Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Täällä käytössä mama raskaus+imetys vitamiinit, magnesium ja d-vitamiini plus raskaus Omega-3.
Meillä vasta yk1 kp13(?) Womanlog sovelluksen mukaan(ei mitään hajua minkälainen kierto on)
Toiveena 2 lapsi entuudestaan 5v poika.
Olisi mahtava jos tärppäisi heti ekasta kierrosta mutta ikuinen pessimisti minussa ei oikein pysty sitä uskomaan tai edes toivomaan. Halu toiseen vauvan on niin iso että välillä oikein fyysisesti sattuu.
Millä annoksella syötte macaa ja mihin sekoitatte sen? Satuin löytämään kaapista :D mennyt kyllä vanhaksi mutta syödään nyt eka se pois..
Tosta miehen alhaisesta testotasosta, että sitähän ei noin vain korjata. Vähän samanlainen ongelma kuin ylipaino.. 😅
Ulkopuolista testosteronia ei suositella ensimmäiseksi keinoksi, koska se saattaa lamata miehen oman testosterituotannon. Ensisijaisia korjauskeinoja ovat painon pudotus (jos ylipainoa), liikunnan lisääminen ja muutenkin terveellinen ruokavalio ja elämäntavat, yhtenä tärkeänä tietysti myös uni.
Jos nämä eivät tuo muutosta, niin tietysti testosteronihoito on sitten mahdollisuus, mutta me emme ole vielä siinä pisteessä. 😊
Pingu:
Joo näin minäkin oon käsittäny että ensin muut ja vikana sitten ns lääkehoito. Mutta eihän ne toki helppoja ole nuo muutkaan, jos joutuu paljon muuttamaan elämäntapoja yms..
Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.
Helppoa ei ole, mutta kaikin puolin tietysti ”suotavasta” muutoksesta olisi kyse muutenkin.
Liikunta olisi varmaankin meillä se suuri, mihin pitäisi panosta, mutta milläs saat toisen liikkumaan, jos hän ei ole itse innostunut oikein mistään. Istuisi vain päivät pitkät sohvalla ja katsoisi sarjoja ja leffoja. Kävelylenkillekin saa oikein maanitella..
Löysin netistä jotain mainintaa siitä, että sinkki saattaisi auttaa testotasojen nostamisessa ja varovasti kysyin, että suostuisiko sitä kokeilemaan, että lisätään se sitten meidän käyttämiin lisäravinteisiin. 🤔
Sinkki, e vitamiini sekä d vitamiini auttaa käsittääkseni arvojen nousussa, näin ainakin meillä lääkäri on sanonut. Ja juurikin liikunta, terveellinen ravinto ym ym ym. Onhan näitä mutta esim meillä ei mies halua pistosta ottaa, koska se tosiaan saattaa tuhota esim ne vähäisetkin siittiöt. Tämä tieto tuli jo aikanaan lapsettomuusklinikalla.
Siirryn kans tuolta aiemmasta keskustelusta. Eilen sitten lopetin e-pillerit ja nyt odottelen vuodon alkamista. Tiedostan että kierto voi olla sekaisin kuin seinäkello ja ovis voi antaa odottaa itseään. Söin E-pillereitä 1,5kk ajan siirtääkseni kuukautisia I häämatkan ajaksi.
Syön tällä hetkellä D-vitamiinia, rautalisää, foolihappoa ja ginkgo bilobaa. Ovistestit kuumottelee jo kaapissa. :)
Huomenia.
Okei, siis täällä tänään kp5 ja lämmön mittaus aloitettu. Liian aikaisin varmaan, tukee kuitenkin myös aikaisessa rytmissä, mistä pidän eniten. 😍
Lapsettomuuslääkäri antoi vinkin, että jo yritysaikana kannattaa syödä raskausvitamiineja, tiedoksenne. 🤗
Niissä on muuten sopivasti kaikkea, paitsi D-vitamiinia turhan vähän. Itse syön ensin vanhat pois ja sit ostan nuo. Tällä hetkellä menee rautaa 100mg (jes, nyt kestää vatsa tabletteja! ☺️), D-vitamiinia 25 koska sitä vatsa ei kestä enempää 😬, Beko strongia, missä myös foolihappo ja lisäks seleenin saantiin päivittäin min. 2 parapähkinää. Oon ehkä aikeissa tilata vielä mm. E-vitamiinia ja joitain rasvahappoja. Tuo ubiqinonikin kiinnostaisi. Lisäks mulla on gelee royalea, mutta syön vaan ennen ovista enkä usko ostavani toista purkkia. 😬 Mies syö B-, C-, D-vitamiinia ainakin ja sinkkiä, Magnesiumia ja olikohan muutakin.
