynnillä.
Oletan, että Felicitas Mehiläinen laittaa tästä tietoa julkisuuteen tämän kuun aikana, koska ihmistenhän pitää voida varata niitä aikoja, joten tiukka seuranta heidän sivuille, 😊.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Tryout kirjoitti:
Missä päin Suomea on 6kk jono lapsettomuustutkimuksiin? Sain just tänään lähetteen. Saa nähdä kauan kestää.. Varaisin kyllä jo ajan yksityisellekin :D
Ei tosiaan olla ostettu, edes katseltu mitään vauvakamaa. Huonoa onnea jos etukäteen katsoo, ainakin näin uskon.. :) pessimisti täälläkin.. Terveisin "ei meille ikinä tuu vauvaa".
Tyksissä 🤘. Aikaisempi lääkäri puhui pari kk sitten neljän kk:n jonosta. Tiedä sitten. Ehkä tämä minua hoitanut lääkäri halusi pitää meidät yksityisellä rahan takia, heh. Nääh, luotettava fiilis oli hänen luona käydessään kyllä.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Hei!
Luin ketjun läpi. Olen toisilla palstoilla kirjotellut jo pidempään, mutta on mukava seurailla useampia ketjuja 😊
Taustaa: olen 25v, pian 26v. Mies vuoden vanhempi. Ensimmäisen plussan sain 12/18 ilman, että yritys oli vielä alkanut. Raskaus todettiin tuulimunaksi ja keskeytettiin 7+2 ja lopulta myös kaavittiin. Alotettiin tämän jälkeem yritys. Toisen plussan sain 4/19 ja se meni kesken 5+2. Kolmannen plussan sain 9/19, tämäkin todettiin tuulimunaksi ja keskeytettiin jälleen muistaakseni 7+1. Sen jälkeen tullut siis se km vuoto ja sitten kahdet kuukautiset.
Nyt siis vuosi mennyt ja kolme keskenmenoa takana. Ahdistaa.
Tässä kierrossa olin totaali varma, että olen taas raskaana. Testit kuitenkin negaa, kuukautiset alkaa huomenna. Positiiviset testit olen saanut aikaisemmin aina dpo10-12 välillä.
Osa täällä vielä odottaa yrityksen aloitusta, osalla on pidempi historia taustalla. Toivotaan kaikille tsemppiä!
Huomasin, että osa tuskailee miehen kanssa, että mies ei ole valmis. Mulla on ollut vauvakuume 16v asti. Miehen kanssa nyt yhteiseloa 5 vuotta. Vauvapalstoilla aloin pyörimään kauan ennen raskauden yrittämistä, ehkä kaksi vuotta? Mies ei ollut valmis, aina vain sanoi, että joskus. Lopulta tuli kierukan vaihdon aika. En halunnut laittaa uutta, koska kierukka ei oikein sopinut. Kierukan poistin 8/17 ja sovittiin miehen kanssa, että mennään keskeytetyllä yhdynnällä ja jos raskaus alkaa, se alkaa. Tämä oli miehelle hyvä ratkaisu, ei tarvinnut päättää yrityksen aloitusta. Keino olikin vähän turhan tehokas, eikä raskautta alkanut. Keskusteltiin asiasta monet kerrat ja menetin toivoni useasti. Sitten sovittiin, että aloitetaan yritys ihan oikeasti vuoden tai puolen vuoden päästä, kunnes seuraavassa kuussa 12/18 plussa tulikin. Tämän jälkeen mies ollut täysillä mukana.
Keskenmenoja ei alettu vielä tutkimaan, lähete palautettiin vedoten keskimmäiseen, joka oli 5+2. Tämä on siis kriteerien mukaan liian aikaisin tapahtunut, eikä ultrassa voitu todeta kohdunsisäistä raskautta, koska keskenmeno oli jo alkanut. Käskivät yrittää neljännen raskauden. Ja nyt yritetään.
25v, esikoinen toiveessa. Tm 1/19, km 4/19, tm 10/19.
Kiiltotähti: Nyt en kyllä muista miehen tarkkaa testoarvoa. Sen mittaamisestakin on jo yli vuosi aikaa eli on voinut jo muuttuakin. Olisiko ollut kuitenkin myös ihan viitearvojen alarajalla.
Mustista karkeista ei kukaan puhunut meille mitään. Miksi niitä ei saa syödä? Oletteko jo huomanneet jotain muutoksia miehen haluissa tms.? (Meillä siis testovaje näkyy haluttomuutena ja erektion ylläpidon vaikeutena.)