Mulla on kokoajan vahvistunut tunne, että me ei tulla enää saamaan vauvaa. Sinänsä joo ok, että enpä ainakaan stressaa enkä mieti enää läheskään koko aikaa, mutta on tämäkin nyt tilanne. Edellisessä ketjussa hyvin kirjoiteltiin siitä miten vaikeaa sen epätietoisuuden sietäminen on ja allekirjoitan sen täysin. Se tuntuu ehkä vieläkin vaikeammalta, kun tietää, että mahdollisuudet ovat tavallistakin pienemmät. Ens viikolla alkaa silti ovistestailut. Oon kyllä niistäkin miettinyt, että jätänkö hiljalleen pois. Nuo monitorin testit, kun maksaakin aikalailla. Toisaalta on kyllä kiva aina nähdä se huippu. No, saapi nähdä.
Toivottavasti teillä muilla valoisampia tunnelmia! Mä yritän nostaa mielialaani lenkillä. 🤗
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Heippa! Minäkin tulin sanomaan moi :) kuulun myös tuohon toisesta ketjusta siirtyneiden joukkoon.
Reilu kolmekymppinen pariskunta, eka lapsi toiveissa.
Tällä hetkellä menossa yk7, kp25. Menkat alkanee joskus tossa viikonvaihteessa. Mulla on kierto keskiarvolta 27 päivää, mutta heittelyä välillä 24-35 on ollut tässä yrityksen aikana.
Tuolla toisessa ketjussa oonkin sanonut, että olen asennoitunut nyt niin, että menkat tulee aina tai niinkuin että aina ollaan siis menossa menkkoja kohti. Sitten jos eivät ala niin mietitään tilanne uudelleen.
Ovista toki yritetään hyödyntää, mutta en käytä mitään ovistestejä tms, ja muutenkin pysyttelen perillä missä kohtaa kiertoa ollaan menossa.
Tuleehan sitä tietty ajateltua vaikka ja mitä, ja välillä masentaa, mutta kyllä tää silti jonkun verran mua auttaa stressaamisen yms suhteen.
Hyvää uutta vuotta kaikille ja toivotaan plussia tähän vuoteen!
tuolta 19-20 ketjusta minäkin :)
pariskunta 36/35, ensimmäistä yritetään, yk4 ja kp 28/28-30. Pillerit jätin pois syksyllä, sen jälkeen opetellut omaa kiertoa ja saanut muutamia ahaa-elämyksiä :D en tikuttele ovista tms, käytän Ovia-sovellusta vaikka alkaa vähän mietityttää että onko siitä nyt niinkään apua, lähinnä vaan tulee tuijoteltua sitä ja toivottua että päivät menisi nopeammin jne. Aika nopeasti kierto näyttää tasaantuneen heti pillereiden lopettamisen jälkeen, mutta koska söin niitä niin monta vuotta on itselle esim. ovulaatiotuntemukset ihan uusi juttu. Tässä kierrossa en niinkään niitä huomannut, pari edellistä oli todella selviä toispuolisine nipistyksineen.
Nyt kuukautisia odotellessa, luulisi alkavan ihan muutaman päivän sisään. Ainakaan olo ei ole ollenkaan sellainen että olisi tärpännyt vaikka kovin aktiivisia ollaan pitkin kiertoa oltu. Harmittaa mutta yritän pitää mielessä että voi tosiaan kestää aikaa. Ja yrittää olla stressaamatta.
Syön jotain multivita-raskaus tabletteja ja lisänä Nokkosin (raudan takia, hg ihan ok mutta ferritiiniarvot todella alhaiset). Pääsen kohta lisätutkimuksiin alhaisten kilpirauhasarvojen takia.
Tsemppiä kaikille ja paljon plussatuulia!
36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21
Moi 😊
Olen lueskellut näitä vauvakuumeosion keskusteluja jo jonkin aikaa taustalta, nyt ajattelin liittyä seuraan.
Ikää melkein 40, miehellä jo yli. Molemmilla lapsia edellisistä liitoista. Yhdessä ollaan oltu viitisen vuotta. Viime kesään saakka oltiin yhtä mieltä siitä, että enempää lapsia meille ei tule. Ja sitten miehelle (!) iski vauvakuume 😀 Päätettiin luopua ehkäisystä, mutta ajateltiin että näillä ikävuosilla voi jäädä haaveeksi.
Kierukka multa poistettiin elokuussa, ekasta kierrosta plussasin, ennen ensimmäisiä menkkoja. Se meni valitettavasti kesken, viikkoja n 6-7. Tyhjennysvuodon jälkeen seuraavassa kierrossa kemiallinen, sitten yksi tulokseton kierto. Nyt siis yk3 km:n jälkeen, ja hätäisenä testasin kp26, ja hailakkaa plussaa näyttää... Mitään oireita ei ole, joten veikkaanpa tuota kemiallista taas.
Aika ihmeissään ollaan oltu näistä plussista. Neljään kiertoon kolme tärppiä. Nyt kun sais jonkun vielä pysymään matkassa...
Hei kaikille, itse siirryin tänne tuolta vuotta aikaisemmasta ketjusta.
Kiva kun täälläkin aktiivista keskustelua!.
Ensin haluan toivottaa kaikille ihanaa uutta vuotta 2020 ja Plussatuulia tasapuolisesti kaikille ++!
Täällä kp2 ja oli aikamoinen pettymys kun menkat alkoivat.
Menkat olleet 32pv kierrolla nyt pidemmän aikaa ja Ovulaation tikuttanut onnistuneesti nämä yritys kuukaudet.
Nyt menkkojen jälkeen alkaa Yk3 siis.
Tilattiin mielenkiinnosta miehelle spermanäytteen analysointi kotiin (raskauskeiju) ja mulle 14.1 gynekologille aika, eli just ovulaatio viikolle.
Lääkäri on endometrioosiin erikoistunut (itsellä endo taustaa).
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Pingu
Saako kysyä mikä miehesi testo taso oli? Omalla miehellä alarajalla viitearvoissa.
Hänellä nyt ollut sinkki käytössä kuukauden päivät, urheilu aloitettu yhdessä 2pv/vk sali ja ainakin 1-2 kävelylenkkiä yhdessä viikossa. Lääkäri myös kielsi mustat karkit ja ruokavalioon omegaa ja hyviä rasvoja muutenkin.
Toukokuussa sitten katsotaan molempien arvot uudestaan. Itsellä siis Ferritiini todella alhainen ja syön rautaa siihen.
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Hyvää uutta vuotta kaikille!:)
Itsekin siirryn tuolta 19-20 ketjusta tänne.
Itse siis 24, mies 37 ja naimisissa ollaan.
Ensimmäistä yhteistä yritetään ja takana 1km marraskuussa.
Yk2 nyt käynnissä kp4, toivon niiiin että tää olisi se meidän kierto, vauvaa toivotaan kovasti, varsinkin km jälkeen sitä toivoo kun tuntuu että mikään muu ei saa sitä menetyksen surua pois:(
mustelidae kirjoitti:
tuolta 19-20 ketjusta minäkin :)
pariskunta 36/35, ensimmäistä yritetään, yk4 ja kp 28/28-30. Pillerit jätin pois syksyllä, sen jälkeen opetellut omaa kiertoa ja saanut muutamia ahaa-elämyksiä :D en tikuttele ovista tms, käytän Ovia-sovellusta vaikka alkaa vähän mietityttää että onko siitä nyt niinkään apua, lähinnä vaan tulee tuijoteltua sitä ja toivottua että päivät menisi nopeammin jne. Aika nopeasti kierto näyttää tasaantuneen heti pillereiden lopettamisen jälkeen, mutta koska söin niitä niin monta vuotta on itselle esim. ovulaatiotuntemukset ihan uusi juttu. Tässä kierrossa en niinkään niitä huomannut, pari edellistä oli todella selviä toispuolisine nipistyksineen.
Nyt kuukautisia odotellessa, luulisi alkavan ihan muutaman päivän sisään. Ainakaan olo ei ole ollenkaan sellainen että olisi tärpännyt vaikka kovin aktiivisia ollaan pitkin kiertoa oltu. Harmittaa mutta yritän pitää mielessä että voi tosiaan kestää aikaa. Ja yrittää olla stressaamatta.
Syön jotain multivita-raskaus tabletteja ja lisänä Nokkosin (raudan takia, hg ihan ok mutta ferritiiniarvot todella alhaiset). Pääsen kohta lisätutkimuksiin alhaisten kilpirauhasarvojen takia.
Tsemppiä kaikille ja paljon plussatuulia!
Hei kiinnostaa nuo sun kilppariarvot! Minkälaisia arvoja sinulla on?
Minulta löytyi syksyllä yllättäen liikatoimintaa ja lääkityksellä meni vajaatoiminnaksi. Kuukauden olin ilman lääkettä ja taas liikatoimintaa eli nyt ollaan puolikkaalla annoksella.
Masentaa älyttömästi koska ei näillä heittelevillä arvoilla (0.01->25) ole mahdollista tulla raskaaksi..
Hansski kirjoitti:
Moi 😊
Olen lueskellut näitä vauvakuumeosion keskusteluja jo jonkin aikaa taustalta, nyt ajattelin liittyä seuraan.
Ikää melkein 40, miehellä jo yli. Molemmilla lapsia edellisistä liitoista. Yhdessä ollaan oltu viitisen vuotta. Viime kesään saakka oltiin yhtä mieltä siitä, että enempää lapsia meille ei tule. Ja sitten miehelle (!) iski vauvakuume 😀 Päätettiin luopua ehkäisystä, mutta ajateltiin että näillä ikävuosilla voi jäädä haaveeksi.