Lefemme: Minä ostin vauvan lakanat rakastamallani kuosilla, koska pelkään ettei niitä enää saa, jos ja kun vauvan joku päivä saamme. 😁 Muuta en viitsi ostaa.
Kiiltotähti, me kävimme Felicitaksessa, kun siellä oli viimeksi tuo kuukausi ja ensikäynti puoleen hintaan. Silloin se sisälsi haastattelun ja ultran. Erikseen piti maksaa kaikki labrat ja miehen siemennesteanalyysi, mutta nuo miehen tutkimuksetkin sai silloin puoleen hintaan. Tuon käynnin jälkeen tuli vielä normaalihintainen käynti, jolla käytiin tulokset läpi ja tehtiin munatorvien aukiolotutkimus. Se käynti maksoi jotain 360e muistaakseni. Labrat oli HUS:n pisteessä todella paljon halvemmat.
Viennna, tsh:n pitäis olla välillä 1-2 hedelmöittymisen näkökulmasta. Alle 1 on parempi kuin yli 2. Sun kannattaa mennä lääkärille ja kertoa raskauden yrityksestä, sellaiset oireilevat kilpparitapaukset pitää käsittääkseni aina hoitaa.
Tervetuloa uusille! Aikamoisia kokemuksia joillain. Ei voi kuin toivottaa voimia ja onnea, kaikille toki yhtälailla. 💚
Täällä kp6 muistaakseni ja paha tuuli. 🙄 No, eipä tartte vielä edes testailla ovista. 😬
Me ei olla hankittu mitään, ei ole käynyt edes mielessä. Liittynee meiän ikään ja nyt tietty miehen vasta-aineproblematiikkaankin. En kyllä uskaltanut ekan raskauden aikanakaan vuosia sitten ostaa muuta kuin pienen pipon ja senkin vasta vikalla kolmanneksella.
Rentoa lauantaita kaikille!
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Pingu
Mustat karkit nostavat ainakin verenpainetta, muuta en osaa sanoa. Miehen haluissa ei ikinä ole ollut vikaa, meillä ei juurikaan ongelmia näy sillä saralla, paitsi ovulaatio viikolla kun jännitystä. Muutaman kilon ylipainosta on päässyt pois. Luulen että arvot ovat jo nousseet. Toukokuussa mennään testaamaan taas.
Voisitteko miehen kanssa keksiä jonkun yhteisen harrastuksen? Sulkapallo, kävely tms?
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Kiitos Goldie, miten tuo munatorvien aukiolotutkimus tehtiin ja sattuiko?
Oliko tuo toinen normaali käynti "pakollinen"?
Tässä pohditaan, että lähdetäänkö vielä tässä vaiheessa tuo tarjous hyödyntämään.
14.1 on gynekologi kuitenkin jo minulle varattuna, mutta jos sen saisi tuolta felicitakselta silloin helmikuussa halvemmalla🤔
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Pikkuminnis kirjoitti:
Olen ollut mukana koko viime ketjun ja osittain sitäkin edellisen. En ikinä olisi uskonut, että siirryn vielä tähänkin ketjuun. Onneksi täältä saa aina hyvää tukea ja omien fiilisten kirjoittaminen auttaa. :)
Tämä! Itsehän tulin kesken kaiken edelliseen ketjuun, ja nyt täällä. Ensimmäisen vuoden aikana vain lueskelin, enemmän Kaksplussan ketjua, mutta ahdistuin sen valtavasta viestimäärästä ja jotenkin se oli muutoinkin sekava. Tämä palsta on jotenkin ohana, niin kannustava ja avoin. On tilaa kaikillr tunteille ilosta hetkellisee katkeruuteen, on tilaa jokaiselle: ensimmäistä toivovalle kuin vaikka kymmenennettä toivovalle. Ja mikä tärkeintä, tilaa on jokaiselle persoonalle ja elämäntilanteelle. ❤
Ei ole meilläkään mitään hankittuna, ei edes harkittu vielä.
Tänään testissä taas kaksi viivaa, mut yhtään ei ole eiliseltä viiva vahvistunut... 😔 Menkkoja odotellessa.
Pääseeköhän jo johonkin verikokeisiin tms. (kilpparit, ferritiini jne) neuvolan kautta, kun km ja kaksi kemiallista?