Kierukka multa poistettiin elokuussa, ekasta kierrosta plussasin, ennen ensimmäisiä menkkoja. Se meni valitettavasti kesken, viikkoja n 6-7. Tyhjennysvuodon jälkeen seuraavassa kierrossa kemiallinen, sitten yksi tulokseton kierto. Nyt siis yk3 km:n jälkeen, ja hätäisenä testasin kp26, ja hailakkaa plussaa näyttää... Mitään oireita ei ole, joten veikkaanpa tuota kemiallista taas.
Aika ihmeissään ollaan oltu näistä plussista. Neljään kiertoon kolme tärppiä. Nyt kun sais jonkun vielä pysymään matkassa...
Teillä kuitenkin siis hedelmöitys onnistuu. Meillä 9 kk takana eikä kai yhtään tärppiä. Tosin ihan joka kuukausi ei ole osunut yhdynnätkään oviksen aikaan. Yritystä vielä on jos vielä kolmas yhteinen saatas. Mitään vikaa minusta ei ole löytynyt, on katsottu kilppari ja ultrattu. Kävin myös papa kokeessa varmuudeksi ettei ole mitään muuta. Mutta eipä auta kuin kokeilla ja luonto sitten näyttää onnistuuko. Tsemppiä muillekin👍
GOldie kirjoitti:
Huomenia.
Okei, siis täällä tänään kp5 ja lämmön mittaus aloitettu. Liian aikaisin varmaan, tukee kuitenkin myös aikaisessa rytmissä, mistä pidän eniten. 😍
Lapsettomuuslääkäri antoi vinkin, että jo yritysaikana kannattaa syödä raskausvitamiineja, tiedoksenne. 🤗
Niissä on muuten sopivasti kaikkea, paitsi D-vitamiinia turhan vähän. Itse syön ensin vanhat pois ja sit ostan nuo. Tällä hetkellä menee rautaa 100mg (jes, nyt kestää vatsa tabletteja! ☺️), D-vitamiinia 25 koska sitä vatsa ei kestä enempää 😬, Beko strongia, missä myös foolihappo ja lisäks seleenin saantiin päivittäin min. 2 parapähkinää. Oon ehkä aikeissa tilata vielä mm. E-vitamiinia ja joitain rasvahappoja. Tuo ubiqinonikin kiinnostaisi. Lisäks mulla on gelee royalea, mutta syön vaan ennen ovista enkä usko ostavani toista purkkia. 😬 Mies syö B-, C-, D-vitamiinia ainakin ja sinkkiä, Magnesiumia ja olikohan muutakin.Mulla on kokoajan vahvistunut tunne, että me ei tulla enää saamaan vauvaa. Sinänsä joo ok, että enpä ainakaan stressaa enkä mieti enää läheskään koko aikaa, mutta on tämäkin nyt tilanne. Edellisessä ketjussa hyvin kirjoiteltiin siitä miten vaikeaa sen epätietoisuuden sietäminen on ja allekirjoitan sen täysin. Se tuntuu ehkä vieläkin vaikeammalta, kun tietää, että mahdollisuudet ovat tavallistakin pienemmät. Ens viikolla alkaa silti ovistestailut. Oon kyllä niistäkin miettinyt, että jätänkö hiljalleen pois. Nuo monitorin testit, kun maksaakin aikalailla. Toisaalta on kyllä kiva aina nähdä se huippu. No, saapi nähdä.
Toivottavasti teillä muilla valoisampia tunnelmia! Mä yritän nostaa mielialaani lenkillä. 🤗
Eihän sitä tiedä. Just luin artikkelin jossa pari oli jo luovuttanut vauvatoiveen kun sitten raskaus yllätti kahteen kertaan. Ja heillä ei ollut aiemmin lapsia eli yli nelikymppisinä saivat ekankin. Minulle gyne sanoi että moni saa ekan vasta 40 v jälkeen nykyään että se on ihan tavallista. Hämmästyneenä kuuntelin kun kerroin yrittäväni neljättä. Hänen mielestään se ei ole mikään erikoisuus että nelikymppisenä haluaa raskautua. Mulle kun anoppi on monesti paheksunut nelikymppisiä odottajia niin en hänelle halaistua sanaa kerro tästä meidän salaisesta projektista😁 Joten tsempataanko tällä itseämme?👍😊
Tervetuloa uusille 🙋♀️💓
Täällä käytössä mama monivitamiinit, maca-jauhe (aloitettiin vasta noin viikko sitten) ja monipuolinen ruokavalio. Vitamiineja olen yleisesti käyttänyt aina lisänä ja nyt marraskuusta asti mama moniviitamiineiksi vaihdoin.